is het ook mogelijk om twee verschillende hardeschijven te gebruiken? Ik heb gezocht maar ik kon het niet vinden. Ik las dat het wel mogelijk was alleen dat dan wel de grootte van de kleinste schijf wordt gebruikt.
klopt dit?
Ja
Even bij het begin beginnen. Videobewerken is heel erg intensief op het I/O subsystem: je harde schijven. Het gaat dan om doorvoersnelheid en vooral IOPS.
Je analyse dat je CPU niet 100% loopt en dat de bottleneck dus ergens anders zit is 100% juist. Je wilt dus je opslag sneller regelen.
Er zijn twee manieren om dat te doen: snellere schijven nemen (SSDs) of meerdere schijven laten samenwerken (RAID). Het beste is uiteraard SSDs in RAID, maargoed, laat ik eerst eens de pros en cons van beide manieren op een rijtje zetten.
RAID: je laat schijven samenwerken om samen snellere doorvoer te halen. Je kan hiervoor RAID-0 of RAID-5 gebruiken. Lees het WIKI-artikeltje dat Okkii linkt om te snappen waarom RAID-1 bijvoorbeeld geen drol uitmaakt voor jou
Raid-0 is het snelste, RAID-5 geeft wat extra veiligheid. Als je goede prestaties uit RAID-5 wilt halen, heb je een extra RAID-controller kaart nodig, want de RAID-controller die op moederborden zit kan de bijbehorende berekeningen niet uitvoeren en doet dat via de CPU. RAID-0, heeft die berekeningen niet, maar kan desondanks toch behoorlijk voordeel hebben van een controller-kaart. Jammer genoeg dat die controllerkaarten wel pokke-duur zijn, een goede met 4 aansluitingen kost ongeveer 300 euro.
SSD: een goede (Intel) SSD is in staat om in zijn eentje doorvoersnelheden en hoeveelheden IOPS te halen waar zelfs 4 raptors in RAID niet aan kunnen tippen. Nadeel: ze zijn klein en duur.
Mijn advies voor jou hangt 100% af van je budget. Ik heb nu al een jaartje 3 750GB schijven in RAID-0 lopen op de moederbord-controller. Echt heel heftig is het niet, maar het verschil is wel degelijk merkbaar. Als je niet te veel wilt uitgeven, is dat dus mijn advies: haal 3 van deze schijven bij en zet ze alle 4 in RAID-0. Kosten: +/- 170 euro voor 3 schijven, of +/- 115 voor 2 stuks.
Als je het wat serieuzer wil aanpakken, en 80GB is genoeg, dan kan je ook voor ongeveer 180 euro een Intel SSD halen, en daarop je videobewerkingen doen. Zodra je klaar bent met een filmpje zul je het dan wel moeten verhuizen naar je HDD, anders is die 80GB zo vol. Kosten: 180
Nog een stapje gekker is het om twee van die dingen te halen, en die in RAID-0 te zetten. Kost je 360 euro, maar dan ga je wel echt weggeblazen worden door de resultaten.
Als dat nog niet genoeg is voor je, ga je een RAID-controller kopen en nog meer SSDs, en die krengen in RAID-0 zetten. doe je dat, dan ga je echt enterprise-levels van performance halen. Helaas betaal je er dan ook op enterprise-niveau voor: 4 SSDs + goede controller gaan je samen ongeveer 1000 tot 1100 euro kosten.