• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Rebuild oude (2001) Waterchill PC...

Necormax

New member
Hallo allen,

Aangezien ik bezig ben met een rebuild van een oude PC wil ik jullie hier heel graag in betrekken. Vooral een stukje tips en advies zie ik graag voorbij komen.

Het idee is om mijn oude AMD 1700+ om te bouwen voor mijn nieuwe project.

De case is een Dragon Big tower van Chieftech. Deze is nog steeds lekker ruim en ik wil gewoon niet aan een nieuwe case beginnen als ik deze nog kan (her-)gebruiken.

Even een foto van de oude setup en van de huidige stand van zaken:
Oude situatie:
IMG_0027.jpgIMG_0040.jpg

Het idee:
IMG_0199.jpg

Huidige stand van zaken:
IMG_0303.jpgIMG_0313.jpgIMG_0314.jpg

Er is al behoorlijk wat aan de kast aangepast om het eea passend te maken.

Nu moet er ook waterkoeling in komen. Hiervoor ga ik 2x 240 (normale en dikke) radiator voor gebruiken. (Hergebruik oude en had er nog 1 op de plank)
De pomp setup zal een dubbele Eheim 1048 worden. (Zelfde verhaal, oude uit oude setup en had er nog 1 op de plank)
Reservois (Nog niet bekend of ik mijn oude ga gebruiken, gemaakt van een glazen bouwtegel uit de bouwmarkt. Idee heb ik ooit op CaseJunkies gezet als tutorial.)
Koelblokken zullen de oude zijn die ik op maat ga maken...

Vanavond zal ik nog even een setupje posten en dan aan het brainstormen over het geheel. Daar betrek ik jullie dus graag in.
 
Succes! Ik heb zelf ook nog een tijdje op een oude waterchill set gedraaid, alleen nieuw block passend op 1155/1156 in de loop gedrukt, werkte verbazingwekkend goed! Enige was dat het zooitje op een gegeven moment zo lekte... Succes met de build!
 
Het gaat me vooral om de ervaring wat betreft het monteren. Juist omdat het plexi is. Ik ben niet zo goed in: "vast is vast" dus vandaar.
Draai je hem niet kapot met monteren. Wel prettig om te horen dat Phobia "wel gaat". Dat klinkt in ieder geval niet dat het troep is.
 
De update van gisteren...

De 2 radiatoren die ik ga gebruiken in deze setup:
IMG_0316.jpg

Op deze manier wil ik ze in de case positioneren:
IMG_0317.jpg

Om in ieder geval de constuctie goed te kunnen beoordelen heb ik ze alvast aan elkaar gepopt:
IMG_0323.jpg

Het resultaat zal er ongeveer zo uit zien:
IMG_0319.jpg

Mijn Glazen bouwtegel reservoir Rev.2
IMG_0321.jpg

Nu zijn er een hoop redenen om te zeggen, waarom de radiatoren niet aan de andere kant of achter elkaar..... Maar daar heb ik goed over na gedacht. De reden zal in de loop van de rebuild wel naar voren komen... :razz:

Ik heb een 4 tal ventilatoren die ik op de radiatoren wil gaan plaatsen. Het zijn Bitfenix 800rpm fans met niet zo'n hele hoge CFM (43). Zouden deze voldoende zijn? De keuze hiervoor is eigenlijk omdat ze stil zijn. Heel stil..... Benodigde airflow voor de radiatoren heb ik (nog) geen kaas van gegeten...
 
Nieuwe res gaat een home made tube res worden. Plexi is in bestelling en heb net ook een ordertje bij HF bevestigd gekregen. Helaas niet aan gedacht dat GLS niet op zaterdag bezorgd.

Ergens eind volgende week hoop ik mijn tube res te kunnen gaan bouwen.
Ik wacht ook nog op fan's aangezien daar 2 defecte tussen zaten.
Radiatoren hebben al wel een plekje gekregen.
En de plek van de pompen moet ik nog even goed over nadenken.....

Volgorde van de loop is ook nogal discutabel zal ik. 3 opties:

Res -> Pomp -> Rad -> Rad2 -> Pomp -> CPU -> Res
of
Res -> Pomp -> CPU -> Pomp -> Rad -> Rad2 -> Res
of
Res -> Pomp -> CPU -> Res -> Pomp -> Rad -> Rad2 -> Res

Iemand tips?
 
Ok, pompen achter elkaar (zijn inderdaad identiek). Maar, radiatoren voor of na de CPU koeling? In de toekomst komt hier het moederbord en de grafische kaarten bij maar die laat ik nu nog even voor wat het is.

Ik kom dan op deze setup:

Res -> pomp -> pomp -> rad -> rad2 -> CPU -> res
Want ik zag weer ergens anders in het forum het volgende staan:

Res -> pomp -> cpu -> rad -> res???
 
Ok, dat was inderdaad 1 ding wat ik wel zeker weet. :)

Ik dacht even aan een dual loop. 1 loop voor de koeling van het water, dus: res -> pomp -> rads -> res
En de 2e loop voor de koling van de componenten, dus: res -> pomp -> CPU -> res

De vraag is alleen, is dual pump en single loop effectiever dan bovenstaande...
 
Wat ik bedoelde is mer de eerste loop het water vanuit de res koelen en de 2e loop trekt het water weer uit het res om de cpu te koelen. Maar het gaat 1 loop worden. ik ga alles voor zover mogelijk volgende week testen. Ik laat wel even weten wat er uit gaat komen.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
Tath TATH Singularity Beast III Rebuild Gallery & Build Logs 35
SGT_Reaper budget gaming pc rebuild overcloking etc etc Cases en Modding 7
C LiquidRZR rebuild 900D Gallery & Build Logs 34
E Rebuild the old skool pc-78 Gallery & Build Logs 7
T [little project] Storm Rebuild Gallery & Build Logs 5
Oli4v Duality - REBUILD Gallery & Build Logs 22
vincent Rebuild of a legend, CM Stacker Gallery & Build Logs 75
fatal_error.be fatal_error.be V2 rebuild Gallery & Build Logs 32
k.3nny k.3nny Computerhoek rebuild. Overige Builds 17
JeanPaul Rebuild v2 black cosmos S Gallery & Build Logs 21
JeanPaul HAF922 rebuild V2 Gallery & Build Logs 92
N Black N white rebuild Gallery & Build Logs 36
vincent Rebuild lian-li pc80 Gallery & Build Logs 12
Joren Watercooled Devil- Rebuild Gallery & Build Logs 69
M Oude behuizing (lian Li PC-O8) verkocht. Nieuwe behuizing (Lian Li PC-O11 ROG) advies Waterkoeling 0
A oude dvd brander aansluiten op usb 2.0 of 3.0 Handleidingen en Installatie Tips 4
Freddy Oude Nintendo (GameCube) op nieuwe TV: onduidelijk/ruis Gaming 3
kenshinyuo Fotos van een oude HDD Hardware & Software 2
A ssd in oude laptop Handleidingen en Installatie Tips 3
C [REFUSED] Oude game pc. Verkocht 9
olympus [IN-ACTIVE] Oude telefoon Gevonden 1
cederieck crosfire bridge een oude ek blok met een nieuwe ek blok verbinden ? Waterkoeling 14
G Oude PC Boot weer! Problemen & Oplossingen 2
Besje [IN-ACTIVE] Oude zooi Verkocht 6
S Met wat verwijderen jullie oude koelpasta van de CPU ? Handleidingen en Installatie Tips 46
D Waterkoelen van oude Dell Dimension 9200 bak Advies Waterkoeling Setup 7
X-Tripiot [CANCELLED] Grote opruiming (oude moederborden , geheugen, vga) old skool Verkocht 10
pulse [GEVONDEN] Back Plate of Oude ATX case Gevonden 4
O [IN-ACTIVE] Oude EK Supreme HF Plexi top Gevonden 0
T Oude waterkoeling set ... Waterkoeling 4
Impulse [IN-ACTIVE] oude type EK supreme HF Gevonden 2
vincent [IN-ACTIVE] oude beige case Gevonden 14
Colossus Sony roept gebruikers op oude PS3's niet te gebruiken na datum-bug Nieuws en Sport 2
Fedmas Fedmas - Fedde - Oude Dell Bak :( Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 11
R Nieuwe mobo gezocht oude beetje dood Hardware & Software 10
P oude tijden - 4x xeon 700mhz 3gb 6x hotswap scsi 3x swap voeding Gallery & Build Logs 8
Foxdelta-Mods mijn oude brak en ik :P Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 18
S Intro movie oude netgamez rond 2004 Gaming 2
Freddy Waterkoel uw 'oude' hardware: Super aanbiedingen! HighFlow Computer Cooling Shop 14
Asphiax 2001 - A Case Modyssey Gallery & Build Logs 67
The_Saviour# [2001] Donnie Darko Films / Movies 17

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan