• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Waterkoelen van oude Dell Dimension 9200 bak

Drakenbaard

New member
Hi iedereen,

ik ben nieuw op het forum en ook nieuw met waterkoeling, al heb ik het al lang willen proberen. Ondertussen is mijn recentste laptop (2 jaar oud) wat onderklast geworden om recente games op een deftige resolutie te draaien.

Nu was ik op het idee gekomen om mijn oude Dell Dimension 9200 kast te waterkoelen en te overclocken om te zien hoeveel juice ik hier nog uit kan krijgen.

Tot zover heb ik het volgende op mijn lijstje staan:
nieuwe ram (mobo ondersteunt max 800 MHz en max 4 latjes van 1 GB, dus heb mijn oog laten vallen op de OCZ Reapers Dual Channel 1 GB met latencies van 4-4-4-15)
full cover voor graka (7900 GTX, heb een webshop in duitsland gevonden die de Eddie ek fc79 nog zou verkopen)

Nu komt het punt waar ik vastzit: Het mobo is custom gemaakt voor dell cases en heeft bijgevolg andere gaten om het processorkoelblok vast te zetten. Heeft er iemand ervaring, of een idee of het mogelijk zou zijn om adapters te vinden die mij in staat maken om een vloeistof koelblok hierop te installeren (model wg860)

Verder vraag ik mij af hoeveel ik hiervoor moet rekenen op prijs en welke performantie ik nog van mijn oude desktop kan verwachten...
 
Eerst en vooral zou ik eens goed nadenken over wat je wilt; wil je dit puur voor de fun doen (zien wat je er uit kan halen zonder er verder iets mee te doen) of is het je bedoeling om er effectief meer performance uit te halen? Als je er games enzo mee wilt draaien dan ben je beter af met een nieuwe PC samen te stellen. Oude onderdelen, en waterkoeling ervoor kost namelijk even veel of meer dan nieuwe en de prestatie die je nog uit dat bakje zal halen zal maar laag zijn. Voor de prijs van een deftige waterkoeling loop voor CPU en GPU kan je al een beter PC kopen dan wat je hebt.

Wat betreft het punt waar je vast zit; de gaten in een MOBO zijn afhankelijk van welk socket het is en zouden dus hetzelfde moeten zijn als elk ander s775 bord.
 
Enthernal, bedankt voor je antwoord. Ik ging er ook vanuit dat de gaten voor die socket zouden juist zijn, maar toen ik die in mijn moederbord (volgens volgende foto:
Wg860.jpg
) vergeleek met die van de koelblokken die op een 775 passen, zien ze er toch heel anders uit niet?
 
De gaten in mijn moederbord zitten veel verder van de cpu af en staan in een rechthoek in plaats van een vierkant, bovendien zitten ze ook met een hoek van ongeveer 45° op de vorm van de cpu in vergelijking met de foto die jij geeft.
(tweede poging met foto Wg860.jpg)
 
dat laatste valt wel mee hoor. Als je nieuwe sjieke koelvloeistof gebruikt is een beetje lekken geen probleem. Als je alles goed aansluit lekt het uberhaupt niet. Ikzelf legde er een theedoekje onder het eerste uur :)
Zeker als je geen ingewikkelde loops maakt (wat ik bij mijn eerste build dus wel deed, dat was een hoop gedoe en werk) valt het allemaal best mee (tweede pc is een stuk simpeler, die had ik vanaf losse computeronderdelen en waterkoelingsspullen in 3 uur in elkaar gezet).
En wat ze heir zeggen klopt wel, de spullen zijn relatief te duur om een oude bak mee te koelen, of je moet 2e hands iets op de kop tikken.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
N waterkoelen van heel systeem! Advies Waterkoeling Setup 8
tarbax waterkoelen van een gtx 480 en een am2+ Advies Waterkoeling Setup 8
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
Z waterkoelen rtx 3090 Waterkoeling 1
R Advies nodig: Waterkoelen GTX 1080 inno3D iChill X4 Waterkoeling 2
MRHelmond GTX1070 Waterkoelen Advies Waterkoeling Setup 6
D Mijn videokaarten waterkoelen Waterkoeling 2
I Pc waterkoelen Advies Waterkoeling Setup 3
B [Waterkoelen] I7 4770k, r9 280x en hd7970 Advies Waterkoeling Setup 2
P Swiftech H220 CPU en Videokaart Waterkoelen. Advies Waterkoeling Setup 8
D-foX ps3 waterkoelen Waterkoeling 1
J Gigabyte 5770 silent cell gaan waterkoelen om hem dunner te maken Waterkoeling 3
F GTX 590 waterkoelen Advies Waterkoeling Setup 2
M WC set aanpassen: GTX 460 waterkoelen + extra rad Waterkoeling 1
M Bij zwaar overklokken, moederbord ook waterkoelen? Waterkoeling 2
Robin Sapphire 3850 AGP waterkoelen. Waterkoeling 5
B Q6600, NB en GTX460 waterkoelen Advies Waterkoeling Setup 15
Xtrafresh Extreem waterkoelen en overklokken in de zomer! Gallery & Build Logs 1
R Waterkoelen GTX480 Advies Waterkoeling Setup 12
jerome2710 4870x2's waterkoelen Advies Waterkoeling Setup 13
Sgt. Dutchy Sapphire 4850x2 waterkoelen? Waterkoeling 10
S ati 4890 waterkoelen Advies Waterkoeling Setup 4
meneer peer ik wil mijn Q9450 waterkoelen, hoe? Advies Waterkoeling Setup 21
S NB Waterkoelen. Ook meteen SB en Mosfets? Waterkoeling 11
M Asus p6t deluxe waterkoelen Waterkoeling 4
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
L Lian Li DK-04 Doorvoer van leiding Waterkoeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
Freddy HighFlow twee weken op vakantie, van vrijdag 21 april t/m dinsdag 9 mei 2023 HighFlow Computer Cooling Shop 6
Freddy Alphacool XMAS22 deal, 10% korting op alles van Alphacool! Geldig t/m 31 December 2022 HighFlow Computer Cooling Shop 0
Bl4ckj4ck666 Van soft tube naar hard tube Waterkoeling 1
CyrilBerge Computer start opnieuw op tijdens het starten van Valorant! Gaming 3
Jason Corsair Hydro X Sale - 15% Korting. Van 6 t/m 31 December 2021 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
J DDC pomp revisie van EK Distro-Plate G1 HighFlow Webshop 2
D tips en tricks verbeteren van loop HighFlow Forum 15
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
HighFlow Gefeliciteerd, Willem van den Broek. Felicitaties 0
Jason Op voorraad: nieuwe AIO's van EK HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe unieke Distro Plate van Corsair HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Jason Ultradunne radiatoren van XSPC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Soft-tube slangen minder helder na verloop van de tijd? Handleidingen en Installatie Tips 3
C Lek -> product verwijderen van moederbord Waterkoeling 4
HighFlow Gefeliciteerd, I. van der Laan. Felicitaties 1
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
L Hulp met uitzoeken van de rest van de onderdelen. Advies Waterkoeling Setup 14
C hulp nodig bij het plaatsten van buizen Advies Waterkoeling Setup 1
HighFlow HighFlow een weekje op vakantie, van dinsdag 18 augustus tot 25 augustus 2020 HighFlow Computer Cooling Shop 3
Rammstation inkorten van None Chamfer Crystal Link Tube ??? Waterkoeling 3
Freddy Donderdag 03-07-20 onderhoud, van 08:00 tot 16:00 uur. HighFlow Computer Cooling Shop 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan