• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Pomp advies voor dual loop I7 systeem

dethmers

New member
Hallo,

Ik wil een Gigabyte X58 UD7 NB/SB MOBO blok en een swiftech CPU koeler met een RX360 radiator gebruiken. Daarnaast een 2e loop met vooralsnog 1 x 5870 GPU Block met een RX240 radiator. Er komt hier t.z.t. een 2e 5870 GPU bij. Beiden loops krijgen een ½ aansluiting.

Ik zit nu te twijfelen tussen 2 x Swiftech 355 pomp of 1 x de 355 pomp en 1 x een Swiftech MCP 655 pomp (voor CPU loop). Dit vanwege het NB/SB block. Echter qua ruimte komen de 2 x 355 pompen beter uit (compleet met reservoir in een Obsidian 800D 5 1/4 bay).

Wat is het beste c.q. zit er veel verschil tussen beide pompen qua prestaties (qua l/min uiteraard, echter heeft dit dus een significante impact?)

M.v.g.

Marc
 
Kenny,

Dank voor je reactie.

Daarna voor de rest nog een andere vraag:

Ik heb als gezegd een Obsidian 800D en bovenin komt dus een RX360 rad. Standaard gaat de luchtstroom de kast uit. Als ik echter een 360 rad plaats , is het dan de bedoeling om lucht van buiten naar binnen of andersom aan te zuigen? Voordeel buiten naar binnen is dus koelere lucht, echter dan ben ik bang dat ik mijn circulatie verstoor. De achterkant van de Obsidian is een 140mm Outtake fan, dus die moet de warme lucht in z'n eentje de achterkant van de kast uitjagen. Nadeel andersom (binnen naar buiten) is dat ik warme(re) lucht door de 360 RAD jaag en dus minder koeling. De luchtstroom in de kast is dan echter wel optimaal.

Advies?
 
Ik laat top rads altijd lucht uit mijn case zuigen, natuurlijk heb je dan wel wat temp verhoging maar je heb dan geen overkill aan lucht IN je case want anders heb je 1 dikke warmte bron bij je hardware.
 
Je kan beter inderdaad de top rad lucht naar buiten laten zuigen. Daardoor krijg je ook een lichte onderdruk in je kast, wat weer goed is voor de airflow.
 
Onderdruk mag dan wel weer goed zijn voor Airflow. Het zorgt er ook voor dat lucht (en dus stof) door kieren, waar geen stoffilters zitten, heengezogen worden en je een snellere ophoping van stof in je kast, maar vooral je radiator zal krijgen.
 
Maar iedereen die waterkoeling een beetje serieus neemt onderhoudt zijn loop goed, en dat houd ook in dat je af en toe je radiatoren schoon moet maken.

Ga er niet van uit dat je na het bouwen van je systeem klaar bent. Waterkoeling systemen zijn een van de meest veeleisende setups die er zijn.
 
waarom per se 2 loops? Wordt je cpu 10 graden heter dan de kaart of andersom?

Soms helpt het als je je CPU hard wilt overclocken, dan kan je beide systemen gescheiden houden en dus ook de 2 warmtebronnen beter verdelen. Zeker wanneer je veel blokken hebt (CPU-1 of meer VGA's- NB-SB-Mosfet-RAM), is het beter over 2 (of soms zelfs 3) loops te verdelen.
 
Daarnaast ben ik ook nog bezig met een geheel andere opstelling:

1 x 655 pomp met een RX360 en een RX120 rad. De RX120 rad kan ik mooi onderin de 800D 3.5 bay plaatsen. Ik moet dan wel een tweetal extra gaten boren, maar goed.

Mijn flow wordt dan als volgt:

RES-POMP-SYSTEEM (GPU-CPU-NB/SB)-RAD1 (360)-RAD2 (120)-RES

De vraag is natuurlijk of zo'n 120 RAD echt wat uit gaat maken. Echter met het oog op een 2e GPU en evt. MEM koeling in de toekomst....

Ik ga met de 800D en een 120 RAD onderin de (gesloten) kast wel uit van het principe dat de fan koele lucht van onderen aanzuigt en via de zijkant de achterkant van de kast uitblaast.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
R Advies pomp voor eerst installatie Advies Waterkoeling Setup 2
S Mening/Advies voor nieuwe pomp/reservoir Advies Waterkoeling Setup 1
S advies pomp voor behuizing Waterkoeling 7
P Advies handleiding Thermaltake Pomp/Res PR22-D5 Plus Hardware & Software 3
O Advies nieuwe pomp gevraagd Waterkoeling 7
M advies gevraagd: aansluiten Aquacomputer Ultra pomp op Aquabay+Aquatube Waterkoeling 3
P Advies gevraagd m.b.t. keuze nieuwe pomp. Advies Waterkoeling Setup 9
P Advies over eventueel extra pomp/radiator Waterkoeling 21
yamaha_R1 pomp - advies / info Waterkoeling 2
yamaha_R1 Advies pomp-keuze & cpu-block keuze Advies Waterkoeling Setup 2
Thekoekepeer Pomp advies Waterkoeling 1
K Advies gevraagd: Welke Pomp en hoeveel Advies Waterkoeling Setup 5
M Advies over de sterkte van de pomp Advies Waterkoeling Setup 3
ShockRaver Hulp nodig bij pomp advies (GEEN PLASTIC SCHROEFDRAAD!) Waterkoeling 10
T Nieuwe pomp, advies? Advies Waterkoeling Setup 1
D Veel bubbels in reservoir na installeren niewe pomp Waterkoeling 3
foxbuster Pomp niet op 100 uitsturing te krijgen Waterkoeling 8
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
B EK D5 pomp gescheidenaansluiten op distroplate Waterkoeling 1
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
djghostogb vraag over D5 pomp Advies Waterkoeling Setup 2
C Raar geluid uit en bubbels uit pomp Waterkoeling 4
J DDC pomp revisie van EK Distro-Plate G1 HighFlow Webshop 2
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
M info setup pomp/flow uitbreiding. Waterkoeling 3
K pomp werkt niet Waterkoeling 5
M D5 pomp start pas na een minuut of 10. Please help! Waterkoeling 3
Bl4ckj4ck666 NZXT Kraken Z73 AIO + ASUS ROG Strix X570-e gaming, pomp werkt niet Problemen & Oplossingen 7
B Flow sensor, bij pomp uitval apps laten uitschakelen, kan dat? Waterkoeling 1
C Te weinig Flow met mijn EK pomp? Waterkoeling 8
M Welke pomp en welke radiator? Waterkoeling 2
M VRAAG Informatie - D5 pomp bracket en Phanteks Enthoo Primo compatibiliteit Advies Waterkoeling Setup 4
jesse20 Pomp aanzetten en dan systeem aanzetten? Waterkoeling 5
X thermaltake tower 900 pomp Bracket Advies Waterkoeling Setup 3
D Lektesten, pomp laten draaien voor water circulatie en vullen Waterkoeling 19
S Nieuwe pomp voor Barrow top Waterkoeling 1
D Pomp stuk Waterkoeling 4
Freddy EK FLT Reservoirs, plat zonder en met DDC of D5 pomp HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Hightower O ring D5 pomp ekwb HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
foxbuster Pomp niet 100% vermogen / maximaal in override Waterkoeling 3
M Kapotte ddc pomp Waterkoeling 2
M nieuwe pomp koppelen aan Bitspower Water Tank Z-Multi 150 reservoir Advies Waterkoeling Setup 3
H nieuwe pomp+res nodig Waterkoeling 2
Heineken Nieuwe pomp maakt raar geluid Problemen & Oplossingen 4
S D5 pomp spare part Waterkoeling 3
Hightower Bitspower ddc pomp mod Waterkoeling 1
R is dit normaal voor een D5 pomp? Waterkoeling 10
R wat voor mount voor d5 pomp/ res combo Advies Waterkoeling Setup 1
SupaDutch1 2 Pomp's !! helppp!! Waterkoeling 10

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan