• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

advies pomp voor behuizing

Sniper101

Junior Member
Beste mensen,

Ben op zoek naar "expert" advies omtrent de pomp. De pomp moet het aankunnen om niet alleen de cpu te koelen maar ook de gpu waarschijnlijk een gtx260/285. Maar zit met een klein probleem. Mn voorkeur voor een behuizing was de:Lian Li Tyr PC-X2000, maar kies toch voor de jongere broertje de Tyr PC-X500, ook vanwege dat ik geld over hou voor een intel X25 SSD. Hier komt dus het belangerijkste de pomp moet stil zijn en heb onderzoek gedaan naar verschillende pompen zoals de Laing MCP350/355 maar die zijn niet echt stil heb ook de sound gehoord van die pompen typisch whining sound.

Dus uiteindelijk kwam ik op 2 pompen uit A: de Laing D5-MCP655 waarvan ik lees: ze zijn betrouwbaar en stil. En B: Aqua-Computer Aquastream XT Ultra, ook betrouwbaar en stil plus met vele extra's. Hij moet in de Tyr PC-x500 passen namelijk in de rechter kant onderaan als referentie gebruik ik de 120mm fan en de videokaart(maar dan zonder de behuizing, voor de gpu block scheelt toch weer 2cm) die je op de plaatje ziet om te vergelijken of het zonder problemen past. Zie plaatje:

Welke van de 2 pompen zal ik nemen en past het wel allemaal, ik dacht ook om de reservoir links van de pomp te plaatsen (swiftech reservoir version 2)

Gaarne jullie advies aub niet zeggen om een ander behuizing te halen anders word het geen x25m ssd en neem ik de tyr x2000 (maar wel even wat duurder) die heeft wel de ruimte.

Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • lian-li.jpg
    lian-li.jpg
    64,7 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:
De MCP350 is ook een stille pomp, die kan je dus wel in overweging nemen.
Voordeel van de MCP350 is dat je er een XSPC DDCRES op kan plaatsen, heb je gelijk een reservoir+pomp in 1 (ook nog eens super compact).

De MCP655 is iets kleiner dan de Aquastream, die moet wel passen.

Het MCRES reservoir van Swiftech is zo klein en dun, die kan je overal wel kwijt :)
 
ehm ik zou denk ik voor de mcp655 gaan heb deze zelf ook, daarom dat ik hem aanraad, omdat de stilte wel iets is wat goed te merken is.. je moet wel goed ontluchten en een mooie aansluiting hebben op je reservoir anders hoor je de pomp een beetje brommen:D
de standen van de pomp zijn wel handig, zit je dichtbij je pc en is die zegmaar 40 cm van je af dan zou ik de pomp op 3 zetten dan is ie nog onhoorbaar en als je niet dichtbij je pc zit, bijv onder je bureau dan zou ik hem op 5 zetten dat is ook bijna niet hoorbaar als ie op je bureau staat zoals bij mij..
de ultra pomp is denk ik ook wel een goede pomp ik zie veel mensen met die pomp omdat het echte kwaliteit is.. maar ik heb die pomp nog nooi tin actie gezien al denk ik dat dat betere kwaliteit is dan de swiftech of laing pompen omdat ie er niet compact uit ziet en een opgevoerd motertje is;P maar kan aan mij liggen uiteraard!
hoop je een beetje een duidelijker standpunt hebben gegeven :p
 
Dank jullie voor jullie reacties.

De MCP350 ik lees er te veel verschillende meningen er over, de 1 vind hem te luid en de ander weer niet het ligt er maar aan wat een persoon verstaat onder "stil" stil is in mijn ogen het geluid van 18db fans. En heb ook geluid recordings gehoord van de pomp maar ook van de eheim 1250 een groot verschil tussen de 2 de mcp350 had een "na"geluid.

Ja als de Aqua-Computer Aquastream XT net iets te veel problemen oplevert dan lijkt de mcp655 een betere optie hij is iets kleiner. jammer dat er geen mensen zijn die de Aqua-Computer Aquastream XT hebben of nog beter mensen die het verschil kennen en horen tussen de Aqua-Computer Aquastream XT en de mcp655. maar om jullie een idee te geven dit ben ik van plan met de tyr x500. A: vertel me wat jullie er van vinden qua opstelling? En B:is het ook goed om de reservoir NAAST de pomp te zetten zal dat problemen opleveren voor de pomp?

C:Zoals jullie zien is de radiator gevestigd onder de pomp is dit ok voor de pomp maakt niet uit welke (sterke) pomp het gaat om de principe? (en nee ik wil de radiator liever niet op de case of achter de case of aan de voorkant plaatsen) Zou 1 van jullie antwoord kunnen geven op de vragen A/b/c?

Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • Lian li 500-1.JPG
    Lian li 500-1.JPG
    62,6 KB · Weergaven: 23
Het reservoir boven de pomp is makkelijker voor het vullen en het ontluchten. Naast de pomp of zelfs onder de pomp kan wel, alleen wordt het vullen en ontluchten dan waarschijnlijk wel wat lastiger. In die opstelling van jouw zou je dan de radiator al kunnen vullen voordat je deze in de set aansluit. Dan zit er in ieder geval al aardig wat water in de loop.




Hierboven een pic van een oude set-up van mij met de reservoirs lager dan de pompen. (zelfs op het laagste punt.)
Als het water eenmaal rondgepompt wordt, maakt het verder niet zoveel meer uit waar het reservoir zit. Luchtbellen kan je met wat draaien en keren van de kast uit het circuit leiden. Daarvoor hoeft het reservoir niet perse hoger te liggen dan de rest. Maar het kost wel allemaal wat meer moeite, maar als het je praktisch beter uit komt: altijd doen imho.

Hier een klein reviewtje/vergelijking tussen de Aquastream en de DCC. Wat hem vooral opviel was dat de Aquastream minder geluid maakt dan de DCC.
The main thing this pump is famous for is being quiet. I can verify it is MUCH quieter than the DDC.
 
Het reservoir boven de pomp is makkelijker voor het vullen en het ontluchten. Naast de pomp of zelfs onder de pomp kan wel, alleen wordt het vullen en ontluchten dan waarschijnlijk wel wat lastiger. In die opstelling van jouw zou je dan de radiator al kunnen vullen voordat je deze in de set aansluit. Dan zit er in ieder geval al aardig wat water in de loop.




Hierboven een pic van een oude set-up van mij met de reservoirs lager dan de pompen. (zelfs op het laagste punt.)
Als het water eenmaal rondgepompt wordt, maakt het verder niet zoveel meer uit waar het reservoir zit. Luchtbellen kan je met wat draaien en keren van de kast uit het circuit leiden. Daarvoor hoeft het reservoir niet perse hoger te liggen dan de rest. Maar het kost wel allemaal wat meer moeite, maar als het je praktisch beter uit komt: altijd doen imho.

Hier een klein reviewtje/vergelijking tussen de Aquastream en de DCC. Wat hem vooral opviel was dat de Aquastream minder geluid maakt dan de DCC.

Dank je voor je reactie.

Ja is zeker een goed punt om er over na te denken wat betreft vullen en ontluchten, zou zeker handig zijn als het allemaal op de juiste volgorde is en sinds ik pas bezig ben met waterkoeling is het toch wel handig om het op safe te spelen en de reservoir hoger te zetten dan de pomp, mischien later als ik meer ervaring heb kan ik een andere volgorde hanteren. Trouwens wat voor pomp(en) gebruik jij?
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
R Advies pomp voor eerst installatie Advies Waterkoeling Setup 2
S Mening/Advies voor nieuwe pomp/reservoir Advies Waterkoeling Setup 1
D Pomp advies voor dual loop I7 systeem Advies Waterkoeling Setup 14
P Advies handleiding Thermaltake Pomp/Res PR22-D5 Plus Hardware & Software 3
O Advies nieuwe pomp gevraagd Waterkoeling 7
M advies gevraagd: aansluiten Aquacomputer Ultra pomp op Aquabay+Aquatube Waterkoeling 3
P Advies gevraagd m.b.t. keuze nieuwe pomp. Advies Waterkoeling Setup 9
P Advies over eventueel extra pomp/radiator Waterkoeling 21
yamaha_R1 pomp - advies / info Waterkoeling 2
yamaha_R1 Advies pomp-keuze & cpu-block keuze Advies Waterkoeling Setup 2
Thekoekepeer Pomp advies Waterkoeling 1
K Advies gevraagd: Welke Pomp en hoeveel Advies Waterkoeling Setup 5
M Advies over de sterkte van de pomp Advies Waterkoeling Setup 3
ShockRaver Hulp nodig bij pomp advies (GEEN PLASTIC SCHROEFDRAAD!) Waterkoeling 10
T Nieuwe pomp, advies? Advies Waterkoeling Setup 1
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3
D Vertical GPU mount advies Waterkoeling 1
Sanders Tweemaal advies gevraagd Waterkoeling 3
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies plaatsing radiator. Advies Waterkoeling Setup 7
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
S Advies watercooling 6900xt reference + 5600x Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies watergekoelde setup Advies Waterkoeling Setup 1
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
D Advies setup drain Corsair Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies setup Advies Waterkoeling Setup 4
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
A Advies nodig, Lian Li DK-05X Waterkoeling 4
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
2 Advies watercooling 2 x rtx 3080 Advies Waterkoeling Setup 5
K advies setup Advies Waterkoeling Setup 8
N Advies gevraagd MSI RTX3080 loop Advies Waterkoeling Setup 3
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
Robin Ik zoek advies voor mijn systeem Advies Waterkoeling Setup 1
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1
LoyalFoxx Advies betreft voeding Hardware & Software 4
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
P Graag advies om deze pc te maken Waterkoeling 9
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan