• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Opzoek naar een betrouwbare pomp

base

New member
Hallo allemaal

Ik ben opzoek naar een betrouwbare pomp!
Persoonlijk heb ik slechte ervaring met de Laing DDC-1 MCP350, deze pomp was nog geen halfjaar oud en is tijdens het gamen uitgevallen waardoor mijn cpu en videokaart veel te warm waren geworden.

Ik had verwacht dat ik wel een foutmelding vanuit de bios zou krijgen als er geen "fan" zou draaien, maar nee hoor dat bleek achteraf niet zo te zijn.

Op heden heb ik alles weer op lucht draaien maar omdat dit toch wel veel geluid produceert zou ik graag weer een watergekoelde pc willen.

wie o wie kan mij goed advies geven of is het toch veiliger met luchtkoeling.

alvast bedankt
 
Bedankt k.3nny voor je reactie, dus met andere woorden ik had het blauwe kabeltje van de pomp niet op het moederbord moeten aansluiten? wel vreemd dat ze dat dan niet vermelden waar die dan wel moet. Is dit dan ook de reden waarom hij stuk is gegaan? wat mij overigens erg vreemd lijkt. Dit grapje heeft me genoeg ellende opgeleverd.

En een goeie betrouwbare alternatief?
 
Ik denk dat je blij mag zijn als je de 3pin poort niet hebt opgeblazen op je moederbord. Je moederbord kan deze spanningen gewoon niet hebben.

Zeker ben ik ook blij dat de 3pin poort het nog steeds doet. Maar hoe kan het dat de pomp het begeven heeft als de 3pins op het moederbord meer gevaar loopt?

En waarom wordt dit dan vermeld in de handleiding?
the pump features a second wire equipped with a 3-pin connector designed to connect to a motherboard fan header, and to report
the impeller rotational speed (RPM sensor).

Dit is uitermate slecht als dit niet goed is!!!
 
Zoals ik al zei, je moederbord kan de gevraagde stroom van de pomp waarschijnlijk niet aan. Hoe het precies zit dat de 3pin's mobo connector eerder kapot klapt dan dat de pomp het begeeft weet ik niet exact, misschien dat iemand je dat hier ook wel kan vertellen. In de handleiding van je moederbord zal waarschijnlijk ook de maximale hoeveelheid stroom die je uit zo'n poort kan trekken (bij mij wel het geval ASUS Maximus Extreme-Z). Daarnaast is het de vaste regel om je pomp nooit rechtstreeks op je moederbord te prikken maar in een krachtige fancontroller of via molex.
 
Is het niet zo dat de pomp zijn stroom via een molex van je psu haalt. De pin header is volgens mij om de rpm's door te geven en evt. (in het geval van een pwm 4-pin) de gewenste snelheid. Dat is ook wat ik opmaak uit wat je in de handleiding hebt gelezen. Wat ik wel vreemd vind (zou vinden) is dat hij blijkbaar dus ook werkt als je alleen de header aan zou sluiten.

Overigens (bedenk ik me nu net) als de pomp faalt dan zou het signaal (om je pc af te sluiten) naar de pc ook via de header moeten lopen. Dat moet je moederbord dan wel ondersteunen (rtfm).

Blijft een vreemd verhaal.

edit: voor de volledigheid een linkje naar de handleiding.
Uit de handleiding:
The pump is
designed to be connected to your
computer power supply using the
standard Molex 4 pin connectors.
Effective 1/24/05, the pump features a
second wire equipped with a 3-pin
connector designed to connect to a
motherboard fan header, and to report
the impeller rotational speed (RPM
sensor).

edit2: Ik kan het niet laten (ben zelf ook aan het rondkijken) maar de swiftech mcp35x is volgens mij een erg goede pomp en ook aan te sturen via PWM. Een erg goede review (ovirgens de hele site is er goed) vindt je hier.
 
Laatst bewerkt:
Er is enkel de 3-pins signaal draad aangesloten geworden op het moederbord, hier wordt dus helemaal geen spanning van gevraagd van de 3-pin header op het mobo.
Lees alvoor men reageert gaarne.

Een BIOS zal ook vaak niet de PC uit zetten wanneer een fan uitvalt, mocht een BIOS deze optie hebben dan zou je met jouw opstelling wel een beveiliging gehad hebben. Dat zit dus in ieder geval wel goed.
Ik zelf gebruik altijd CoreTemp, en zet de Overheat Protection aan.
Dit omvat een groter scala aan problemen dan alleen pomp uitval, en zet de PC wél gewoon uit als de zelf ingestelde limiet bereikt is
 
Eerste keer dat ik lees dat deze pompen onbetrouwbaár zouden zijn in ieder geval. Ik heb zelf in de ene pc een 350 draaien (wordt matig belast) in de andere een dual 35x (zwaar en vaak belast), nooit gedoe gehad.

Al zegt echte statistiek meer uiteraard.... (hoeveel van dergelijke pompen gaan eraan in een te korte tijd).

Wel %}%{{ dat het mis is gegaan met die van jou :-(
 
Flowmeter met aqaero en de 24 pin verloop stekker valt je pc uit bij geen flow, temp te hoog of als je een niveaumeter hebt bij laag water.
Elke pomp kan stuk gaan zelfs nieuwe.
Bekijk het zo er zijn ook geen autos zonder temp controle. Of indicaties

Sent from my Sony Tablet S using Tapatalk 2
 
Zou je een voorbeeld van een paar producten kunnen geven. Ik kan over aqaero niets vinden.

Is het niet makkelijker om de rpm's en de temperatuur te monitoren en een shutdown in te stellen in je bios of een programma als speedfan of realtemp?
 
Dat is omdat het verkeerd geschreven staat, hier vindt je diverse Aquaero producten:
5.25 Bay Fan Controllers

Realtemp is ongetwijfeld een goedkopere oplossing en geeft dekking voor bijvoorbeeld:
-fan uitval
-flow uitval
-lekkage (vloeistof weg, geen koeling meer)

In al deze gevallen gaat de temperatuur omhoog en zal het programma je computer uitschakelen.
De enige valkuil is natuurlijk dat software ook kan falen. Maar dit heb ik nog nooit mee hoeven maken gelukkig.

De MCP-350 series zijn overigens wel super pompjes, helaas dat er bij jou een kapot moest gaan maar ze blijven toch aan de top staan in kwaliteit.
Een andere optie is een D5 pomp.
Laing / Swiftech D5-MCP655 12V 1/2"
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Bas9466 Ben opzoek naar een product voor mijn Core x9 fan controller card met usb aansluitin Problemen & Oplossingen 9
C opzoek naar begeleiding voor een build (PGB) Cases en Modding 8
Wouter Iemand opzoek naar een leuk lief hondje? Algemene Discussies 7
Hightower Opzoek naar 280mm rad grills Gezocht 0
J Opzoek naar custom watercooling voor CPU en GPU 980TI en i7 6700K Advies Waterkoeling Setup 5
Bjorn@demichiel.nl Opzoek naar waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 173
E Opzoek naar PC-P80 Window Cases en Modding 5
LightStar Opzoek naar stille 90mm fans Overige Koeling 17
Wouter Opzoek naar RAM geheugen. Hardware & Software 8
RWB Overstap naar een custom loop Advies Waterkoeling Setup 3
HighFlow Op zoek naar een cadeau voor Vaderdag 2023 en een goede deal? HighFlow Computer Cooling Shop 0
Bl4ckj4ck666 Van soft tube naar hard tube Waterkoeling 1
R Ik ben op zoek naar de beste koeling voor mijn CPU Waterkoeling 1
T Corsair PSU naar SATA Power cable gezocht. Cases en Modding 1
D VDG naar ARGB fan Cases en Modding 2
P Aansluiten 2x8 en 1x6 pin ( videokaart ) naar voeding Handleidingen en Installatie Tips 1
M Op zoek naar deze kabel voor Hitbox Venom Arcade stick Gaming 3
Freddy Websites en forum zijn verhuisd naar een nieuwe server, probleempjes? Meldt het hier HighFlow Computer Cooling Shop 11
Freddy Brook Console Converters (PS3 naar PS4, XBOX naar PS etc.), Fighting Board en meer HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
S Gigabyte GTX 1080ti extreme van lucht naar waterkoeling Waterkoeling 3
Freddy Halo naar Arcade hallen Gaming 3
M Lian Li PC-O11 ROG besteld welke omgezet is naar PC-O8 (Eigen Keuze) HighFlow Webshop 3
R Waterkoeling setup presteert niet naar behoren. Waterkoeling 3
TinusB Bitspower G1/4 naar G1/4 (2x OD) Verbindingsstuk Matt Black BP-MBWP-C08 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
M Swiftech H220X2 uitbreiden naar Formula XI MB chipset Waterkoeling 60
Big 8 Pin Voedings Kabel naar Ssd aansluiting Hardware & Software 6
C 4pin molex splitter naar 4 pin molex (3x) PCB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
TheDeeGee Male 4-Pin GPU naar Female 4-Pin PWM HighFlow Webshop 8
Limecat Op zoek naar een betere PSU Hardware & Software 2
P Op zoek naar begeleiding voor mijn eerste custom watercooling‏ Advies Waterkoeling Setup 1
Bas9466 MSI GTX 980 2 X 8 PIN verloop stukje van 6 naar 8 pin of gewoon nog 1 8 pin kabel kan Problemen & Oplossingen 0
H Headhunter upgrade naar nieuwe pc Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 3
S Op zoek naar 2pin moederbord naar aan/uit, Reset switch kabel langer dan 30cm Cases en Modding 2
U hardware shift van corsair 450D naar fractal node 605 (met hulp van de kat) Gallery & Build Logs 2
G Op zoek naar witte PSU met witte kabels Hardware & Software 4
B 4-PIn naar 3-Pin ?? Overige Koeling 3
Baloo.be Update waterkoeling setup naar Corsair 850D Advies Waterkoeling Setup 3
MrGiorgio Minder naar de bioscoop? Films / Movies 12
D ben op zoek naar een waterblock van Bitspower HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
F Playstation 4 / PS4 - HDMI naar VGA met converter? Gaming 11
L LED strip connectie naar moederbord vraag Handleidingen en Installatie Tips 2
A Bestaande OS overzetten naar RAID 0 ? Handleidingen en Installatie Tips 4
Stephan---pro Windows 7 naar fabrieks instellingen wat nu ? Algemene Discussies 8
F Waterkoeling (500 euro) i 7 4770k 3.5 ghz overclock naar 4.5 ghz met MSI GTX 780 TI Advies Waterkoeling Setup 29
Freddy [GEVONDEN] Nintento Game Cube kabel naar Televisie Gevonden 2
faljukin 800D naar 900D Gallery & Build Logs 13
N naar welke tempratuur kijken\programa Waterkoeling 3
DieHard [GEZOCHT-DIENST] Terugzetten van HTC One x naar vorige android en eventueel rooten. Gevonden 0
olympus 12v accu naar 12v auto/gloeiplug stekker Electronica 9
retrorick Mijn verandering naar een betere computer... Gallery & Build Logs 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan