edit: @Freddy: blokje heeft idd een lagere weerstand/restrictie dan de rest. Hoe goed die test verder gedaan is heb ik nog niet bekeken. :075: Maar drie graden is imo een vrij groot verschil.
/edit
Als ik het
hier zo zie zijn alleen de CPU blokjes vrij goedkoop. De GPU en moboblokken kosten ongeveer evenveel als die van
EK. Voor het CPU blokje is de
EK Supreme LT dan denk ik een veel betere keuze en die is niet veel duurder, maar wel beter.
Magicool maakt ook CPU blokken en die zijn ook vrij goedkoop. Toch denk ik dat goedkoop voor een custom set altijd duurkoop is. De meerprijs betaal je ook voor een hogere kwaliteitscontrolle en dat is bij waterkoelprodukten imo van groot belang. (zeker met die plexi blokjes!)
Als je als beginner of minder rijkelijk gebudgeteerd iemand kennis wilt maken met waterkoeling kan je denk ik altijd nog het beste een
xspc cpu only set kopen of een
Corsair H50 wanneer je geen uitbouw plannen hebt.
Met
xspc en magicool kan je met een goede samenstelling van onderdelen al voor weinig geld dicht bij een hig-end performance komen. Op een gegeven moment betaal je voor elke graad minder al gauw vele euro's euro meer.
Hieronder een set die denk ik bijna niet goedkoper kan, tenzij je voor de
xspc kit van 100 euro kiest.
editII: oeps, één fan vergeten... Bijgevoegd in de clickable link naar de shop. Totaal is nu €156,77 /editII
Voordeel van deze set tov de kit is het 240mm rad, het betere CPU blokje en de nog altijd
best bang for your bucks Yate Loon SM
fans. Daardoor kan deze set elke quad en i7 goed koel houden.
Ik geloof niet dat een CPU blokje dan 10 euro goedkoper is ten goede komt aan een set als hierboven. Dat
EK blokje kan je nl rustig meenemen in elke volgende of andere high-end set.
Volgens mij is er dus al een redelijk aanbod van low budget met een goed prestatienivo met een goede kwaliteit. Wat het kwaliteitsnivo (@QC) van
Liquid Extasy is zou ik niet weten. Maar aan het interne van het blokje te zien stamt deze idd nog uit het tijdperk van de maze 4 en ouder of eigenlijk
de white water van Cathar. (waar de Supreme LT in feite ook op gebasseerd is, maar zo kan je wel blijven terug grijpen op het verleden.
)
Wat prestatie betreft ga je met
Liquid Extasy dus niet echt vooruit, eerder achteruit. Het verschil met high-end luchtkoelers is al vrij klein geworden. Dus mensen met een budget van <100 kunnen beter daar voor kiezen.
...