Sw333t
I Love my NUC
Inleiding:
Had er weinig trek in om de htpc van beneden mee te nemen naar boven als mijn vrouw weer eens een "blijf in bed dag" heeft, dus er moest een handig pc-tje bij komen. Zat een beetje op Tweakers te neuzen in de V&A en kwam daar een klein pc-tje tegen die wel zou voldoen aan het grootste deel van de eisen.
Eisen:
- Niet te groot
- Relatief stil
- Zwart of donkergrijs
- Geschikt voor minimaal 500gb opslagruimte
- 5Ghz WLAN
- Niet te opzichtig qua uiterlijk
- Capabel genoeg voor het draaien van Windows 7 + Kodi
Initiële aanschaf:
Het setje dat ik van de Tweaker overgenomen heb bestond uit de Chieftec IX-01B mini pc case, ASRock E350m1 moederbord (met Enzotech koelelement), 4Gb Corsair value ddr3 1333 cl9 ram, wd blue 500gb hdd en een Pico PSU met 12v 4A adapter.
Waar komt de htpc te staan:
In de slaapkamer, bovenop de kledingkasten en bij het overige audio/video spul. En ja, cassettebandjes .
En toen begon het te kriebelen:
Wilde deze pc eigenlijk niet echt eigen maken, gewoon neerplempen en er mee doen wat er mee kan. Maar het begon toch wel een beetje te kriebelen en vond de koeling nogal tegenvallen.
Ik ben gaan tekenen en tekenen (digitaal dan) en kwam tot de conclusie dat er met wat prakken toch wel 6x een 50mm fan in zou passen (effectief zit er maar voor 2,5 fans een rooster per zijkant, maar daar is mee te leven). 3 per zijde it is and will be.
En toen kwam ik er achter dat dit niet door zou kunnen gaan omdat de ruimte ook gedeeltelijk ingenomen werd door de ssd (32gb) en hdd (500gb) die erin moeten. Van alles geprobeerd, maar miste gewoon wat centimeters.
Wilde het al opgeven, totdat mijn oog viel op de expansion kit van Chieftec. Er is gewoon een module als accessoire waarmee de top 3 centimeter op te hogen is met vrijwel dezelfde uitstraling. Gelukkig kon Highflow deze leveren.
Dus weer terug naar de tekentafel...
Linkerkant wordt intake, rechterzijde outtake. Dus dat gaan we maar eens fietsen / fiksen / maken / hobbyboppen. Er zal wel het nodige weggedremeld moeten worden om plaats te bieden aan de fans, maar zo te zien weinig echt belangrijke delen.
De uiteindelijke samenstelling:
Chieftec IX-01B + Chieftec MK-35DV Expansion Kit
PicoPSU 90W
ASRock E350M1
Corsair ValueSelect 4GB DDR3-1333 CL9
KingSpec 32 GB SSD
WD Scorpio Blue 500GB (WD5000BPVT)
Enzotech CNB-S1 koelblok
6x Noiseblocker BlackSilentFan XS-1 50mm
2 ModMyToys PCB's voor de fanverdeling tussen intake en outtake
Windows 10 Home + Kodi (bediening via de smartphone of tablet)
Progressie, oftewel voortgang of verbetering:
Vrijdag 29-04-2016
Bestelling geplaatst bij onze Fredmeister:
1x Chieftec MK-35DV Accessory set,
6x NoiseBlocker Blacksilent Fan XS-1 50x50x10mm 3000RPM,
2x ModMyToys 3-Pin male to 3-Pin male Cable Adapter,
2x ModMyToys 3-Pin Power Distribution PCB 3xWay Block.
Zaterdag 30-04-2016
Ding dong, het is de dag dat ik weer blij huppelend naar de deur mocht gaan. De PostNL medewerkster zat me een beetje stom aan te kijken, was even vergeten dat er een raampje in de deur zat dus die zag een 105 kilo wegende bijna kale superblije kerel door de lucht zweven als zijnde een prima ballerina. Maar goed, ik dwaal af.
Hier met die doos, doos.
Lekkere beertjes voor mijn vrouw, voor mij de lolly. Dank u wel Highflow! Gelijk een shopreview geschreven over de bestelling op Tweakers en HWI.
Whoohoo, wat een hoop fannetjes. Al helemaal wanneer je bedenkt dat de behuizing (inclusief expansion kit) slechts 220 mm x 197 mm x 96 mm meet.
Crappy cam, i know.
De rest is wat klein spul, 2 kabeltjes en 2 pcb's van ModMyToys voor de verdeling van de hoeveelheid fans. Alles komt op het moederbord te zitten en 6 fans per aansluiting was iets te veel van het goede. Nu komen er 3 fans per printplaat te zitten. De scheiding is nu intake / outtake.
De expansion kit is eigenlijk maar wat gebogen staal en een voorzijde van plastic. Er zit wel een bracket (plus ander frontje) bij zodat je een slimline dvd/bluray fikker kunt installeren, maar dat ga ik niet gebruiken. Heb puur de verhoging nodig, dus de rest zit weer in de doos.
Zaten ook nog wat extraatjes bij de bestelling, zoals een Noctua sleutelhanger (geinig ding) en een NZXT armband met de opdruk "Build the extraordinary". Op een of andere manier vind ik die omschrijving wel bij me passen.
Maar goed, genoeg geluld.
Zondag 01-05-2016:
Wat is er beter dan ontbijten met een heerlijke Highflow lolly, jummie... cola flavour ook nog eens. Voel me zeer verwend momenteel .
De behuizing erbij pakken zoals hij nu nog is (zonder verhoging):
En hatseflats, 3 centimeter hoger.
Ziet er keurig uit, al zeg ik het zelf.
Wat fotootjes van de binnenzijde, sommige foto's moet je niet te lang naar kijken ivm onscherp. Zal de volgende keer toch een minder crappy cam pakken.
Enzotech blokje, wel iets uitgewaaierd. Scheelde 1 graad, maar kan net zo goed een meetafwijking zijn.
De harde schijf en ssd hangen normaal onder de bracket (wat niet mogelijk was ivm de Enzotech), nu kan ik ze er boven doen waardoor ik niet in de knoei kom met de Enzotech. De ssd staat ook mooi zo, wellicht alleen dat ik de kap nog zwart maak.
3 fannetjes uitgepakt en even naast elkaar gezet. Ziet er wel grappig uit zo. Ook een foto met flits, geen idee waarom..
Dan het donkere hoekje, flitsen hielp al niet eens.. haha. Aan de binnenzijde van het frontje zit 1 ModMyToys pcb geplakt, die zal dienen voor de intake fans. Het is en blijft zoeken naar ruimte, want 6 fans proppen in zo'n klein kastje is vragen om problemen (nou ja, vragen om veel kabels ).
De pcb voor de outtakes zit aan de binnenzijde van de Expansion kit, deze valt dan uiteindelijk in het rood omkaderde gedeelte van de andere foto.
Grote broers XS-2 moeten het veld ruimen.
Binnenkort meer.
Laatst bewerkt: