• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Benodigdheden voor een NAS/Fileserver/HTPC?

The Grinch

New member
hey lui,

omdat ik het eerlijk gezegd zat ben dat mijn main pc(ook enige hardware meuk draaiende) toch iets wat veel harde schijven bevat om er nog makkelijk eventueel een leuk wc setje in kwijt te kunnen:p

nou wilde ik de hoofdmoot van mijn schijven kwijt in een simpel systeempje van wat oude hardware wat ik hier los heb liggen slingeren. nou wilde ik dat mn main pc nog wel makkelijk zat bij alle films/series/muziek kan komen (zoals muzieklijsten via bijv. iTunes ofzo zonder opnieuw te hoeven aan te wijzen)

daarnaast had ik altijd al een tweede pc los willen hebben voor het downloaden(voor de lange downloadavondjes) zonder mn mainpc echt daarvoor nodig te hebben.

ook had ik ook altijd een htpc gewild om mn full HD (1080p) films in STILTE te kunnen afspelen zonder naast mn (nog) luide mainpc te hoeven te zitten(ook iets meer bewegingsruimte om ergens anders in mn kamer te kunnen zitten kijken zonder mn halve kamer te verbouwen(A))

maar toen bedacht ik me toch eens: waarom het niet combineren tot een geheel? een NAS/Fileserver/HTPC die zo stil mogelijk is en toch met gemak 1080p films kan afspelen en makkelijk te benaderen is voor mn mainpc?


mijn vraag is nou: wat is er nou eigenlijk precies nodig om dit werkelijkheid te maken?

ik heb hier twee halve systemen liggen die single cores cpu's bevatten. eentje stamt zelfs van de AGP tijdperk af.
heb nog mogelijk een werkende dual core systeempje liggen(vorige main pc) echter heb ik die niet echt kunnen testen of het echt nog stabiel is.

Vorig systeem begon raar te doen, maar heb nu mn vermoedens dat windows 7 daar een rol in speelde. Deze sloot ik eerder uit, maar nu mn huidige systeem kuurtjes aan het tonen in(random freezes van volgens mij mn explorer)

dus even een recap:
1x systeem intel core (single core) met mogelijk een nvidia 5200 (niet mee kunnen spelen nog, was spare van een upgrade van mn ex)

1x systeem AMD althon 64 3000+ venice(OC'ed en kon nog iets verder) met een 6600 nvidia AGP op een MSI K8N neo2 bordje (Dit was mn eerste pc die al een goeie vijf/zes jaar in mn bezit is)

1x systeem intel core 2 duo E8400, 4 Gb OCZ ddr2 RAM, MSI P35 neo2 FR, geen grafische kaart(was eerder gestorven na een lange dienst)

de te verschepen hdds: 1x 2Tb deskstar, 2x 1Tb spinpoints en nog mogelijk 2x 750Gb spinpoints.
Kan ik hiermee mijn doelen bereiken?
ik wil namelijk mijn aantal schijven in mn main pc terug dringen naar maximaal drie schijven. hiervan worden twee plaatsen al bezet door twee ssd's.

dus heren, zie hier mn dilemma. Help me er iets mee te doen:p
(hier wordt even niet gekeken naar cases, puur naar het benodigde hardware en benodigde software)
 
Ik zal het even nog hier neerzetten wat ik jou adviseerde;

- mutorrent met een webgui
- plex/xmbc
- voor die core2duo een nvidia kaart (die werken het beste) in de geest van een 7900gt of sneller, bij voorkeur fanloos.
Dat laatste kost maar enkele tientjes.
Kijk ff of hij geluid over hdmi kan doen maar de meesten kunnen dat wel tegenwoordig.
 
draai zelf een combinatie van htpc en server. zoals ik ook al eerder gezegd heb zal een 6600 het net niet gaan trekken dus zoek iets kractigers voor de rest lijkt het wel oke. software die ik gebruik

mediacenter:
-xbmc

downloaders:
-vuze/azureus met een webgui addon
-sabnzb

series/films:
sickbeard
couchpotato

ftp:
filezilla

hiernaast draai ik nog xampp met een eigen gebouwde website zodat ik niet alle poorten hoef te kennen om over het www bij alle web interfaces te kunnen.

zie Bandit Server
 
Dat is mnimaal voor afspelen, als je ook nog wil downloaden en een fileserver wilt moet je ook rekening houden met de achtergrond processen daarvoor ;) ik zeg probeer het gewoon met wat je hebt (deed ik toen ook). Werkt dat niet kijk waar het systeem te zwak is en prop daar iets beters in.
 
thanks octo;) zal ik zeker doen:p scheelt me ook centjes als het zou lukken met wat ik heb;) en anders is het desnoods voor een tijdelijk onderkomen(A) dan heb ik dan weer de centjes bij elkaar geraapt voor een leuker systeem:p dus wie weet komt er weer een topic hier met vraagjes over een nieuwe setup:p
 
Ik zal je straks wat meer info geven

*Edit*

Je geeft aan dat je een aantal zaken met die pc wil gaan doen.

Het is een overweging om het uit elkaar te halen en daarvoor speciale pc's samen te stellen zodat elk apparaat zich kan richten op wat hij moet doen.

Je hebt 3 pc's die je kan gebruiken.

PC1:
1x systeem intel core (single core) met mogelijk een nvidia 5200 (niet mee kunnen spelen nog, was spare van een upgrade van mn ex)

Dit systeem, afhankelijk van het aantal satapoorten, kan je mooi gebruiken voor je NAS, verwacht niet het snelste systeem, maar dat is in principe ook niet nodig.
Voor je NAS/Fileserver kan je 1 OS gebruiken voor beiden. Hier heb je een aantal keuzes in.

- Windows Home Server (WHS) (Betaald)
- FreeNAS, Linux based en gratis
- OpenFiler, Linux based en betaald
Je zal er nog wel een aantal hebben.

Zelf maak ik gebruik van Freenas, een handig en snel OS wat mij voorziet van een aantal gemakken.
Met FreeNAS run ik momenteel mijn SMB (Samba protocol om zo mijn mappen in windows te sharen), FTP, HTTP en misschien in de toekomst ook als download.
Het is snel en makkelijk te installeren en gebruikt op zichzelf weinig resources, wat ideaal is voor het behoud van snelheid tijdens de fileoverdracht (Mijn cpu wordt 100% belast bij een SMB overdracht van 50MB/s, wat 1x 1600mhz is. FTP levert een hogere snelheid, omdat het een wat lichter protocol is).

PC 2
1x systeem AMD althon 64 3000+ venice(OC'ed en kon nog iets verder) met een 6600 nvidia AGP op een MSI K8N neo2 bordje (Dit was mn eerste pc die al een goeie vijf/zes jaar in mn bezit is)

Met dit systeem zou je theoretisch gezien HD films kunnen afspelen, helemaal met het gebruik van de juiste codecs. CorePlayer zorgde er voor dat je CPU berekeningen anders worden gemaakt, wat voor een betere performance zorgt van de dual core. De toevoeging van een videokaartje die de CPU daarbij kan ondersteunen, zou het nog beter maken. Daarnaast zou dit systeem ook perfect volstaan als NAS/Fileserver.

Harde Schijven:
  • 1x 2TB
  • 2x 1TB
  • 2x 750gb

In raid5 samenstelling levert je dit een opslag van 3,17TB op.
je hebt 0,9TB voor uitbreiding en 0,9TB voor databeveiliging, hoe dat het zit, tjah Raid, dat zou je dan wat specifieker moeten uitzoeken.
De enigste vereiste is dat je het op je moederbord kwijt kan of op een externe controller.

Software:
Je hebt een aantal keuzes voor je software. Ik geef alleen een aantal opties met links er naar toe, dan zouden we naderhand met z'n allen kunnen kijken wat een beste keuze zou zijn.

OS:
- Windows Home Server
- FreeNAS (Versie 7 is iets anders dan Versie 8)
- OpenFiler

Media:
- XBMC (Zou ook native kunnen draaien meen ik)
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
G Benodigdheden voor een eGPU build HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
F Benodigdheden en uitleg Waterkoeling 17
O Asus Hero VI, 4770K, H220 en Sapphire R9 290 CrossfireX - benodigdheden uitbreiding Advies Waterkoeling Setup 5
thiesggb [GEVONDEN] Diverse waterkoelings-benodigdheden Gevonden 5
F Watercooling benodigdheden? Advies Waterkoeling Setup 1
H Eerste keer water koeling advies/benodigdheden Advies Waterkoeling Setup 11
L Benodigdheden RGB-led's Cases en Modding 12
Asphiax [INACTIVE] Kapotte Graka met waterblocks en benodigdheden ... Gevonden 4
P Verschillende types voor RTX 3080Ti?? Waterkoeling 5
J GPU block voor radeon 7700 of 7800 Waterkoeling 1
foxbuster Welke onderdelen nodig voor ASUS ROG Strix GeForce RTX 3080 Ti Gaming OC Waterkoeling 3
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
HighFlow Op zoek naar een cadeau voor Vaderdag 2023 en een goede deal? HighFlow Computer Cooling Shop 0
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
S Vervanger voor Alphacool DC-LT 2600 Waterkoeling 2
D Welk block voor een 3080 ti Waterkoeling 4
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
Hightower Aio sleeve voor de ekwb 280mm elite Cases en Modding 7
Hightower Lianli front mesh voor de o11 mini Cases en Modding 3
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
D Waterblock voor am4 amd socket Waterkoeling 5
M Welke o-ringen voor (voornamelijk) EKWB fittings ? Waterkoeling 1
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
Slader Plugg voor Dewire Overige Koeling 3
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5
P Gezocht iemand die hard tubes kan buigen voor custom made computer Cases en Modding 1
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor Intel 1200 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor AM4 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Robin Custom Corsair Hydro X build voor mijn corsair crystal 680x Waterkoeling 0
Ruud Hoe veel meter slang voor GPU en cpu cooling? Waterkoeling 1
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor Intel 1700 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
F Ik zoek een waterblok voor de Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti Gaming OC 11G Waterkoeling 0
Jason Alphacool AIO 360mm voor GPU - RTX 3080/3090 & RX 6800/6800XT/6900 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
J Heb hulp nodig om de juiste fitting aan te schaffen voor moeilijke bend Advies Waterkoeling Setup 10
Bl4ckj4ck666 nvidia rtx 3090fe oc voor nicehash mining Overclocking 6
R Ik ben op zoek naar de beste koeling voor mijn CPU Waterkoeling 1
B Weterkoeling voor kast. Waterkoeling 1
J Custom loop voor cpu Waterkoeling 0
J Fans voor 360 radiator Overige Koeling 1
J Lga 115* cpu block voor socket 1200? Waterkoeling 8
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
arwin74 Plexi of alu behuizing voor een enkel 5.25" apparaat Gezocht 0
Robin Ik zoek advies voor mijn systeem Advies Waterkoeling Setup 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan