• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

HTPC with Air Flow [HAF]

Sw333t

I Love my NUC
HAF%20HTPC.png


Inleiding:

Had er weinig trek in om de htpc van beneden mee te nemen naar boven als mijn vrouw weer eens een "blijf in bed dag" heeft, dus er moest een handig pc-tje bij komen. Zat een beetje op Tweakers te neuzen in de V&A en kwam daar een klein pc-tje tegen die wel zou voldoen aan het grootste deel van de eisen.

Eisen:

  • Niet te groot
  • Relatief stil
  • Zwart of donkergrijs
  • Geschikt voor minimaal 500gb opslagruimte
  • 5Ghz WLAN
  • Niet te opzichtig qua uiterlijk
  • Capabel genoeg voor het draaien van Windows 7 + Kodi

Initiële aanschaf:

Het setje dat ik van de Tweaker overgenomen heb bestond uit de Chieftec IX-01B mini pc case, ASRock E350m1 moederbord (met Enzotech koelelement), 4Gb Corsair value ddr3 1333 cl9 ram, wd blue 500gb hdd en een Pico PSU met 12v 4A adapter.

01.jpg


02.jpg


03.jpg


Waar komt de htpc te staan:

In de slaapkamer, bovenop de kledingkasten en bij het overige audio/video spul. En ja, cassettebandjes :sarc:.



En toen begon het te kriebelen:

Wilde deze pc eigenlijk niet echt eigen maken, gewoon neerplempen en er mee doen wat er mee kan. Maar het begon toch wel een beetje te kriebelen en vond de koeling nogal tegenvallen.

Ik ben gaan tekenen en tekenen (digitaal dan) en kwam tot de conclusie dat er met wat prakken toch wel 6x een 50mm fan in zou passen (effectief zit er maar voor 2,5 fans een rooster per zijkant, maar daar is mee te leven). 3 per zijde it is and will be.

01.png


02.png


En toen kwam ik er achter dat dit niet door zou kunnen gaan omdat de ruimte ook gedeeltelijk ingenomen werd door de ssd (32gb) en hdd (500gb) die erin moeten. Van alles geprobeerd, maar miste gewoon wat centimeters.

Wilde het al opgeven, totdat mijn oog viel op de expansion kit van Chieftec. Er is gewoon een module als accessoire waarmee de top 3 centimeter op te hogen is met vrijwel dezelfde uitstraling. Gelukkig kon Highflow deze leveren.

Dus weer terug naar de tekentafel...

10.jpg


Linkerkant wordt intake, rechterzijde outtake. Dus dat gaan we maar eens fietsen / fiksen / maken / hobbyboppen. Er zal wel het nodige weggedremeld moeten worden om plaats te bieden aan de fans, maar zo te zien weinig echt belangrijke delen.

De uiteindelijke samenstelling:
Chieftec IX-01B + Chieftec MK-35DV Expansion Kit
PicoPSU 90W
ASRock E350M1
Corsair ValueSelect 4GB DDR3-1333 CL9
KingSpec 32 GB SSD
WD Scorpio Blue 500GB (WD5000BPVT)
Enzotech CNB-S1 koelblok
6x Noiseblocker BlackSilentFan XS-1 50mm
2 ModMyToys PCB's voor de fanverdeling tussen intake en outtake
Windows 10 Home + Kodi (bediening via de smartphone of tablet)

Progressie, oftewel voortgang of verbetering:

Vrijdag 29-04-2016

Bestelling geplaatst bij onze Fredmeister:

1x Chieftec MK-35DV Accessory set,
6x NoiseBlocker Blacksilent Fan XS-1 50x50x10mm 3000RPM,
2x ModMyToys 3-Pin male to 3-Pin male Cable Adapter,
2x ModMyToys 3-Pin Power Distribution PCB 3xWay Block.

Zaterdag 30-04-2016

Ding dong, het is de dag dat ik weer blij huppelend naar de deur mocht gaan. De PostNL medewerkster zat me een beetje stom aan te kijken, was even vergeten dat er een raampje in de deur zat dus die zag een 105 kilo wegende bijna kale superblije kerel door de lucht zweven als zijnde een prima ballerina. Maar goed, ik dwaal af.

Hier met die doos, doos.





Lekkere beertjes voor mijn vrouw, voor mij de lolly. Dank u wel Highflow! Gelijk een shopreview geschreven over de bestelling op Tweakers en HWI.

Whoohoo, wat een hoop fannetjes. Al helemaal wanneer je bedenkt dat de behuizing (inclusief expansion kit) slechts 220 mm x 197 mm x 96 mm meet.


Crappy cam, i know.



De rest is wat klein spul, 2 kabeltjes en 2 pcb's van ModMyToys voor de verdeling van de hoeveelheid fans. Alles komt op het moederbord te zitten en 6 fans per aansluiting was iets te veel van het goede. Nu komen er 3 fans per printplaat te zitten. De scheiding is nu intake / outtake.





De expansion kit is eigenlijk maar wat gebogen staal en een voorzijde van plastic. Er zit wel een bracket (plus ander frontje) bij zodat je een slimline dvd/bluray fikker kunt installeren, maar dat ga ik niet gebruiken. Heb puur de verhoging nodig, dus de rest zit weer in de doos.





Zaten ook nog wat extraatjes bij de bestelling, zoals een Noctua sleutelhanger (geinig ding) en een NZXT armband met de opdruk "Build the extraordinary". Op een of andere manier vind ik die omschrijving wel bij me passen.

Maar goed, genoeg geluld.

Zondag 01-05-2016:

Wat is er beter dan ontbijten met een heerlijke Highflow lolly, jummie... cola flavour ook nog eens. Voel me zeer verwend momenteel :D.

De behuizing erbij pakken zoals hij nu nog is (zonder verhoging):



En hatseflats, 3 centimeter hoger.





Ziet er keurig uit, al zeg ik het zelf.

Wat fotootjes van de binnenzijde, sommige foto's moet je niet te lang naar kijken ivm onscherp. Zal de volgende keer toch een minder crappy cam pakken.




Enzotech blokje, wel iets uitgewaaierd. Scheelde 1 graad, maar kan net zo goed een meetafwijking zijn.

De harde schijf en ssd hangen normaal onder de bracket (wat niet mogelijk was ivm de Enzotech), nu kan ik ze er boven doen waardoor ik niet in de knoei kom met de Enzotech. De ssd staat ook mooi zo, wellicht alleen dat ik de kap nog zwart maak.







3 fannetjes uitgepakt en even naast elkaar gezet. Ziet er wel grappig uit zo. Ook een foto met flits, geen idee waarom..





Dan het donkere hoekje, flitsen hielp al niet eens.. haha. Aan de binnenzijde van het frontje zit 1 ModMyToys pcb geplakt, die zal dienen voor de intake fans. Het is en blijft zoeken naar ruimte, want 6 fans proppen in zo'n klein kastje is vragen om problemen (nou ja, vragen om veel kabels :sarc: ).



De pcb voor de outtakes zit aan de binnenzijde van de Expansion kit, deze valt dan uiteindelijk in het rood omkaderde gedeelte van de andere foto.







Grote broers XS-2 moeten het veld ruimen.





Binnenkort meer.
 
Laatst bewerkt:
Zojuist even de fans getest, geeft wel een hoop kabels.


Zonder flits.


Met flits.

Wat videootjes (camera van de telefoon kraakt nog al, of ik zat weer eens met mijn vingers in de buurt van de microfoon).


De herrie valt me reuze mee, wel valt op dat de rpm registratie in het bios hem behoorlijk flipt (en soms totaal niet registreert, terwijl de fans wel draaien). Probleem lijkt me vanaf die ModMyToys pcb te komen (en nee, niet ModMyTech zoals ik zeg in het filmpje :sarc:).

Nog even de fans op de laagste snelheid, alleen de outtakes wilden niet langzamer draaien. Vermoedelijk door de foutieve rpm registratie.


Toch eens gekeken naar die ModMyToys pcb's en gelijk is het euvel al te zien. Alle tacho / rpm lijnen zijn verbonden aan elkaar, juist doordat elke fan iets anders draait krijgt het moederbord dus een vervuild signaal voor zijn kiezen en flipt m.



De printplaat zou zoals onderstaande moeten zijn. Ook is te zien dat die print nog vele malen kleiner zou kunnen zijn.



Vanmiddag eens kijken of die printbaan een beetje makkelijk te onderbreken is.

Edit: 1 pcb al gesloopt, wellicht nog te solderen. Soldeerpuntjes zijn heel erg zwak van de pcb. Andere pcb al aangepast door een pin te verwijderen van 2 aansluitingen.
 
Laatst bewerkt:
Leuk hobby project weer :)
Wat gaar van MMT, ik ben benieuwd of ze dit bewust hebben gedaan voor een of andere reden, normaal gesproken hoort het RPM signaal inderdaad alleen maar van de eerste aangesloten fan te zijn.
 
Vind het ook raar. Ben zeer benieuwd naar hun antwoord.

De "gesloopte" printplaat is weer "ontsloopt", heb een puntje opnieuw moeten solderen maar het werkt nu.
Ook de rpm weergave in het bios is nu weer zoals het moet.
 
Lekker weer aan het knutselen, mark!
Gaan we volgen natuurlijk!
Leuk :) !! Deze ga ik ook zeker volgen Mark!
Thanks allen.

De ene pcb is netter aangepast dan de andere, eerst de nette. Hier is van aansluiting W3 en W4 de derde pin fysiek verwijderd, zodat enkel aansluiting W2 het rpm signaal doorvoert naar het moederbord (daar gaat de kabel van W1 naar toe).



De tweede, wat eigenlijk de eerste was die ik wilde aanpassen, ging niet helemaal goed. Ik wilde de behuizingen van de headers verwijderen, zodat de pin netter af te breken was (met dank aan het fenomeen metaalmoeheid). Dat lukt bij de aansluiting W4 erg goed, totdat ik de plastic header weer terug wilde drukken (het soldeerpunt begaf het). Uiteindelijk beetje provisorisch gefixt door een beetje rondom op de baan wat koper vrij te krassen en een vers dotje soldeer neer te kwakken. Werkt weer perfect en zoals het hoort.



Dat was het weer voor even. Volgende update zal tegen het weekend zijn.
 
Gisteravond in de tuin nog een beetje bezig geweest.

Allereerst alle fans even op een rijtje, best wel een hoop voor in zo'n klein kastje.


Is overigens de Expansion module waar de fans op liggen, niet de complete case.

Aan de linkerkant hoefde niet veel weggeslepen te worden. Alleen de standaard montage punten voor de fans moesten weg, aangezien dat berekend was op 2x 50mm. Vrij kort erna konden de fans er al even tussen.



De linkerkant was een ander verhaal. Het moederbord zit namelijk niet in het midden van de behuizing, maar zit meer naar links toe geschoven zodat de fans op het randje van het moederbord deed steunen. Hierdoor staken de fans aan de bovenzijde te veel uit.

Uiteindelijk besloten om de bovenste rand van de behuizing weg te halen zodat ze iets meer ruimte hadden. Het was echt een "ken net" oplossing.



Loopt strak langs het PCI-express slot. Dacht dat het uit zou draaien op het gedeeltelijk wegdremelen van dat slot, maar dat was uiteindelijk niet nodig.





Closeupje:



"Iets" uitgeschoten bij de rand bovenin, maar dat wordt nog wel gefixt (of gemaskeerd). Je bent pro prutser of je bent het niet :sarc:.





Vandaag is het (schoon)moederdag, dus weinig meer te prutsen vandaag. Maandag ga ik me bezig houden met het verkleinen van de ModMyToys printplaten, zodat ik beide pcb's aan de binnenzijde van het frontje kan plaatsen.
Er zit namelijk nog behoorlijk wat loze ruimte op de print.




Todo:

  • Fan pcb's aanpassen zodat ze nog kleiner zijn,
  • Kabels ventilators inkorten,
  • Randen netter maken,
  • Wijzigen van power led (groen) naar wit / hdd led komt te vervallen,
  • Fans monteren met M3 boutjes en moertjes,
  • Andere zaken die ik nu nog niet voorzie.
 
Ik schiet ook altijd uit met zo'n kut dremel hoor :sarc:
Bij mij puur omdat ik het geduld niet heb, pak dan ook vaak een slijptol wat veel sneller gaat.
 
Gisteravond nog iets kunnen doen aan het ModMyToys printje. In dit geval dus een ModMyModMyToys printje :icon_evil:.



Gewoon met de dremel weggehaald wat ik niet meer wilde hebben. Gevaarlijk dremelen zonder klem om het materiaal vast te houden (op mijn duim en wijsvinger na), maar het is gelukt zonder rood spettermotief op de schuur. De twee delen aan elkaar geplakt met secondelijm en overgebleven restjes van de pcb zelf en nu passen 2 van die printjes in 1 houder :D.



Strak naast elkaar en voor mijn doen redelijk symetrisch (geintje, het was ook de bedoeling dat ze zo kwamen). Heeft te maken met de opening in het frontje waar de boel geplaatst wordt.





Vanuit andere hoekjes gezien.





Kabeltjes er op gezet, past net zo langs elkaar. Die kabeltjes zijn nu nog 28 centimeter (tussen de connectors in gemeten), maar ze zullen uiteindelijk ingekort worden naar 10 - 15 centimeter ongeveer. De kabels van de ventilatoren zijn 40 cm lang ongeveer, dit zal aangepast worden naar 10, 15 en 20 centimeter (of het moet zijn dat ik op korte termijn een geniaal :)sarc:) systeem bedenk waar ik de kabels door kan laten lopen (en overlengte daarin kan verstoppen).

Dit was het weer even.
 
Ubbi, dat zou voor de gele draad geen probleem zijn maar ik denk dat je toch wel een tweede power source moet gebruiken, er is een reden dat er twee aansluitingen voor zijn en waarom de meeste fan hubs sata of molex power aansluitingen erbij hebben zitten.
 
[MENTION=4745]Ubbidude[/MENTION]
Ah, op die manier (die gele draad hoeft niet doorverbonden te worden overigens). Ik heb geen idee wat de fan headers op het moederbord aan kunnen, dat heeft Asrock niet gespecificeerd. Meeste hedendaagse moederborden met sockets voor vervangbare processors kunnen 1A per header aan (in ieder geval op de cpu fan aansluiting), alleen of dit ook daadwerkelijk geldt voor dit moederbord met gesoldeerde processor is giswerk. Het op de gok testen doe ik niet. 6 van deze fannetjes doen in totaal 0,24 Ampere / 2,88 Watt, dus eigenlijk zou het wel moeten gaan werken. Denk maar eens een reactie plaatsen op gezichtsboek.

[MENTION=3384]DBRichard[/MENTION]
De gebruikte fannetjes zijn niet zo heel erge stroomverbruikers, het zijn ook maar 50mm fans (0,04 Ampere per stuk). Een 115x moederbord draait 6 van die fans met 2 vingers in de neus.
 
Het op de gok testen doe ik niet.
Did it anyway... 6 fans op een enkele header is ook geen probleem :p.

Kleine testopstelling (vrouwlief heeft de camera mee, foto's zijn gemaakt met mijn mobiele aardappel):


6 kleine kleutertjes zaten op een hek....


Kabelbende / ellende.


Een test splittertje gebruikt, van gedegen non-amerikaanse kwaliteit :sarc:.


Alle 6 op 1 header.


Dus [MENTION=4745]Ubbidude[/MENTION], het werkt ;). Zal alleen niet de print verder aan gaan passen (iets met een beetje teveel secondelijm...).
 
Laatst bewerkt:
...of het moet zijn dat ik op korte termijn een geniaal :)sarc:) systeem bedenk waar ik de kabels door kan laten lopen (en overlengte daarin kan verstoppen).
Geniale oplossing gevonden ervoor. Zoek de verschillen zou ik zeggen.


Zoals hij nu is.


Het idee.... zo'n expansion kit hoeft natuurlijk niet perse bovenop de bestaande behuizing, er onder past hij ook.

Wat vinden jullie er van?
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
bunbun passief gekoelde ryzen/vega htpc Gallery & Build Logs 5
CDA441 Modular HTPC Gallery & Build Logs 15
gerjanlubbers Hulp gezocht bij samen stellen van HTPC/server Hardware & Software 8
gerjanlubbers Clean HTPC Gallery & Build Logs 5
reclamations Hulp gezocht voor samenstellen HTPC Hardware & Software 2
X Htpc Problemen & Oplossingen 17
J Jap2slow - Danny - Game-PC & HTPC Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
Sw333t Nieuwe HTPC bouw, advies gevraagd over tuners Hardware & Software 10
gerjanlubbers HTPC Build (SINASS Case) Gallery & Build Logs 5
Wally1987 [CCIP] Car computer/HTPC Gallery & Build Logs 19
Mobomonster [VERKOCHT] Lian Li PC-C32B - Black - HTPC Case Verkocht 5
bundymania [Bundymania User Review] Streacom F7CB - ein neuer Stern am HTPC Himmel ?! HighFlow Product Reviews 4
T Benodigdheden voor een NAS/Fileserver/HTPC? Hardware & Software 6
vincent Vincent,s HTPC Gallery & Build Logs 42
animal baars [VERKOCHT] Zalman HD160 HTPC behuizing Verkocht 11
H HTPC advies Hardware & Software 4
D Waarom een htpc ? Hardware & Software 8
animal baars Animal's HTPC Gallery & Build Logs 21
M Advies, soort van htpc Overige Koeling 4
P HTPC koelen Overige Koeling 34
H HTPC configuratie? Hardware & Software 17
D htpc samenstellen ? Hardware & Software 20
MonsterEnergy Monster's Custom HTPC Gallery & Build Logs 27
Freddy Moneual Mediacenter / HTPC cases! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
D Htpc Hardware & Software 8
D HTPC configuratie Hardware & Software 13
Mobomonster Mobo's Peace 'nd Quiet - HTPC Gallery & Build Logs 97
F HTPC Configuratie, zo voordelig mogelijk Algemene Discussies 5
Johnny Johnny's HTPC Monsta Gallery & Build Logs 40
Johnny [HTPC] Vragen en tips. Hardware & Software 17
Killerbee Thermalright kondigt low-profile-koeler voor htpc's aan Overige Koeling 3
maomanna Full HD HTPC Gallery & Build Logs 53
maomanna HTPC samenstellen Hardware & Software 10
Bl4ckj4ck666 Air gun alphacool Waterkoeling 4
biopunk Suggestion: Bitspower air-exhaust (automatic) and water-exhaust fittings HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Jason PHANTEKS Evolv Shift Air 2 Mini-ITX Case, Mesh Panel - Black or Grey HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Deathchant Lian Li PC-O11 Air HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
B Zalman Reserator Custom Air Duct / Shroud Waterkoeling 2
I Waterkoeling set voor i7700k+1080GTX ti+MSI Z270 SLI PLUS+Carbide Series Air 540 Advies Waterkoeling Setup 1
J hoe air bleeden uit loop? Waterkoeling 4
C Corsair Air Series AF120 LED Quiet Edition Wit Twin Pack, 120mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Sw333t Ervaringen gezocht: Philips Air Fryer en Tefal Acti Fryer Gezondheid en Sport 3
F Nieuwe Systeem bouwen Corsair 540 AIR watergekoeld tips Waterkoeling 1
Vissa Corsair Air 240 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
R Air Series SP140 LED HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
T Tips betreft R9 290 water koeling / evt air Waterkoeling 4
E Bitspower G1/4 Matte Black AIR-Exhaust Fitting - BP-MBETAIR HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Sw333t Corsair Air Series SP120 PWM HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
JeanPaul [VERKOCHT] Diversen Waterkoeling + air producten (MOETWEG !) Verkocht 2
N Corsair Carbide Series Air 540 Cases en Modding 4

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan