• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

HAF 932 met WC

faust2016

New member
Ik ben nu ongeveer een jaartje aan het waterkoelen het bevalt prima. Voor de laatste verbouwing besloot ik eens wat foto's te maken en een verhaaltje erbij te typen :p.
Een paar weken terug kwamen de eerste nieuwe spullen binnen en nadat het hier veel te lang heeft gelegen ben ik gisteren eindelijk aan de slag gegaan. De toenmalige loop was er helaas niet al te best meer aan toe, met veel vuil en weinig flow :(

Daar is gelukkig wel verandering in gekomen!
In de oude loop stond een kleine tube res+Laing D5 in mn 5 1/4" bay die het water vervolgens door een XSPC RX 360 -> EK Supreme HF -> XSPC Razor 4890 -> HW Labs B.I. GTX 120 Lite en vervolgens weer naar het reservoir pompte.
Ten eerste was de GPU wel eens aan vervanging toe, en ook de opstelling van pomp en reservoir kon beter. Daarvoor heb ik een XSPC Dual Bay res (voor een D5) aangeschaft.
Ook het 120 rad vond ik te dik voor op die plek, dus die is ook vervangen voor een XSPC RS120

Een plaatje (klikbaar) zegt meer dan 1000 woorden, dus bij deze:



Dat was toen alles nog wél schoon was. Na een paar maanden zag het er zo uit:



Zie je al die mooie vlekjes in de slangen :p?

Goed. Ik moest eerst eens zien om op degelijke wijze de vloeistof eruit te krijgen en dat viel niet mee. Zo'n 360 rad bovenin je kast zorgt ervoor dat er telkens als ik de kast had gekanteld er nog steeds evenveel vloeistof overal zat.


Die slang naar het CPU blok wilde maar niet leegraken!

Op een gegevens moment kon ik gelukkig wat slangen los gaan trekken en is de boel zonder grote knoeipartijen leeggelopen :).
Even gechecked of de koelpasta goed verspreid zat onder het CPU blok, maar dat zat wel snor


Vervolgens de rads, gpu en CPU blok verwijdert. Dat ziet er dan opeens heel leeg uit.


De slangen zagen er trouwens zonder vloeistof nog een stuk erger uit. Ik weet in ieder geval dat ik nooit meer Feser F1 UV Blue gebruik!


Ook het reservoir was er niet al te best aan toe.


Zoals eerder gezegd was de flow zeer slecht in mn loop. Dit was waarschijnlijk de grootste boosdoener :p


Na het nemen van deze foto's ben ik gaan schoonmaken. Als eerste heb ik toen de rads gedaan. Een scheutje schoonmaak azijn erin en daarna kokend water erachteraan. Er kwam flink wat troep uit. Na dit vijf(!) keer gedaan te hebben zag het water er zo uit:

Dus nog meer een paar keer gedaan totdat het wél redelijk schoon was :)

Toen was de EK Supreme HF aan de beurt. Hiervoor had ik 'de' nieuwe jetplate besteld, die minder vuil zou moeten verzamelen en ~1c beter zou moeten koelen. Gelukkig zat het grootste gedeelte van het vuil niet in de koperen basis, maar in de jetplate:

Na dit schoongemaakt te hebben en met een tandenborstel ff door de basis te zijn geweest een klodder ketchup erop gedaan om die prachtige koperkleur weer terug te krijgen


Na de ketchupbehandeling zag ie er weer prachtig uit :)

Blokje weer in elkaar geschroefd met de nieuwe jetplate erin


Toen was de GPU aan de beurt. Mn 4890 zou vervangen worden door een 5870. Voor de zekerheid het blok even open geschroefd voor een eventuele schoonmaak, maar dat was totaal niet nodig


Zo ziet de tafel (van een studenthuis, ja :p) er dan uit, nadat je een paar uurtjes bezig bent geweest


Vervolgens heb ik even zitten spelen met wat kleine loops op de tafel en heb ik l3p's 'azijn in je pomp' truc gebruikt en dat werkte wonderbaarlijk genoeg. Het water ging weer veel harder rond :)

Daarna heb ik de pomp uit elkaar gedraaid, omdat deze in een XSPC Dual Bay res moest komen.
De pomp vervolgens in het reservoir geschroefd:


Daarna de XSPC RX360 weer in de kast met mn mooie blauwe fans erop :060:


Vervolgens de rest in de kast gezet, even nagedacht over de fittingen en de volgorde, maar nog geen slangen geplaatst:


Hier de bayres. Dat staat toch een stuk netter dan zo'n losse pomp en tube res in je 5 1/4"bay.


Vervolgens alles aangesloten. Ook een aftappunt onder de GPU geplaatst (heeeel handig)


Ik had ook nog een paar LEDjes bestelt voor in mn CPU blok. Ziet er wel leuk uit vind ik :)
Dat idee is trouwens afgekeken van de XSPC Raystorm :eusa_shhh:


Vervolgens wat WC-papier (See what I did there?) in de kast gelegd en gaan lektesten.
Alle stroomkabeltje uit mn PSU gehaald behalve de molex, pompje aangesloten en knopje op de PSU omgezet.

OH MIJN GOD, WAT IS DAT GELUID :S

Het klonk alsof iemand de douche vol open had gezet.. Maar dan.. niet.. in de douche?!
Dit geluid was afkomstig van mn D5.

Waar de oplettende lezer misschien nogal veel XSPC in mijn berichtje heeft zijn staan, is dit zeker geen reclame bericht.. Ik weet niet of het aan de pomp, lucht in de loop, of iets anders lag, maar het was verschrikkelijk! Ik heb het na een half uur ontluchten maar opgegeven, het werd niet minder erg.

Ik heb er voor de gelegenheid maar even een filmpje van gemaakt. In het begin hoor je gezoem wat van een 'normale' PC afkomt, ter referentie.
Nou goed. Ik de loop weer leeg laten lopen, met behulp van mijn handige aftappunt :sarc:
Pomp uit het bayres gehaald, kwart slag gedraaid, teruggeschroefd, inlet op de outlet aangesloten en nog maar eens keer proberen.

Het was helaas weer hetzelfde verhaal, dus ik dacht: Misschien is er iets met mn pomp. Ik pak vervolgens de oude (standaard) top en monteer m daar weer in.

Wat een rust en stilte.

Duuuus, de belangrijkste reden waarom ik mn loop wou veranderen, was om dit bay reservoir in te bouwen :017:
Anyway. Ik wilde de pomp/res wel weg hebben uit de 5 1/4" bay en ik had gelukkig mn res ook mee genomen in de schoonmaak beurt. Ik kon dus weer opnieuw beginnen met de loop.

Toen heb ik besloten om het reservoir maar onder de 120 rad te hangen

Dat stukje slang tussen de GPU en reservoir staat wel een beetje strak, dus misschien moet ik daar nog even iets op verzinnen in de komende tijd.

De pomp staat nu op de bodem van de kast:


Ik was gisteren rond 1u in de middag begonnen aan deze klus en het tijdstip waarop deze foto is genomen is 1:56, bijna 13 uur verder dus. Ik had dus niet zo'n zin meer om de kabeltjes mooi weg te gaan werken, dat zou de volgende dag wel komen...

Nu is het de volgende dag en heb ik er nog weinig aan gedaan. Ik heb vandaag de stroom weer aangesloten op alle hardware (tenminste, dat dacht ik) en wilde wel eens zien of de videokaart het uberhaupt deed.
Dus, ik zet mn scherm aan en zie m vrolijk in stand-by springen, terwijl ik verdoofd wordt door een enorme piep. Ergens zat er iets niet goed :idee

Gezien de rest van de hardware hetzelfde is als daarvoor dacht ik: dat is vast de GPU. Dus ik haal m uit het PCI-e slot en druk de PC weer aan. Hij boot gewoon en geen piep.

Kut.

Videokaart kapot.

Dus ik google even op iets als '5870 loud beep wont boot' en kom na een paar hits bij een forum waar iemand zegt dat dat kan betekenen dat de PCI-e stekkers niet zijn aangesloten.
In mijn hoofd ging het van 'het zou toch niet?!?'

En ja hoor. Ik had per ongeluk 2 verdwaalde 6-pins stekkers van uit de tijd dat ik nog CF draaide aangsloten (ruim je kabels dan ook eens op!)
Dus ik plug nu het goede uiteinde van de PCI-e stekkers in de PSU en druk heel zenuwachtig de aan-knop in.

Wat een opluchting :icon_biggrin: , hij doet het gewoon!

Ik heb al eventjes Prime en Furmark gedraaid en de temps zijn top. Op de CPU had ik eerst onder load 40-41 graden, wat nu gedaald is naar 35-36. De GPU heb ik geen vergelijking van, maar die was na 5 minuutjes furmark boven de 30 graden. Niks mis mee dus :)

Als ik over een paar dagen alle kabeltjes netjes heb weggewerkt zal ik nog even proberen een paar mooie foto's te maken!
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Cooler master haf 932 met andere front fan Overige Koeling 4
R [VERKOCHT] CM HAF 932 Advanced Verkocht 4
canonchiel Cooler Master 932 Haf Gallery & Build Logs 4
F Plaatsing 120 rad in HAF 932 Waterkoeling 6
thijs2163 Sidepanel HAF 932 AMD version HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
T HAF 932 Case ontwerp Cases en Modding 2
I Tips voor inbouw Haf 932 im really a noob in deze dingen Handleidingen en Installatie Tips 8
E cooler master HAF 932 Cases en Modding 27
Dustyrick Cm haf 922 - cm haf 932 Cases en Modding 16
R Beste airflow voor mijn cm haf 932 Overige Koeling 1
ShockRaver HAF 932 Side-Panel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
Colossus Colossus - HAF 932 AMD Extreme Edition Gallery & Build Logs 186
Thierry Kerensky-Thierry-CM HAF 932 Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 19
Ludwig Build log HAF 932 Gallery & Build Logs 44
X Cooler Master HAF 932 Cases en Modding 30
Jason Cooler Master HAF 700 EVO HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jaap 20cm radiator voor HAF miditower Advies Waterkoeling Setup 5
Sw333t HTPC with Air Flow [HAF] Gallery & Build Logs 24
DBRichard HAF Pipe 480 (2015) Gallery & Build Logs 8
Sw333t [VERKOCHT] Cooler Master HAF Stacker 915F + Storage kit. Verkocht 3
DBRichard 480mm radiator in een CM HAF X Gallery & Build Logs 18
kier Cooler Master HAF Stacker MbK Gallery & Build Logs 36
ChrisdeW Coolermaster HAF Stacker cases HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Sw333t [VERKOCHT] Cooler Master HAF XB + Seidon 240M + DVD Brander Verkocht 2
Sw333t [VERKOCHT] Cooler Master HAF XB Verkocht 5
Sw333t [VERKOCHT] Hot swap bays (officieel bedoeld voor een Cooler Master HAF X) Verkocht 10
H Cooler Master Haf X ( AMD Edition )( Air Cooled ) Gallery & Build Logs 4
canonchiel White Haf Gallery & Build Logs 6
G Push-pull in CM HAF X? Waterkoeling 10
W HAF X Hulp voor watercooling Waterkoeling 3
J Coolermaster HAF XM HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
B Cooler Master HAF Bay cover Cases en Modding 12
anub1s18 alternatief zijpaneel voor de HAF-X? Cases en Modding 6
hesselcandea Haf 912 Side panel (window) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 9
Fryslanboy [IN-ACTIVE] Cooler Master HAF X Verkocht 3
Fryslanboy [REFUSED] Cooler Master HAF X Verkocht 3
Fryslanboy [ANIMO] Cooler Master HAF X Verkocht 1
corecrusher Haf 922 case icm met slimline rad Waterkoeling 1
F Haf Monster Gallery & Build Logs 87
K Haf 922 Blue Cases en Modding 1
VoYaGeRTM HAF-Mai Reloaded Gallery & Build Logs 23
M Haf X Armed Gallery & Build Logs 33
F Flenkie - Frank de Vrijer - HAF 922 WC + Modding Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
VoYaGeRTM VoYaGeRTM - Tony Moget - HAF Mai Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
H HAF 922M Red Revolution Cases en Modding 0
T waneer is de HAF X terug beschikbaar HighFlow Webshop 1
K [Waterkoeling] €600 I7 2600k, ATI 6990 Sapphire Case Haf X Advies Waterkoeling Setup 15
Robin026 [Waterkoeling] HAF 922. Advies Waterkoeling Setup 27
Fryslanboy [Waterkoeling] Advies over samenstelling WC systeem (i7 950, REX3, HAF X) Advies Waterkoeling Setup 9
BlaserR93 Advies WC, €900, HAF X, i7, 980X, Asus REX3, 2x GTX480 Advies Waterkoeling Setup 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan