• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[Waterkoeling] HAF 922.

Robin026

Member
Hallo, Ik heb een Cooler Master HAF 922. Hier wil ik binnenkort waterkoeling inbouwen. Weet 1 van jullie of er een 360 radiator in de top past zonder al te veel modden? Of kan ik beter een 240 boven in. En misschien 2x 120 erbij aan de achter en onderkant?
Ben heel erg benieuwd naar het antwoord, dan kan ik het namelijk zo snel mogelijk bestellen:D

coolfris

Moderator
Forumleiding
edit; Freddy was me voor

Bovenin de kast is er voldoende ruimte voor een 360 rad.

Dan moet je nog wel het dak van de kast zo maken dat de gehele radiator goed belucht kan worden. Dat heeft diegene van de bovenstaande pics zo te zien niet gedaan. Dan is het zonde van de ruimte, omdat 1/3 deel van de radiator nauwlijks belucht wordt.

Een 240 rad past zonder modden al bovenin de kast. Enige beperking die je daar hebt, is de dikte van de radiator. Een 6 cm dikke Thermochill radiator zal daar niet passen zonder het moederboord in de weg te zitten. Een swiftech MCR radiator is dan denk ik het beste alternatief op die plek.

Robin026

Member
Ik heb eerlijk geen zin in om aan me kast te midden. Wil het risico niet nemen :d.
En met welke dikte moet ik rekening houden?

coolfris

Moderator
Forumleiding
De ruimte vanaf het dak van de kast tot aan het moederboord. In de kast van die pics zzit een XSPC RS 360; deze is 35mm dik. Met de fans meegerekend is die combo 6cm dik. (hetzelfde geld voor de 34mm dikke Swiftech MCR).
Volgens de eigenaar van die kast raken de fans net aan de clips van het RAM en de mounting schroeven van het CPU blokje. (wordt hier verteld)

Dit is denk ik ook een beetje afhankelijk van wat voor mobo je hebt, ivm RAM en CPU lokatie. Maar om dat raken van onderdelen op je mobo zeker te voorkomen kan je drie dingen doen:

coolfris

Moderator
Forumleiding
Het ram van dat mobo ligt zo te zien op dezelfde hoogte als die van die pics hierboven. de CPU ligt weer wat lager, maar daar zit wel een mosfetkoelertje boven. Maar die 8 pin connector heeft zeker de vrije ruimte nodig. Die zit bijna op de rand van het bord.

Maar geen probleem, want met één van de drie genoemde opties is er wel een 240mm rad te plaatsen, zonder dat het mobo in de weg komt te staan.

Wat voor hardware wil je gaan waterkoelen? (ivm de andere 120mm rads waar je het over had)

Robin026

Member
Ik wil verder me 2600k waterkoelen met een EK acetal block.
En me GTX 480 ook nog een block.
Maar later misschien ook me chipset, en RAM.
Maar de RAM vinnen worden toch verwijdert wanneer ik ze water ga koelen.

coolfris

Moderator
Forumleiding
Een 120mm rad erbij is dan wel minimaal nodig voor die CPU en graka. Als er op de bodem ook nog eentje past, heb je zeker wel genoeg koeloppervlakte wanneer je de chipset en het RAM ook gaat waterkoelen.

Robin026

Member
Dus als ik alles zou willen water koelen, behalve HDD, zou ik dus een 360 bovenin, en een 120 aan de achterkant?

coolfris

Moderator
Forumleiding
Een 360 bovenin is denk ik niet de beste optie, omdat 1/3 van de radiator dan nagenoeg niet belucht wordt. Met een 240 bovenin zal het misschien een toefje minder goed koelen dan met een voor 1/3 onbeluchte 360, maar dan hou je wel die drive bays vrij.

Je CPU en graka samen zullen op full load@gamen iets van 350~400W in het water dumpen. Met die dunnere Yate Loon fans zal het 240rad grof geschat iets van 250W voor z'n rekening kunnen nemen. (zie hier een review voor vergelijk van die schatting) Met een 120mm rad erbij zit je dan voor de GPU en de GPU wel goed.
Zeg dat het RAM en de chipset hooguit 100~150W extra in het water dumpen. Dat zou je met een 2e 120 rad kunnen opvangen. Hoop wel dat die daar op de bodem gaat passen. Het lijkt me namelijk wel redelijk krap met de bedrading van de voeding daarnaast.
Mocht die niet passen, kan je altijd nog een 120 extern zetten en sandwichen met de 120 die al intern zit. Dat sandwichen is op zich niet de meest efficiente manier van radiatoren beluchten, maar met die drie radiatoren (240 en 2x120) heb je nog wel een beetje speling.

Robin026

Member
Dankje wel.
Ik heb zelf naast me voeding direct een poortje voor kabel-management.
Dus jij zegt dat een 240 bovenin, en een 120 op onderkant moet lukken om alles te koelen?
En zou ik de fans ook kunnen vervangen voor nanoxia fans?

coolfris

Moderator
Forumleiding
Die Swiftech 240mm + (Swiftech) 120mm voor CPU + GPU. Voor alles, dus CPU, GPU, chipset en het RAM: 1x 240mm + 2x 120mm

Op die 120mm radiatoren kan zeker wel een nanoxia fan. Met die 240 zit je aan de dikte vast. Met een magicool slim 240mm rad van 30mm dik icm met die nanoxia fans van 25mm dik zal het wat dikte betreft net passen. Ik denk dat je dan wel net iets teveel aan koeloppervlakte gaat inleveren voor redelijk mooie temps. Dus als je graag die fans wilt hebben, kan dat met dat magicool rad. Waarschijnlijk gaat dat wel iets ten koste van de koeprestatie van het geheel.

Die andere optie is dus die dunnere 20mm dikke yate loon fans op een Swiftech MCR 240mm rad en de derde optie is de fans bovenop de kast en de radiator binnen de kast.

Robin026

Member
En welke 120 rads zou je me dan aanraden i.c.m de nanoxia fans?
Nou heb ik dus die 240 MagicCool met 2 nanoxia's fans in me mandje.

Zou ik anders Deze i.p.v de nanoxia fans kunnen gebruiken?
Ik wou me nieuwe PC modden met blauw/zwart namelijk:D

coolfris

Moderator
Forumleiding
Bundymania heeft die gelid fans in deze review gebruikt.

For the 1500 rpm tests I used Gelid Wing 12 fans, which worked very quietly at low rpm while still reaching a good airflow, which makes them a recommendation for both radiator and case usage.
Dat klinkt dus wel positief. :)

Wat die 120mm radiatoren betreft: Achterin lijkt mij de Swiftech MCR120 de beste optie en onderin een XSPC RX 120, mits deze past icm met de voeding, want deze is wel een stukje dikker dan bv die Swiftech MCR. Dat geeft dan wel net een tikkie meer koelvermogen.

coolfris

Moderator
Forumleiding
Voor de CPU alleen moet dat gaan lukken. Op zich heb je volgens mij op het moment aan 6 fittingen al genoeg (die 1/2"ID slang past direct op die pomp) Met acht slangklemmen zit je dus weer wel goed. :) Maar die twee fittingen zal je later natuurlijk ook nog kunnen gebruiken.

Die twee 90 degree fittingen zijn niet draaibaar. Dat wil dus zeggen dat het nu afwachten is in welke richting ze komen te staan wanneer ze vastgedraaid zijn. Er is wel een beetje speling tussen vast en vaster, maar het kan ook zo zijn dat het helemaal niet goed uitkomt.
De gemakkelijkste optie om dat op te lossen is rotary 90 degree fittingen nemen.
Met een dikkere of dunnere rubberen o ringetje is het soms ook nog wel op te vangen of met een zeer dunne spacer, maar dan geldt nog steeds dat je nu voor de aankoop het risico loopt dat de fitting zo slecht uit zal komen dat het niet meer op te vangen is.

Onderwerp starter Vergelijkbare onderwerpen Forum Replies Datum
K [Waterkoeling] €600 I7 2600k, ATI 6990 Sapphire Case Haf X Advies Waterkoeling Setup 15
Fryslanboy [Waterkoeling] Advies over samenstelling WC systeem (i7 950, REX3, HAF X) Advies Waterkoeling Setup 9
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 13
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
B Waterkoeling set voor 2080ti Advies Waterkoeling Setup 8
M moederborden met waterkoeling Waterkoeling 4
987Overlord Hulp bij laatste loodjes waterkoeling "the Beast" Advies Waterkoeling Setup 7
K advies GPU waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
H Eerste waterkoeling PC Advies Waterkoeling Setup 5
K [Waterkoeling] ~€1000 euro, i9-9900K, Gigabyte Xtreme Waterforce 5G, 2080Ti Waterfor Advies Waterkoeling Setup 5
R Waterkoeling Maximus IX Extreme Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling gpu Advies Waterkoeling Setup 3
A Corsair 900D met een klein beetje waterkoeling :p Gallery & Build Logs 39
Freddy Nu ook Barrow waterkoeling verkrijgbaar bij HighFlow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
Freddy EK Classic Line, de voordeligere oplossing voor PC waterkoeling HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
H Interesse in Custom waterkoeling Waterkoeling 8
I 1e keer Waterkoeling, maar wat zijn de beste/handigste onderdelen??? Advies Waterkoeling Setup 2
M Waterkoeling 2x GPU Advies Waterkoeling Setup 10
M Waterkoeling interesse Waterkoeling 2
W Advies waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 3
R [Waterkoeling], €300 euro, i5-8600K, nVidia GTX-1080ti Waterforce Advies Waterkoeling Setup 4
D Advies 1e Waterkoeling setup, i9 9900k, Fractal Design Define R6 USB-C Blackout Advies Waterkoeling Setup 2
D Waterkoeling €1600 i9-9900k, 1 RTX 2080ti Thermaltake 900 Advies Waterkoeling Setup 3
D Waterkoeling idee Thermaltake 900 Waterkoeling 2
S Mijn eerste Waterkoeling build ever Gallery & Build Logs 0
P Phanteks Evolv X - Eerste waterkoeling build in 13 jaar Gallery & Build Logs 2
Z Advies waterkoeling voor een beginner Advies Waterkoeling Setup 7
T Advies Waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 2
T Native waterkoeling aansluiten op vloerverwarmingsbuis Waterkoeling 6
Freddy Waterkoeling kits in de uitverkoop! OP = OP!!! HighFlow Computer Cooling Shop 0
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
Freddy EK-MLC Phoenix is hier! De nieuwe modulaire AIO waterkoeling kit van EKWB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
T Hoeveel maakt waterkoeling verschil in mijn situatie? Advies Waterkoeling Setup 3
F [Waterkoeling] 500e 4930K Strix 1080 Advies Waterkoeling Setup 4
R Hoge waterkoeling temperaturen Waterkoeling 11
S Delidded i7 7820X 4.8GHz OC, GTX 1080Ti, Advies nodig voor custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 4
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
S Gigabyte GTX 1080ti extreme van lucht naar waterkoeling Waterkoeling 3
bunbun Berekenen van waterkoeling koel capaciteit Handleidingen en Installatie Tips 2
B [Waterkoeling advies] low budget Threadripper 1950X Advies Waterkoeling Setup 1
Fryslanboy Waterkoeling, 2 pompen die in de periode van amper een maand uitstappen Waterkoeling 8
M Waterkoeling set voor < 300 euro Advies Waterkoeling Setup 3
B Crypto Mining rig, waterkoeling? Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 9
Vergelijkbare onderwerpen

Bovenaan