• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Droogijs Guide: Overclocken met Droogijs

Ries

Junior Member
Overklokken met droogijs.

Droogijs is de vaste vorm van koolstofdioxide en heeft een temperatuur van -79 graden Celcius.
Het gaat van vaste vorm direct over naar gas, dit heeft dus als voordeel dat je geen smeltrestanten hebt. Zoals je met normaal ijs water als restant hebt. Bij droogijs is het restant koolstofdioxide wat dus gelijk als gas in de omgevingslucht opgenomen wordt.
Daarom is het belangrijk om de ruimte waarin je droogijs gaat gebruiken goed moet ventileren!!!!!!

e1bwj5.jpg


Wat heb ik nodig om mijn processor te koelen met droogijs?
Buiten je normale hardware, om een computer te laten draaien, een droogijs tube.

282grd2.jpg


En isolatiemateriaal om condensvorming tegen te gaan.
5vq5c1.jpg


Om de processorsocket heb ik kneedgum gebruikt, dit is makkelijk weer te verwijderen en herbruikbaar.
Ik heb ook Aceton gebruikt in de tube om meer contact met de buitenwand te krijgen, want droogijs komt in “pellets” van 3 of 5 mm. Let wel op dat de aceton borrelt als je er droogijs bij in gooit. Ik had de hoeveelheid aceton tot net onder de bovenste rand van het kopen gedeelte gedaan. Op de volgende foto kun je zien dat het allemaal kleine stukjes zijn.

102ktog.jpg


Er zijn mensen die zeggen dat ik misschien wel teveel isoleer omdat het maar droogijs is.
Maar ik vind het een kleine moeite om alles te isoleren en neem liever het zekere voor het onzekere.
Maar foto’s zeggen vaak meer dan woorden:
Het moederbord:

5pjzbb.jpg


De processor:

2d6ups4.jpg


Zoals je op de volgende foto kunt zien heb ik de processor al in het moederbord geplaatst. Om tijdens het afplakken niet per ongeluk 1 of meerdere socketpinnen te verbuigen/breken.
Ik had in de lege ruimtes naast de processor als de sluitklep nog open is, kleine reepjes neopreen gelegd om te isoleren en tegelijk te voorkomen dat daar overal kneedgum terecht zou komen. Hier heb ik jammer genoeg geen foto van genomen.

20sbqkx.jpg


Daarna heb ik met gewone schilderstape alles rondom de socket waar eventuele kneedgum tussen kan komen afgeplakt. Zodat ik later niet de kneedgum overal tussenuit moet peuteren.

2dig65w.jpg


En daarna was het opvullen van het moederbord met kneedgum.

ztzp20.jpg


Ik heb jammer genoeg geen foto genomen dat het helemaal gevuld was. Maar ik denk dat iedereen wel weet dat het helemaal vol moet zijn.
Daarna ga je beginnen met het plaatsen van de tube inclusief backplate en isolatie. Ik heb met een breinaald eerst de gaten van achteruit het moederbord voorzichtig doorgedrukt zodat de kneedgum goed bleef zitten. Daarna de backplate met schroefpinnen er voorzichtig doorheen gedaan.

u1uyw.jpg


En de isolatie aan de bovenkant.

x4kz7m.jpg


Na het eerst passen of de tube overal de processor raakt ivm overtollig kneedgum, breng je koelpasta aan, zet je de tube erop en draai je de holddownplate aan met bijgeleverde moertjes. Ik vind persoonlijk handvast vast genoeg en draai ze altijd kruislings vast.

4t976e.jpg


En als alles goed is komt het er zo ongeveer uit te zien.

2tyxw.jpg


9a92te.jpg

Dan begin je met het installeren van je overige hardware en krijg je deze plaatjes.

2gvu62v.jpg


mx2f5x.jpg


Daarna begint het opstarten van de pc en hoop je dat alles werkt.

219ry91.jpg


Dit ziet er al veelbelovend uit.
En het werkt allemaal.

2mebgwl.jpg


In actie.

17alcm.jpg


Tot zover deze korte uitleg over hoe ik het heb gedaan.
Voor ik begon met droogijs kende ik dit systeem redelijk goed en wist ik dus al wat de maximale fsb van het moederbord was en het max van het geheugen. Zodat ik dat niet hoefde te zoeken met een droogijssessie. En dan is het constant proberen wat kan er wel en wat kan er niet.
Geduld is een schone zaak bij het uivinden van een maximale waarde/score.

Bedenk wel dat overklokken altijd een risico met zich mee brengt.
En mocht er onverhoopt iets fout gaan ben ik daar niet voor verantwoordelijk.


Hier nog een paar droogijsverkooppunten.
Deze heeft 5 mm pellets
Yara Gas B.V.
Sales / Business Development
Lorentzweg 35
3208 LJ Spijkenisse
Tel. 0181-600.800

En deze heeft 3 mm pellets maar bezorgd niet.
Icebitzzz
Rhoneweg 38
1043AH Amsterdam
020-5811211
Bij icebitzzz heb ik toen 25 kg gehaald en was ongeveer 75 euro ervoor kwijt , inclusief houdbaarheidsbox en btw.

Hier heb ik toen een heel weekend van smorgens vroeg tot savonds laat kunnen benchen.
Have fun en als je nog vragen hebt stel ze gerust.
Als ik het antwoord weet zal ik je die geven.

Greetz Ries
 
Als je voor lange tijd gaat benchen kan je nog stukjes/reepjes armaflex tussen de condensators duwen die worden vrij warm en wil altijd wel vocht onstaan als je daar met een schroevendraaier wat armaflex tussen prop is er ook geen lucht dus weinig tot/geen vocht..kan je iets langer door :)

Bedoelde bij deze foto:

2dig65w.jpg


En als je ook nog grafische kaarten gaat koud maken zoals ik bij de hme..
Helemaal kneedgum.. sloten die je niet gebruikt afplakken en in de pcie sloten die je wel gaat gebruiken vaseline zodat het niet via je kaart in je pcie komt.. :)

IMG_0395.jpg
 
Idd, heel duidelijk! Maar nog twee vraagjes:

- Voordelen/Nadelen tegenover Stikstof?
- Hoe lang kun je dat spul bewaren?

Nedeel tov stiksof is de temperatuur.
Stikstof is zo uit mijn hoofd rond de -192 graden celcius. En droogijs -79
Voordeel tov stikstof is dat je er geen dure dewar (opslagtank) voor nodig bent.
Maar hoelang je het zou kunnen bewaren zou ik echt niet weten.
Ligt ook aan je omgevingstemp en hoe je het wilt bewaren.
Ik draaide er 25 kg door in 1 weekend.
Maar het is niet zoals stiksof dat je het een maand kunt bewaren in een dewar. Dit vervliegt zodra het smelt en zo'n koeldoos sluit natuurlijk nooit helemaal goed af.
Ik heb wel een tip gehad van x-tripiot om de koeldoos te omwikkelen met een branddeken om het zo langer te kunnen bewaren.

Verder heb ik ceramic thermalpaste gebruikt voor alle processors die ik heb gebruikt. En dat werkte goed.
En je moet de hele tijd je droogijs bijvullen om zoveel mogelijk een constante temperatuur te proberen te houden.
Ik probeerde ervoor te zorgen om de tube de hele tijd zo vol mogelijk te houden.
En die bovenste holdownplate had verder geen functie behalve het eventueel misscheppen iets te voorkomen zodat als je iets ernaast gooit het niet gelijk op je moederbord terecht komt.


Als ze mij 2 jaar geleden hadden gezegd van je gaat 25 kg droogijs wegscheppen met een eetlepel in een computer had ik ze voor gek verklaard.
:eusa_clap:
 
Als kleine toevoeging als ik zo vrij/brutaal mag zijn ries..

Met stikstof zit je ook meestal met een coldbug en coldboot omdat je veel kouder gaat.
Coldbug is waneer de setup stopt doordat het te koud is..(cpu/mobo meestal)
Coldboot is de temp waar die weer kan opstarten..
je kan dus een cpu/mobo hebben die stopt bij de -160 en pas weer opstart bij de -130..
Dus je moet ook een tempratuur meter hebben met een k-type temp probe..

En over de houdbaarheid van stikstof.. Ik heb een nieuwe deware gekocht deze kon het +/- 365 dagen koud houden en daarna was alles vervlogen.. dus na half jaar heb je nog maar 50% van de inhoud na een jaar is het allemaal weg..ligt een beetje aan de ouderdom van de tank.. Maar meestal is het wel meer als 2 maanden als je een 2dehandsje koop van 5 tot 10 jaar zolang die maar niet lek is intern..

Ohjah en ceramic is the only way to go als pasta.. Er zijn andere pasta's die beweren ook onder 0 te kunnen maar werken gewoon minder..
 
@ Bullus Aceton ja, dat is het beste icm droogijs.
Tube moet je iets uitzoeken dat voor droogijs het beste is, weet niet of je uiteindelijk ook met stikstof wilt werken?
Weet niet meer precies hoe het zat met massa, dacht dat bij LN2 meer massa effectiever was en met droogijs je een wat lichtere tube meer eruit kan halen! Maar nogmaals ik weet dat niet zeker, ben al tijden niet meer bezig met overclocken!
 
Beetje laat maar heb inmiddels maanden terug al gebenched met droogijs en heb aceton gebruikt :003:
@ Bullus Aceton ja, dat is het beste icm droogijs.
Tube moet je iets uitzoeken dat voor droogijs het beste is, weet niet of je uiteindelijk ook met stikstof wilt werken?
Weet niet meer precies hoe het zat met massa, dacht dat bij LN2 meer massa effectiever was en met droogijs je een wat lichtere tube meer eruit kan halen! Maar nogmaals ik weet dat niet zeker, ben al tijden niet meer bezig met overclocken!
 
ahaha wat erg:p ik kom hier bijna nooit meer op het forum !

Ik had helemaal niet naar die datum gekeken joh! ahaha:p
en idd epische topic bump dit maarja jammerdan dat het beetje laat is;P hebben anderen misschien profijt van!

Challas
 
Droogijs is de vaste vorm van koolstofdioxide en heeft een temperatuur van -79 graden Celcius.
Het gaat van vaste vorm direct over naar gas, dit heeft dus als voordeel dat je geen smeltrestanten hebt. Zoals je met normaal ijs water als restant hebt. Bij droogijs is het restant koolstofdioxide wat dus gelijk als gas in de omgevingslucht opgenomen wordt.
Daarom is het belangrijk om de ruimte waarin je droogijs gaat gebruiken goed moet ventileren!!!!!!
We bouwen een huis, we zochten een team op het Internet. Het was noodzakelijk om een fundering voor het huis en badhuis te maken, een doos en een dak te bouwen. Ik koos volgens het principe: een hoge rating, zodat er geen slechte recensies, gezonde communicatie in het stadium van overeenkomsten, en de prijs. En van alle mensen die we schreven, https://www.marcbohle.nl/gevelrenovatie-amsterdam/ het team was de snelste om te reageren, met een duidelijke en laagste prijs voor alles. We tekenden een contract en begonnen te bouwen. We hadden een kant-en-klare project, ze boden aan om veranderingen aan te brengen, in plaats van een Stripstift om een plak te maken, omdat de site glooit en naar beneden glijdt. Het is duidelijk dat dit een extra kostenpost is, maar de humor is dat zelfs met de stichting, die veel duurder was, de uiteindelijke kosten van zo ' n stichting + het huis zelf + het dak met het materiaal (gekocht zelf) twee waren! drie keer lager dan ons verteld werd door het bouwbedrijf waar we het project vandaan namen.
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Freddy Visual Pinball Installatie Guide Virtual Pinball / Flipperkast 0
D Bf3 guide/tips/tricks video's Gaming 0
C Cartago small radiator's Guide Waterkoeling 0
Blackruby Beginners Guide To Water Cooling Handleidingen en Installatie Tips 9
Source A quick guide to SysProfile Gallery & Build Logs 1
Xtrafresh Review and use guide: mCubed FanAMP HighFlow Product Reviews 23
D The Nexus 120mm fan corner cutting guide... Handleidingen en Installatie Tips 0
E Howto OC guide: Reg-edit/hardware.info vragen Overclocking 17
Don_Holio Core I7 overclocking guide Overclocking 0
Source Zelf kabels maken en Sleeving Guide (SATA / Fan Cable / ATX / GPU etc.) Handleidingen en Installatie Tips 78
Source Sleeving Guide (Molex / 24PIN / 4+8PIN / Etc.) Cases en Modding 123
J Howto OC guide: Reg-edit/hardware.info Overclocking 21
Freddy Howto Guide: Overclocking C2D/C2Q Processors (v1.4) Overclocking 10
R Hulp bij overclocken Overclocking 9
T Z390 mob , i5 9700k CPU met RTX 2070 GPU Overclocken Overclocking 1
T Acer Aspire Laptop Overclocken - F5-572G-59QW Hardware & Software 2
Pharlap Pharlap - Patrick - Overclocken Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 9
Cerenas Overclocken geünlockte AMD 960T Overclocking 2
A amd fx 8320 overclocken. Overclocking 3
F Overclocken de intelcore i7 860@2.80 GHZ Overclocking 6
T 7950 nieuwe bios, of zelf overclocken? AMD / ATI 1
R Rampage IV extreme Socket 2011 met een i7-3930k 3.20 ghz processor overclocken? Overclocking 4
D DDR3 overclocken Overclocking 13
R Overclocken i5 2300 Sandy Bridge 1155 Socket Overclocking 5
S overclocken worktstation i7 2600K Overclocking 10
A Hoe kan ik mijn pc toch overclocken als de BIOS geen opties hiervoor bevat? Overclocking 7
M Hoe kan ik mijn Compaq moederbord overclocken Overclocking 7
T Hulp met overclocken Intel E8500 + Gigabyte EP45-DS3 Overclocking 7
Wouzke GIGABYTE EX58-UD4P Overclocken Overclocking 23
Dustyrick i5-661 overclocken. Help! Overclocking 74
R Core i7 920 D0 + REXII overclocken Overclocking 9
M Overclocken van Intel i7 860-2.8GHz lukt niet Overclocking 26
P AMD Phenom II X4 925 Overclocken Overclocking 24
Deleted_User_Z cm3x2g13339 overclocken Overclocking 27
J Overclocken van de ATI Sapphire Radeon HD 4850 Overclocking 0
JeanPaul xfx xxx 5850 overclocken Overclocking 17
I Overclocken van de AMD Phenom 965 C3 Overclocking 45
R ox9650 overclocken Overclocking 8
D i5-750 2,66 ghz processor overclocken Hardware & Software 12
K Hulp met overclocken Phenom XII 955 (RB-C3) // Asus M4A79XTD EVO Overclocking 3
D Overclocken Waterkoeling 11
Issieee Kan ik dit overclocken? Overclocking 7
Bose321 Overclocken = Spellen crashen Overclocking 20
Wouter Vraag over overclocken. Overclocking 22
J Overclocken Q6600 Overclocking 23
lowie_runner nvidia 9800gtx overclocken Hardware & Software 24

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan