• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

4X 120 of 4X 140 of 1X 250 fan

Sebassi

New member
Hallo iedereen,
Ik wil over een tijdje watercooling in een antec skeleton bouwen. Ik wil dan een extra stuk onder de case bouwen waar in mini-itx bordje en twee 240 of 280 radiatoren in wil bouwen.

Het mini-itx is voor het downloaden. Ik had namelijk berekent wat de energie kosten van mijn pc waren. Die waren een beetje als dit.:icon_eek::120::087: Het kwam er op neer dat ik het bordje in twee jaar had terug verdient. En het is natuurlijk ook niet erg goed voor het broeikaseffect

Ik vroeg mij af wat kwa geluid/koeling beter. Twee 240 radiatoren met 1 250mm fan of met 4X 120mm fan of twee 280 radiatoren met 4X 140mm fan. De fans moeten ook het mini-itx bordje koelen en hij komt 's nachts op mijn slaapkamer te staan. Dus wil ik wel een redelijk stil systeem.

Vanwege ruimte gebrek mogen de radiatoren niet dikker zijn dan 4cm, dus iets als de magicool slim of de black ice gt stealth. Is dit wel genoeg om twee videokaarten en een cpu te koelen.

Het gaat nog wel even duren voor ik hier aan begin. Ik ben namelijk 17jaar en zwem nou niet echt in het geld. Maar ik wil wel mijn cpu waterkoelen in mijn CM690 en wil straks niet weer een nieuwe radiator moeten kopen.

Alvast bedankt
 
1x 250 fan zou ik niet doen, omdat die niet goed aansluit op de radiator, waardoor er druk/lucht wegslipt langs de radiator.

De beste koelprestaties zal je met jouw keuzemogelijkheden krijgen met 2x 280 radiatoren en dus 4x 140MM fans.

Als budget een belangrijke rol speelt, kan je de radiatoren van MagiCool nemen, die zijn perfect voor jou situatie (dun en voordelig).
 
Eigenlijk vallen de Black Ice radiatoren dan af aangezien de dunne BI rads weer een te hoog FPI hebben voor langzame fans = slechtere koel performance. In mijn optiek zijn de Swiftechs 240 het beste voor je. Dun ( 34mm), bedoelt voor low rpm fans, en ze zijn redelijk cheap.

Je hebt trouwens nog niet verteld wat je precies wilt koelen.

Ik ben 1,5 jaar terug al over gestapt op een Mini ITX systeem voor downloaden/browsen en mail en had binnen 14 maanden alles al terugverdiend :)
 
hier staan nog een paar interessante tests tussen. Over het algemeen zijn het geen slechte radiatoren, zeker niet als je de 280 van Magicool vergelijkt met de 240 van Swiftech.
Als je de beste rad van Magicool wilt, zou ik voor de Magicool elegance gaan, en anders de Slim Dual 280 MC (dus niet de gewone slim dual 240).

Hier een kleine test met de magicool en een paar andere rads. De MC ligt net iets onder het niveau van de swiftech (die er niet tussen staat).

deltat1200gzov.jpg


Zelf zou ik voor de Swiftech gaan, vooral vanwege de reputatie die hij heeft opgebouwd. Tientallen testers hebben er al mee getest, en altijd komt hij er als beste bang for buck uit. De standaard Slim serie van Magicool presteert niet heel goed, en van de MC heb ik zelf niet heel veel testen kunnen vinden.
 
Sorry dat ik dit even wel mededelen, maar ik erger me mateloos aan die diagrammen.

1#2 graden meer of minder op zo,n diagram is per situatie verschillend.
Hoe zijn deze rad,s getest:

Extern
in de bodem van de case
in de top van de case

Dit allen heeft betrekking op de coolings performance.

Plaats je de rad extern of in de bodem van de case, zal de rad iets meer kouwe lucht pakken als een rad in de top van de case.
Doordat de rad in de top van de case zit, komt er warme opstijgende lucht van de componenten erdoor.

Ook de plaats waar je case staat is een bepalende factor: Staat hij naastje op het bureau of staat hij op de grond?
Staat je pc in de buurt van een C.V of verwarming of in de buurt van een raam.

Dit alles is per situatie verschillend ivm met de temperaturen.

mvg vincent.

Mocht ik wat mis hebben of niet iets geformuleerd hebben hoor ik het graag.
 
Ik neem aan dat als de gene die deze test gedaan heeft de rad allemaal op de zelfde plaats heeft gehad... wss een test op stelling zo als een benchtable en de rads er naast... Als het zo gedaan is zullen de temp kloppen... als hij tijdens de test de rads telkens op andere plaatsen zet klopt het wss niet...
 
Ik voel met Vincent mee !

Ik kwam ergens ook zo'n tabel tegen met fans in push of in pull.
Als de fans in beide gevallen in een testopstelling boven op de rad ligt
is het helemaal niet zo vreemd dat pull beter uit de test komt.
De warme lucht in de rad wil immers van nature al omhoog !
Wil je dit goed testen zul je de fans aan de rad moeten hangen en de
rad rechtop plaatsen. Anders krijg je een scheve uitkomst.
 
Calimero, dit werkt net iets anders. De richting van de airflow verandert niet, alleen de positie van de fans, namelijk voor of na de radiator. Sommige fans zijn ontworpen voor push, andere, zoals de Triebwerk, zijn ontworpen voor pull. Dit heeft niet veel met de richting van de luchtstroom te maken.
De meeste testers weten wel wat ze doen hoor. 1 bron is geen bron, dus je doet je metingen altijd meerdere keren.
En als je iets besluit te veranderen, verander je maar 1 variabele per keer, zodat je andere factoren kan uitsluiten.

En nu ben ik het met Vincent eens dat 0,5 graden Delta T niet zo veel uitmaakt, maar zoals je ziet zijn de Dual Slims van Magicool 5 Delta T lager dan de eerstvolgende radiator. En dat moet toch duidelijk genoeg zijn, zelfs voor mensen die niet veel vertrouwen hebben in grafieken.
 
Hoi Alex,

Calimero, dit werkt net iets anders. De richting van de airflow verandert niet, alleen de positie van de fans, namelijk voor of na de radiator. Sommige fans zijn ontworpen voor push, andere, zoals de Triebwerk, zijn ontworpen voor pull. Dit heeft niet veel met de richting van de luchtstroom te maken.

Daar heb ik dus mijn twijfels over.
Ik kan me voorstellen dat het in een test opstelling juist handig is om de rad
horizontaal te plaatsen zodat je niet elke keer de fans helemaal vast hoeft te
zetten.
Als dat daadwerkelijk zo is dan verandert de airflow dus wel van richting t.o.v.
de natuurwetten.

Meten is weten is in mijn optiek dan ook een miss verstand.
Je weet pas iets als je goed doordacht meet waarbij je alle variabelen in je
verhaal mee neemt.
Zie je er 1 of 2 over het hoofd is een meting al waardeloos in principe waarbij
de meest gemaakte fout vaak zit in de onvolkomenheden van de apparatuur
waarmee gemeten wordt.

Just my 2 cents,

Ronald.
 
Zoals je ziet op deze tekening is de richting van de lucht altijd hetzelfde ten opzichte van de radiator. Of je hem nou horizontaal of verticaal zet.
De reden dat er temperatuursverschillen zijn heeft te maken met het ontwerp van de fans. Het ontwerp van sommige fans levert een heel nadelige airflow voor de fan, terwijl bij andere dat juist gebeurt na de fan. Hierdoor kan de lucht minder goed warmte opnemen van de radiator, en heb je dus temperatuursverschillen.

Als je dus wilt kijken hoe fans het beste geplaatst moeten worden, is het enige wat je doet de fan verplaatsen, boven of onder de radiator zonder de richting van de luchtstroom te veranderen. De positie van de radiator blijf je vanaf, zodat die factor ook niet meespeelt. Nu heb je een goede testopzetting, en het enige wat je hoeft te doen is meten.
En het maakt niet uit hoe rampzalig de sensoren zijn. Als jij 20-30 metingen doet, dan komt daar toch een redelijk gemiddelde uit. En als dat gemiddelde afwijkt van de werkelijke waarde, dan moet dat dus ook gelden voor de andere geteste fans, want daarvoor heb je immers dezelfde sensoren gebruikt. Dit levert dan toch een goede vergelijking op, die misschien niet de werkelijke waarden kan weergeven, maar wel de verschillen tussen de 2 geteste waarden.

28vanmc.png
 
Als men daadwerkelijk volgens die tekening meet en het achter de schermen
niet toch stiekum op de makkelijke manier doet zo als ik beschreef, dan heb
ik niks gezegd.
Een meter die dan (laat ik extreem doen) 50% afwijkt zal inderdaad verschillen
laten zien waar je iets mee kan, al mag je dan de waarde niet als absoluut nemen.
 
Je hebt helemaal gelijk. Die waardes moet je ook met een korrel zout nemen. Gelukkig weten de meeste mensen niet eens wat ze precies met die waardes aan moeten. Neem bijvoorbeeld dit plaatje, van Vapor's i7 test:

SimpleTemps.png


Het enige waar ik eigenlijk naar kijk zijn de verschillen tussen al de blokken. Als zo'n test zegt dat een bepaald blok 50% beter is dan een ander blok, dan klopt dat meestal wel ongeveer. Voor de rest interesseer ik me niet zo in de waardes zelf :).
 
Daarbij hangt e.e.a. nog sterk af van je eigen wensen.
Ga je stevig overclocken of wil je juist een standaard draaiend systeem
stiller maken met WC.

Ik zou me voor kunnen stellen dat de effectieve werking van een block ook
samen hangt met de capaciteit van de pomp.
En dan is "medium flow" wel een erg wazig begrip en zeker niet van toepassing
op elke pomp en/of loop.

We zijn het dus ergens best wel met elkaar eens. :icon_wink:
 
Klopt, alleen ligt dat ergens heel ergens anders dan dit topic.

Dus om weer daarop terug te komen:

Je suggereert zelf 2x 240 rads. met een mini-ITX bord heb je genoeg aan een 120 rad voor alleen CPU, en 240 voor CPU + GPU (kan in principe ook met een krachtige 120, zoals de TFC Single). 2x 240 is harde overkill, en die fans verbruiken ook stroom (heel wat minder dan de CPU en GPU gelukkig, maar alle beetjes helpen).

Op OCN staat een mooie build van iemand met een mini-ITX die ook een 120 rad gebruikt om te koelen. Misschien wel interessant voor je om te lezen. :)
[Project] MiniMe - World's Smallest Watercooled PC - Scratch Built Alu/Acrylic Case - Overclock.net - Overclocking.net
 
Je suggereert zelf 2x 240 rads. met een mini-ITX bord heb je genoeg aan een 120 rad voor alleen CPU, en 240 voor CPU + GPU (kan in principe ook met een krachtige 120, zoals de TFC Single).[/url]

Ik ga niet het itx bordje van waterkoeling voorzien, maar het atx bord. Ik wil namelijk een atom bordje nemen en die kun je volgens mij zelfs passief koelen. Het lijkt mij niet echt nodig om die met water te koelen. Dan moet je toch minstens 1 fan hebben draaien en dan kan ik hem net zo goed lucht koelen.

Ik wilde de fans door de radiator heen laten blazen op het itx bord

Ik denk dat ik toch voor de magicool 280 ga, omdat 140mm fans toch net ff iets stiller zijn
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
l3p [TKA-RADGUARDS] Bitspower Rad / Fan Guards Aluminum/Acrylic 120/140/240/360/480 Verkocht 0
L 140 -> 120 fan welke rpm en verschil 3 pin en molex connectie? Overige Koeling 4
Das Experiment Gelid Wing 80/92/120/140 UV Blue HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Jason Lian Li UNI SL-INF 120 ARGB PWM 120mm Fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 12
Jason Bitspower Touchaqua NOTOS O 120 PWM Fan Digital RGB (5PCS) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Bitspower Touchaqua Notos Xtal 120 Fan Digital RGB (3PCS) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
S Mountain Mods ALU Triple 120 (Black Anodized) 5.25 baycover HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
A Corsair force MP500 120 ssd m2 wordt niet herkend gigabyte mini itx moederbord Problemen & Oplossingen 4
J advies :240 rad of 240+120? Waterkoeling 6
I Cooler Master Silencio FP 120 PWM HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
ProAce [ProAce User Review] Cooler Master JetFlo 120 HighFlow Product Reviews 2
Sw333t [CANCELLED] Cooler Master Elite 120 Advanced White met diverse extra's Verkocht 8
Rooneys [VERKOCHT] Corsair SP120 Performance 120 Verkocht 1
88Gamer88 Fan blade 120 mm loshalen ? Handleidingen en Installatie Tips 3
Sw333t [VERKOCHT] 2x Cooler Master Elite 120 Advanced (zie omschrijving) Verkocht 10
arwin74 [CANCELLED] Cooler Master Seidon 120 XL Verkocht 5
H [GEZOCHT] EK-CoolStream RAD XT (120),10MM (3/8 ID - 1/2 OD) EK-PSC Schroeffitting Gevonden 2
canonchiel [VERKOCHT] EK-CoolStream RAD XT 120 Verkocht 1
C 120 mm fan Pomp mount HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
X-Tripiot [IN-ACTIVE] 12 dezelfde 120 fans Gevonden 1
Joren Cooler Master E-lite 120 advanced HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
dave-firsttimer:) Coolgate triple 120 copper plating HighFlow Product Suggesties en Nieuws 24
R [GEVONDEN] Gezocht 120 Rad voor me build Gevonden 6
S Nanoxia X EVO 120 mm IFC - 1600 RPM HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
G 120 mm case fans Overige Koeling 4
F Plaatsing 120 rad in HAF 932 Waterkoeling 6
Mannozels [IN-ACTIVE] lian li 120 fan grill Gevonden 1
Sw333t [IN-ACTIVE] Radgrill 240 (2x 120) Gevonden 0
Xtrafresh HWLabs GTX 120 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Freddy [INACTIVE] 4x 1U servers: €120, €150, €275 en €750 Verkocht 16
F Cooler Master Blade Master 120 R4-BMBS-20PK-R0 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
The_Saviour# [INACTIVE] Goedkoop 120/240 rad, liefst dik Gevonden 3
B Welke digitale camera voor rond de 120 Fotografie, Film en Video 2
Betrayedcover 120 mm fan driverbay cover (black) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
G Coolermaster SickleFlow 120 Red LED (R4-L2R-20CR-GP) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
D Aerocool Silver Lightning - 120 x 120 x 25 mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
L Scythe Slip Stream 120 PWM HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Sw333t Rad in wit (120 / 240) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 9
Bullus [cpu koeler] Tuniq Tower 120 Extreme HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
N 120 van Feser of 360 van XSPC Waterkoeling 1
P Extra 120 rad in loop, verbeteringen? Waterkoeling 9
N Thermalright Ultra-120 eXtreme Copper HighFlow Product Suggesties en Nieuws 31
B Bestelling Thermalright Ultra-120 Extreme HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
maomanna Thermalright Ultra-120 Extreme Overige Koeling 7
R Thermochill PA 120.3 shroud Waterkoeling 8
ShaquilleMoreno Cosmos S Watercooling + Thermochill 120.3 Gallery & Build Logs 45
DFusion [VERKOCHT] EK-XRES 140 Revo D5 PWM (Sleeved) Verkocht 5
Enola beste fan 140 mm voor een rad en airflow? Waterkoeling 11
Ubbidude Gesleevde pump combo EK-XRES 140 Revo D5 PWM HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Freddy Forum Give Away actie: Cooler Master Nepton 140 en 280! (tot 31 oktober 2014) HighFlow Computer Cooling Shop 55

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan