• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Radiator doorspoelen/schoonmaken voor gebruik

Killerbee

Active member
Vraag:
Dat uitspoelen van een radiator, is dat raadzaam om met elk merk rad te doen?

Antwoord van de enige echte waterkoeling goeroe Coolfris:
De eerste keer spoelen kan je het beste handmatig doen.
Herhaaldelijk heftig schudden met een bijna geheel gevulde radiator doet wat meer losgaan dan de redelijk gelijkmatige stroom van een door de pomp voortgestuwd water.

Gebruik heet gedestilleerd of gedemineraliseerd of gewoon kraanwater.
Als je voor die laatste gaat moet je op het einde nog wel een paar keer de boel met de twee eerstgenoemden doorspoelen.
Vul de radiator net niet helemaal vol met het hete water.
Sluit de openingen af met je vingers (als de temp van het water dat toestaat ;) of met de eventueel meegeleverde (kunststof) stopfittingen.
Begin dan met de eerste schudsessie: heen en weer. op en neer etc.
Na een paar minuten giet je het water in een helder glas.
Houdt dit glas met water tegen het licht en controleer op rotzooi.

Blijf het bovenstaande herhalen totdat het glas met water dat uit de radiator komt volledig helder is.
Er zijn radiatoren die na de eerste keer al schoon zijn (of natuurlijk al schoon waren).
Er zijn ook radiatoren die in de meeste gevallen bijna niet schoon te krijgen zijn (de oude Thermochill PA serie bijvoorbeeld).

Een gebruikte radiator (waarbij al koevloeistof in heeft gezeten), kan je het beste schoonmaken met Mayhems Blitz Part 1:

Of met Primochill Rad Clean:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
het is eigenlijk altijd wel goed (kan nooit kwaad) is niet al teveel moeite en als je ziet dat er na de eerste keer bijna kokent water in en flink schudden kan je zelf bepalen of je het vaker moet doen ;)
 
ja en dan dus zegmaar kokend water in de radiator gooien (niet helemaal vol mischien half vol ofzo en dan schudden voor je leven (heel hard dus) een minuutje lang (pas op dat er geen heet water uit komt en dan op je) en als er dan niet echt rotzooi tussen zit zit je goed ;)
 
Is spoelen nodig?

Aangezien ik nog vrij nieuw ben in het waterkoelingwereldje heb ik een vraag.
Ik ga binnen kort het water verversen van mijn loop. Ik heb begrepen dat het verstandig is om dat zo af en toe te doen. Ik heb dus gegokt op 1 keer per jaar aangezien er niets is misgegaan met mijn pc en ook het waterlevel bijna niets gezakt is in dat jaar.

Nu is mijn vraag, misschien een hele domme maar ik wil het graag goed doen, als ik de kleuren niet wijzig is het het dan genoeg om het enkel te verversen of moet ik de loop eerst spoelen met "gewoon" demi water?
 
Als er niets smerig geworden is, ergens aanslag zit, je kleur iets weggevallen is of je UV activiteit (waar je toevoeging voor kan krijgen) niet meer optimaal is zou ik het gewoon laten zitten.

Als je echt last van aanslag of slijm hebt zou ik pas gaan spoelen met demi water.
 
ook het waterlevel bijna niets gezakt is in dat jaar.

De kleur is nog net zo helder als een jaar geleden.

Zo te lezen heb je alles goed in elkaar gezet. :023: Af en toe kom je berichten tegen van mensen die het water meerdere jaren erin hebben zitten waar het water nog net zo helder is als toen het erin ging. Voor de zekerheid wordt meestal geadviseerd om jaarlijks het water te verversen, maar als er geen enkele indicatie is om dat te doen, kan je gerust gewoon doorgaan ermee. :)
 
Ik had ook goede hulp en uitleg gekregen van mede forumleden. En als het nodig is kan ik best goed luisteren.
Er gaat zowiezo nieuw water in want ik heb een nieuwe kast besteld waar alles in gaat maar denk dat ik de "oude" hardware blijf gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Heb je met gedemineraliseerd water niet het risico dat je het veel warmer maak dan 100 graden voor je het ziet koken, omdat er geen onzuiverheden in zitten ?
En dus het probleem dat als je het in je rad gooi het ineens stoom word ? ( met alle gevolgen van dien )
 
Zuiver water heeft juist een heel mooi kookpunt van 100 graden. Warmer kan het niet worden ;)
Daarnaast zal het water niet meer 100 graden zijn op het moment dat je het in je radiator doet, en al helemaal niet als je nog een scheut koele azijn erbij doet.
Niks om je zorgen over te maken dus.
 
Heb je met gedemineraliseerd water niet het risico dat je het veel warmer maak dan 100 graden voor je het ziet koken, omdat er geen onzuiverheden in zitten ?
En dus het probleem dat als je het in je rad gooi het ineens stoom word ? ( met alle gevolgen van dien )

Theoretisch helemaal waar, maar zitten er niet al onzuiverheden in je pan waar je het water in opwarmt?

Vriendinnetje heeft laboratoriumschool gedaan en die zegt: Dat het wel klopt, maar dan mag je bekerglas (glazen maatbeker in een laboratorium) geen kras of vuiltje bevatten. Dit fenomeen kan zich ook voordoen met gewoon water, in bijv. een nieuwe pan, als er geen plek is waar bubbels kunnen ontstaan.

gr. basje
 
Dus jij stopt suiker in kokend demi-water?

Als het goed is heb je hier geen last van...
Kan alleen een ander filmpje niet vinden waar een lepel in plaats van suiker wordt gebruikt. Ik kan je vertellen de lepel kwam niet dieper als 2 cm in het glas. Het grote verschil is dat in het filmpje de temperatuur ver boven het kookpunt is gebracht. Bij lager temperaturen is het effect veel minder of zelfs niet waarneembaar.
 
Wat je in het filmpje ziet is niet mogelijk met een waterkoker maar enkel met een microgolf oven. Water opwarmen in een microgolf oven is zowiezo niet aangeraden omdat het alles vanbinnen uit opwarmd. Daarom ook dat die Vix pilletjes die je in kokend water moet leggen en waar je dan met je hoofd moet boven hangen niet meer verkocht worden :)
 
vind het wel grappig al dat gedoe van dit overhit water... als je water aan die temp in je rad giet wil ik je je rad nog wel eens zien vasthouden en ermee schudden...
maargoed :) gewoon heet water met wat azijn doet wonderen ;)
Greetz B0B0
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Slader radiator doorspoelen Waterkoeling 34
B plaatsing radiator Eisbaer pro aurora Waterkoeling 4
Bl4ckj4ck666 radiator gasket Waterkoeling 1
W Twijfels over koelcapaciteit radiator, wat zouden jullie doen? Waterkoeling 6
M Fan mount aqua computer en radiator vraag. Waterkoeling 1
P Advies plaatsing radiator. Advies Waterkoeling Setup 7
Bokeh 3de radiator of niet? Waterkoeling 7
Bl4ckj4ck666 Aqua Computer fittingen,fans,radiator etc... Handleidingen en Installatie Tips 5
J Fans voor 360 radiator Overige Koeling 1
Jason Thermaltake Pacific CL360 Plus RGB Radiator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Terug op voorraad: XSPC TX240 Ultrathin Radiator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Jason PrimoChill Rad Clean - Radiator Cleaning Treatment - Full Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Thermaltake Pacific CL360 Plus RGB Radiator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason XSPC TX240 Ultrathin Radiator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Magicool G2 Slim Radiator 16 FPI - 240mm & 360mm - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
M Welke pomp en welke radiator? Waterkoeling 2
Ruud Radiator gpu HighFlow Forum 1
J Lucht in radiator Waterkoeling 2
G [TKA-RAD] EKWB PE240 Radiator Verkocht 1
Hightower Ekwb radiator schroeven HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Jaap 20cm radiator voor HAF miditower Advies Waterkoeling Setup 5
Demolisher Thermaltake Riing Plus 12 LED RGB Radiator Fan TT Premium Edition HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
anub1s18 idee nodig voor kraan op een radiator te mounten voor drain Waterkoeling 5
K webshop toon radiator, radiator en radiator,...maar welke is beter ? Advies Waterkoeling Setup 3
S Advies nodig Radiator.. Waterkoeling 6
DBRichard [TKA-RAD] Coolgate G2 Radiator (10 FPI) 360mm Verkocht 2
C Inlet outlet radiator hw nemesis 360gts Waterkoeling 4
XenoMorpH [GEVONDEN]Dunne 360 Radiator Gevonden 4
T Goede 140mm LED fans voor Radiator Advies Waterkoeling Setup 0
P XSPC EX480 Quad Fan Radiator (White) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Bas9466 gezocht 480 mm x 60 mm radiator Gevonden 0
I Case opties voor grote radiator Cases en Modding 12
D Radiator keuze Define S Waterkoeling 9
volcom HW Labs GT Stealth 240 of Magicool slim 240 radiator Waterkoeling 0
S Template gaten 120mm voor radiator Cases en Modding 4
P Advies gevraagd voor keuze 420 radiator Waterkoeling 10
J Reservoir aan radiator monteren Waterkoeling 2
N Vraag plaatsing radiator Waterkoeling 3
D Thermaltake Core V1 fully customized with 200mm radiator and fully customized loop. Gallery & Build Logs 2
D Resorator 1 i.b genomen ...niet genoeg koeling...Radiator i.c.m. genoeg flow ??? Waterkoeling 1
sir serial [GEVONDEN] 240 mm dunne/slim radiator Gevonden 1
Michel EK-CoolStream PE radiator extenders Waterkoeling 4
I Welke fan voor radiator? Overige Koeling 15
W radiator hergebruiken/vervangen Waterkoeling 11
Aequitis [VERKOCHT]2x Quad Radiator met leuke deal voor de snelle beslisser! Verkocht 1
Freddy HighFlow Radiator Grill / Logo - Limited Edition HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
G Case voor 2 240-rads EK-CoolStream PE 240 Radiator Cases en Modding 9
Freddy GEVONDEN: Custom grill voor op 360 radiator (design) Gevonden 27
Coldius [Waterkoeling] i5-4690k / asus directcuII gtx 770 / radiator - € 2000 Advies Waterkoeling Setup 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan