• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Zalman Reserator 1 v2: Pomp vervangen?

Rez

Junior Member
Loha allen,

Nieuw hier, redelijk nieuw in het waterkoelwereldje, maar al jaren met pc's bezig.

Anyway, setups zeggen hier meer dan namen:

Ik heb een AMD 6000 @ 6400 met een zalman WB5 plus
2x 9800GT voorzien van full-cover EK blokken (8800gtx en 9800gtx pasgemaakt)

idle komt t zooitje niet boven de 35-40 uit (cpu/gpu), onder load zit het totaalplaatje tegen de 50 aan.

Dit draait op een Reserator 1v2, die 2 meter van mn kast vandaan staat.

Aangezien ik hier een Mora GE rad tussen wil frotten (400x400 met 60 bochten) vrees ik dat de reserator dit niet zal trekken, of in ieder geval niet betrouwbaar lang.

Waarom de mora GE? omdat het kan en omdat ik toch wat meer uit mn setup wil halen. (over een tijdje ook overstap naar betere cpu enzo).

Ik wil dus een vervangende pomp.
Standaard schijnt er een eheim 300 in te zitten. (heb vernomen dat een eheim 600 zou passen). Viavia ook weer te weten gekomen dat men ook een Swiftech MCP355 gebruikt.

mijn vraag: met welke pomp kan ik mn reserator upgraden?

(en nee ik doe dat ding niet weg, ziet er best leuk uit en vult wat lege ruimte op :)... + kreng gaat op de tocht staan in de zomer, dus mooi zo. )

Ik merk wel waar dit naar toe zal gaan :)

edit, misschien wel handig te vermelden : ik gebruik pushfittingen(met clipje) en slangen met 6mm binnendiameter, 8 buiten. (mocht die swiftec hier te krachtig voor zijn)
 
Laatst bewerkt:
Hoi Rez,

Hier een plaatje van het systeem:
Wiring.jpg


Een kleine pomp moet erin passen.

Als je zo'n grote radiator ertussen wilt plaatsen, heb je zeker een sterkere pomp nodig met een goede opvoerhoogte.

De Swiftech MCP355 is dan de beste keuze:
Laing / Swiftech DDC-1Plus MCP355 12V
Of als je het budget hebt:
Koolance Pump PMP-400
Deze is nog net iets sterker.


Als je niet wilt rotzooien met het doorknippen van draden van de nieuwe pomp etc, zou je eventueel de hele oude pomp uit de reserator halen.

Dan gebruik je de reserator dus puur als reservoir/radiator.

De pomp kan je dan netjes in jouw PC plaatsen, want die kan standaard aangesloten worden op de voeding.


Je hebt overigens ook nog een pomp top nodig, bijvoorbeeld deze:
XSPC Laing DDC Acrylic Top

Hierin kan je dan fittingen indraaien die past met jouw slang, dat zal deze zijn:
06MM (8-6MM) Schroeffitting - G1/4



Verder is de Mora geen super radiator, ondanks zijn omvang.
Als je verschillende reviews leest, kan je beter gaan voor een goede quad radiator.
Bijvoorbeeld deze:
HighFlow 480 Radiatoren
Of nog extremer:
HighFlow 140MM Radiators (140-280-420-560)
 
Ik zou inderdaad ook aanraden de oude pomp er helemaal uit te halen, en een nieuwe te plaatsen óf in je kast óf bij de radiator.

Ook zou ik even goed uitkijken qua temperatuur. Ik heb ook een reserator gehad, en ik kwam er achter dat door de grote inhoud het water erg langzaam opwarmt, maar na een uurtje of 3 stressen was de temperatuur van mijn q6600 (toen nog) opgelopen van 55 stressed naar bijna 70 stressed, en het was nog steeds rijzende. Als je temperatuurtesten doet, doe dat dan dus op z'n minst even lang als jouw langste gaming sessies duren ;)

En uiteraard willen we fotoos zien! :D
 
Dat is een dikke pil.... even zien,

Die top is nodig om de fittingen in de reserator te krijgen... (ff bijgelezen)


enneh, die mora wil ik bovenop mn bureau plaatsen denk ik (als de pomp dat toch trekt) of aan de muur, een endje van de pc weg. (met 2 of 4 200mm fans erop mocht dat nodig blijken).

Liefst zou ik bij de huidige slangen willen blijven
 
Ik zou inderdaad ook aanraden de oude pomp er helemaal uit te halen, en een nieuwe te plaatsen óf in je kast óf bij de radiator.

Ook zou ik even goed uitkijken qua temperatuur. Ik heb ook een reserator gehad, en ik kwam er achter dat door de grote inhoud het water erg langzaam opwarmt, maar na een uurtje of 3 stressen was de temperatuur van mijn q6600 (toen nog) opgelopen van 55 stressed naar bijna 70 stressed, en het was nog steeds rijzende. Als je temperatuurtesten doet, doe dat dan dus op z'n minst even lang als jouw langste gaming sessies duren ;)

En uiteraard willen we fotoos zien! :D


" idle" temps : cpu net iets over de 30, gpu's 36/37
onder load...enkele uren, komt het totaal ongeveer tegen de 50 graden.. dat is volgens mij een soort van break-even punt.


ff fotokes maken
 
en hierbij de fotokes

JA er zit wat oldskool spul tussen, maar werkt prima

en sorry voor de kanteling :/
 

Bijlagen

  • DSC00212.JPG
    DSC00212.JPG
    63,2 KB · Weergaven: 73
  • DSC00213.JPG
    DSC00213.JPG
    76,1 KB · Weergaven: 70
  • DSC00214.JPG
    DSC00214.JPG
    48 KB · Weergaven: 79
merci :)

Mocht ik mn systeem weer upgraden, dan bouw ik m wellicht (weer) in mn bureau in, en dan met de mora verticaal aan de achterkant.
zo heeft mn pc (luchtgekoeld dan) ook al jaren gedraaid.
bureaukastdeurtje open -> hele berg onderdelen

maargoed, net verhuisd, dus kan lekker klussen :)
 
wat die fan betreft, zit daar dan weer met extra kabels en wil liever overcapaciteit hebben (om eventueel over een tijdje wanneer ik deze pc doorschuif naar t vrouwtje, mn andere setup te gaan koelen samen met deze ;) IN 1 LOOP :077: :098: :033: :icon_twisted: :icon_cool: :icon_pidu: en :040: ofzo )
 
oe, die reserator staat daar mooi, leuk gedaan!

Sorry, ik ga nu even aan de buurman vragen of hij mijn hoofd er weer recht op kan zetten...

Edit: shit, ik ben net omgevallen van de awesomeness van twee PCs in één loop koelen...
Ik hoop dat je trots op jezelf ben, ik ben nu naar de buurman aan het kruipen om te vragen of hij een ambulance wil bellen...
 
Laatst bewerkt:
Maargoed, ben straks 150 e kwijt aan die mora en die pomp + top...

zal van t voorjaar wel zijn denk ik, aangezien in de winter de temps nogal laag kunnen zijn ;) (buiten neerzetten lukt net niet)

en de andere hobby heeft wat financiele input nodig (nieuwe remblokken en wat grut voor t tweewielertje met een liter)

edit: nu maar eerst de boodschappen uit de aanhanger halen ^^
 
Om hier even op terug te komen

Had een tijdje terug alweer een 120mm fan op 4 "pootjes" gezet (onder de hoeken) en daar de reserator op. Kartonnen doosje een gat in gemaakt die net over de reserator past. Zorgen dattie lucht aan kan zuigen van onderen...
Was een 2k rpm fan , scheelde onder load ongeveer 8-10 graden :038:

Maar dat pokkeding maakte een herrie (hangt ondersteboven) .
(een of ander eagleding met golfbalstructuur)

Tweede poging was een duurdere fan, waarbij je de hoeken eraf kon halen.
Deze past gewoon IN de holte van je reseratorvoet. (mits die ergens op kan staan, want hij moet natuurlijk wel lucht aan kunnen zuigen)

Ook herrie...

Nu heb ik uit een P4 servertje een fan gesloopt (die 2x zo dik is als normale 120mm fans) , controllertje ertussen (1200-4500 toeren)...
MAN wat een luchtverplaatsing geeft dan ding :D

maarreeh... binnenkort maar eens kijken hoe ver ik mn sli setup kan klokken :)
 
je kan natuurlijk ook gewoon een huiskamerfan over je reserator laten blazen :D

Zou wel erg leuk zijn om te zien of je het voor mekaar krijgt die dan weer aan een fancontroller te hangen met tempsensor, zodat de huiskamerfan alleen aangaar bij hoge temps :D
 
Om het nog mooier te maken...
heb de reserator wat dichterbij het bureau gezet, op een verhoging (2 cd/rw-drives) en de slangen door een bak met ijs laten lopen :')

en nee, daar ga ik geen foto's van posten :+


Zojuist 2 raptors in raid0 eringehangen met een verse W7 pro erop....
doet mn sli het niet -_-
 
Alles werkt, Phenom 955BE gescoord

andere kartonnen doos gescoord en fan er via de zijkant in laten blazen


zal toch over een tijdje aan een grote rad moeten icm sterke pomp.... dan schuif ik de reserator door naar t vrouwtje.... OF zet ik t hele rommeltje in 1 grote loop....

ohja, dat was ik van plan :D

De reserator gebruik ik dan gewoon als reservoir...

JA het is lastig om dan hardware aan/los te koppelen, maar ik heb wel PC's in 1 fokking loop zitten :D


tot die tijd nog ff wat info scoren
ruimte is geen probleem... :D
 
Zojuist even bij freddy geweest

eea leuks meegenomen

iets met pomp (koolance 400) en een top.
vandaag of morgen gaat de reserator uit elkaar })

en nog een HHD-koeler meegenomen
Gaat leuk worden

Was helemaal vergeten dat mn kast voor de 5,25 bays van die plastic houders gebruikt..
ach ja, heb wel meer dingen op onorthodoxe manieren opgelost
(2e graka koeler is te dik, komt tegen de bodem aan.... Nah, dan zaag ik de bodem er toch uit? )
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
B Zalman Reserator Custom Air Duct / Shroud Waterkoeling 2
P Specs for new barbs for a Zalman Reserator 1 v2? Waterkoeling 4
V zalman reserator 1 v2 Advies Waterkoeling Setup 10
X [IN-ACTIVE] zalman reserator 1 plus Gevonden 0
vincent zalman reserator XT Waterkoeling 12
M Hoge Temperaturen bij wc setup (Zalman Reserator 1) Waterkoeling 18
M Zalman ZM-RF1 Reserator Fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
P Zalman Reserator XT geschikt voor i940 en 4850X2? Waterkoeling 35
Bl4ckj4ck666 Argb hub zalman Cases en Modding 8
N OVERHAUL Zalman Z-machine GT-1000 Gallery & Build Logs 12
G (TKA-FANS) zalman coolers Verkocht 3
l3p [VERKOCHT] Zalman F1 120GB Sata 600 Verkocht 1
Sw333t Zalman 5.25 Bay ZM-MFC1 Plus (Zilver) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
aadje93 Zalman ZM-RHS69 (Mosfet koeler voor 69XX kaarten van AMD). HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Vissa Zalman CNPS12X HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
animal baars [VERKOCHT] Zalman HD160 HTPC behuizing Verkocht 11
M [VERKOCHT] Zalman CNPS10X Extreme Verkocht 2
arwin74 [CANCELLED] Zalman Blue led fan ZF1225CSF (4x) Verkocht 2
arwin74 [CANCELLED] zalman zmfc1 plus Verkocht 5
DGM Zalman GS1000 240 Radiator Waterkoeling 1
thiesggb [VERKOCHT] Zalman 5.25 Bay ZM-MFC1 Plus (Zwart) Verkocht 1
Sw333t Zalman ZM-NBF47 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
lot16 Zalman GS1000 by lotr16 Gallery & Build Logs 8
Wally1987 De Zalman - ZM-HS1000 (hotswap backplate) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Johnny [TKA-FANS] Zalman 120MM Fan ZM-F3BL BLUE 1800RPM <Sample thread!!> Koeling 0
M [CANCELLED] Zalman ZM-M240W Verkocht 1
lemonade CPU cooler Zalman CNPS7500: Koelt niet beter bij hoger RPM?! Overige Koeling 9
R Zalman ZM-SF3 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
Sw333t Zalman ZM-MFC1 Plus Verkocht 6
Johnny [TKA-FANS] Zalman 120MM Fan ZM-F3BL BLUE 1800RPM <Voorbeeld topic!!> Te Koop 0
Johnny [TKA-FANS] Zalman 120MM Fan ZM-F3BL BLUE 1800RPM <Voorbeeld topic!!> Koeling 1
dopestuff zalman ZM-F1 LED HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
M Zalman CNPS10X Extreme i.c.m. P5E Deluxe Overige Koeling 6
B Verloop fitting op zalman Waterkoeling 5
P Zalman Thermal Adhesive HighFlow Webshop 4
F Pomp vervangen in Zalman LQ1000 Waterkoeling 23
Johnny Vraag omtrent zalman zm-MFC1 plus Hardware & Software 8
dopestuff zalman ZM-RHS70 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
vincent Zalman ZM-RC1000 Memory Cooler HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
S Zalman MFC3 Fan Controller + 4 ultra Kaze Overige Koeling 23
S Zalman ZM-MFC3 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
vincent nieuwe zalman cpu cooler HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M zalman zm-mfc2 3pin op 4 pin aansluiting? Hardware & Software 3
nootje Lian Li/Zalman Project Gallery & Build Logs 5
S Zalman ZM-F3 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
M zalman LQ1000 Waterkoeling 11
nootje Zalman LQ1000 ombouwen Waterkoeling 12
nootje Zalman LQ1000 voor 4870X2 CF + i7 940 Waterkoeling 12
S Zalman of Noctua? Overige Koeling 28
N Vraagje over belasting Zalman ZM-MFC1 Overige Koeling 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan