• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Super Stille Casefan advies

Lijkt mij ook, en mogelijk zelfs goedkoper omdat de fan bij PWM echt
alleen maar aan en uit geschakeld wordt in principe.
Het vermogen hoeft niet door de controler maar komt rechtstreeks
van de voeding.

Ik zal me er weer eens in verdiepen als ik tijd heb ;)

Ik ben al eens aan het stoeien geweest met een PWM sturing voor
standaard fan's maar die schijnen dat niet fijn te vinden en gaan
vaak zoemen / piepen.
 
Voor wie zelf kan solderen maar mijn verhaal nog niet snapt m.b.t.
het aansluiten van meerdere PWM fans op 1 mobo connector :

Een PWM fan heeft 4 draden, min (zwart), plus (rood), RPM detect (geel) en de PWM
stuur draad (blauw). Tussen haakjes de meest voorkomende / standaard (?) kleuren.
Dit kan afwijken, bv. bij Nexus is de rode door groen vervangen.

De 4 draads Molex is wel bekend neem ik aan, en ook dat de gele draad de 12V is.
Voor de hier benodigde Molex is een verloopje wat bij sommige fans geleverd wordt
een prima uitgangspunt om de 12V af te takken van de PSU.

In mijn / deze opzet worden de fans in principe allen rechtstreeks gevoed uit de PSU.
M.a.w. van alle fans worden de zwarte en de rode draden doorverbonden met het Molex
verloopje wat ik hier net beschreef.

Van alle fans worden verder alle blauwe draden op het mobo aangesloten, daar waar
normaalgesproken die ene PWM fan aangesloten kan worden.

Ik heb de stroom die uit de PWM draad komt nog niet gemeten en zal mogelijk bij elke
fan anders zijn. Ook kan ik niet met zekerheid zeggen hoeveel stroom het mobo op de
PWM pin kan schakelen en ook dat kan per mobo verschillen natuurlijk.
Maar op gevoel zou het me verbazen als het bij 10 fans al fout gaat, PWM heeft in de
basis maar een klein stroompje nodig en een mobo fabriekant zal ook wat "headroom"
inbouwen lijkt me.
Gaat het wel fout, dan verlies je hooguit de PWM mogelijkheid en hou je in principe nog
steeds de "oude" 3-pin connector over, vergelijkbaar met PWM uit zetten in het BIOS.

Blijft nog over de gele draad ...
Van alle fans mag er slechts 1 gele draad op het mobo aangesloten worden.
Je kan er namelijk vergif op innemen dat de fans nooit simultaan de RPM puls af zullen
geven zodat je bij bv. 4 fans theroretisch ook 4x het werkelijke toerental meet.
M.a.w. 4 fans op 1000RPM zullen mogelijk een uitlezing geven van 4000 RPM.
Maar ook daar mag je niet klakkeloos op rekenen want stel nu dat er wel 1 of 2 precies
synchroon lopen , dan meet je weer fout.
Het mooiste is dus alle fans gelijk. Door de PWM sturing kun je er dan globaal van uit
gaan dat ze allemaal wel ongeveerplusminus op dat toerental lopen.
Via een schakelaar of om pluggen zou je dus wel de mogelijkheid kunnen creëren om alle
fans om beurten uit te lezen.

Ik denk dat het zo voor een ieder die draadjes aan elkaar kunne solderen wel duidelijk is ?
Als je stap voor stap door de tekst gaat kan het eigenlijk niet meer mis lijkt me.
Een getekend schema lijkt me dan ook niet echt nodig en scheelt me nogal veel tijd :p
 
PWM fancontrollers zouden erg leuk zijn, omdat je dan met vrijwel geen moeite de controller direct zou kunnen aansluiten op je mobo, en hem dus temperatuurgestuurd kan laten zijn. :)
 
@ Dopestuff
Heb even rond geneusd, en t schijnt dat dat ding nergens te krijgen is (niet in NL, iig) ook in de Coolermaster parts shop kon ik 'm niet vinden.

@ Wizzard
Haha, duurt nog wel even voor ik er WC in doe ;) maar dat is een mooie oplossing van Koolance idd. Ik vind het Bitspower bayres ook heel mooi! Maar dat komt allemaal na het verhuizen :)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag nieuwe voeding binnen gekregen :D een HELE stille Nexus RX3600. Meteen even mn nieuwe CPU koelertje voor de HTPC getest, met fans op de fancontroller. Op 5v echt compleet onhoorbaar, wat je ook wel mag verwachten van Noctua :) op 7v een windruis, maar niet heel erg storend - op 12v hoor je een duidelijke 'zoem', en aangezien de i7920 en behoorlijk heethoofd is, moet ik misschien op zoek naar nog stillere fans, met minstens de zelfde airflow als de Noctua's.

Denk dat ik met mijn volgende bestelling een 92mm Real Silent PWM mee neem, en die dan ga vergelijken met de Noctua's :) bevalt het ga ik over op Nexus, bevalt het niet blijf ik bij Noctua - of ga ik op zoek naar andere gegadigden :p

Freddy, kun je niet eens een keer een roundup doen van alle fans uit de shop? :p
 
Thnx Kerensky, die roundup ga ik ff bekijken.
Speedfan is geen optie, heb een pleuris hekel aan dat progje :p en ik vertrouw het niet 100% :) dus wordt of PWM, of Fancontroller :)

--- edit

In deze test komen de 92mm Noctuaatjes er het beste uit, die heb ik dus al standaard bij de CPU cooler :)
 
Laatst bewerkt:
@ Dopestuff
Heb even rond geneusd, en t schijnt dat dat ding nergens te krijgen is (niet in NL, iig) ook in de Coolermaster parts shop kon ik 'm niet vinden.

@ Wizzard
Haha, duurt nog wel even voor ik er WC in doe ;) maar dat is een mooie oplossing van Koolance idd. Ik vind het Bitspower bayres ook heel mooi! Maar dat komt allemaal na het verhuizen :)

ik weet ook niet hoelang die al uit is ;)
maar dat is toch juist een beetje de sport handige en vette dingen hebben die niemand anders nog heeft :p
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Ruud hooge temps watercooling, i9 10900k , 2080 super. Waterkoeling 10
Jason Barrowch G1/4 - 14mm & 16mm OD Wolverine Super Anti Off Hard Tube Push Fitting HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Brook Wingman XE X360, X1, X Elite 1&2 to PS4 Controller Super Converter Adapter HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
M Super klantenservice. Bedankt HighFlow HighFlow Testimonials / Shopreviews 1
K Waterblok voor Gigabyte Aorus 2070 super HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
V Water Block for Aorus 2070 Super? Waterkoeling 12
P GPU waterblok voor MSI RTX 2080 Super gaming X trio Waterkoeling 3
MrGiorgio Super Smash Bros Ultimate Gaming 0
Freddy HighFlow Super Mega SALE! Alphacool, EKWB, Bitspower, XSPC tot 99% korting! HighFlow Computer Cooling Shop 7
H Super snel antwoorden :D HighFlow Testimonials / Shopreviews 1
N Super webshop! HighFlow Webshop 0
S super cool Gallery & Build Logs 32
P Super webshop HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
WiSK De super service van Highflow HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
vincent super strak Gallery & Build Logs 128
animal baars Weer super! HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
alain-s Zoals altijd weer super snelle service van Highflow HighFlow Testimonials / Shopreviews 1
l3p [2011] Super 8 Films / Movies 19
O Weer een super levering van Highflow HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
B Super levering HighFlow Testimonials / Shopreviews 1
P Gigabyte GTX470 Super Overclock Advies Waterkoeling Setup 3
X-Tripiot [VERVALLEN] Super waterkoelingsset compleet Verkocht 2
Flipmode Blck TJ07 + Super WC Verkocht 4
ChrisdeW [OC]1Mb Super pi Challenge 4Ghz Overclocking 97
D [FUN] super casefan Overige Koeling 9
J helemaal super HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
VuXX Eerste bestelling HighFlow - super en snel! HighFlow Testimonials / Shopreviews 1
Impulse Super service:) HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
Colossus Gigabyte HD5870 1Gb Super Overclock Hardware & Software 1
Jason NIEUWE SF 4! ( super streetfighter 4-> SSF 4) :D Gaming 3
Wizzard22 een super snelle levering HighFlow Testimonials / Shopreviews 3
L 1ste bestelling, gewoon super! HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
J Jesse's Über Duber Super Gamings Rig Gallery & Build Logs 11
Freddy Sound Piggy's en Panda! Super MP3 speler met Super Speakers :D HighFlow Product Suggesties en Nieuws 12
Thierry SUPER geluk gehad! Update: toch niet Hardware & Software 10
Freddy Waterkoel uw 'oude' hardware: Super aanbiedingen! HighFlow Computer Cooling Shop 14
ShaquilleMoreno Super service HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
Freddy Super Pi 1M Scores Benchmarks & Scores 1384
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
J HELP! Advies nodig voor simpele stille setup Advies Waterkoeling Setup 1
Sw333t [FAN ADVIES] Stille 120mm ventilator met pwm fan Overige Koeling 8
Gruffi Stille pomp Waterkoeling 10
M Advies gevraagd: stille behuizing voor huidige waterkoeling Waterkoeling 4
M Stille kast kopen of isolatiemateriaal? Overige Koeling 8
C Ervaringen met stille waterkoelingpompen Waterkoeling 6
Sw333t [IN-ACTIVE] S775 CPU cooler en 3x stille 80mm fans Gevonden 4
Gerarddo Stille voeding met zoveel mogelijk vermogen, welke? Hardware & Software 8
Sw333t [GEZ] Stille socket 775 koeler voor C2D E8500 (stock). Maximale hoogte: 13 cm Gevonden 11
aadje93 Stille (goede) koeler voor asus EAH 5870 V2 (zie pics van PCB) Overige Koeling 26
R Stille VGA koeler voor EAH 4650, welke? Overige Koeling 31

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan