• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Reservoir vol, pomp draait, géén flow

BlaserR93

Member
Hopelijk kan iemand mij helpen met het volgende probleem. Heb zojuist mijn reservoir gevuld en de pomp aangezet via de aan/uit schakelaar op de voeding. Ik hoor en voel de pomp draaien maar er gaat maar een heel klein beetje vloeistof uit het reservoir. Daarbij laat ik de pomp zeker minimaal 10 sec draaien.

Ik heb een Laing DDC-1Plus MCP355 12V en een EK-DDC X-TOP Rev.2 Acetal. Volgens mij heb ik de outlet van het reservoir toch op de inlet van de top aangesloten? Wel heb ik de top t.o.v. de pomp een 1/4 slag (of meer?) gedraaid. Kan het daaraan liggen?

Op het laagste punt kan ik de zaak wel leegdrainen.

Iemand?


IMG_0742.jpg
[/IMG]
 
Begrijp ik het goed dat er dus alleen water in je reservoir en pomp zit, en dat de rest van de onderdelen nog droog staan? Want als je loop al vol zit, dan is het normaal dat het waterniveau maar een klein beetje zakt, dit heeft te maken met de druk die gecreëert wordt door de pomp.
 
Loop zat niet vol. Kwan niet verder dan de drain onderin.

Heb zojuist het zaakje leeg laten lopen, pomp gecontroleerd en opnieuw aangesloten en weer gevuld.

Na een hoop geknetter van de pomp (en mijn hartslag) en het kantelen van de pc kwam er een enorme bak lucht uit.

M.a.w. de loop draait nu wel (gelukkig)

Waarschijnlijk dus veel lucht in het systeem. Hopen nu dat het zaakje lekvrij blijft.

Thanx Alex
 
edit: net te laat ;)



Probeer eerst zonder dat de pomp aan staat wat meer water in de loop te krijgen. Als je die drainline een klein stukje open draait, zal er in ieder geval al een beetje water tot aan de drainline zelf lopen. Kantel en keer de kast dan een beetje en kijk hoe op deze manier het water in de set loopt en de lucht eruit (de lucht wil altijd omhoog) !→reservoir wel afsluiten tijdens het kantelen. ;) Zo te zien zal door de achterkant omhoog te tillen de lucht door het graka blok richting het CPU blok gaan. Maar dat kan je denk ik het beste zelf even uitvogelen. :)

Pas wanneer er voldoende water in de set zit, kan de pomp het water door de loop in zijn eigen inlet duwen. Pas dan gaat het water pas goed circuleren in de loop. De pomp heeft geen zelfaanzuigend vermogen, dus in het begin kan het, afhankelijk van hoe de set opgesteld is, vaak een beetje moeizaam gaan. In de sommige opstellingen is het gieten, pompen en klaar.
Het is zelfs mogelijk om zonder de pomp aan te hebben gehad de hele set al gevuld te hebben, maar dat is meer voor de wc-freaks onder ons die daar weer een uitdaging in zien. :)


Ziet er super uit btw! :023:
 
Dank je wel Coolfris voor je duidelijke uitleg en compliment ;)

Jammer dat het net een beetje te laat was :icon_biggrin: ......... dat betekent ook dat ik goed bezig was :eusa_clap:

In het begin schrok ik van het ratelen/knetteren van de pomp, dacht dus dat deze droogliep. Uiteindelijk toch maar even laten draaien en aan het kantelen gegaan.

Thanx again :eusa_clap:
 
Mooi dat je het zelf goed hebt opgelost. :)

Dat ratel en knetter geluid zijn de luchtbelletjes door het waaiertje tegen de binnekant van het topje aangesmeten worden. Niets mis mee zolang het water maar een beetje doorstroomt ;) Zonder doorstroom kan je dan idd beter het pompje even uit zetten om de lucht en het water even hun beloop te laten gaan icm een beetje kastkantelhulp.

Een pomp die zonder water draait klinkt stiller dan dat knetteren. Lastig om dat geluid te omschrijven. Met al water in de set is het een beetje schor slurpend geluid wat vaak als een toeter versterkt wordt door de slangen en het reservoir. Helemaal zonder water in de set klinkt het als een stil, zielig motertje met heel veel dorst. Wanneer ik één van die geluiden tijdens het vullen ook maar even hoor heb ik al een automatische giet maar raak refex. :p Wat dat betreft is een reservoir wel een stuk veiliger tijdens het vullen voor de pomp dan de set vullen via een korte t-line.
 
Heb inmiddels het systeem opgestart.
Mooie temperatuurtjes behalve 1:

CPU ± 28°C
GPU1 ± 75°C
GPU2 ± 32°C

Ik denk dat ik de triple serial bridge van de videokaarten verkeerd heb aangesloten aan de bovenzijde.
Want de loop i.a.v. : res-pomp-gpu2-gpu1-cpu-rad-res
GPU2 (onderste kaart en de CPU zijn in orde qua temp. , dus het lijkt mij dat GPU1 (bovenste kaart) niet meegenomen wordt.

Als ik de outlet van de triple bridge van rechts naar links verplaats, is dan mijn probleem opgelost?

Zie foto boven.
 
Nee, GPU2 is z'n onderste kaart. De reden dat het fout gaat is hierdoor:

ek-fc-bridge-serial.jpg


Zoals je ziet moet de bovenste aansluiting dus links zitten om flow te garanderen door het bovenste blok.
 
Bij mij is/was de bovenste kaart GPU1, want die gaf de hoogste temperatuur aan en was voelbaar ook het warmst. Het kan natuurlijk altijd dat bij jou het net andersom is/was.

Probleem is nu opgelost ze zijn nu beide 30°C.

Klopt Alex, ik dacht dat ik het in 1ste instantie goed had aangesloten maar de zw/w tekening in de manual van EK was niet echt duidelijk. Had deze afbeelding ook gevonden op hun website. Toen was het direct duidelijk.
Als je naar die tekening kijkt:
Ik heb dus maar 2 kaarten. De middelste kaart is vervangen door een blank link.
Van GPU1 naar de blank link was in serial aangesloten en van de blank link naar GPU2 was parallel aangesloten. Het water stroomde dus niet door GPU2 maar direct door naar de CPU. De GPU2 werd dus niet gekoeld.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D Veel bubbels in reservoir na installeren niewe pomp Waterkoeling 3
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
Slader cyclone bij singularity reservoir Waterkoeling 2
E Raijintek RAI-R20 reservoir HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
N [VERKOCHT] 2x Swiftech Micro Reservoir Verkocht 1
anub1s18 Singularity Computers Protium Reservoir Tube Replacement 100mm? HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
Jason Corsair Hydro X Series XD3 RGB Reservoir / Pump Combo HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P hulp nodig met plaatsen reservoir Waterkoeling 10
ShockRaver [Te Koop] BarrowCH Boxfish series Acrylic Square Digital RGB Tank Reservoir 150mm - Black Verkocht 1
Jason Corsair Hydro X Series XD5 RGB Reservoir / Pump Combo - 250ml HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Singularity Computers Protium 150 D5 – Reservoir Combo HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
G Alphacool Pump DDC-1T + 5.25 Reservoir Combo Verkocht 0
P Shuim bubbels in reservoir Advies Waterkoeling Setup 2
anub1s18 er drijft iets in mijn reservoir en ik kan het niet echt identificeren als should not care of slecht Waterkoeling 2
Freddy Singularity Computers Resonance, Reservoir Pump Combo / Distribution Plate HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
the_cyberspace Bitspower DDC TOP Reservoir Adaptor Digital RGB (Acrylic) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
M Barrow reservoir (Lian Li O-11 Dynamic) advies Waterkoeling 5
M nieuwe pomp koppelen aan Bitspower Water Tank Z-Multi 150 reservoir Advies Waterkoeling Setup 3
Freddy Touchaqua XYZ Reservoir / Pump Combo with built in Flow Meter HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
M Advies gevraagd voor 2 de reservoir Waterkoeling 2
S Reservoir D5 mod Waterkoeling 11
Freddy Alphacool Eisbecher Helix Reservoir Series HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Enola Reservoir uitbreiding/vraag voor EKWB predator. Waterkoeling 4
Hightower Diepte ek ddc reservoir Waterkoeling 3
I Montage reservoir phanteks enthoo pro Waterkoeling 2
M monteren van reservoir Waterkoeling 3
S Magicool pomp Reservoir tube vervangen Waterkoeling 4
Hightower (gevonden) Bitspower reservoir klem Gevonden 5
W Welke Pomp/Reservoir Waterkoeling 4
Anchorite EK Reservoir vullen. Waterkoeling 6
K Fittingen, reservoir en pomp mounts. Waterkoeling 12
P Red Harbinger Fmj Series reservoir cover HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
bundymania [Bundymania User Review] Alphacool Eisbecher DDC 150mm Reservoir [deutsch] HighFlow Product Reviews 0
J witte aanslag in monsoon reservoir na 1 maand? ? Waterkoeling 6
Bas9466 2 pompen appart wel op zelfde reservoir Waterkoeling 2
J Monsoon Series Two D5 Premium Dual 5.25 Reservoir blue en basic HighFlow Product Suggesties en Nieuws 12
F Monsoon Series Two D5 Premium Dual 5.25" Reservoir HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
volcom klein tube reservoir Gevonden 4
M Resonantie probleem met Aquacomputer D5 en XPSC Bay Reservoir Waterkoeling 1
S EK tube reservoir omhulzing Waterkoeling 3
J Reservoir aan radiator monteren Waterkoeling 2
R Reservoir tips Waterkoeling 3
D Alternate top for MCP35X Reservoir? Waterkoeling 2
T pomp en reservoir compatibaliteit Waterkoeling 1
G Nieuw reservoir /pomp Advies Waterkoeling Setup 3
M Reservoir schroefdraad kapot? Waterkoeling 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan