Als je zelf kunt solderen, dan spoor ik het juist aan om het zelf te solderen. Is namelijk velen malen leuker
.
Aangezien ik liever advies geef dan verkoop, hier de onderdelen die ik gebruik:
De basis, waar alle componenten op zitten:
30,5cm LED strip print 24 LEDs: LEDs-buy.nl het grootste online LED assortiment - LEDs-buy · Het grootste online LED assortiment!.
Daar zitten 24 leds op (op de strip aangeduid als D1 tot en met D24).
Deze leds zitten parallel geschakeld met 8 series van 3 leds. Je hebt dan ook 8 weerstanden nodig. Deze moet je solderen op de punten R1 tot en met R8. De waarde van de weerstand is afhankelijk van de voltage van de led en de aansluitspanning voor de strip.
Als je
heldere leds gebruikt, dan kan je enig onderscheid maken in kleur:
Wit, Warm-Wit, Blauw, Groen en UV: Weerstand is 120 Ohm (mits je de strip op 12v aansluit)
Rood en Oranje: Weerstand is 330 Ohm (mits je de strip op 12v aansluit).
Bij D2 en D23 staat tevens strak tegen de rand een plusteken en een minteken, deze hebben betrekking op de stroomaansluiting aan de achterzijde (om de gehele strip met 12V te voeden). Je hoeft echter maar 1 kant van stroom te voorzien. Zelf gebruik ik altijd die bij D2.
Wat je er in totaal voor nodig hebt:
1 basisstrip, 24 leds, 8 weerstanden, Aansluitsnoer (ik gebruik speakerdraad 2 x 0,75 mm2 ervoor), 1 molex. Plus van de strip komt op de gele draad van de molexconnector, Min van de strip komt op de zwarte draad die naast de gele draad in de molexconnector zit.
Verder de standaardzaken zoals soldeertin (ik gebruik 60% tin, 40% lood diameter: 1.00 mm ervoor), soldeerstation en lekker pielen.