Die PMP 450s is een
Laing D5-Strong.
Al een tijdje probeer ik een draadje op XS te vinden waar Petra van PetraTech deze
pomp uitgetest had. Kan het helaas niet vinden. Hij kwam in ieder geval toen tot de conclusie dat de extra heatdump van deze
pomp tov prestatiewinst in vergelijking met een D5 vario de
pomp niet interessant voor hem maakte voor WC doeleinden. (D5 Strong: 52.5W @ 25VDC tov 35W @ 24VDC voor een D5 vario)
Kon nog wel iets van Martinm vinden die ook iets in die geest vertelde. Deze keer niet op basis van z'n eigen testen, maar op basis van de specs die
Laing meegeeft aan de
pomp in
[URL="http://lainginc.itt.com/pdf/LTI%20D5_091007.pdf"]dit PDF bestandje[/URL]:
Looking at the power consumption curves, I don't think it's worth it.
If you look carefully at the d5-38 810N top model at 2GPM, the D5-38 gets about 9ft of head at 20watts of power consumption (12V Setting 5).
The D5 strong with the same top at 2 GPM, gets about 10 ft of head at 35 watts of power consumption (12V Setting 5).
So you almost double the power consumption and heat dump for only 1 foot of additional head. The D5 has a high percentage of heat dump because of the fluid suspended maginet setup, I think is something like 90% or so of power consumption.
For 35 watts of power consumption, you could run two D5's in series or an Iwaki at 21V and have much higher performance for the same heat dump.
Quote komt uit
deze post en is gebaseerd op de twee onderstaande grafiekjes uit dat
PDF'je van
Laing zelf.
D5 Vario:
D5 Strong:
Maar veel in prijs verschillen ze gelukkig ook niet zoveel. Dus met de gemiddelde overkill aan
radiator waar de meeste mensen tegenwoordig voor kiezen (including me
), zal die extra heatdump van de D5 strong ook niet zo gek veel meer uitmaken voor de uiteindelijke temps.
Maar voor een set-up met veel blokjes en dus veel restrictie is de
Laing DCC
pomp + topje met z'n 18W aan max heatdump denk ik nog altijd de betere keuze.
Hier de testen van Petra waar die verschillen in een restrictieve loop goed zichtbaar zijn:
loop met een gemiddelde restrictie:
loop met een hoge restricite:
Ben wel benieuwd hoe die D5 strong het zou doen hier tussen. Als je afgaat op die grafiek van
Laing zelf, zal i denk ik niet zo heel veel dichter in de buurt komen van de DCC met top. Maar dat is speculatie
, pas met goede testen kan daar werkelijk iets zinnigs over gezegd worden.
't Zou mooi zijn als Freddy net als Petra ook al z'n pompjes ging uittesten.
Maar daar heeft i denk ik geen tijd voor ivm alle aandacht naar goede service.
Wat geluid betreft maakt de DCC
mijn ervaring net zo veel geluid als een D5. (alhoewel het geluid van de DCC wel per
pomp lijkt te verschillen, maar dat heeft denk ik meer iets te maken met de af en toe afwijkende vorm van de waaier/impeller.
Hier mijn ervaring daarmee.)
Op het moment heb ik hier een DCC 18W draaien met de vlakste impeller die ik vinden kon (uit de vijf). Gister had ik even tijdelijk een molexstekkertje nodig om een fan uit te proberen. Trok ik perongeluk die van de pomp los. :icon_eek: Maar ik kon het verschil in geluid echt niet horen. Gelukkig schoot het me te binnen dat die molex die i los maakte doorgekoppeld zat met die van de pomp. Door de pomp goed vast te pakken, kon ik aan de lichte trillingen voelen of de pomp nu aan of uit stond. (Op zich wel spannend om even met de computer aan even dat uit te testen ).
Nog een wetenswaardigheidje over de D5:
Martinm ontdekte een tijdje geleden dat de D5 boven de 13.1V geen verbetering geeft:
Then I noticed something right off. While slowly turning up the voltage, the maximum and plateau begins right at about 13.1V. Anywhere from 13.1V to 24V produced the exact same performance. It's strange, I can actually turn it up a bit and see the flow rate go up, and a moment later it back down to the 13.1V performance.
Hier het draadje op XS met meer info daarover.