• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Laing DDC-1RT (plus) / MCP350 / MCP355 genoeg?

Arniebomba

New member
Omdat ik mijn koel capaciteit naar alle waarschijnlijkheid toch wil gaan vergroten ivm het benchen, vroeg ik mij het volgende af:
Heeft één Laing 12V DDC-1RT plus (600lph) pomp voldoende kracht om 2 GPU's en een CPU in combinatie met 3x360 rads van een goede vloeistof flow te voorzien?
 
Laatst bewerkt:
Je hoeft niet beide pompen naast elkaar te hebben, je kan de tweede pomp ook bijvoorbeeld 20 cm verderop plaatsen.
Of zelfs tussen een volgende radiator in, alleen bij het vullen zal het lastig zijn gezien een pomp niet droog mag lopen.

Één pomp zal het ook wel trekken, maar denk dat je toch merkbaar prestaties tekort komt met zo'n loop ja.
Zal ook wel wat bochtenwerk inzitten. Neem je je mobo niet mee?
 
Ja nee ik heb überhaupt geen ruimte voor een tweede pomp in mijn kastje. De rads komen ook al buiten de kast. Maar je bedoelt dat één zwaardere pomp neem ik aan?
Er zijn helaas geen blocks voor de R4G te verkrijgen anders was die absoluut mee genomen.

Edit: De Swiftech MCP35X lijkt mij een een goede optie voor mijn wensen. Krachtiger dan de Liang DDC 3.25 18W zoals ik kan zien en mijn huidige top van de DDC 1 plus gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Kijk ik fout of begrijp ik het verkeerd Freddy..
Want als ik naar de specs kijk, lijkt het voor mij dat de MCP35X krachtigere specs heeft.
Of geeft die "hoofd druk" eigenschap, meer kracht?

MCP35X
Technical specifications:
Motor type Electronically commutated, brushless DC, spherical motor
Nominal voltage 12 V DC
Operating voltage range 9 to 13.4 VDC
Max. nominal power (@12 V) 18 W
Max. nominal current (@12 V) 1.5 A
Max. nominal head (@12 V) 14.7 ft (4.4m)
Max nominal discharge (@12 V) ~ 4.75 GPM (17.5 LPM)
Maximum pressure 22 PSI (1.5 BAR)
Temperature range Up to 140°F (60°C)
Electrical power connector Molex 4 pin
PWM + RPM Signals 4-pin connector
RoHS Compliant
Port thread standard G1/4
MTBF 50,000 Hours

PMP-400
Specifications:
•Maximum Flow Rate: 8.5 L/min (2.25 gal/min)
•Maximum Head Pressure: 6m (19.7ft)•Motor: Brushless DC, electronically commutated, spherical motor
•Expected Lifetime: 50,000 hrs. MTBF (5.7 years)
•Power Consumption (at max): 18W
•Voltage Range: 8 to 13.2 VDC
•Startup Voltage: 9 to 13.2 VDC
•Maximum System Pressure: 1.5 kgf/cm2 (22 PSI)
•Maximum Temperature: 60°C (140°F)
•Electrical Connector: 3-pin fan header with tachometer speed signal
•Hose Connections: 10mm (3/8") ID hose barbs
•Weight: 198g (7oz)
 
De opvoerhoogte (engels: pressure head, kan dus ook nominal head genoemd worden) is de waarde waar het om gaat.
Deze eigenschap geeft weer hoeveel druk de pomp kan leveren in non-ideale situaties zoals een PC loop.

Je ziet dus ook dat de PMP-400 hier 6 meter levert ten opzichte van de 4,4 meter van de MCP35X.
Met 36% meer opvoerhoogte toch behoorlijk wat.
 
Ja ik had het gelezen. Bedankt voor de verduidelijking!
De rads zullen geringer van formaat gaan worden, dus de PMP400 is zodoende overkill.

Even nog ter info (je link doet het niet) de LPH is de doorvoersnelheid en de opvoerhoogte de druk van die doorvoersnelheid. In welke zin is het van belang daar een goede compromis in te vinden?
Grotere setup=grotere opvoerhoogte en hogere clock=hoger LPH?
 
Laatst bewerkt:
In dit topic zie je iemand die zijn flowrate gemeten heeft met 2x een MCP35X, je zou verwachten dat je (lineair gezien) een flowrate van 34 l/m zou moeten hebben.
Maar daarentegen zit hij 'slechts' op 5.5 l/m. Dit komt door de verdunningen en weerstanden in de blokken en andere spullen wat natuurlijk in de loop zitten.
Wat belangrijk is, is de potentie van de pomp om juist flink door te duwen bij zo'n verdunning, en dus zou ik voornamelijk naar de opvoerhoogte kijken.
Daarnaast behouden sommige pompen hun statische druk ook beter dan anderen. Dit is jammer genoeg iets dat je alleen uit goede reviews kunt halen.
De MCP serie pompen houden bijvoorbeeld heel goed hun druk als er een hoop restricties in het systeem geplaatst worden. Iets wat een goedkoper pompje wellicht minder heeft.
 
Hhmm daar maak ik dan weer uit op dat de MCP35X een lagere opvoerhoogte heeft (4,4m) dan de MCP355 (4,7m) of de Koolance PMP400 (6m) welke beiden weer goedkoper zijn dan de MCP35X.. Waar dan weer een hogere flowrate tegenover staat.
Als ik het dan weer bekijk, lijkt mijn MCP355 helemaal zo slecht nog niet voor de totale rad oppervlakte van 690cm2.
 
De Liang D5 (Swiftech MCP-655) geen goede optie?

Ik gebruik deze op 't moment namelijk ook en ben van plan om deze ook te gaan gebruiken in mijn Deskmod.
Alleen ben ik zelf ook nog niet zeker dat die dat wel aan kan.

Vrij lange loop met; 360rad, 240 rad, 2xGPU, CPU, Mobo, RAM. Ik zal je wel updaten wanneer ie draait ;)
 
Goed, na veel zoeken, zie ik geen PWM aangestuurde pomp waarvan de opvoerhoogte aanmerkelijk hoger is dan de 4,7m van de MCP355 . Alleen de Laing DDC pump 12V DDC 3.25 18W heeft een hogere opvoerhoogte va 5,7m.
Mijn laatste vraag, aangezien ik daar nergens echt duidelijkheid over kan krijgen (en misschien kan dat ook niet zonder het eerst te proberen) zou de vervanging van de Laing DDC pump 12V DDC 3.25 18W ten aanzien van de MCP355 een wezenlijk verschil maken? Of ontkom ik niet aan een tweede pomp? Dat heb ik namelijk liever niet..
Ik ga in totaal 130cm2 (ja overkill ja) aan radiator oppervlakte laten koelen.
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
G HELP! Alphacool/Laing DDC T1 werkt niet goed Waterkoeling 7
Freddy Laing DDC 10-18W/MCP350/MCP355 PWM repair/upgrade PCB w/LED SMD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
R Controller voor Laing DDC pump 12V DDC-1T Waterkoeling 12
A (UN)Designs Infinite Pump Bracket - Vertical - for Laing DDC/D4/D5 pump Waterkoeling 0
canonchiel [VERKOCHT] Dual Laing DDC-1Plus MCP355 140mm res Verkocht 3
canonchiel [REFUSED] Dual Laing DDC-1Plus MCP355 12V + 140 mm res + 2 pump coolers Verkocht 1
N Schroefdraad van XSPC Laing DDC L Stand Waterkoeling 4
bundymania Bundymania User Review] Alphacool Laing DDC-SilentBox - ENGLISH Version HighFlow Product Reviews 0
bundymania [Bundymania User Review] Alphacool Laing DDC-SilentBox im Praxistest ! HighFlow Product Reviews 0
K XSPC Laing DDC Acrylic Top HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Impulse Alphacool Laing DDC top res / EK white acetal 580 top HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
thiesggb [INACTIVE] XSPC DDC 5.25 Dual Bay Reservoir TWO / Laing DDC-1 MCP350 12V Verkocht 3
N XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir: Hoogte met pomp? Waterkoeling 6
M Laing DDC-1Plus zachter laten pompen Waterkoeling 13
vincent New TRIPLE Laing/Swiftech DDC Top from XSPC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
Flipmode Hoogte DCC + XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir Waterkoeling 4
R Laing DDC-1Plus MCP355 12V Waterkoeling 9
I Laing DDC-1 MCP350 brom Waterkoeling 17
silberfish Laing DDC-1Plus MCP355 12V Waterkoeling 9
Bullus Laing DDC pomp maakt irritante geluid Waterkoeling 18
S XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir, fittingen meegeleverd? Waterkoeling 7
M molex probleem Laing DDC-1Plus MCP355 Waterkoeling 16
D XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir Waterkoeling 10
Catz Alphacool Starter-Set Laing DDC Pro Extreme XP HighFlow Product Reviews 0
Freddy Laing DDC Top monteren (voorbeeld met DDCRES en XPTop) Handleidingen en Installatie Tips 34
bts Tops voor de laing de laing ddc 1 plus 12v HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
S Regelen Laing MCP350 pomp Waterkoeling 4
stigma [IN-ACTIVE] Laing D5/ Swiftech MCP655 Gevonden 0
Viepert [VERKOCHT] Laing D5-MCP655 inclusief Bitspower pomptop en fittingen Verkocht 5
Source [GEVONDEN] Laing MCP655 / D5 pomp (eventueel met BitsPower top) Gevonden 2
Aequitis [GEVONDEN] Plastic top Laing D5 pomp Gevonden 1
H Laing D5 pomp doet niets meer Waterkoeling 8
M Laing/Swiftech MCP355 pomp levertijd HighFlow Computer Cooling Shop 3
D Aqua-Computer Aquastream XT USB - Ultra <VS> Laing D5-MCP655 Waterkoeling 0
dio laing mcp350 pomp maakt herrie Waterkoeling 3
Dark-NighT Probleem met Laing D5? Waterkoeling 8
bundymania [Review] Roundup: Bay Reservoirs & Laing Tops ! HighFlow Product Reviews 0
S [VERKOCHT] 2X Laing D5-MCP655 Verkocht 27
K Laing D5 pomp overleden? Waterkoeling 56
K Laing D5-MCP655 plaatsen, mag het op zijn kant? Waterkoeling 13
fasster laing d5 mcp 655 geen verschil in standen! Waterkoeling 15
Vannos eheim vs Laing Waterkoeling 2
B Uitlezen Laing pomp Waterkoeling 12
W 2e Laing D5-MCP655 kapot nu Waterkoeling 29
S Laing D5 fixed speed HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Mobomonster Laing D5 VS Koolance 405S Waterkoeling 27
S Laing D5-MCP655 en Aquaero Waterkoeling 2
bundymania REVIEW: Pump Comparison -> Eheim PCPS, 2x XSPC, Alphacool Pumpstation, Laing Plus HighFlow Product Reviews 1
bundymania REVIEW: Laing Reservoir Roundup HighFlow Product Reviews 0
bundymania REVIEW: Laing Top & 5,25" Bay Res. Comparison - 13 Models tested! HighFlow Product Reviews 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan