• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Kadett hier!

Kadett

Junior Member
Zal mezelf ook maar even voorstellen daar ik misschien wel is om tips/adviezen ga vragen.

Ben Maarten, 26 en hou van PC hardware :eusa_drool:
Niet dat ik dagelijks zit te kijken van wat kan ik nu weer is upgraden, maar zorg er wel voor dat ik redelijk bij-de-tijd ben qua hardware. Alleen nu loop ik qua hardware al wel weer 2 jaar achter op de feiten.

Anyhoe, mijn waterkoel ervaring is begonnen met een Reserator 1+ icm een AMD 3500+ en 7800GTX. Geweldig systeem waarvoor ik het gekocht had. Ultieme stilte!!! Afgezien van een ratel van de HDD was het systeem geruisloos. En de temps waren behoorlijk. CPU max 40 en VGA max 55, en dat voor passieve koeling.

Maar op een gegeven moment wou ik weer upgraden en heb toen alles los verkocht.

Huidige stand van zaken

Behuizing: CM ATCS 840
CPU: Intel E6600 @ 3.5Ghz
Mobo: Asus P5K WS (eerst P5W DH Deluxe en daarna P5E, beiden overleden)
Geheugen: 2GB Kingston HyperX PC6400
VGA: Asus 8800GTS G92
HDD: Samsung Spinpoint F1 1TB & Samsung EcoGreen F2 1,5TB
PSU: Seasonic X-650
Cooling: TRUE 120 gelapped icm Scythe S-Flex 1200rpm
Monitor: HP W2408H

Ik was bij de aanschaf van de E6600 nog van plan direct te gaan waterkoelen. Al een BI GTX 240, EK 200 Res en Swiftech Apogee gekocht, maar nooit van gekomen eigenlijk. Toen wou ik vanwege de zomer toch vlug betere koeling en toen maar de TRUE besteld. Radiator is verkocht en de Apogee zoekt nog een koper. Res hou ik voor toekomstige build.

In de nabije toekomst wil ik upgraden naar:

  • i5 750 / i7 860 @ 4.2Ghz ->Swiftech Apogee XT
  • 4Gb geheugen
  • ATI HD5870 -> EK Full Cover block
  • Intel 80GB SSD
  • EK Coolstream 360 (wacht nog even de review van Skinnee af op XS, anders de Swiftech)
  • Laing DCC icm EK V2 Top
  • Tygon 1/2 ID

Moederbord ben ik nog niet over uit, ik wacht eigenlijk op fatsoenlijke borden met 2x Sata3 & USB3 die er niet voor zorgen dat het 2de PCI x16 slot in snelheid afneemt zoals bij Gigabyte het geval is.

Mocht het mij niet koel genoeg blijven zet ik nog een 240 rad achter de HDD bay.

Als ik daarna echt nog tijd/geld over heb ga ik de kast demonteren, zwart spuiten van binnen daarna misschien de kabels sleeven. Zeker met de Seasonic waar ALLE kabels modulair zijn kan dat tot een mooi geheel leiden.

Dat was het wel zo'n beetje denk ik!

Pica's van de setup heb ik op dit moment niet en zullen tot de toekomstige build ook niet komen. Huidige cable management is not show worthy en iedereen weet hoe een ATCS eruit ziet :p
 
Welkom op het forum! Leuke plannen, dat gaat echt een beest van een systeem worden!

Eén ding valt me wel op:
Moederbord ben ik nog niet over uit, ik wacht eigenlijk op fatsoenlijke borden met 2x Sata3 & USB3 die er niet voor zorgen dat het 2de PCI x16 slot in snelheid afneemt zoals bij Gigabyte het geval is.
Goed nieuws en slecht nieuws...
Het slechte nieuws eerst maar. Zodra je op een P55-bord het tweede PCIe-slot in gebruik neemt, daalt de bandbreedte van beide sloten tot x8. Dit ligt aan de architectuur van Intel, en niet aan Gigabyte. P55 is namelijk bijzonder, omdat het de northbridge (inclusief PCIe-controller) in de CPU heeft zitten. Nadeel hiervan is dat de betreffende controller maar max 16 lanes beschikbaar heeft. Dit kan dus x16 zijn op één slot, of x8/x8 op twee, of x8/x4/x4 op drie sloten. Als je meer PCIe-lanes wilt, zul je een stapje omhoog moeten doen naar de 1366-borden en processors.

Nu het goede nieuws: het hele verhaal hierboven boeit totaal niet. Ik zou het kunnen gaan uitleggen, maar als het toch leuk vind kan je het beter van de pro's leren:
Anandtech test HD5870 CrossFire scaling X58 vs P55
Tom's Hardware bekijkt de bandbreedte die een 9800X2 nodig heeft

Oh, en picas moet je juist wél doen om mee te beginnen. Dan zie je (en wij ook) stukje bij beetje je rig beter worden. Veel interessanter dan alleen de fotoos als het af is :D
 
Laatst bewerkt:
@Xtrafresh: Bedankt voor meedenken!

Ik wist al dat de bandbreedte teruggezet word naar 8x wanneer je het 2de PCI slot gebruikte voor SLI/Crossfire. Had het er zelf eigenlijk al bij moeten zetten.

Maar bij de huidige P55 borden die SATA3/USB3 ondersteunen word dat slot dan zelfs weer terug gebracht naar 4x. Had verder niet gelezen/gezocht of dat inherent aan de P55 Chip ligt of dat het een design issue is van de fabrikant (in dit geval Gigabyte).

En tja over de 1366 setup. Het is een afweging. Het blijf toch in vergelijking met de i5 750 een extra uitgave van rond de 150 euro die ik dan liever in extra GPU kracht investeer. Ook worden de X58 chipsets een stuk warmer dan de P55 variant en denk ik niet dat met een flinke overclock die luchtgekoeld kunnen blijven. En die X58 Chipset WC blocken aint cheap!

Dan kan ik beter kiezen voor 2x HD5850 of een enkele HD5970. Dat biedt meer framewinst dan de i7 kracht. En denk dat zodra die SSD erin zit alles toch al wat beter gaat laden.

Maar ben nog steeds in de nadenk fase dus er kan nog van alles gebeuren!


En vooruit dan maar hier een plaatje van de binnenkant.

bg90ly.jpg


@Craven:

Ben benieuwd hoe jij het opgelost hebt om daar een 240 rad te krijgen. Aangezien de standaard gaten voor de 120mm fans net te laag zitten vanwege de dikte van de rad. Of heb jij een rad die minder dik is aan die zijde en dus direct bolt on is?
 
Laatst bewerkt:
Zat zelf al de denken met een plaat Alu op maat maken die inhaakt op normale punt en dan van hout het bout/rad patroon uitzagen (1.5cm hoger dan van het standaard plastic bracket) en eraan monteren.

Maar die 240 rad ga ik alleen plaatsen als ik echt voor een CF setup ga. Een enkele 360 is wel goed genoeg voor CPU en 1x GPU.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Kadett Kadett's ATCS 840 Build Gallery & Build Logs 7
Kadett Kadett's First Build: Iemand nog tips? Advies Waterkoeling Setup 14
HighFlow Black Friday 2023 is hier: 24% Korting op ALLE EKWB items @ HighFlow.nl HighFlow Computer Cooling Shop 1
D Watercooling newbie hier en wil even kijken of ik het zo in orde heb Waterkoeling 4
B Nieuw hier Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 2
Freddy Websites en forum zijn verhuisd naar een nieuwe server, probleempjes? Meldt het hier HighFlow Computer Cooling Shop 11
P Water koeling voor mijn Radeon VII grafische kaart 100% beginner hier sorry;) Advies Waterkoeling Setup 4
Freddy EK-MLC Phoenix is hier! De nieuwe modulaire AIO waterkoeling kit van EKWB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Freddy Dolgedraaide schroeven of muurvast? Hier de oplossing :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
SupaDutch1 goeie films site hier Films / Movies 1
K Kevin hier Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 3
Freddy HighFlow Nieuwe Webshop 3.0! Bug Report hier HighFlow Computer Cooling Shop 85
J Nieuw hier Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
F Welke fittingen worden hier gebruikt? Waterkoeling 6
Freddy Problemen die je hebt sinds gisteren, hier posten aub HighFlow Forum 39
H [CLOSED]Wat spul dat hier ongebruikt ligt Gesloten 4
J Voorstellen, hier ben ik, Jezzer. Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
DutchChilles Past hier een tube reservoir Cases en Modding 8
H [CLOSED] Wat ik nog hier rondslingeren heb Gesloten 1
T Account verwijderen? Meldt het hier HighFlow Forum 5
M Plaats hier je kleine mods e.d. Gallery & Build Logs 9
F Nieuw Hier Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 13
Freddy Vette intro/trailer filmpjes (games/films), hier posten :) Algemene Discussies 7
animal baars Wat moet ik hier voor geven? Gesloten 3
animal baars Producten in verkeerde categorie? Hier melden aub HighFlow Webshop 5
T posative ervaring hier maar negatieve ? HighFlow Testimonials / Shopreviews 6
P Hier Pinda met zijn mATX :-) Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 10
MrGiorgio Highflowmeeting op TP9: meld hier je plaatsvoorkeur Lan Party 86
MrGiorgio Highflowmeeting op TP9: meld hier je reserveringsnummer i.v.m. groepsopgave Lan Party 155
Ant Nieuwe Bitspower Producten, o.a. Carbon Black fittings etc., hier melden aub HighFlow Product Suggesties en Nieuws 182
F koelvloeistof: kom ik hier mee toe? Waterkoeling 4
Freddy [HF] Black Ops Clan (PC) Meldt je hier :) Gaming 126
Wouter Template bugs breeze hier melden! HighFlow Forum 4
Freddy HighFlow Polo Shirts met jouw Nickname, hier bestellen :) Lan Party 164
D Wat moet ik hier mee? (Koper geschil) Algemene Discussies 51
Freddy mnpctech producten, hier aanvragen :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 26
Fedmas Plaats hier je steam username! Gaming 4
N Nieuw hier en 1ste bestelling. HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
B Nieuw hier Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
Wouter Wie heeft misbruik gemaakt van de credits bug? Meld het hier! HighFlow Forum 13
S ben nieuw hier Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 14
Wouter Credits verloren aan vbshop mod? Meld het hier! HighFlow Forum 26
Wouter Problemen gevonden? Meld ze hier!! Report bugs! HighFlow Forum 387
Fedmas Show hier je hardware specs met de Flitskikker infotool! Hardware & Software 10
Vannos Mooie auto gespot? Post het hier! A.u.b. foto's :) Algemene Discussies 62
D wat kan ik hier voor vragen ? Hardware & Software 3
L hulp nodig, ben nieuw hier :D Waterkoeling 7
HighSpeed^ [PS3] DNS-Fout Probleem? Hier de oplossing Gaming 0
H Post hier je bureau Algemene Discussies 65
Xtrafresh HighSnow! BRRRRRRR! Post hier je sneeuwfotoos :D Fotografie, Film en Video 53

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan