Oli4v
Active member
Oi,
Klein topicje dat van pas kan komen als je snel wil weten of je een lek in je radiator hebt.
Als geluk bij ongeluk had ik een lekke PA120.1 liggen (jammer genoeg) en kon ik me daar even op uitleven met de gedachte zo het lek te vinden en het dan nog te kunnen (al dan niet zelf) herstellen.
[Wat men nodig heeft:/U]
- fietspomp of gelijkaardig, een compresseur lijkt mij veel te krachtig.
- Wasbak/emmer met water.
- 1 fitting
- 1 stuk slang
- 1 stopfitting
- 1 paar handen
Hoe ga je te werk?:
Plaats een stopfitting en een normale fitting op je rad, gooi er ook maar ineens je stuk slang aan, terwijl je dit aan het doen bent kan je al snel de wasbak laten vollopen met H2O.
Vervolgens plaats je het rad in het water, volledig onderdompelen.
Daarna moet je even met je handig paar handen gaan werken om de slang tegen de outlet van de fietspomp te duwen zodat er geen lucht kan ontsnappen (slecht uitgebeeld hieronder, maar je hebt op deze manier een idee), tevens als je een geavanceerde fietspomp hebt zou het nog eens kunnen dat je er gewoon ook een fitting kan opdraaien.
Vervolgens druk je op de fietspomp, niet te hard, niet te zacht, gewoon een normaal tempo zoals je normaal een fietsband oppompt (dus niet hyperactief). Normaal zal je dan ook luchtbelletjes zien komen als je rad lek is, vandaar dat ik zeg niet te hard, dan kan je mooi de bron van het gaatje zien.
Zo dat was het, als je het lek vindt en het ligt op een makkelijk bereikbare plaats, dan kan je met gemak de boel gaan dicht solderen.
Bij deze mijn al dan niet nuttige bijdrage.
Klein topicje dat van pas kan komen als je snel wil weten of je een lek in je radiator hebt.
Als geluk bij ongeluk had ik een lekke PA120.1 liggen (jammer genoeg) en kon ik me daar even op uitleven met de gedachte zo het lek te vinden en het dan nog te kunnen (al dan niet zelf) herstellen.
[Wat men nodig heeft:/U]
- fietspomp of gelijkaardig, een compresseur lijkt mij veel te krachtig.
- Wasbak/emmer met water.
- 1 fitting
- 1 stuk slang
- 1 stopfitting
- 1 paar handen
Hoe ga je te werk?:
Plaats een stopfitting en een normale fitting op je rad, gooi er ook maar ineens je stuk slang aan, terwijl je dit aan het doen bent kan je al snel de wasbak laten vollopen met H2O.
Vervolgens plaats je het rad in het water, volledig onderdompelen.
Daarna moet je even met je handig paar handen gaan werken om de slang tegen de outlet van de fietspomp te duwen zodat er geen lucht kan ontsnappen (slecht uitgebeeld hieronder, maar je hebt op deze manier een idee), tevens als je een geavanceerde fietspomp hebt zou het nog eens kunnen dat je er gewoon ook een fitting kan opdraaien.
Vervolgens druk je op de fietspomp, niet te hard, niet te zacht, gewoon een normaal tempo zoals je normaal een fietsband oppompt (dus niet hyperactief). Normaal zal je dan ook luchtbelletjes zien komen als je rad lek is, vandaar dat ik zeg niet te hard, dan kan je mooi de bron van het gaatje zien.
Zo dat was het, als je het lek vindt en het ligt op een makkelijk bereikbare plaats, dan kan je met gemak de boel gaan dicht solderen.
Bij deze mijn al dan niet nuttige bijdrage.