• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Kabels Home Cinema, welke kwaliteit? Merk of merkloos?

Zijn hifikabels onzin?


  • Totaal aantal stemmers
    9

MrGiorgio

De Planner
Ik geloof dat deze vraag hier nog niet gesteld is, maar wellicht dat er hier wel mensen zijn die erover nagedacht hebben.

Komend weekend wordt er een stereoset bij mij geleverd:
-Versterker
-dvd speler
-een stel speakers.

Denk je dat de kabels nog wat uitmaken? Ik heb 2x een analoge cinch kabel nodig, een coax kabel en een scart kabel (de versterker heeft geen hdmi, want t is een oudje)

Zullen gewoon dikke kabels voldoende zijn? Moet ik beslist een merkkabel kopen (Monster, Vanden Hull etc)
 
Ik merkte geen verschil in geluidskwaliteit, volgens mij moet je daar echt een audiofiel voor zijn.

Ik had in eerste instantie dikke merkkabels, alles even snel opgesteld en getest of versterker etc. het deed.
Alles deed het en mooi geluid, ik helemaal blij.
Totdat ik de de kabels in de loze ringleidingen in de 4 hoeken van mijn woonkamer probeerde trekken, pastte niet, te dik!!! :sarc:

Toen heb ik de kabels geruild voor dunne merkloze kabels.
Geluid naar mijn idee even goed en scheelde behoorlijk veel in prijs met de aantal meters die ik nodig had :)
 
Soms kunnen goed geïsoleerde kabels ruis onderdrukken.
Heb nu van die "eksion" kabels, 3mm dik, waarvan 1,5mm isolatie, en die geven hééél soms een beetje ruis door, omdat er ook andere kabels langs die goedkope kabel loopt.
Maar of ik er nu een echt verschil in hoor? Nee, denk dat het eerder aan de speakers zou liggen, dan aan de kabels.
 
De keuze voor dikkere kabels heeft met het vermogen van de speakers te maken en de afstand van versterker tot speakers. Een draadje van 1 mm kan minder vermogen aan dan een draad van 2.5 mm. Tevens is het bij langere kabels aan te raden om dikkere te gebruiken. Hierdoor neemt het verlies door de kabel af.
 
Duurdere kabels zijn zeker wel beter vooral kabels welke volledig zuurstofarm zijn. Echter merk je dit pas na lange tijd als gewone (gamma) kabels gaan oxideren.

Verder is het heel erg van belang met wat je naar muziek luistert.

- Luister je via MP3, is de kwaliteit toch al ruk dus maakt een duurder kabeltje geen verschil

- Luister je via een goede platenspeler versterkt door een goede versterker afgespeeld over goede speakers (producten zijn maar voorbeelden) dan ga je zeker verschil horen.

Ik ben zelf van mening dat je een kabel moet kiezen welke bij de prijsklasse van je overige componenten hoort.
 
De keuze voor dikkere kabels heeft met het vermogen van de speakers te maken en de afstand van versterker tot speakers. Een draadje van 1 mm kan minder vermogen aan dan een draad van 2.5 mm. Tevens is het bij langere kabels aan te raden om dikkere te gebruiken. Hierdoor neemt het verlies door de kabel af.

Dus bij mij (6,5 meter lange kabels, 5x140W) is een wat dikkere kabel wel aan te bevelen?

Verder, zo veel mogelijk voedingskabels en geluidskabels gescheiden houden. Maakt veel meer verschil dan een Monster / Vanden Hull kabel.
Dat is ivm het magnetische veld toch?


Ik merkte geen verschil in geluidskwaliteit, volgens mij moet je daar echt een audiofiel voor zijn.

Ik had in eerste instantie dikke merkkabels, alles even snel opgesteld en getest of versterker etc. het deed.
Alles deed het en mooi geluid, ik helemaal blij.
Totdat ik de de kabels in de loze ringleidingen in de 4 hoeken van mijn woonkamer probeerde trekken, pastte niet, te dik!!! :sarc:

Toen heb ik de kabels geruild voor dunne merkloze kabels.
Geluid naar mijn idee even goed en scheelde behoorlijk veel in prijs met de aantal meters die ik nodig had :)

Wat is het verschil in dikte tussen de dikke en de dunne kabels?
Hmm, ik beschouw mezelf niet als een audiofiel, maar de set schijnt wel audiofiel te zijn. Zou dat ook nog uitmaken?
 
Je kan ook kijken naar Oehlbach kabels: Oehlbach Miniklos 2.5mm - Hificorner.nl

Je gaf wel 5x 140W aan, maar ik weet vrijwel zeker dat dit minder is in werkelijkheid ;).

Welke receiver praten we over? En welke speakers?

Ja zo'n katrolletje zat ik ook aan te denken van Oehlbach, Monster of Konig.
Een Denon AVC-A1.
De speakers zullen de eerste weken een stel Audiolab Thesis zijn. Dit type heeft wat meer vermogen nodig, weet ik uit ervaring van vroeger.
Maar ik denk in januari/februari (als mn kameraad uitgespeeld is) een paar B&W CDM7 SE.
Allemaal vintage spul dus van rond 1998.

Dus voorlopig eerst maar stereo. Bevalt het geluid, dan kan ik altijd nog uitbreiden naar een bioscoop opstelling.
Het is mn eerste stereoset in dit huis en dat is best wel spannend. Ik ken deze ruimte niet zo goed qua klankkleur; 2 wanden met kozijnen en glas.
Dus het is sowiezo een upgrade van mn logitech setje naar een huiskamer set.
 
Ben zelf nooit echt fan geweest van die Audiolab dingen. Maar dat het een verbetering gaat zijn vanaf een Logitech setje staat boven kijf.

Zou die Audiolabs zo snel als mogelijk vervangen door die B&W's in ieder geval.

Qua klankkleur in huis, wat voor vloer ligt er in huis?
 
bij tweakers is ook al een discussie gaande over de Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elven bij maanlicht

Alleen al de titel geeft het al aan dat het dikke BULL- is.

(dit is trouwens ook al vaker getest met de DBT, de Dubbele Blinde Test)

Mn pa zit al enkele jaren in het (professionele) geluidsverhuur.

Zijn kabels zijn wel kwaliteit, maar geen merk. (sterker nog, hij maakt ze vaak zelf) zijn hoofdkabels hebben al enkele jaren meermaals in de sloot geëindigd (evenementen op een weiland) maar de geluidskwaliteit is nog steeds perfect.
 
Ben zelf nooit echt fan geweest van die Audiolab dingen. Maar dat het een verbetering gaat zijn vanaf een Logitech setje staat boven kijf.

Zou die Audiolabs zo snel als mogelijk vervangen door die B&W's in ieder geval.

Qua klankkleur in huis, wat voor vloer ligt er in huis?

Er ligt een houten vloer op een beton onderlaag.
Mn kameraad krijgt de maand januari nog om met die B&W's te gaan draaien en dan komen ze naar mij toe.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Hightower Cablemod kabels Cases en Modding 6
Jason EK-Loop D-RGB 2-Way & 3-Way Splitter Kabels HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
H Hoe kabels bevestigen aan PCI-e female Cases en Modding 2
Bl4ckj4ck666 Cable management, zelf kabels maken, wat heb ik nodig Cases en Modding 16
P 2 x Y fan splitter kabels combineren Overige Koeling 4
pilotter Vraagje over fans kabels custom sleeving HighFlow Forum 4
foxbuster Kan niet beslissen welke soort kabels / sleeves / kit ik moet kiezen Cases en Modding 12
D het sleeven van niet psu kabels Cases en Modding 1
Freddy Nieuwe Cablemod kabels en kits! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Maarten/Pine Custom kabels pinout Hardware & Software 0
XenoMorpH PCI-E kabel custom kabels anders in de connector Electronica 1
Freddy Cable Combs voor Cablemod kits (andere kabels met circa 2mm diameter) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
O Displayport kabels gezocht NVIDIA 0
Freddy CAT.7 Patch, UTP, Netwerk kabels! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
G Op zoek naar witte PSU met witte kabels Hardware & Software 4
Freddy Crimping Tool / Tang voor pinnen op kabels, nu op voorraad bij HighFlow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Freddy Sharkoon SATA kabels in allerlei lengtes en kleuren HighFlow Computer Cooling Shop 3
M Tips voor verwijderen pinnetjes uit PSU kabels Cases en Modding 2
S Zelf kabels sleeven Handleidingen en Installatie Tips 13
Hightower bitfenix kabels levertijd? HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
D Bitfenix losse sleeved psu kabels verleng stuk op corsair ax760i of ax860i Hardware & Software 2
Sw333t [Gezocht] 3 stuks rechte sata kabels (geschikt voor sata3) Gevonden 1
J Kabels sleeven met paracord Cases en Modding 5
Fumfum Roze kabels~ Cases en Modding 5
dave-firsttimer:) Zelf kabels maken. Cases en Modding 13
W fan kabels: Phobya Y-Cable 3Pin Molex to (4x EN 6x) 3Pin Molex 60cm - black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
P SATA Data Kabels Sleeven. Cases en Modding 8
P Witte SATA III / SATA-600 Kabels Cases en Modding 5
A kabels sleeven Cases en Modding 18
H [GESLOTEN] Kabels sleeven / cable sleeving aangeboden voor vieding en overige Verkocht 20
T Losse stroom kabels (voor PSU) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Jort Welke kleur sleeved psu kabels Cases en Modding 17
tomasvanderpijl Bitfenix verleng kabels HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
B kabels sleeven Cases en Modding 4
R kabels e.d. HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
N [Tutorial] Kabels sleeven Cases en Modding 9
W [GEVONDEN] gezocht kabels Corsair AX750/800 evt. te ruil Gevonden 6
T1mmy Nieuwe kabels om voeding te sleeven? Cases en Modding 6
K [IN-ACTIVE] Micro-ruil! S-ata kabels Verkocht 1
W0uTeR PSU 6 pin PCI-E kabels door elkaar Electronica 1
X Front Panel Kabels & MB-kabels Cases en Modding 3
Harjo [IN-ACTIVE] Subwoofer Speakers Radio Kabels voor de auto Verkocht 18
P Bitfenix Alchemy Kabels HighFlow Product Suggesties en Nieuws 88
U [INACTIVE] Witte sata kabels Gevonden 9
D [INACTIVE] Iphone 4 Dock, usb naar dock kabels Verkocht 0
Radak stroom kabels HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
The_Saviour# NZXT LED kabels HighFlow Product Suggesties en Nieuws 23
S Swiftech MCP655, hoe zaten de kabels van molex stekker? (losgehaald ivm sleeven) Waterkoeling 2
Wizzard22 SATA kabels met hoek naar links of naar rechts (ipv boven en onder) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
G Kabels en adapters HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan