• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Geluidskaart aanschaffen of niet?

Wouzke

Junior Member
Wat ik mezelf afvroeg is ofdat het de moeite is om een geluidskaart aan te schaffen wanneer je toch enkel MP3'tjes afspeeld?

Ook ofdat er veel verschil zit op de Realtek ALC892 of Realtek ALC889 en of dit de doorslag kan of mag geven om bepaalde moederborden voor te trekken op andere.

Alvast bedankt voor alle reacties!
 
Voor enkel mp3'tjes lijkt me dit geen meerwaarde te geven.
voor games en lossless audio hoor ik echter verhalen dat een losse geluidskaart beter is.

Ik zou het moederbord niet uitkiezen op audiochip. de verschillen tussen onboard audio zijn meestal klein, en een audiochip is eigenlijk een van de minder belangrijke dingen aan een moederbord (vindt ik)

als je dan belsuit een losse geluidskaart te kopen, koop dan een goede en geen van bijv "sweex"daar schiet je niks mee op.

denk meer hieraan: Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Professional Series
 
ik doe al jaren met onboard sound lol ... sja ... als je wilt mierenneuken dan kun je een los kaartje kopen ... maarja voor gewoon gamen of mp3tjes heb ik nooit behoefte gehad aan een losse kaart ...
 
Vergeet niet dat bij een goede geluidskaart ook een goede boxen set hoort.
En het juiste oor om het verschil te horen.
Dat laatste kan je helaas niet kopen, ik bezit er ook geen :p
Maar voor het verschil tussen een normale geluidschip en een goede kaart te horen heb je ook een flinke set aan speaker materiaal nodig.
Dan hebben we het niet meer over het 100 euro stje 5.1 computer speakers van bij de Mediamarkt.
 
Dan wordt m'n moederbord de ASUS MAXIMUS IV GENE-Z, deze heeft SupremeFX X-Fi 2 Built-in
Een beetje meer als std onboard, maar toch lekker cheap!

dat is al een behoorlijke "onboard audio". Mij lijkt een losse geluidskaart zeker hier overbodig.
En een goed speakers set is inderdaad ook belangrijk
 
Ik had de PCI-x1 "Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Professional Series" erin gezet, maar ik kon geen verschil horen met de onboard Realtek. In de meeste gevallen vond ik de Realtek beter en meer helder. De Logitech G51 speakerset heb ik hierop aangesloten gehad. De extra software om de Creative aan te sturen vond ik persoonlijk ook wat minder.
 
Ik heb zelf wel een high-end audio set bij mijn computer, zo van rond de €1.000,-.

Voorheen had ik een Sabertooth P67 met de Realtek® ALC 892, erna een Asus ROG Maximus IV GENE-Z met een SupremeFX X-Fi 2 en nu een losse Creative SoundBlaster X-Fi Titanium HD.

De Creative SoundBlaster X-Fi Titanium HD heb ik genomen omdat ik de versterker met high-end W&M Audio AC-02 Analog Interconnect kabels heb aangesloten.

Nu kan ik mezelf een audiofile noemen, maar verschil? Ik hoor het niet, natuurlijk zal er verschil zijn. Maar dat is alleen als je het met meetapparatuur gaat vergelijken etc.

Hetzelfde met SSD's, had hiervoor een Force 2, erna een Force 3 en nu een Force GT. In de benches zit er een groot verschil tussen de SATA-300 en de SATA600 etc. maar voor mijn gevoel in praktijk start mijn Windows, software en games even snel op met welke SSD ik er nou in heb zitten.

Dus laat dit iig niet de aanschaf van een moederbord bepalen.
 
Nog een tip voor mensen als je audio apparatuur wilt testen puur op geluid:

Zet elke toepassing uit, hiermee bedoel ik equalizer, chrystalizer, boost, etc. Echt alles uitzetten op neutraal in zowel Windows, iTunes of waar je het ook in afspeelt. Idem op je geluidsapparatuur, muziek mits in goede kwaliteit moet namelijk klinken zoals het klinkt. Althans zoals de de groep, band, artiest het heeft willen laten klinken.

Hieruit kan je de conclusie trekken dat als het niet goed klinkt, je audio-set het er niet uit kan trekken. Natuurlijk alleen van belang als je het kan horen en als je het geld er voor overhebt het door middel van een nieuwe audio-set wel te kunnen horen.
 
als je een speaker set je van 150~300 euro heb is z'n geluidskaart wel te doen.
ook moet de cpu dat werk nie meer doen waardoor hij andere digen kan doen.

alhoewel zal je er wel 250~300 of meer voor moeten uitgeven anders is het verschil met de onboard adio nie te vergelijken.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D geluidskaart op een ander pci-e slot Handleidingen en Installatie Tips 3
C Welke geluidskaart moet ik nemen? Hardware & Software 1
Johnny Meerwaarde van een geluidskaart? Hardware & Software 27
stravinski nieuwe geluidskaart Hardware & Software 9
V Wat voor videokaart kan ik het beste aanschaffen voor 4 monitoren ? Hardware & Software 0
B NAS aanschaffen Hardware & Software 38
Zwelgje Advies welke kaart aanschaffen? NVIDIA 3
canonchiel Watercooling aanschaffen cpu later uitbereidbaar voor gpu Advies Waterkoeling Setup 14
D 3d beamer aanschaffen Hardware & Software 16
B Gamemuis aanschaffen Gaming 19
foxbuster Pomp niet op 100 uitsturing te krijgen Waterkoeling 8
M Gpu werkt niet mee Problemen & Oplossingen 3
john fan update of niet ? Handleidingen en Installatie Tips 15
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
Bokeh 3de radiator of niet? Waterkoeling 7
D GPU blok compatibel of niet Waterkoeling 2
B Krijg pc niet opgestart. Problemen & Oplossingen 3
K pomp werkt niet Waterkoeling 5
D Flowmeter werkt niet Waterkoeling 4
Bl4ckj4ck666 NZXT Kraken Z73 AIO + ASUS ROG Strix X570-e gaming, pomp werkt niet Problemen & Oplossingen 7
J fitting niet los krijg Problemen & Oplossingen 5
J GPU niet gedetecteerd na installatie waterblock Problemen & Oplossingen 3
Quint0sz Barrow Hard tube 14/10mm, niet vast genoeg in fitting? Handleidingen en Installatie Tips 2
C Aqua Computer Ultitube D5 Pro 100 RGBpx ring werkt niet Handleidingen en Installatie Tips 1
X nzxt usb hub werkt niet na behoren Hardware & Software 1
J Gpu waterblock niet helemaal vol Waterkoeling 4
T loop lang niet gebruikt - gevaar op bacterie of zo? Waterkoeling 1
foxbuster Kan niet beslissen welke soort kabels / sleeves / kit ik moet kiezen Cases en Modding 12
anub1s18 er drijft iets in mijn reservoir en ik kan het niet echt identificeren als should not care of slecht Waterkoeling 2
T 6 pins kabel past niet Cases en Modding 4
D het sleeven van niet psu kabels Cases en Modding 1
foxbuster Pomp niet 100% vermogen / maximaal in override Waterkoeling 3
M Swiftech MCP35X Pump start niet gelijk Waterkoeling 2
D Waarom kan ik niet meer dan 1 meter bestellen? HighFlow Webshop 1
C XS-PC g1/4 rigid tube fitting past niet op asus maximus x HighFlow Forum 5
K vlotte afhandeling van mijn eerste bestelling (maar bijgevolg dus zeker niet laatste) HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
R Waterkoeling setup presteert niet naar behoren. Waterkoeling 3
A Corsair force MP500 120 ssd m2 wordt niet herkend gigabyte mini itx moederbord Problemen & Oplossingen 4
bunbun gezien ik me nog niet had voorgesteld Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
R Alphacool HF-L niet roteerbaar maar wel richting opening bepalen? Waterkoeling 3
Freddy Tijdelijke probleempjes met webshop (error 404, pagina niet gevonden) HighFlow Webshop 1
G HELP! Alphacool/Laing DDC T1 werkt niet goed Waterkoeling 7
Bas9466 vraag over tv als monitor weet dat het niet ideaal is uhd of hd Gaming 1
J Magicool DCP450 gaat niet aan Waterkoeling 2
V Swiftech h240x2 prestige werkt niet na installatie! HighFlow Computer Cooling Shop 5
X Pc start niet meer op Hardware & Software 2
DaGreatRV EK-FC R9-290X (Rev.2.0) en XFX R9 390 DD Black Edition past niet. Waterkoeling 8
A Buizen vullen niet volledig op? / Pompen krijgen geen water in de buizen? Waterkoeling 67
Sw333t Skype iconen werken niet meer, zie link HighFlow Forum 5
wambamnl wambam aka roderick Mijn pc heeft nog niet echt een naam :) Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan