• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Fitness / Krachtsport Topic

Freddy

Administrator
Forumleiding
De meeste hier hebben volgens mij een zittend beroep en/of hobby :D

Sporten is daarom niet verkeerd!

Wat doen jullie aan sport?

Ik heb afgelopen 5 jaren niet veel meer aan sport gedaan :p
Daarvoor heb ik jaren lang intensief gesport, met name fitness.


Mijn nieuwe voornemen 2010 is dat ik weer regelmatig ga sporten!
(was overigens ook voornemen van vorige jaar :p)

Maar dit keer echt, ben al begonnen en je ziet me al 3 keer in de week bij David Lloyd Blijdorp :)
Moet namelijk van 85 kilo weer naar ongeveer 78.

Sport elke keer een uurtje, waarvan een half uur loopband, 10 minuten stretchen, 20 minuten krachttraining.
Pak dan van elke spiergroep 1 oefening met 3 setjes.

Dit ga ik een maand volhouden, zodra ik van mijn babyvet af ben, ga ik meer krachttraining doen.
Dan ga ik de spiergroepen ook uitgebreider aanpakken en verdelen over de dagen.
Bijvoorbeeld dag 1: Borst, schouder, buik
Dag 2: Rug, Biceps, buik
Dag 3: Benen, cardio, buik
 

Freddy

Administrator
Forumleiding
Squash is zeker goede sport, super intensief en leuk :)
Deed het vroeger ook best vaak met mijn studiegenoten (meer in sportgebouw dan in de college zalen haha).
 

Kadett

Junior Member
Doe eigenlijk alleen krachttraining op dit moment, weeg 86kg met 1.78. Wel te zwaar maar grotendeels spiermassa. Begin Maart ga ik pas echt weer beginnen met cardio/vetverbranding, kijken of ik mezelf droog kan trainen.

Mijn schema met als ik zin heb cardio er dus bij. Ik train wel zwaar, met bankdrukken alleen kom ik al aan 6 setjes. 60-80-100-110-90-60 en zit per dag aan minimaal 6-7 verschillende oefeningen.

Ma: Borst/Triceps +20m cardio
Di: Rug/Biceps +20m cardio
Wo: Benen +40m cardio
Do: Borst/Triceps
Vrijdag: Schouders/Biceps +20m cardio

@Freddy, ik zou op je senen dag ook schouders erbij doen. Zeker als je wat definitie wil krijgen in je schouders. Dat red je namelijk niet met alleen Borst/Rug oefeningen.

Oh ja, zittend werk, wasda? :) Heb juist een fysieke baan en dat gecombineerd met 30 min fietsen (heen-weer werk/sportschool) en trainen vliegen de kg's er nog niet af bij me. Erg frustrerend maar tja.
 

Slader

prof klikker
ik doe op maandag aan zwemmen.

Op dinsdag en donderdag 2 uur kracht training. 2 verschillende routines, hoewel beide elke spiergroep 3 sets pak.

Buiten dat om doe ik tot nu toe op woensdag en vrijdag cardio van 20 tot 40 minuten ( verschilt per routine )

eigenlijk wil ik stiekem ook weer verder met verdedigings sporten, maar dan zie ik mn vriendin helemaal weinig :p
 

Freddy

Administrator
Forumleiding
@ Kadett:
Schouder staat in de planning samen met borst.
Bedoel je dat schouder een extra dag nodig heeft?

Bij mij groeien mijn schouders redelijk snel (in het verleden), ik hield ook die schema aan die ik gaf in SP.
Na enkele jaartjes had ik dit:


Dat vond ik wel voldoende :)
 

The_Saviour#

Deus Ex Machina
ik ben laatst gestopt met voetbal, dat was niet leuk meer en ik heb problemen met mijn enkelbanden.

ik ga me een dezer dagen aanmelden bij de sportschool om wel fit te blijven.
 

Kadett

Junior Member
@ Kadett:
Schouder staat in de planning samen met borst.
Bedoel je dat schouder een extra dag nodig heeft?

Bij mij groeien mijn schouders redelijk snel (in het verleden), ik hield ook die schema aan die ik gaf in SP.
Na enkele jaartjes had ik dit:


Dat vond ik wel voldoende :)
Je voor en achterkant pak je wel met rug/borst. Maar vooral het breder worden en een wat volume creëren gaat sneller door op een aparte dag schouders te doen.

Wanneer je schouders (schuine bank bijvoorbeeld) of gewoon shoulder press/dumbell raise bij borst trainen doet laat je toch 1 van de 2 liggen. Afhankelijk met welke je begint. Je kan dan niet vol op die spier trainen omdat hij al moe is van andere oefeningen waar gedeelde spieren al kracht/energie verloren hebben.

Daarom is het ook perfect hem te doen met de Benen dag, zeker als je Borst aan begin van de week doet. Dan heb je maximale rust om daarna weer maximaal kracht te hebben voor de schouders = snellere groei.

Ik doe schouders trouwens maar 1x in de 2 weken besef ik me net. Ook om de spieren te kunnen laten herstellen want anders train je 3x in de week je voorste schouderspieren en kan je jezelf ook overtrainen. Ik probeer eigenlijk 72 uur rust te hebben tussen de spiergroepen.

Edit: zie plaatje nu pas, dat is inderdaad wel goed hoor :D

Zit ook wel op zoiets als je er 5kg vet vanaf haalt :D Maar tja zoals ik al zei. Komt wel in Maart. focking -4 buiten nu. Geen weer om te lopen/fietsen.
 
Laatst bewerkt:

Freddy

Administrator
Forumleiding
Thanks voor de uitleg :)
Ik deed juist borst/schouder/triceps samen en rug/biceps, omdat deze met elkaar verbonden zijn.
Want dan belast ik die spiergroepen op die dag extra.

Ik heb ook de schema geprobeerd die jij aangaf, maar dat vind ik persoonlijk minder fijn.
Heb ik bijvoorbeeld dag 1 borst gedaan, dan heb ik op dag 3 nog spierpijn in mijn borst :p
En als ik dan schouders pak, kan ik niet voluit gaan door die verrekte spierpijn in mijn borst haha :D

Maar die foto is al oud, 6 jaar geleden ofzo, van mijn studententijd.
Ik probeer nu weer dat niveau terug te halen (nog een lange weg te gaan).



Cardio is conditietraining.
 

IcQ

Member
Ik heb Teakwondo Aka Techyon gedaan^^ voor de echte kenners^^
maar la tijdje niet meer gedaan en nu ga ik fitnessen cadrio en kracht omdat ik per februari ongeveer naar de kms mag van de landmacht!
Lekker zandhappen
dus ik moet wel aan mijn conditie en kracht werken ik heb veel bij callcenters gewerkt^^
 

Kadett

Junior Member
@ Freddy, tja als je de dagen opeen volgend heb is het niet lekker, maar als je bijvoorbeeld de kans hebt om Ma/Wo/Vrij te trainen is het weer ideaal.

En trouwens die oefening die jij doet op de foto (Lat. Pulldown) is ook niet 'fijn' als je de dag ervoor borst gedaan hebt omdat je doen erg goed de aanhechtingen voelt van de borst :D

Waar zat je op qua top eigenlijk met banken/squaten etc?
 

RedNeck

Junior Member
Ik ga ook naarde gym xD
Na 6 maand kon ik 80kg bench press, ofwel deed ik het verkeerd, ofwel lukte dat gwn,
na die 6 maand heb ik 3 maand stil gelegen, en dan terug in oktober begonnen, maar door de examens en dat ik moet werken lig ik op dit moment terug stil voor 1 maand.
Wat eigenlijk wel een deel van je kracht afneemt, maar het grootste deel van je massa blyft..

Voor de rest pak ik geen shakes, of protein bars, of pillen ofzo, geloof daar niet al te veel van, en zeker niet dat het gezond is. Enigste wat ik beetje doe is wat letten op voeding, maar m'n gewicht staat ook wat te hoog. Hoop dat ik dit wat kan verminderen in begin van 2010. Sta nu op 93kg me 1m95
 

Kadett

Junior Member
Eiwit shakes doen zeker WEL wat. Eiwitten zorgen voor het herstel van je spieren en dus ook voor de groei van je spieren. Eiwitten krijg je op een natuurlijk manier al binnen met zuivel/vis/vlees (kip) producten. Maar dat is hooguit 5-15% van de totaal, dus moet je veel meer eten om dezelfde aantal eiwitten binnen te krijgen ivm een Eiwit shake. Eiwit shake is rond de 80-85% eiwitten. Per shake komt dat uit om ongeveer 40 gram Eiwitten van de poeder en 10gram van melk. Daarvoor moet je bijv. 250gram kipfilet eten om op hetzelfde te komen maar wel een veel slechtere opname. Ik geloofde er eerst ook niet in. Toen mijn eet patroon van (Pinda)Kaas/Jam etc overgezet naar Kipfilet/Rosbief merkte ik al een verschil dat de spieren 'harder' werden. En sinds september gebruik ik als ontbijt een shake en na de training. Ontbijt shake is alleen als ik de dag ervoor getrained heb aangezien je lichaam het meest behoefte heeft aan de eiwitten op dat moment omdat ze al 6-8 uur in rust zijn.

En niets doen is echt funest. Je zal qua vorm wel redelijk wat blijven ook al zullen de details afnemen, afhankelijk van vet percentage. Zit nu tussen de 110-120kg banken, maar als ik 2 weken niet ga (ziek/druk met werk) zal ik denk ik max 90 kunnen. En dan nog duurt het bij mij altijd weer 2-3 weken voordat ik terugkom op oude niveau.

Zeker als je alleen traint dan boek je langzamer resultaten. Een trainings maat kan je altijd net even verder pushen of gewoon voor de zekerheid achter een oefening staan die je alleen nooit durft te voltooien. Ik ga als ik alleen bankdruk nooit boven de 100kg, staat zo lullig als je het net niet meer red. :)
 

Freddy

Administrator
Forumleiding
Mijn top met bankdrukken was 100 kilo 6 of 8 keer.
Dat was ook met behulp van Proteïne shakes, 5 eieren op een dag (zonder eigeel) en veel kip/rund/vis eten :D

Met squat weet ik niet meer wat de top was, dat was toentertijd minder "belangrijk".
In de sportschool was de onderliggende competitie vooral met bankdrukken :p

Ik heb ook nog een tijdje creatine geprobeerd, maar dat hielp een beetje volgens mij, maar niet heel veel.
Dat is denk ik meer een placebo effect :D

Voor de mensen die niet weten waar we het over hebben, het is géén drugs :p
Proteïne/creatine zijn natuurlijke stoffen die je lichaam aanmaakt, als je veel traint kan je een beetje extra gebruiken :)
 

RedNeck

Junior Member
Mjah, die shakes kosten ook een zak geld, hier bij ons is het 3eur voor een proteine bar en 2euro voor een shake.
En hier liggen ook een heleboel pillen, en die legde dat uit als je verf koopt, dat je zelf een 'pot' moet samen stellen.
Dus bv dan met verdunner, en meer groene kleur, enzo. Als je begrypt wat ik bedoel.
 

Freddy

Administrator
Forumleiding
Als je er serieus mee bezig wilt gaan, moet je ook zo'n grote pot kopen.
Dan kan je die zelf thuis mixen met melk of iets anders.
Dat is vele malen goedkoper dan dat je elke dag bij de sportschool zelf een shake gaat kopen :)
 

Kadett

Junior Member
Een pot Eiwit van 2kg kost rond de 30,- Ik ben niet superstrak met het nemen van de shakes. Kom denk ik aan 6-8 shakes in de week (250-330gram). Dus met 1 pot doe ik tussen de 6 en 8 weken. Vind het nog wel meevallen. En het is gedeeltelijk aanvulling/vervanging van ander eten.
 
Bovenaan