• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Fans aan elkaar koppelen (2 fans, 1 stekker)

Freddy

Administrator
Forumleiding
Heb je een fan controller met maar 4 aansluitingen, maar je heb je 8 fans?
Dan heb je probleem :)

Als oplossing kan je dan de kabels van 2 fans aan elkaar koppelen, zodat je met 1 stekker 2 fans van stroom kan voorzien.

Je moet dan kabels knippen en en elkaar solderen.

Hier volgt een handleiding van Gendo op coolclocks.nl:

LET OP: MET DEZE MOD VERVALT DE GARANTIE
Ook opletten dat jouw fan controller genoeg stroom kan geven.
Als die wordt opgeblazen, heb je uiteraard ook geen garantie meer.
De fan kanaal dus niet op max zetten :)

Hierbij de uitleg om 8 fans aan te sluiten op een 4-kanaals fancontroller.

Voor mensen die dit ook willen doen: Zoek eerst het amperage van je fans en van de controller per kanaal op. Mijn controller heeft per kanaal 1A en de fans 0,33A. Ik zou er dus zelfs 3 per kanaal aan kunnen sluiten.

fans1.jpg



Alleerst wat je nodig hebt: Krimpkousjes, 2 fans, soldeerbout, kabelstripper, soldeertin en een tangetje.


fans2.jpg



Eerst maar de molex doorlussen verwijderen want die zijn toch niet nodig.


fans3.jpg



Vervolgens ook de 3-pin connector verwijderen


fans4.jpg



Uiteindes van de kabels strippen
Verolgens de 2 rode uiteindes van de fans verbinden.


fans5.jpg



Krimpkous aanbrengen voor het solderen en dan de uiteindes aan elkaar solderen.
Let wel op: 1 van de gele kabels van de fans moet niet worden aangesloten! Deze kabels geven door hoe hard de fans draaien en 2 signalen kan dus conflicten geven.


fans7.jpg



1 van de gele kabels dus zo kort mogelijk doorknippen


fans8.jpg



Krimpkousje erop en verhitten maar


fans9.jpg



Het eindresultaat


fans11.JPG



Later besloten toch maar een krimpkousje om het geheel te doen, Het zal nooit zichtbaar zijn maar voor de afwerking wel beter:)


fans10.jpg



En een mooie afsluiter, 2 fans aangesloten op 1 connector:D



Met dank aan Gendo!
 
Hou er trouwens ook rekening mee dat dit geen aanrader is als je de fans gaat aansluiten op het moederbord! Over het algemeen zijn de amperages op moederborden niet zo hoog en loop je dus ook hier kans dat je iets sloopt.

2 120mm fans werkt bij mij op het moederbord maar ik kan niet garanderen dat elk bord dit aankan. Overweeg dus zelf of je het risico wilt lopen.
 
@maomanna: Dat de stroom verdeeld wordt over beide fans, in dit geval, is correct. Dat ze beiden maar op halve capaciteit draaien is toch niet helemaal waar.
De stroom wordt namelijk niet beperkt, tenzij je voeding of fan controller of iets dergelijks het niet kan leveren. :idea:

Als de fans gewoon op 12 Volt draaien hebben ze gewoon de volle capaciteit.

Zet je iets in serie voor de 2 fans, dan wordt het een ander verhaal.
 
Ja, idd dat zag ik ook zojuist :p

Ben toch van plan om de fans hard op hard te zetten, dus niet met een connector de tussen.

Wou daar nog wat info over zoeken ivm het sleeven (beste aanpak), maar ik zie dat ze bij coolclocks daar geen interesse meer in hadden :016:
 
Ik heb zelfs 4 fans parralel aan elkaar aangesloten op één uitgang van de fancontroller. (de 4 fans van mn 4x120 rad)

Van 1 fan heb ik de derde draad gebruikt om het toerental op de controler aan te geven.

Het is belangrijk dat je kijkt naar de specs van je controller,- c.q. moederbord aansluiting. (max. output current)

En naar de specs van je ventilatoren.

In princiepe kan je de stromen van je fans optellen, zolang je niet boven de specs van je controller of moederbord gaat, is er niks aan de hand.

Bijvoorbeeld:

Je hebt een controller waarvan het kanaal max. 1 Ampere kan hebben.
Daar kan je gerust 4 fans van 0,2 Ampere op aansluiten (parralel en niet in serie)
 
Volgens mij heeft de eigenaar van coolclocks ergens iets verkeerd gedaan:hmm

Ik zal van de week kijken of ik de foto's nog heb op mijn pc. (Zit momenteel op mn laptop omdat mn cpu uitgeleend is)
 
Ik heb nu 3 PWM fans aan elkaar geknoopt waarvan ik verwacht dat
het mobo het niet gaat trekken.

De rode en zwarte draden (12V en 0V) heb ik aan een 4 pin Molex
gesoldeerd, 1 gele naar het mobo en alle 3 blauwe naar het mobo.

Qua schematuur vergelijkbaar met de PWM sharing van Artic Cooling
maar dan rechtstreeks uit de voeding voeden zodat het mobo alleen
3x het kleine PWM signaaltje hoeft te schakelen.

Verder heb ik dan nog een schakelaartje in de blauwe PWM draad
gezet die als onderbreker geschakeld is. Zo kan ik handmatig de 3
fans op full speed zetten.

Standaard draait een PWM fan op full speed totdat het mobo de
blauwe draad aan massa schakeld.
Met de blauwe draad aan massa draait de fan op minimal speed.
Door nu de schakel pulsen op de blauwe draad te controleren met
PWM techniek wordt dus simpelweg geschakeld tussen full en minimal.
De breedte van de pulsen t.o.v. de breedte (tijd) dat er geen puls is
bepaald dan de fan speed.

Het grote voordeel van PWM is dus dat er in de regeling van de fan
amper vermogen verloren gaat.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Aquasteam XT Ultra: Fans gaan niet aan. "Error at Fan output Aquasuite" Waterkoeling 1
H Promalitech megahalems: Fan Clips? En welke fans aan te raden? Overige Koeling 12
Freddy Phanteks D30 120mm én D30 140mm fans nu verkrijgbaar bij HighFlow.nl HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Bl4ckj4ck666 arctic p14 pwm pst fans Cases en Modding 7
L aRGB case fans aansluiten zonder RGB of aRGB header op mobo Cases en Modding 8
Hightower Lian Li UNI SL120 en SL140 V2 Fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Jason Scythe Kaze Flex PWM Fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason NZXT Aer RGB 2 Fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe Noctua producten: NH-U12A CPU koelers, Fans en Heatsink covers HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bl4ckj4ck666 Aqua Computer fittingen,fans,radiator etc... Handleidingen en Installatie Tips 5
Jason Nieuwste Lian Li Fans op voorraad: UNI AL120 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Hightower Lian li sl uni fans synchroniseren probleem Overige Koeling 15
J Fans voor 360 radiator Overige Koeling 1
Jason Nog voorradig: Lian Li UNI SL140 Fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P 11 fans , kabelsplitters en corsair Commander Pro Overige Koeling 2
Jason Lian Li ST120 RGB PWM Fans, Triple Pack incl. Controller - 120mm, Black or White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
Jason Kraken X53/ X63/ X73 AIO Liquid Cooler With Aer RGB Fans (240mm/ 280mm/ 360mm) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
mixedup corsair 120ll fans Problemen & Oplossingen 9
Jason NZXT Aer RGB 2 Fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Hightower Lian li uni fans 140mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
HighFlow Lian Li komt met SL120 fans die met elkaar verbonden kunnen worden HighFlow Product Suggesties en Nieuws 34
pilotter Vraagje over fans kabels custom sleeving HighFlow Forum 4
Freddy EK-Furious Meltemi 120mm x 38mm PWM fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
HighFlow Nieuwe EK-Vardar X3M 120ER Fans en Damper Pack HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
G [TKA-FANS] Scythe Gentle Typhoon AP-15(1850rpm) Verkocht 3
Freddy Aqua-Computer OCTO fan controller for PWM fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Hightower Corsair ql fans 140mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Hightower Corsair ll rgb fans custom aansluiting en stekkertjes Overige Koeling 16
Freddy Nieuwe NZXT HUE2 producten, AER RGB 2 fans, Ambient Light, Cable Comb, Underglow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
Freddy Noctua 5v (USB) Fans / ventilatoren HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Freddy Aqua-Computer QUADRO fan controller for PWM fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Hightower corsair ll fans rgb 140mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Hightower Corsair ll12o rgb fans Overige Koeling 12
M In Win 805I advies gevraagd voor plaatsen fans. Waterkoeling 33
B Thermalright square fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Z 4-pin PWM Fan Hub voor 10 fans? Advies Waterkoeling Setup 1
A fans pwm noctua op moederbord aansluiten Waterkoeling 5
S 3 en 4 pin fans aansluiten op een 4 pin pwm header. Hardware & Software 7
Hightower Alpenfoehn wingboost 2 fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Hightower Thermaltake Riing RGB fans New Premium compatible with old version? Overige Koeling 4
M control 18 fans Overige Koeling 4
T Goede 140mm LED fans voor Radiator Advies Waterkoeling Setup 0
S Fans Aansluiten Overige Koeling 2
Bas9466 2 x 3 pin fans op 1 x pwm aansluiting op moederbord asus rog hero viii Problemen & Oplossingen 6
Zwelgje Iemand ervaring met NorthQ 120MM 3711WL Silent Tornado Fans of iets anders? Overige Koeling 2
F Fans voor waterkoeling Waterkoeling 1
iSP Alpenföhn WingBoost2 120mm fans suggestie HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
MisterIce Hulp gezocht bij setup fans Overige Koeling 6
C Diverse H20 & Noctua fans te koop Verkocht 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan