• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Dual pump

Aangezien dit toch over iets gaat waar ik ook wat vragen over heb, stel ik ze meteen hier voor de kenners.

Zoals Oezoezoe al vraagt, vanaf wanneer is 2 pompen rendabel? Zodra je veel componenten / restrictieve loop hebt?

Bij 2 pompen, wat is het beste, in serie of parallel zetten? Of ligt dat ook aan de hoeveelheid componenten?
 
1, 2 pompen voor restrictie loops, zoals veel waterblokken, bv 2x mobobloks, cpu, geheugen, 3x vga en daarna nog is 3 rads en een 250ml reservoir, ja dan raad ik wel 2 pompen aan.

2, Als je kijkt naar het punt hebbedingetje, Tjha het ia altijd mooier met 2 he, hoe dik is de porto? :p

3, een modkit is puur voor het oog :p

4, 2 pompen in serie is de max! paralel, vind ik zelf zonde ivm de kracht van de pomp.

Ik draai met 2x mcp350 daar heb ik flink wat spul opzitten naar mijn mening.

3x VGA
2x 360rad
1x CPU

binnenkort: mobo + gehuegen erbij :)
 
Toen ik mijn loop had uitgebreid naar: 1xMCP655 - 240rad - 240rad - 4xgraka - mobo - 120rad - cpu - 360 - res
Had ik op stand 5 van de D5(max) veel minder flow (kon je goed zien omdat het boven in mijn res terug kwam).

Dus heb ik er een D5 bij gezet samen in een BP dual top (staat nu te koop btw(A)) dat verbeterde de prestatie drastisch.

447081.jpg


Het is echter moeilijk te zeggen wanneer wel en wanneer niet zoals k.3nny al zei het is ook eye candy zeker zo'n dual D5 met BP mod kit.
Beste manier is gewoon draaien en kijken of je temp's en flow in orde zijn zo niet 2e pomp erbij, een voordeel vond ik ook dat ik na upgrade naar 2 D5's in serie ze allebei terug naar standje 2 of 3 heb gedraaid waardoor het geluidsniveau ook aanienlijk daalde.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu 2x 480 rad en een 360 rad klaar liggen die ik in m'n loop ga zetten. ik heb 2 videokaarten en de appogee HD block. zit nog te twijfelen of ik nog meer componenten ga waterkoelen. De appogee heeft 3 uitgangen, als ik dan 1 naar een 480 rad en reservoir laat gaan en de andere uitgang naar de 2 videokaarten en naar de overige 2 rads (in serie) en een reservoir. En vervolgens vanuit beide reservoirs naar de pomp zou het dan met 1 pomp kunnen? Of is een single loop beter en moet een dergelijk systeem door 2 pompen worden bediend?
 
woow wat een complexe loop :D!

mijn mening?

reservoir - pomp - what ever u want :D! maar probeer van paralel weg te blijven, ivm flow vermindering en het water gaat meerdere kanten op ipv 1 lineare richting :)

apogee HD is zover ik weet redelijk restrictive!

2 pompen met die setup is een pré.
 
Thanks mannen!

Het wordt kielekiele om een 240 rad te plaatsen bovenin mijn 600T, voorin komt sowieso een 200. Voorlopig alleen CPU/Mobo in de loop, misschien komen er nog 1 of 2 GPU's bij die ik WC wil hebben maar weet niet of een 240+200 rad daar dan nog voor voldoen?
 
@ oez

Ik heb nog geen ervaring met de hitte dump van S2011 en de HD7xxx serie dus kan niet goed inschatten of een dual loop betere temperaturen gaat opleveren.
Maar een dual pomp setup lijkt me in zo'n setup wel bijna een must.
Dat verhaal van je loop splitten gaat niet werken denk ik aangezien water de weg van de minste weerstand kiest en dus maar 1 kant op zal gaan.

@ Vissa

Ligt er ook aan welke radiatoren en welke gpu's/ cpu je hebt en wat voor oc je hebt/ van plan bent;)
 
@ soppy, klopt helemaal,

dual loop, 200mm rad voor gpu's en 240 voor cpu/mobo.

maar ik denk eerlijk niet dat al dat extra geld waard is in de beperkte case+rads :)

omgeving temp icm volledige dump met 2 loops zal niet effectief zijn :)
 
Het waterkoelen van een LGA2011 bord is niet zozeer nodig. Deze draaien vrij koel.
Mocht je dit willen voor de looks zou ik er zeker niet mijn primaire zorg naar uit laten gaan.

Wat betreft een tweede pomp, blijft een trial & error zaakje.
Wat je wilt bereiken is een flow van minstens 1 Gpm, tot ongeveer 1,5 Gpm. Daarboven wordt de flow te hard voor efficiënt te koelen.
Maar dit zal je niet weten tenzij je een goede geijkte flowmeter in de loop toevoegt, wat de meeste toch niet hebben.
Dus het blijft een gevoelskwestie of je een tweede pomp wel daadwerkelijk nodig hebt.
Meestal is je gevoel wel goed hierover en zie je een temperatuur daling als gevolg, een ander gevolg is dat een D5 pomp in serie minder hard hoeft te werken en zachter gezet kan worden, wat resulteert in minder lawaai.

Onderdelen parallel schakelen is weer een verhaal apart. In dat geval zou ik eerder een dual loop aanraden.
Water kiest namelijk de weg van de minste weerstand wat wil zeggen dat wanneer ik een CPU en GPU blok parallel zou schakelen de CPU veel minder water krijgt door de verhoogde restrictie ten opzichte van het GPU block.
Nou is dit een simpele vergelijking, als je meerder onderdelen zoals radiatoren en andere blokken toevoegt is het lastig te zeggen waar je water nou precies naartoe gaat.
Dit kan als gevolg hebben dat een belangrijk onderdeel wellicht te weinig water krijgt of goed te koelen. Dit blijft dus iets om te testen of het werkt zoals je gehoopt had.
 
ok, maar wanneer maak je de keuze of je een single of een dual loop maakt?
Heeft dat te maken met de te behalen temperatuur? 2 korte loops koelen beter dan 1 lange loop?

Eeuhm staat al 4x verteld in dit topic :|
Vooral sanders post is een supper goede toevoeging, ik quote!

Wat betreft een tweede pomp, blijft een trial & error zaakje.
Wat je wilt bereiken is een flow van minstens 1 Gpm, tot ongeveer 1,5 Gpm. Daarboven wordt de flow te hard voor efficiënt te koelen.
Maar dit zal je niet weten tenzij je een goede geijkte flowmeter in de loop toevoegt, wat de meeste toch niet hebben.
Dus het blijft een gevoelskwestie of je een tweede pomp wel daadwerkelijk nodig hebt.
Meestal is je gevoel wel goed hierover en zie je een temperatuur daling als gevolg, een ander gevolg is dat een D5 pomp in serie minder hard hoeft te werken en zachter gezet kan worden, wat resulteert in minder lawaai.
 
ok, maar wanneer maak je de keuze of je een single of een dual loop maakt?
Heeft dat te maken met de te behalen temperatuur? 2 korte loops koelen beter dan 1 lange loop?

Als je bijvoorbeeld een quad sli opstelling hebt kan het zijn dat je graka's zoveel warmte afgeven dat ze je cpu op gaan warmen ipv afkoelen.

Dan kan het dus beter zijn om je graka's in een apparte loop te zetten zodat je over het algemeen koelere onderdelen als cpu mobo en ram in een 2e kunt gooien.

Voordeel van 1 loop is dat je voor al je onderdelen de volledige koelings capaciteit beschikbaar hebt, aangezien je cpu en gpu's vrij zelden tegelijk heel warm worden omdat meestal voornamelijk reken kracht of voornamelijk grafische reken kracht word gevraagd blijft dit redelijk in balans en warmt het een het ander niet op.
 
Vissa,

Ik heb zelf ook de 600T en mijn EK 240 rad (vrij dik) past hier net in. Dit komt door 8-pinskabel van mijn moederbord welke tegen de radiator aan zit gedrukt. omdat ik toch een nieuw moederbod en een nieuwe processor ga kopen heb ik daar speciaal op gelet dat mijn radiator kan blijven. Heb nu een moederbord op het oog waar de 8-pins een stuk lager zit dan gebruikelijk. Anders wordt het een slim versie radiator, die passen met gemak.

Succes ermee.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
X MO-RA 360 + Dual Pump bracket Cases en Modding 4
P Aquaero Aquastream Ultimate vs D5/MCP Dual pump Waterkoeling 3
psyduck170 plaatsing bitspower dual pump top Overige Koeling 4
Luculenus [IN-ACTIVE] Swiftech MCP35X2-BK (Dual) Pump - Black met reservoir. Verkocht 4
E X2O 750 Dual bay pump/res genoeg voor 240 + 360 radiator Waterkoeling 2
canonchiel [REFUSED] Dual Laing DDC-1Plus MCP355 12V + 140 mm res + 2 pump coolers Verkocht 1
T [VERKOCHT] X2O 750 Dual 5.25” Bay Reservoir Pump Verkocht 2
Johnny [VERKOCHT] XSPC X2O 5.25 750 Dual Bay Reservoir Pump Verkocht 25
Havvie Single loop, dual pump Waterkoeling 27
R Complete dual loop te koop [Hardline] Hoop onderdelen Te Koop 6
Jason Singularity Computers Arterial Dual 560mm Water-Box - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Singularity Computers Resonance Single & Dual HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Singularity Computers Arterial Dual 560mm Water-Box - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Singularity Computers - Arterial Dual 560mm Water-Box HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Lamptron HC060 PC Hardware Monitor/Display for AIDA64 Software - 6" IPS, Dual Bay / 2-bay mounting 5,25” HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Singularity Computers Ethereal Single, Dual en Core 2.0 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Hightower Alphacool dual pomptop Waterkoeling 2
Fryslanboy [WC] Dual System, i5 KabyLake, Z270G en Z270I, 2x GTX10xx Advies Waterkoeling Setup 6
TinusB Single of dual loop Waterkoeling 3
S Alphacool GPX SLI Connector - Dual Asymetric HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
G waterkoeling voor dual xeon (socket 771) fileserver Advies Waterkoeling Setup 8
arwin74 Phanteks Dual SSD Bracket HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Sw333t Phanteks Enthoo Mini XL DS (Dual System) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Bas9466 Asus dual bay total controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 35
J Monsoon Series Two D5 Premium Dual 5.25 Reservoir blue en basic HighFlow Product Suggesties en Nieuws 12
F Monsoon Series Two D5 Premium Dual 5.25" Reservoir HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
M Bitspower D5 Mod Kit / Mod Top / D5 Dual Single Top Upgrade Kit 150 Installed Height Waterkoeling 3
4 Dual D5 pomp vraag! Waterkoeling 3
T little devil dual psu bracket HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Pharlap [TKA] TPI 342C1 Dual Input K-Type Thermocouple Thermometer Verkocht 3
XenoMorpH EK-DDC Dual TOP V.2 nog verkrijgbaar? HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
S [EK-FC Terminal DUAL Serial] past niet, alternatieven? Waterkoeling 2
S [EK-FC Terminal DUAL Serial] Rubber ringetje/gasket blijft niet in de groef zitten.. Waterkoeling 4
P Welke Dual bay reservoir met pomp? Advies Waterkoeling Setup 5
R s2011 ... goede/beste blokken voor dual proc Waterkoeling 0
XenoMorpH Welke EK res op de EK-DDC Dual TOP V.2?? Waterkoeling 3
nicvdv EK-FC Bridge DUAL Parallel CSQ Plexi Waterkoeling 2
G (TKA-rad) radiator xspc dual fan radiator silver Verkocht 1
B EK-FC Bridge DUAL Serial 3-Slot CSQ HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Singular1ty [IN-ACTIVE] EK-FC Crossfire/SLI bridge DUAL PARALLEL, Bitspower Rad mount Verkocht 0
F [IN-ACTIVE] Bitspower D5 / MCP655 Dual Mod Top/Extreme Verkocht 0
Sw333t XSPC Dual 5.25" Bay Reservoir - Black - Ball Front (BR525DBW) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
P EK-D5 Dual TOP G1/4 CSQ - Acetal HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
C [IN-ACTIVE] EK-FC Bridge DUAL Parallel CSQ Verkocht 1
w4rlock XSPC dual ddc bayres blanking plate with o-ring Gevonden 0
J Swiftech Maelstrom-35X 5.25 Dual Bay HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Tath [IN-ACTIVE] Koolance reservoir RP-452X2 Dual 5.25"rev. 1.3 Verkocht 0
Tath [REFUSED] Koolance reservoir RP-452X2 Dual 5.25"rev. 1.3 Verkocht 1
canonchiel [VERKOCHT] Dual Laing DDC-1Plus MCP355 140mm res Verkocht 3
R [IN-ACTIVE] GTX 295 dual pcb waterblok Gevonden 15

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan