• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Single loop, dual pump

Havvie

Member
Maakt het in een geval van één grote single loop uit welke pomptypes je met elkaar combineert?

Moet het zo zijn dat beide pompen exact hetzelfde moeten zijn, qua kracht met name? Maakt het dus bijvoorbeeld uit als je een normale Laing DDC1 en een Ultra in je loop opneemt?

Een simpele ja of nee volstaat wat mij betreft, maar eventuele links naar leesvoer wat betreft dit onderwerp zijn altijd welkom!
 
moeten zoals spanky zegt hetzelfde zijn

maar waarom zou je voor pompen in serie gaan als je evengoed 2 loops kan maken nu je 2 pompen hebt :)

volgens sommige testen van hondacity etc. zouden pompen in serie zelfs een ietsje pietsje slechter presteren dan een single pomp (dit heb ik van coolfris, staat denkik in z'n build log vna z'n mm op hwi)

imho zouden ze eens moeten testen als men eerst een DCC (350) en dan een DCC+ (355) achter elkaar plaatst, imho zou dat evt zelfs beter kunnen uitkomen, want de tragere pomp geeft een circulatie aan het water en de sterkere pomp geeft die circulatie een extra boost

moest ik het meetmateriaal en de extra pompen enzo hebben, ik zou het zeker en vast eens testen, maar dat heb ik niet, jammergenoeg :p
 
De zwakkere pomp zal weinig toe te voegen hebben aan de waterdoorstroom. Misschien een beetje te vergelijken met twee mensen op een tandemfiets, waar één fietser harder trapt dan de ander.
Maar hoe krom deze vergelijking is zal ik de rest van de dag wel even overpeinzen. Kom net m'n bed uit nl. :095:
Of het ook echt slecht is voor de motor van de pomp of iets in de pomp zou ik niet weten. Ik weet eigelijk niet beter dan dat dit afgeraden wordt.

Veel performance winst zal je trouwens niet halen met de tweede pomp. De extra warmteafgifte van de tweede pomp heft het voordeel van de extra flow en druk weer op.
Hier een mooi topic van mcoffee die dit soort dingen aan het uit testen is.

Enige voordeel van twee pompen is dat wanneer er eentje uitvalt.
 
Persoonlijk dacht ik er ook zo over, maar het is prettig om dat even zeker te weten.

Wel of geen winst, tja, de één zegt wel winst te behalen (ook al is het weinig) de ander zegt van niet. Voordeel is inderdaad de zekerheid van een 'backup-pomp'. Het scheelt ook weer een extra reservoir etc etc. Een enkele loop is gewoon lekker overzichtelijk.

Ik heb nog geen tweede pomp, kan er dus nog over nadenken, maar een tweede moet er sowieso komen.
 
Neem dan twee de zelfde, dát heeft wel weer een voordeel.
Hang ze dan bijvoorbeeld aan dit ding:

EK-DDC Dual Turbo Top

detailed_image_2249.jpg
 
Het was de bedoeling om twee dezelfde versies in serie te zetten. Ik kon echter voordelig een Ultra overnemen, wilde dus even wat zeker stellen.

Wat betreft die dual inlet zou ik verder moeten kijken, maar die 'Dual Turbo Top', daar had ik al naar gekeken. En voor zover ik ooit eens had gelezen was dat niet zo effectief als twee losse pompen in serie.

Daar komt bij dat het er ook gewoon niet uitziet en volgens mij onpraktisch is, qua montage met name.
24q96ax.jpg
 
Het verbaast me enorm dat het uberhaupt mogelijk is om 2 pompen achter elkaar te zetten , zou gezworen hebben dat dat niet mogelijk is ???
Als wij zo'n geintje zouden flikken op mijn werk met industriele pompen dan zouden er zekers slangen gaan los springen met veel rotzooi als gevolg :p
En een toename van flow lijkt me zelfs volkomen onmogelijk aangezien de flow nooit meer kan zijn dan de zwakste pomp aanleverd omdat de 2e pomp gewoon niet meer aangeleverd krijgt dan de 1e geeft.
Heb ik het mis dan hoor ik 't wel ...maar eigenwijs zal ik blijven :p geloof heilig in mijn bovenstaand verhaal.
 
't Is wel degelijk mogelijk, maar inderdaad wel met gelijke pompen, daar twijfelde ik eerst enigszins over.

Het grote voordeel is vooral je pressure. Zeker als je veel onderdelen of restrictieve onderdelen in je loop hebt. Een tweede pomp in serie levert dan meer kracht/druk, met een positief effect.

Daarnaast is het ook altijd wel prettig om zeker te weten dat je loop niet zo maar stil zal vallen als een pomp overlijdt, met alle gevolgen van dien.
 
als je dat doet kan je net zo goed 2 loops nemen wat je dan al bijna hebt...

Ik wil de flow verhogen met die magicCool xtreme 1080 9x120mm
dus 2 van die rads lijkt mij overdreven
Ik wil alles in 1 loop
Cpu
mosfet
nb en sb
2x 4870x2
aqua hd koeling 4x wd raptors 300gb
2x aqua mem koeling 12gb
dual bay res

ik denk dat door deze lange loop mijn flow erg terug loopt daarom een dubbele pomp :icon_eyes:
 
Laatst bewerkt:
En aan het einde van de loop splits je de loop weer op in twee gedeeltes richting de beide reservoirs? Klinkt nogal omslachtig..

Daarbij moet je dan zorgen dat beide parallele gedeeltes volledig identiek zijn qua restrictie en dergelijke, want je vloeistof zal de weg van de minste weerstand kiezen... Als een lijn meer weerstand oplevert of langer is zal daar uiteindelijk minder langs komen lijkt mij.
 
En aan het einde van de loop splits je de loop weer op in twee gedeeltes richting de beide reservoirs? Klinkt nogal omslachtig..

Daarbij moet je dan zorgen dat beide parallele gedeeltes volledig identiek zijn qua restrictie en dergelijke, want je vloeistof zal de weg van de minste weerstand kiezen... Als een lijn meer weerstand oplevert of langer is zal daar uiteindelijk minder langs komen lijkt mij.

nee andersom vanaf res naar pompen en dan naar de loop dus 2 pompen
duwen het water de loop in
ik neem 2 res omdat iedere pomp zijn eigen water heeft en misschien heb je gelijk
neem ik 1 res
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
TinusB Single of dual loop Waterkoeling 3
soppy single/dual loop? Waterkoeling 4
D Single loop vs Dual loop Waterkoeling 3
V Nieuwe pc, single loop met mogelijke uitbreiding Waterkoeling 3
M 2 MCP655's of 1 genoeg voor grote single loop? Waterkoeling 4
J Single MegaRad Single Loop vs Multi Rad Single Loop vs Single Rad Multi Loop Waterkoeling 7
S Water temperatuur sensor / Single - parallel water loop. Waterkoeling 7
baretsu Single loop? Zijn de rads voldoende? Waterkoeling 32
Jason Singularity Computers Resonance Single & Dual HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Singularity Computers Ethereal Single, Dual en Core 2.0 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
R Single slot bracket for AMD Vega HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
S 570X Single rad Waterkoeling 31
M Bitspower D5 Mod Kit / Mod Top / D5 Dual Single Top Upgrade Kit 150 Installed Height Waterkoeling 3
G XSPC X20 500 Single bay HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
H [IN-ACTIVE] Koolance TNK-501 Rev 1.1 Single 5.25" Reservoir + extra's. Verkocht 1
R XS-PC X2O 200 Single Bay Reservoir Pump HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
l3p IN-ACTIVE] 2x Aqua-Computer Aquadrive Single + 2x Aqua-Computer Aquadrive Dual Verkocht 0
Tath Bitspower Dual / Single D5 Top Upgrade Kit 150 Kit 150 (Black POM Cap) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
k.3nny [IN-ACTIVE] Nvidia single GPU (wc prefered) Gevonden 7
K EK-BAY SINGLE RES - Acetal HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
J EK-FC295 GTX Single PCB - Acetal HighFlow Computer Cooling Shop 1
Xtrafresh Magicool 180mm rads, single (180mm), dual (360mm) en triple (520mm) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 9
A [IN-ACTIVE] Koolance VID-NX295 single PCB waterblok Gevonden 0
C [User-Review] Alphacool VPP655 Single Edition pump im Cartago´s Review HighFlow Product Reviews 0
arwin74 [VERKOCHT] XSPC Single 5.25 Bay Reservoir Verkocht 4
P EK GTX 480 Single slot bracket HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Sparky single slot cover HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Freddy GTX295 Single waterblokken in de aanbieding: 50% Korting! HighFlow Computer Cooling Shop 5
T Troman's Custom Single Stage Overige Koeling 30
Craven Single bay 5.25" koeler met HDD mount? HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
H 1x triple radiator of 2x single Advies Waterkoeling Setup 6
C GTX 295 v2 (Single PCB) waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 26
M single bay reservoir met 2 x inlet en 2 x outlet HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
RWB Overstap naar een custom loop Advies Waterkoeling Setup 3
D Kan ik dit gebruiken in mijn loop? Waterkoeling 1
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
G i9 13900k custom loop Advies Waterkoeling Setup 1
R Complete dual loop te koop [Hardline] Hoop onderdelen Te Koop 6
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
Jason EK-Loop Heat Gun 2000W HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Loop Leak Tester Flex HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
D tips en tricks verbeteren van loop HighFlow Forum 15
Jason EK-Loop Torque Schroevendraaier - 0.6Nm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Loop D-RGB 2-Way & 3-Way Splitter Kabels HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J Custom loop voor cpu Waterkoeling 0
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
Jason Be Quiet! Silent Loop 2 AIO CPU Liquid Cooler - 360mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
T eerste water koel loop Waterkoeling 3
Jason EK-Loop Connect Fan, Pump, Addressable D-RGB controller unit / hub HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Airflow in TT T900 bij dubbel loop Overige Koeling 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan