• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Corsair H50,H60...zoek cpu koeling voor Lian Li PC-Q11 met i7-2600K.

LappingRookie

New member
Hoi,

Ik heb een Lian Li PC-Q11A mini-itx behuizing gekocht en ben nu eigenlijk op zoek naar een goede koeler voor de Intel i7-2600K cpu die ik erin plaats. Moederbord is een Asus P8H67-I Deluxe B3. Overklokken en gamen zal NIET het doeleinde zijn, maar meer om HD/divx/xvid/x264,etc films af te spelen, surfen en het standaard werk. Ik zal dan ook gebruik maken van de interne Intel HD3000 graphics gpu...mits dat voldoende hiervoor is.

Probleem is dat de kast nogal klein is als ik mijn Silverstone ST50F-P voeding in heb gezet. Er is een hoogte vrij van ongeveer 8.8cm van cpu tot de voeding's fan. Deze voeding is 14cm diep.

Verder zit er vooraan een 140mm fan die verse lucht inblaast. Er is nog een klein beetje afstand van deze fan tot de voeding. Nu zag ik volgende 140mm - 120mm adapter op highflow website:

Bitspower 120mm to 140mm Fan Adapter BP-FA140120-BK

Wat is dikte van deze adapter eigenlijk?

Kan ik hierop een Corsair water koeling in push/pull setup plaatsen in combinatie met de bestaande 140mm fan?

Wat is de totale dikte van de Corsair H50 en H60 radiator met fan?

Wat is de hoogte van de radiator van de Corsair H50 en H60?

Wat is precies het verschil tussen de H50 en H60?...is het alleen de radiator dikte en hoogte?
Zou graag willen weten of 1 van deze koelers in combinatie met de 140mm fan erin past in deze kast voordat ik 1 van ze aanschaf.

Ik had ook de Scythe Big Shuriken 2 of ThermalRight AXP-140 RT in gedachten, maar de 1 zou lucht op de cpu willen blazen in constrast met de voeding die lucht uitblaast, en de andere AXP-140 zou alleen passief kunnen worden gebruikt door de hoogte.

Mijn doel is een beetje stille en koele multimedia pc op te zetten.
Ik hoor graag enig advies omtrent de koeling. Alvast bedankt.
 
Ik zou dan persoonlijk voor de H60 gaan, aangezien de pompunit hiervan een stuk lager is dan bij de H50:

H-pompen.jpg


Tevens het voordeel van de H60 is dat de slangen platter gelegd kunnen worden (en niet zoals bij de H50 richting je voeding gaan).

De afmetingen van de radiator van de H60 (exclusief fan):

Breedte: 120mm
Hoogte: 152mm
Diepte: 27mm

De fan is 120x120mm en 25mm dik. Dus totaal een dikte van 52mm.

De standaard meegeleverde fan is in jouw situatie al goed genoeg en is PWM, beste is om deze dan ook te gebruiken als CPU cooler (dus aangesloten op de CPU fan header). Je kan dan in het bios het profiel silent instellen, zodat het lekker rustig blijft.

Die fanadapter van BP ken ik zelf niet, maar over het algemeen zijn die adapters rond 20mm dik.
 
Hartelijk dank voor de info.

Weet je ook hoe lang de schroeven zijn op de H60 radiator?

Mijn opzet is nu om in deze Lian Li PC-Q11A kast het volgende te doen:

1. ik vervang de enige bestaande 140 mm fan door een 140mm Noiseblocker NB-BlackSilentPRO PK-3 fan (hopelijk niet lawaaiig).
2. direct achter deze Noiseblocker, zet ik de Bitspower 120mm to 140mm Fan Adapter (Bitspower 120mm to 140mm Fan Adapter BP-FA140120-BK)
3. direct achter deze adapter plaats ik dan de H60 radiator die van verse lucht wordt voorzien door de Noiseblocker.

Ik weet niet of de standaard schroeven van de H60 op deze adapter kunnen...iemand enig idee of de schroeven te lang zullen zijn? Het moet niet de noiseblocker doorboren bij het inschroeven. Hoor het graag.
Dank.
 
Bij de montage volgorde 140mm fan | adapter | radiator zullen de schroeven circa 25mm te lang zijn.
Bij de montage volgorde adapter | 120mm fan | radiator zullen de schroeven perfect gaan passen.

De schroeven moeten dus ingekort worden indien je hem op de jouw omschreven manier wilt installeren.

Zo dus:

h60adaptermount.png


Wel moet je hierbij opletten dat je eerst de adapter vastzet op de radiator (anders kom je er niet meer bij ;)).
 
h60.jpg

Dank voor je hulp en uitgebreide tekening...ik zal het ook maar even proberen :048:
Bovenstaand mijn opzet...er ontbreekt eigenlijk nog de dustfilter tussen de case en de 140mm fan in het plaatje.

De koppen van de schroeven stellen de punten van de pijlen voor. Aan de voorkant (case kant) van de 140mm fan worden de standaard fan schroeven ingeschroefd. De adapter wordt vanaf de voedingskant op de 140mm fan geschroefd met wederom standaard fan schroeven. Daarna wordt de radiator op de adapter ingeschroefd met H60 schroeven vanaf de voedingskant...dus dan is het 27mm dik door de radiator heen en in een stukje van de adapter.
Is dit goed/voldoende...mogelijk te doen met de H60 schroeven?

Edit: nog even toelichting op het stukje tussen de case en de fan. Hier kan ik niet direct de adapter op de case plaatsen. Punt is, er zijn nu op de 140mm schroeven met rubberbandjes. De gaten in de kast zijn als volgt: je duwt de schroefpunten op de fan door de gaten, daarna moet je de fan naar links schuiven om het vast te maken....dus het is niet zo dat je in de kast schroeft. Deze manier moet ik dus hergebruiken...misschien dat de schroeven ook passen op de adapter...weet niet of de adapter het gewicht van de fan en radiator aan kan.
 
Ik zie toch geen andere oplossing om de schroeven dan in te korten of kortere te kopen.
Welke schroeven heb ik nodig? Zijn de bestaande van de H60 af te zagen?...of is er dan geen schroefgedeelte meer? Hoe diep gaan die schroeven in de radiator.
Hoor graag welke maat ik moet hebben dan. Ik denk dat mijn opstelling kast-140mm fan-bitspower adapter-radiator de optimale is om ruimte te besparen tussen de radiator en voeding... de kabels moet nl ook nog op de voeding... mooie kleine kast, maar toch niet zonder problemen.
 
Harstikke bedankt voor je hulp!
Ik hoop van highflow bevestiging te krijgen dat deze schroeven zeker op de H60 radiator zullen passen en gemonteerd kunnen worden op de bitspower 120mm-140mm adapter. Het ziet het ernaar uit dat ik ook geen schroevendraaier kan gebruiken hiervoor als ik naar de schroefkoppen kijk.
Dank nog en een fijne jaarwisseling.
 
Het is inderdaad geen standaard schroefkop (het is inbus). Overigens is een setje met inbussleuteltjes bij elke bouwmarkt wel voor een paar euro te koop. Dit zal geen echte kwaliteit zijn, maar voldoende om een paar inbusjes vast te draaien.

De gaten in zo'n fanadapter zijn ook geschikt voor die schroefjes, normaal gaan hier fanschroeven in die een stuk dikker zijn dan 6-32 ;).
 
Van Corsair heb ik bevestiging gekregen dat de volgende korte schroeven zouden passen op de H60:

Phillips Pan Head UNC 6-32 x 0.25" (6.35mm) Screws - 4 Pack

De maten zijn dus exact hetzelfde wat door wwwicked waren aanbevolen, behalve dat deze kruiskop schroeven zijn.
Vandaag zal ik de inbus schroeven van Highflow ontvangen en dan kan ik ze uitproberen...ben benieuwd.
Thx to wwwicked voor je advies.
 
Even wat feedback:

Vandaag de kast gebouwd met een Asus P8H67-I Deluxe moederbord. Alles paste maar net. De bitspower 140-120 fan adapter werkte met de korte schroefjes en de radiator is gemonteerd. De radiator hing nog maar net boven de SO-DIMM rams, maar de bovenkant ervan kwam wel even tegen de USB3.0 20 pin connector...paste er allemaal gelukkig in met een kleinere voeding, Silverstone ST45SF 450W v2.0 :). Idle rond de 25-36C, prime95 liep die na een 1/2 uur al tegen 65C....maar ik denk dat bij films kijken en het dagelijkse surfen die nooit hier tegen aan gaat lopen denk ik. De intel HD3000 graphics chip kreeg een rating van 6.4 in Windows 7 64 en was krachtig genoeg om alles af te spelen.
Ben hartstikke blij met de resultaten en dat alles er toch in paste, alleen merkte ik dat de H60 pomp een soort chitter geluid geeft...is dit normaal??? De 140mm fan schijnt rond de 900rpm (op cpu fan) te zijn volgens de bios, maar de pomp gaf wel 4200rpm???? (op case fan) :119:...hoort dit allemaal zo???
Aangezien de 140mm fan de enige fan is in de kast en die de radiator koelt en maar 900/1000 rpm is, zou ik voor 1200 rpm moeten gaan om het wat koeler te krijgen?...moet er eigenlijk niet aan denken om de kast weer open te maken:119:.
Ik zat te denken om een 120mm op de bodem te hebben die lucht over het moederbord blaast om de componenten te koelen...maar helaas is er geen montage stuk hiervoor. Enig idee of iemand zoiets zou kunnen maken waarop ik een 120mm op kan plaatsen?

EDIT1: ik heb precies dit geluid...

EDIT2: Webshop waar ik de H60 had gekocht adviseert om Q-Fan in de bios uit te zetten. Corsair adviseert om de kast maar even 6 uur lang plat te leggen zodat de pomp horizontaal staat en de pc te laten draaien. Ben er nu mee bezig..ben benieuwd of dit alles oplost. Zal Q-Fan later maar weer aanzetten om de levensduur van me fan te verlengen.
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
C [GEZ] Corsair H50/H60/H70 Gevonden 8
Sw333t [VERKOCHT] Asus P5QPL-AM mATX, E6300, 3gb DDR2, Corsair H50, InWin Z653 behuizing. Verkocht 25
B [INACTIVE] Prolimatech Megahalems en/of Corsair H50/H70 cpu cooler Gevonden 0
Sw333t [IN-ACTIVE] Corsair H50 met S775 brackets Gevonden 3
The_Saviour# [INACTIVE] Corsair H50 s775 mounting Gevonden 1
W Corsair H50 + TFC / Feser (triebwerk) Waterkoeling 11
R [INACTIVE] Corsair H50-1 Verkocht 3
Sw333t [GEZOCHT] Corsair H50 met Socket 775 mounting erbij Gevonden 3
M Corsair H50/H70 afmeting lengte slangen Overige Koeling 3
Sw333t Corsair H50, hoe het beste te monteren. Advies Waterkoeling Setup 48
B Corsair H50 fan montage, push pull? Overige Koeling 7
Roel1966 Kleine beschadiging radiator Corsair H50 Waterkoeling 12
Roel1966 Corsair H50 cpu waterkoeling Antec P193 ! Waterkoeling 21
ChrisdeW Corsair H50 brackets HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
Traxtorm Corsair Hydro H50 Waterkoeling 3
M Schroeven Radiator Corsair H50. Waterkoeling 3
Freddy Corsair H50 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 66
A Gevraagd: Iemand om Corsair Hydro X Hardline 14mm te buigen Gezocht 2
B EK ARGB aansluiten op Corsair Commander Waterkoeling 5
Jason Corsair Hydro X Series XG5 RGB 30-Series Reference GPU Water Block (3090, 3080 Ti, 3080) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series iCUE RGB PRO Complete Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
E Corsair 7000D Black and Blue Gallery & Build Logs 0
Jason Corsair Hydro X Sale - 15% Korting. Van 6 t/m 31 December 2021 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Robin Custom Corsair Hydro X build voor mijn corsair crystal 680x Waterkoeling 0
Jason Nieuwe Corsair Hydro X Series XC5 & XC7 RGB PRO CPU Waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair PRE-BLACK FRIDAY Deal! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bl4ckj4ck666 DDR4 corsair vengeance rgb pro sl Problemen & Oplossingen 5
Jason Nieuwe unieke Distro Plate van Corsair HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Tath Corsair Obsedian 1000D Gallery & Build Logs 58
D Advies setup drain Corsair Advies Waterkoeling Setup 4
Jason 750W Corsair SF Series™ SF750 80 PLUS® Platinum Certified High Performance SFX PSU HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series iCUE XH303i RGB Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
D CORSAIR Hydro X Series XG7 RGB RX-SERIES GPU Water Block (5700 XT) Advies Waterkoeling Setup 2
P 11 fans , kabelsplitters en corsair Commander Pro Overige Koeling 2
Jason Corsair Hydro X Series XD3 RGB Reservoir / Pump Combo HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
arwin74 Corsair Gaming Audio SP2500 probleem Problemen & Oplossingen 5
T Corsair PSU naar SATA Power cable gezocht. Cases en Modding 1
A Corsair Hydro X Series XD3 RGB Waterkoeling 3
Jason Corsair iCUE 5000X RGB Midi-Tower, Tempered Glass - Black or White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series XM2 M.2 SSD Water Block (2280) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series iCUE XH300i RGB Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J [TKA-Case] Corsair Obsidian 900D | ColdZero modded edition Verkocht 2
mixedup corsair 120ll fans Problemen & Oplossingen 9
Bl4ckj4ck666 Corsair registerwaarden normaal? Hardware & Software 2
Bl4ckj4ck666 Corsair Crystal 570X RGB White tower-behuizing Gallery & Build Logs 18
Jason Corsair Hydro X Series XC5 RGB CPU Water Block (AM4 & 1200) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series XC7 en XC9 RGB CPU Water Blokken (1200/AM4 - 2066/sTRX4) - Zilver HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series XC7 RGB White CPU Water Block - 115X / AM4 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series XD5 RGB Reservoir / Pump Combo - 250ml HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan