• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Corsair H50 cpu waterkoeling Antec P193 !

Roel1966

Junior Member
Beste mensen,

Als het goed is komt morgen het pakketje binnen met een Coirsair H50 koeler maar nu zit ik al een tijdje te dubben wat betreft de airflow mijn Antec P193 pckast. Antec schrijft dus voor dat de achterste outtakefan een intakefan moet worden waar dan de radiator aan vast gemonteerd word, maar dan blaas je dus net op die plaats warme lucht in de kast.

Meerdere opties had ik mijzelf zo bedacht maar ik heb in elk geval dus bovenin de kast 2 outtake-fans en dan aan de achterkant, plus aan de zijkant een 20 cm intake fan en de voorkant 2 intakefans. Nu vraag ik mij af of een radiator ook horizontaal geplaatst mag worden want ik had namelijk het volgende idee, om dan de radiator op de bovenste fan aan de achterkant te plaatsen en dan dus horizontaal.

Nu vraag ik mij dus af of je een radiator wel horizontaal mag plaatsen en of het in dat geval met eventuel push pull ( fan eronder en erboven ), ik toch gewoon dan outtake ervan kan maken. Wanneer dan toch alleen intake aan te raden is dan bedacht ik mij zo dat dan die warme lucht uit de radiator meteen via de achterfan afgevoerd word en niet de kast zelf in geblazen word.

Wie zou mij hierover eventueel goede tips kunnen schrijven, en dus belangrijkste of horizontale montage mag van een koelradiator.

Alvast bedankt !
 
als je die fan aan de achterkant met die H50 gebruikt als uit dan blaas je je warme lucht van je kast door je radiator

corsair zegt ook dat je die fan als intake gebruikt

het kan maar is niet aan te raden

de H50 kan je ook horizontaal gebruiken
 
Mij bevreemd nu ook nog iets anders wat betreft dat die radiator frisse lucht van buitenaf zou moeten hebben, want ik was mij dat eens aan het bekijken bij de huidige koeler. Ik heb nu er een Zalman 9900 NT op zitten met in het midden een 12 cm fan tussen de beide koelvinnen, echter de luchtstroom loopt hierbij ook vanuit de kast naar de achterste fan. Dit word zelfs zo door Zalman aangeraden en dan denk ik van dan trek je toch ook net zo goed warme lucht door de vinnen heen, en desondanks koelt die ook gewoon normaal. Dus ik vind het dan ergens wel vreemd dat dit bij een waterkoeling met radiator opeens anders zou zijn, en al zeker omdat ik toch al van plan was een push pull systeempje ervan te maken. Geforceerde lucht gaat normaal gesproken toch altijd een paar graden omlaag of is dat iets wat ik mijzelf nu verzin ?
 
Corsair is natuurlijk ook niet gek
Die weten dat wanneer je koude lucht aanzuigt hun setje beter gaat presteren
maar verneukt hierbij wel je airflow, en zullen andere onderdelen warmer worden.

Als je op de normale wijze alles installeer blaas je inderdaad wat warmere lucht langs de radiator, geen probleem voor een H50, maar word evengoed een aantal graadjes warmer, en dus slechtere reclame voor corsair.

Dat denk ik dan maar weer...
 
clmobofan.jpg


Tjha zeg genoeg. aleesn de 2 fans omdraaien zodat ze zuigen en dus de warme lucht naar BUITEN zuigen.
 
+1 voor Corsair---> Altijd de lucht van buiten door het rad laten lopen voor betere temps. Het zal per set verschillen hoeveel dat uitmaken zal(Bij een set met een 360 rad waar alleen de CPU op zit zal het minder uitmaken dan bij bv die H50 met z'n 120mm rad. ), maar het is altijd beter dan de warmere lucht vanuit de kast door het rad te laten lopen. Gewoon de airflow aanpassen op die van de radiator, want die koelt ten slotte de belangrijkste onderdelen. Die lucht die vanuit het rad de kast in komt, is nog koel genoeg om ook nog eens z'n steentje bij te dragen aan de warmte afvoer van het ram, mosfets ect.

Geldt imo ook voor rads die op het dak van een case zijn bevestigd. De fans daarop staan ideaal gepositioneerd om het gehele mobo + mem van een luchtstroom te voorziendie nog koel genoeg is om warmte mee te nemen@te koelen. Zet fans onderin de case op exhaust en de warmte is vertrokken. En jazeker, warme lucht stijgt, alleen niet wanneer het door een fan weggeblazen wordt.
 
Wat je dus eigenlijk bedoelt is dat je een rad het beste zo laag mogelijk kunt plaatsen,
omdat je dan koele lucht erlangs kan laten stromen.

Want een boven geplaatst rad voorzien van een intake fan is echt not done, gaat je hele airflow raar van doen.
Wat meer op de overige onderdelen zal komen te liggen, is dat die 3 graden CPU waard?
 
Veel kasten laten het helaas niet toe om een 360 op de bodem te kunnen plaatsen. Dan krijg je nog net een toefje koelere lucht door het rad.

Maar waar het hier om gaat is dat de lucht ven buiten de kast altijd koeler is dan die in de kast. Daarmee kan je de watergekoelde onderdelen dus een betere koeling meer geven.
De lucht die door het rad in de kast komt is nog koel genoeg om in de kast de overige onderdelen te koelen. Je airflow zal niet echt raar gaan doen, zolang je die maar aanpast.

3 graden op de CPU is wel erg veel :p Denk dat de verschillen tussen rad intake/outake niet eens zo groot zijn. (hangt van je set af). Toch zijn imo alle beetjes meegenomen. Als je een set samenstelt en prestatie staat bovenaan het lijstje, dan kies je ook het blokje en rad dat het een halve graad beter doet dan de andere. Dan is het vind ik een beetje zonde om dan niet de optimale koeling eruit te halen door alleen maar de airflow aan te hoeven passen.
 
Sja, ligt er maar net aan vind ik.
Halve graad minder op CPU kan ook net die halve graad meer zijn op de NB, met airflow andersom...
Ik weet het niet, of het me waard lijkt :p maar proberen kan natuurlijk altijd
Fans omdraaien is nou niet bepaald een tergent werkje, als de configuratie niet bevalt toch :)
 
de h50 is volgens mij echt gemaakt voor de 800d. de 800d heeft een airflow die eigenlijk alleen goed is van achter/onder naar boven. daarnaast scheelt het misschien 2 graden op je cpu. (als je een h50 koopt lijkt me dat toch niet belangrijk.
 
de h50 is volgens mij echt gemaakt voor de 800d. de 800d heeft een airflow die eigenlijk alleen goed is van achter/onder naar boven. daarnaast scheelt het misschien 2 graden op je cpu. (als je een h50 koopt lijkt me dat toch niet belangrijk.

klopt een reviewer heeft die kast getest met een aircooler en vond het niet spannend

daarna nog een keer met een H50 als uitblaas ook niet heel goed

als laatste nog een keertje met de H50 als intake en dat werkte enorm goed de temps daalde met (ff uit me hoofd 10 graden)
 
Na een avondje sleutelen en passen en meten in mijn Antec P193 kwam ik tegen een paar onoverkomelijke probleempjes, namelijk de plaatsing bij de achterste outtake-fan ging sowieso al niet. De P193 heeft namelijk aan de zijkant een 20 cm fan zitten die ietwat de kast in komt waardoor ik net wel, net niet tegen de radiator aan kwam te zitten. Ander punt daarbij was dat ik ook nog eens met de slangen van de pomp richting radiator beetje in de knoei kwam te zitten, ook wanneer ik de radiator dus andersom met de slangen boven wilde monteren. Probleem hierbij was weer dat dan de slangen tegen de bovenste fans aan kwamen en dus ook geen succes, waarna mij iets te binnenschoot van andere kasten met waterkoeling.

Bij meerderen zag ik dus de radiator aan de voorkant zitten bij de intake-fans daar, maar nu weet ik niet wie de Antec P193 vanbinnen kent en de kast uberhaupt kent. Enfin nu heeft ie de mogelijkheid om een middenfan te plaatsen aan dat 2de uitschuifbare harddisk gedeelte, mits je dan natuurlijk geen harddisks daarin hebt zitten. Er zaten dus beugeltjes bij geleverd om een fan vast te zetten en laat nou die radiator er ook prima tussen passen met die klemmen. Ik had er dus al een intakefan zitten voor de harddiskbay zeg maar en nu heb ik dan achter de radiator nog een fan gezet en als het ware soort van push pull systeempje gemaakt.

h50p193klein.jpg


Voordeel is nu dat ook de slangen netjes zitten plus dat de airflow ook redelijk intakt blijft, ondanks dan dat er warmere lucht dan normaal gesproken ingeblazen word. Maar wat ik tot nu toe kan zien blijft de temp van het moederboard rond de 38 graden, maar kan ik toch wel een behoorlijk verschil van temp bij de cpu zien. Normaal was hij idl zo rond de 38 graden echter nu blijft ie idl rond de 29 graden, en zonet eventjes kort laten stressen waarbij hij tot max 48 graden komt. Met mijn vorige koeler liep het toch wel tegen de 55 graden en dus uiteindelijk toch wel een verschil van bijna 7 graden stressed.
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
L Corsair H50,H60...zoek cpu koeling voor Lian Li PC-Q11 met i7-2600K. Advies Waterkoeling Setup 19
B [INACTIVE] Prolimatech Megahalems en/of Corsair H50/H70 cpu cooler Gevonden 0
C [GEZ] Corsair H50/H60/H70 Gevonden 8
Sw333t [VERKOCHT] Asus P5QPL-AM mATX, E6300, 3gb DDR2, Corsair H50, InWin Z653 behuizing. Verkocht 25
Sw333t [IN-ACTIVE] Corsair H50 met S775 brackets Gevonden 3
The_Saviour# [INACTIVE] Corsair H50 s775 mounting Gevonden 1
W Corsair H50 + TFC / Feser (triebwerk) Waterkoeling 11
R [INACTIVE] Corsair H50-1 Verkocht 3
Sw333t [GEZOCHT] Corsair H50 met Socket 775 mounting erbij Gevonden 3
M Corsair H50/H70 afmeting lengte slangen Overige Koeling 3
Sw333t Corsair H50, hoe het beste te monteren. Advies Waterkoeling Setup 48
B Corsair H50 fan montage, push pull? Overige Koeling 7
Roel1966 Kleine beschadiging radiator Corsair H50 Waterkoeling 12
ChrisdeW Corsair H50 brackets HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
Traxtorm Corsair Hydro H50 Waterkoeling 3
M Schroeven Radiator Corsair H50. Waterkoeling 3
Freddy Corsair H50 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 66
A Gevraagd: Iemand om Corsair Hydro X Hardline 14mm te buigen Gezocht 2
B EK ARGB aansluiten op Corsair Commander Waterkoeling 5
Jason Corsair Hydro X Series XG5 RGB 30-Series Reference GPU Water Block (3090, 3080 Ti, 3080) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series iCUE RGB PRO Complete Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
E Corsair 7000D Black and Blue Gallery & Build Logs 0
Jason Corsair Hydro X Sale - 15% Korting. Van 6 t/m 31 December 2021 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Robin Custom Corsair Hydro X build voor mijn corsair crystal 680x Waterkoeling 0
Jason Nieuwe Corsair Hydro X Series XC5 & XC7 RGB PRO CPU Waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair PRE-BLACK FRIDAY Deal! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bl4ckj4ck666 DDR4 corsair vengeance rgb pro sl Problemen & Oplossingen 5
Jason Nieuwe unieke Distro Plate van Corsair HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Tath Corsair Obsedian 1000D Gallery & Build Logs 58
D Advies setup drain Corsair Advies Waterkoeling Setup 4
Jason 750W Corsair SF Series™ SF750 80 PLUS® Platinum Certified High Performance SFX PSU HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series iCUE XH303i RGB Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
D CORSAIR Hydro X Series XG7 RGB RX-SERIES GPU Water Block (5700 XT) Advies Waterkoeling Setup 2
P 11 fans , kabelsplitters en corsair Commander Pro Overige Koeling 2
Jason Corsair Hydro X Series XD3 RGB Reservoir / Pump Combo HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
arwin74 Corsair Gaming Audio SP2500 probleem Problemen & Oplossingen 5
T Corsair PSU naar SATA Power cable gezocht. Cases en Modding 1
A Corsair Hydro X Series XD3 RGB Waterkoeling 3
Jason Corsair iCUE 5000X RGB Midi-Tower, Tempered Glass - Black or White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series XM2 M.2 SSD Water Block (2280) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series iCUE XH300i RGB Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J [TKA-Case] Corsair Obsidian 900D | ColdZero modded edition Verkocht 2
mixedup corsair 120ll fans Problemen & Oplossingen 9
Bl4ckj4ck666 Corsair registerwaarden normaal? Hardware & Software 2
Bl4ckj4ck666 Corsair Crystal 570X RGB White tower-behuizing Gallery & Build Logs 18
Jason Corsair Hydro X Series XC5 RGB CPU Water Block (AM4 & 1200) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series XC7 en XC9 RGB CPU Water Blokken (1200/AM4 - 2066/sTRX4) - Zilver HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series XC7 RGB White CPU Water Block - 115X / AM4 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series XD5 RGB Reservoir / Pump Combo - 250ml HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan