• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Ati 5970 Artifacts

l3p

Moderator
Forumleiding
Ik heb dus sinds 3 weken een Asus 5970.
Standaard heb ik hem niet overgeclocked.

oc1.jpg


En dat ik vorige week wat vantage benches gedaan heb kon ik moeiteloos op 1000/1200 @ 1.25V draaien

Heb nog niet echt gegamed ivm drukte, alleen wat cs1.6 en wat benches.
Toen ik vanmiddag even Alien Swarm wilde spelen schrok ik me naar van de kleine artifacts.
Toen ben ik dus wat spellen afgegaan, ik had het ook met Halflife 2.
Hier wat screenies

asi-jac1-landingbay_pract0000.jpg


d1_trainstation_010000.jpg


d1_trainstation_010011.jpg


Nu hoorde ik Dark Viper ook al klagen over artifacts en zelfs vastlopers met zijn waterblock er op, air cooled niet.

Kreeg zomaar een ingeving om hem ietsiepietsie meer voltage te geven op stock speeds.
En waarempel, ik heb totaal geen artifacts meer.

oc2.jpg


Hoe zou dit kunnen, want ik hoor er veel meer klachten over op internet.
Zou het ook kunnen dat een 5970 helemaal niet zo koud moet zijn ?
Want standaard zijn ze zomaar 80 graden, met aircooler.

Mijne is idle 26 en wordt niet warmer dan 32 graden. Dark Viper had meer problemen, en de zijne was zelfs kouder nog, geloof 21 graden.

Ik laat pc nu gewoon opstarten met minimale voltage verhoging en ik vind het wel best.

Any1 any idea's hoe dit kan ?
 
DVZ zn kaart wilde toch helemaal niks meer doen met het waterblock erop?
Denk waarschijnlijk ergens contact gemaakt o.i.d. of ben ik nou verkeerd geinformeerd?

Anywayz, dat een GPU minder werkt omdat hij te koel is in gewoon onzin, basiswetten natuurkunde zijn dat elektriciteit beter loopt onder lagere temperaturen.
En daarbij kan je het voltage gewoon hoger opschroeven met betere koeling, maar met de stock koeler zou je 1.25 V ook nog moeten kunnen trekken.
1000 core clock is een behoorlijke clock overigens hoor, daar zou ik niet te ligt over denken, dus dat voltage wat je erop hebt lijkt me meer dan redelijk :)

Dat ze standaard 80 graden worden komt door het koelerontwerp dat hetzelfde is als bij 5870 en 5850, maar nu voor 2 GPU's.
Logisch dus dat ze warmer worden dan de rest van de 5000 serie.
En 5970's worden ook onder dice en ln2 behoorlijk opgestookt, zouden die dan slechter presteren omdat ze te koel zijn? ;)
 
Dat is vreemd zeg, had DVZ nog geprobeerd om het probleem te verhelpen met hogere voltage?

Heb nog wel wat dingen met hem vergeleken, maar stock voltage eigenlijk niet aan gedacht.

@ Sanders

Dat is het probleem ook niet.

Gewoon in windows of lichte games en zelfs vantage kan ik draaien wat ik wil.
725 / 1000 @ 1.05v
1000 / 1208 @ 1.25v
Maakt niet uit, hij wordt ook niet warmer dan 32 graden.

Maar nu dus alleen in die 2 games ( En waarschijnlijk nog veel meer) kan ik niet met standaard clock met standaard voltage draaien zonder dat ik kleine artifacts heb.

Dus als ik voltage verhoog met 0.03v heb ik helemaal geen problemen.

DVZ zijn kaart kapte ermee zogauw hij ook maar iets qua grafisch geweld wilde beginnen, dat zou ook te weinig voltage kunnen zijn

Maar de vraag is nu hoe kan zoiets ?
 
Okeej, even ter verduidelijking.

De kaart draait lichte games en benchmarks op beide frequenties en bijbehorende voltages goed,
maar met de wat zwaardere games heb je zelfs op standaard frequentie en voltage kleine artifacts?
Je hebt de kaart, zolang als in je bezit, ook al watergekoeld?
Je kan dus niet zeggen of dit er ook al was met de stock koeler?
Je weet dus ook niet of hij deze artifacts altijd al had? Gezien je niet veel tijd had om te gamen.

Het kan ook zijn dat het standaard voltage dat vanuit de fabriek ingesteld is, gewoon wat te weinig is voor de kaart (verschil in chips).
Als je met een verhoging van 0.03 V de problemen op kan lossen zou ik me er niet teveel zorgen over maken.
Zeker niet omdat de kaart ook 1000 Core clock doet op slechts 1.25 V, wat het volgens mij geen slecht exemplaar maakt.
Kan dus dat hij gewoon wat meer juice nodig heeft dan standaard ingesteld is.
Dat zou tenminste mijn beredenering zijn.
 
Sommige chips hebben idd hun warmte nodig.. 40+ voor het vrm gebeuren is alleen maar gunstig ect..
Te koud kan echt een probleem zijn.. Klein bumpje in de voltage is genoeg.. Moet zeggen dat ze met de HD5970 wel heel laag zitten in de voltage om het verbruik te drukken maybe dat ze daardoor er gevoeliger voor zijn..Bij een 5870/5850 komt dit nooit voor. En daarbij is de volt voorziening ook een heel stuk minder dan bij een 5850/5870.

En sanders deel klopt wel wat je zegt.. warmte begrensd de chip als je de warmte kan weghalen zal de snelheid oneindig zijn.. helaas zijn er ook andere chips/transitoren/condensators die er niet tegen kunnen en beter hun functie uitoefenen als ze een beetje op tempratuur zijn hun(bedrijfs)tempratuur..
 
Klopt maar dat is niet te doen.. dan moet je bijna elke schakeling en Mv gaan monitoren..

Wel wat extremer Gigavbyte ud5/ud6/ud7 heeft dr ook last diverse asus boarden heeft er ook last van als je subzero gaat..Je kan gewoon tot de -160 gaan omdat er dan stroom doorheen gaat.. maar als je dan opnieuw moet opstarten zegt het componentje ja daag wacht maar tot ik weer -5 -10 ben en dan gaat die pas weer geleiden/of mijn functie uitoefenen oplossing gewoon doorverbinden of weghalen maar zo ver wil je niet gaan om een beetje artifacts tegen te houden op je hd5970

Paar voorbeeldtjes zijn echt super klein:

p55ud6.jpg


p55ud5.jpg
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Killerbee Waarde Ati Asus 5970 Gesloten 1
S I7 920@3.6 en Ati radeon 5970 Advies Waterkoeling Setup 36
B ATI Radon Hd 7950 dubbel dispantion 2x mijn Buget is tussen de 200 en 300 euro Advies Waterkoeling Setup 3
T custom koeling voor ATI r9 290X? Overige Koeling 3
R [Waterkoeling] 2x ATI Radeon 7990 Advies Waterkoeling Setup 1
S Tips voor vervangen stock fan ATI Radeon Club 3D 7870 Tahiti LE. Overige Koeling 4
Vannos [VERKOCHT] Ati Radeon HD5870 1GB GDDR5 Verkocht 4
DieHard [VERKOCHT] Intel P3, ATI 3D Rage Pro Turbo Agp Verkocht 2
Vannos Ati radeon HD5870 Hardware & Software 3
Dustyrick [CLOSED] GPU ATI Asus EAH4890 1gb Gesloten 8
B Past EK ATI 4870x2 GPU waterblock op elke 4870x2 ? Waterkoeling 1
K GPU Waterblock Ati Radeon HD 7850. Waterkoeling 8
L Advies nodig bij eerste build. I7 2600k+Ati 7970 Advies Waterkoeling Setup 15
D Drivers ati radeon 9250 werken niet op windows 7 AMD / ATI 2
joostgvk Ati Sapphire HD 7970 OC Overclocking 3
C ATI 1090T - HD6970 - Custom Case Advies Waterkoeling Setup 10
P Eerste keer wc ( ati 6990 en 2600k cpu oc als doel ) in NZXT Phantom Advies Waterkoeling Setup 3
Sw333t [CANCELLED] EVGA 8800GTS 512MB met ATI kap Verkocht 2
Wouzke ATI HD4890 Full Cover blok Waterkoeling 20
K [Waterkoeling] €600 I7 2600k, ATI 6990 Sapphire Case Haf X Advies Waterkoeling Setup 15
wijthoef [VERKOCHT] Ati Radeon 4870x2 + WC blok Verkocht 14
Joren [VERKOCHT] Ati HD5770 1gb Verkocht 8
Sw333t [TKG] Defecte ATI 4xxx / 5xxx met actieve koeler. Gevonden 11
olympus [VERKOCHT] Ati xfx hd4770 Verkocht 9
V Vreselijke framedrop ATI HD5870 crossfire Hardware & Software 43
koendb [REFUSED] Saphire ATI HD 4870 Verkocht 3
D Crossfire Ati hd 4890xxx werkt niet :S Hardware & Software 5
Wally1987 [VERKOCHT] Ati radeon HD5870 Verkocht 8
Sw333t [VERKOCHT] MSI ATI HD Radeon HD3870 512mb OC-edition (RX3870-T2D512E-OC) Verkocht 1
Sanders nVidia en Ati op hetzelfde moederbord Hardware & Software 6
Dustyrick Scythe Setsugen goed genoeg voor ATI HD4890? Overige Koeling 26
S ati radeon hd 5870 eyefinity 2 gb probleempje Hardware & Software 7
k.3nny Ati is niet meer :( Algemene Discussies 16
D [Waterkoeling] €600-€700 I7 920 + ATI 5870 - advies Advies Waterkoeling Setup 5
G Core i7 930 ATI Radeon HD5870 Advies Waterkoeling Setup 5
V Waterblok voor ATI HD4650 en ASRock G43Twins-FullHD? Waterkoeling 3
Homienator ATI HD5850, liefst met zwarte PCB. Versie 1 (geschikt voor EK-FC5850) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
X-Tripiot [INACTIVE] Diverse ati 5870 kaarten Verkocht 19
E ati had4870 groen scherm Overclocking 5
J Overclocken van de ATI Sapphire Radeon HD 4850 Overclocking 0
J ATI Radeon HD4850 Coolers Overige Koeling 69
Dustyrick raar geluid van ATI Asus 4890 Hardware & Software 10
R 2 ATi Kaarten in CF-setup Hardware & Software 9
K0G3L K0G3Ltje's Ati - Cube Gallery & Build Logs 79
stravinski ati (club3d) 4670 wordt niet herkend Hardware & Software 11
Colossus Ati leesvoer, Nieuwe generatie half 2010 Hardware & Software 5
Fuwa Fuwa Ati Radeon 4850 HD res: 1920x1080 Hardware & Software 16
Sanders Ati Tray Tools Overclocking 22
T ASUS ATI 5750 1gb drr5 custom koeler Overige Koeling 5
R ATI HD4870X2 wordt erg warm en maakt veel geluid Hardware & Software 6

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan