• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

ATI HD4890 Full Cover blok

Wouzke

Junior Member
Goeiedag!

Nu ik nog steeds mijn HD4870 512MB gebruik, was ik aan het rondkijken om een 2dehands 1024MB versie te vinden zodat ik mijn EK koelblok kan behouden, en later pas (als er meerdere spelen zijn met Dx11) over te schakelen op een kaart met Dx11.

Tijdens mijn zoektoch stootte ik op de HD4890, nu vraag ik me af ofdat mijn huidig blok ook hierop zal passen, huidige kaart en de 4890 die in gevonden hebzijn van het merk Radeon.

Alvast bedankt voor alle tips en info!
 
Radeon hoort nog bij de GPU Chip Naam als in Radeon HD4870 en Radeon HD4890
Als de beide kaarten reference PCB's zijn (printplaat van de componenten) dan zou het normaliter moeten passen

Je kan in 99% van de gevallen zien of het om een reference model gaat als precies boven de gouden stripjes van de PCI Express verbinding een AMD logo is afgedrukt

Ho stop, al was ik zelf er van overtuigd dat de PCB layout ven de 4870 het zelfde is als de 4890 en als ik foto's van de twee naast elkaar zet dan zie ik ook niet direct verschillen geeft de configurator van EK CoolingConfigurator.com toch andere EAN nummers aan :icon_confused:

Ik trek m'n vorige bericht dus terug omdat ik nu niet zeker weet of het wel of niet past, in de shop is er ook een apart blok voor de 4870 en 4890 te krijgen, dusss ...
 
Wel daardoor ben ik dus ook in de war, op een HD4870 met 1GB --> Geen probleem!
Als je googled op "4870 4890 koelblok" vind je (lucht)koelingen die op beide passen, en in de shop vond ik enkel nog een 4890 full cover koelblok.
Mijn huidige kaart heeft dit logo, daar ben ik al zeker van.

Ik ga eerst jouw link eens volgen om te kijken of ik daar meer informatie kan uithalen, bij een conclusie laat ik dit uiteraard weten!

Added after 16 minutes:

Ok, ik heb ze beide opgezocht en vergeleken en ze lijken identiek, heb ze geupload via m'n post aangezien er geen directe link via Coolingconfigurator kan geplaatst worden.
 

Bijlagen

  • Radeon-4870-512MB-Sapphire-toxic-PCB.jpg
    Radeon-4870-512MB-Sapphire-toxic-PCB.jpg
    127,9 KB · Weergaven: 9
  • Radeon-4890-XFX-PCB.jpg
    Radeon-4890-XFX-PCB.jpg
    229,6 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
Op andere fora gelezen dat de bevestigingspunten hetzelfde zijn, enkel de plaatsing en koeling van de VRM's zou een klein beetje kunnen verschillen, ik denk dat ik het erop ga wagen!
Persoon gecontacteerd om 4890 te gaan halen en vanavond zou ik de test kunnen doen! Wish me luck!
Als er nog andere opmerkingen zijn, of mensen die bevestiging kunnen geven, altijd welkom!
 
OK! ik ben de kaart gaan halen en heb er net de koelblok op gemonteerd, dit ging zeer vlot en door z'n design kan ik nu ook de VRM's koelen met z'n blokje dat je bij op de koelblok kan plaatsen! So far so good!

MAAR! Wanneer ik voor de eerste keer wou booten lichtte de ledjes op de kaart rood op en gebeurt er verder niets! Ben momenteel aan het uitzoeken wat het probleem kan zijn, alle tips zijn meer dan welkom!

EDIT: Wat gegoogled, veel mensen hebben dit voorgehad maar geen concrete oplossing. Temperatuur problemen, te zwakke voeding (denk dat met 750W Corsair dit gen probleem zal zijn, 2 kaarten hebben ook even crossfire gedraaid en werkte ook) Computer nog eens opgezet en nu krijg ik een wit scherm met grijze (verticale) strepen, handjes beginnen zweterig te worden^^

Added after 27 minutes:

the video card has three solid LEDs:

D1601 - Red LED On, shows critical temperature fault

D1602 - Red LED On, shows External power connector A was removed

D1603 - Red LED On, shows External power connector B was removed

Deze 3 leds gaan even branden wanneer de computer gestart wordt maar gaan dan terug uit, als ik de 6pins één voor een uittrek gaan D1602 & 3 branden en gaan terug uit wanneer ik deze terug insteek. Ook met de 2 andere 6pins het zelfde resultaat.
 
Laatst bewerkt:
Oude kaart eringestoken en werkt direct... koelblok er terug afgehaald en alle koelpasta was na het monteren netjes verdeeld dus hierin zit het probleem ook niet.
Vind het ook vreemd dat het critical temp ledje reeds brandt na een fractie van een seconde, lijkt me niet dat er zo snel een temperatuur opgebouwd wordt!

Hmm...

EDIT: Tijd om te gaan werken, op het werk google verder afschuimen!
 
Laatst bewerkt:
MAAR! Wanneer ik voor de eerste keer wou booten lichtte de ledjes op de kaart rood op en gebeurt er verder niets! Ben momenteel aan het uitzoeken wat het probleem kan zijn, alle tips zijn meer dan welkom!
Dit lijkt me normaal gedrag van de kaart. Tijdens het opstarten word elke keer een zelf-diagnose gestart. Daarbij zit ook een controle van de led's. Dit duurt hooguit 2 a 3 seconden en de ledjes gaan dan vanzelf weer uit. Ik heb zelf ook de 4890 en heb hetzelfde effect als de PC wordt gestart.

EDIT: Wat gegoogled, veel mensen hebben dit voorgehad maar geen concrete oplossing. Temperatuur problemen, te zwakke voeding (denk dat met 750W Corsair dit gen probleem zal zijn, 2 kaarten hebben ook even crossfire gedraaid en werkte ook) Computer nog eens opgezet en nu krijg ik een wit scherm met grijze (verticale) strepen, handjes beginnen zweterig te worden^^

Is het wel mogelijk om in de BIOS te komen? Wanneer dit mogelijk is kan het een driver probleem zijn in windows en ligt het niet aan de kaart. Je kan dan via veilige modus de juiste drivers installeren in windows. Om zeker te zijn dat de kaart niet kapot is kan je altijd de kaart testen met de originele koeler erop. Denk er wel aan om het stekker van de ventilator aan te sluiten. Het kan zijn dat de kaart hier een beveiliging voor heeft.

Added after 27 minutes:

the video card has three solid LEDs:

D1601 - Red LED On, shows critical temperature fault

D1602 - Red LED On, shows External power connector A was removed

D1603 - Red LED On, shows External power connector B was removed

Deze 3 leds gaan even branden wanneer de computer gestart wordt maar gaan dan terug uit, als ik de 6pins één voor een uittrek gaan D1602 & 3 branden en gaan terug uit wanneer ik deze terug insteek. Ook met de 2 andere 6pins het zelfde resultaat.

Aan de voeding en de extra voedingsstekkers zal het niet liggen. Zeker niet als een crossfire wel werkt. Doordat je de 6pins stekkers eruit hebt getrokken en daarna pas een van de ledjes gaat branden kan je ook zeker zijn dat de controle systeem van de kaart in orde is. De ledjes D1602& D1603 geven dit aan. Zolang led D1601 maar niet gaat branden, want dan wordt de GPU te warm.
 
@ jrheuwing: Bedankt voor snelle reactie!

Punt1: Deze LED's gaan uit na 0.5s, maar er verschijnt niets op m'n scherm (behalve die ene keer grijze strepen) het scherm blijft in standbymodus staan.

Punt2: Mischien geraak ik wel in de BIOS maar ik zie het in elk geval niet op m'n scherm, heb reeds een ClearCMOS gedaan (ergens gelezen) Heb al wel getest met de koelblok erop + stekkertje van de std koeling aangesloten --> Geen resultaat.

Punt3: Deze drie LED's branden -+halve seconde en dan gaan ze allemaal uit, de computer blijft dan "draaien" maar er verschijnt niets op het scherm, het moederbord heeft ook de laatst uitgegeven BIOS versie.
 
Ik weet niet of het mogelijk is om deze kaart naast een werkende grafische kaart te plaatsen om te zien of windows de kaart wel herkent. Deze stap is alleen om er zeker van te zijn dat de kaart niet kapot is. Volgens mij is dit helaas wel zo vanwege de strepen die je eenmalig hebt gezien. Ik zou anders niet weten wat de oorzaak kan zijn.
 
Bedoel je in crossfire? Ik ga morgen de waterblok terug op de 4870 plaatsen en dan de originele terug op de 4890 plaatsen en dan zal ik het zo eens testen.
Kaart werktte voordien (10min) wel goed, vind het vreemd dat ik ze gesloopt zou hebben tijdens het plaatsen van de koelblok...
K'hou je op de hoogte!
 
de ledjes is normaal (denk ik)

heb hier een 4870x2 met de zelfde ledjes, bij het opstarten springt alles 1x aan waarna er 1tje nog 1 keer knippert en daarna over.

het blok maakt verder geen kortsluiting ergens? alle componenten (vrm's etc) zijn goed gekoelt?
 
Kan een blok kortsluiting veroorzaken? ? Gesmoste koelpasta ofzo?

Ik heb overal nieuwe koelpasta gebruikt en deze maken goed contact met het blok, de VRM's zitten nu ook onder het blok met elks een beetje koelpasta. Van m'n 4870 weet ik dat deze héél warm kunnen worden, en zo warm is de koelblok zeker niet, momenteel gewoon lauw.
 
Bedoel je in crossfire? Ik ga morgen de waterblok terug op de 4870 plaatsen en dan de originele terug op de 4890 plaatsen en dan zal ik het zo eens testen.
Nee, juist niet. Het is de bedoeling dat je windows kan opstarten om de temperatuur en snelheden van de 4890 uit te lezen. In crossfire zal dit lastig zijn, omdat de kaart niet goed werkt en ik niet weet of je van beide kaarten de temperatuur kan uitlezen in crossfire. Het kan wel zijn dat bij deze opstelling op beide kaarten een scherm aangesloten moet worden om alles te laten werken. Mocht jouw scherm meerdere ingangen hebben en je hebt passende kabels is het al goed. Je hoeft geen beeld van de 4890 te zien, maar kan soms handig zijn.

Kan een blok kortsluiting veroorzaken? ? Gemorste koelpasta ofzo?
Het is mogelijk dat koelpasta elektriciteit geleid. Voornamelijk de koelpasta met zilvertoevoeging zijn hier berucht om. Een klein drupje is dan genoeg om problemen te veroorzaken.

Ik heb overal nieuwe koelpasta gebruikt en deze maken goed contact met het blok, de VRM's zitten nu ook onder het blok met elks een beetje koelpasta. Van m'n 4870 weet ik dat deze héél warm kunnen worden, en zo warm is de koelblok zeker niet, momenteel gewoon lauw.
Hoelang heeft de PC aangestaan voordat je de temperatuur van het koelblok met de 4890 voelde. Het duurt vaak enkele minuten voordat er een stabiele temperatuur bereikt is.
Zoals ik het nu kan nagaan lijkt het erop dat de VRM's geen of slecht contact maken met het koelblok. Dit kan je het beste nagaan door zonder koelpasta het koelblok te monteren en te kijken of er een luchtspleet zit tussen de VRM's en het koelblok. Kijk ook even of de geheugenchips en de processor contact maken met het koelblok.
 
@ jrheuwing :

Punt 1: Dus opstarten op de 4870 en de 4890 er ook insteken maar zonder CF brug? Heb 2 schermen dus vormt verder geen probleem. Ga ik testen!

Punt 2: Dan ga ik de kaart eens proper maken met alcohol. (Baileys?^^) De eerste keer heb ik coolingpads gebruikt tussen VRM's en blok, 2e keer koelpasta en op z'n kleine VRM's kan dat er dus wel voor problemen zorgen.

Punt 3: Heb op de GPU en RAM modules overal een "drupje" ter grootte van een rijstkorrel gedaan en bij het afnemen van de blok was dit perfect verspreidt, dit contact is goed, die VRM's lijken mij ook het probleem...
Die temperatuur is na enkele keren proberen op te starten en een paar minuten gewacht te hebben.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Dustyrick Scythe Setsugen goed genoeg voor ATI HD4890? Overige Koeling 26
H ATI HD4890 & EVGA N68 (Nvidia 680i) Advies Waterkoeling Setup 51
Kvasir 2e loop GPU ati hd4890 Advies Waterkoeling Setup 12
B ATI Radon Hd 7950 dubbel dispantion 2x mijn Buget is tussen de 200 en 300 euro Advies Waterkoeling Setup 3
T custom koeling voor ATI r9 290X? Overige Koeling 3
R [Waterkoeling] 2x ATI Radeon 7990 Advies Waterkoeling Setup 1
S Tips voor vervangen stock fan ATI Radeon Club 3D 7870 Tahiti LE. Overige Koeling 4
Vannos [VERKOCHT] Ati Radeon HD5870 1GB GDDR5 Verkocht 4
DieHard [VERKOCHT] Intel P3, ATI 3D Rage Pro Turbo Agp Verkocht 2
Vannos Ati radeon HD5870 Hardware & Software 3
Dustyrick [CLOSED] GPU ATI Asus EAH4890 1gb Gesloten 8
B Past EK ATI 4870x2 GPU waterblock op elke 4870x2 ? Waterkoeling 1
K GPU Waterblock Ati Radeon HD 7850. Waterkoeling 8
L Advies nodig bij eerste build. I7 2600k+Ati 7970 Advies Waterkoeling Setup 15
D Drivers ati radeon 9250 werken niet op windows 7 AMD / ATI 2
joostgvk Ati Sapphire HD 7970 OC Overclocking 3
C ATI 1090T - HD6970 - Custom Case Advies Waterkoeling Setup 10
P Eerste keer wc ( ati 6990 en 2600k cpu oc als doel ) in NZXT Phantom Advies Waterkoeling Setup 3
Sw333t [CANCELLED] EVGA 8800GTS 512MB met ATI kap Verkocht 2
K [Waterkoeling] €600 I7 2600k, ATI 6990 Sapphire Case Haf X Advies Waterkoeling Setup 15
Killerbee Waarde Ati Asus 5970 Gesloten 1
wijthoef [VERKOCHT] Ati Radeon 4870x2 + WC blok Verkocht 14
Joren [VERKOCHT] Ati HD5770 1gb Verkocht 8
Sw333t [TKG] Defecte ATI 4xxx / 5xxx met actieve koeler. Gevonden 11
olympus [VERKOCHT] Ati xfx hd4770 Verkocht 9
V Vreselijke framedrop ATI HD5870 crossfire Hardware & Software 43
koendb [REFUSED] Saphire ATI HD 4870 Verkocht 3
D Crossfire Ati hd 4890xxx werkt niet :S Hardware & Software 5
Wally1987 [VERKOCHT] Ati radeon HD5870 Verkocht 8
Sw333t [VERKOCHT] MSI ATI HD Radeon HD3870 512mb OC-edition (RX3870-T2D512E-OC) Verkocht 1
Sanders nVidia en Ati op hetzelfde moederbord Hardware & Software 6
S ati radeon hd 5870 eyefinity 2 gb probleempje Hardware & Software 7
l3p Ati 5970 Artifacts Hardware & Software 8
k.3nny Ati is niet meer :( Algemene Discussies 16
D [Waterkoeling] €600-€700 I7 920 + ATI 5870 - advies Advies Waterkoeling Setup 5
G Core i7 930 ATI Radeon HD5870 Advies Waterkoeling Setup 5
V Waterblok voor ATI HD4650 en ASRock G43Twins-FullHD? Waterkoeling 3
Homienator ATI HD5850, liefst met zwarte PCB. Versie 1 (geschikt voor EK-FC5850) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
X-Tripiot [INACTIVE] Diverse ati 5870 kaarten Verkocht 19
E ati had4870 groen scherm Overclocking 5
J Overclocken van de ATI Sapphire Radeon HD 4850 Overclocking 0
S I7 920@3.6 en Ati radeon 5970 Advies Waterkoeling Setup 36
J ATI Radeon HD4850 Coolers Overige Koeling 69
Dustyrick raar geluid van ATI Asus 4890 Hardware & Software 10
R 2 ATi Kaarten in CF-setup Hardware & Software 9
K0G3L K0G3Ltje's Ati - Cube Gallery & Build Logs 79
stravinski ati (club3d) 4670 wordt niet herkend Hardware & Software 11
Colossus Ati leesvoer, Nieuwe generatie half 2010 Hardware & Software 5
Fuwa Fuwa Ati Radeon 4850 HD res: 1920x1080 Hardware & Software 16
Sanders Ati Tray Tools Overclocking 22

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan