• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

advies wc setup tav temps

robbyvw

New member
beste iedereen,

inmiddels heb ik de laatste ontbrekende onderdelen binnen gekregen en de loop afgemaakt zoals ik deze in mijn hoofd had. nu wordt de temperatuur van het water toch nog 36 graden, bij een kamertemp van 18 graden en denk dat ik in de zomer maanden ruim boven de 40 graden water temperatuur uit ga komen..
bij deze temps staan de fans al voluit @1350 rpm!

even mijn hardware setup wat ik onder water heb staan:
3770k @4.6 ghz, 60 graden full stress
moederbord asus formula V
3x HD7970 oc, met full cover swiftech Komodo, 40 grad p/s full stress

qua loop heb ik hem als volgt opgebouwd:
dubbele mcp35x met bijbehorende swiftech top en 250 bitpower res on top
XSPC RX240 res pull
3x HD7970
CPU block XSPC
RAD 140 push/pull
nexxus UT60 360 rad push/pull
formula V koelblok op mb
res

hebben jullie nog aanmerkingen waardoor ik er een beter koelpreformance uit kan halen?
wat zou het opleveren als ik buiten de kast een extra UT60 push/pull rad aanbreng, hoeveel graden zou dit schelen in het water?
ik heb nagedacht om er een double loop van te maken, maar ik zie hier echt geen plek voor in mijn kast.. dan komt alles zo kriskras door elkaar (vind ik)..

ik zie jullie reactie graag tegemoet, alvast bedankt!

gr. Robby

edit:
ik zat zelf te denken om dit er maar is bij te gaan zetten, extern dan..
onder het bureau ophangen met een push/pull config.
http://highflow.nl/index.php?dispat...id=6149&hash=de58683bac96ad7c02cb6e72fbac6966
2012-12-24 11.41.32.jpg
 
nou als je een beetje eyefinity wilt spelen (lees bf3 op ultra settings) dan komt je toch wel gauw in de buurt van ook crossfire/trifire :)

niettemin, temps zijn ok..
ik heb namelijk wel is gehad dat de watertemps boven de 44 graden uit kwamen en dat vinden de slangen niet zo leuk (knikken dan...)

maar, om deze temperaturen te bereiken moet ik wel alle fans op max zetten! en produceren dan alsnog behoorlijk wat geluid (heeft ook te maken met de opbouw van de push/pull configuratie, waarbij het rooster van de kast er nog tussen zit). dus met een extra radiator bijplaatsen wil ik eigenlijk ervoor zorgen dat ik alle fans lager kan zetten..

juist denk wijze?
 
Als jij knikkende slangen heb moet je daar toch eerst iets aandoen, dat betekend ook dat je loop niet helemaal 100% gebouwd is,

Probeer ook eens wat ik zei, Zet je pc helemaal stock en kijk dan wat je temps zijn in jou situtatie, een overclockte cpu geeft Veeeel meer hitte dump dan een stock cpu!
 
Gezien je rads en fans lijken die temps me helemaal zo raar niet. Als je knikkende slangen hebt moet je dat zoizo oplossen.
Als je lager temps wilt kan ik maar aan twee zaken denken:
1. betere fans, zeker de UT60 kan een stuk meer warmte afvoeren met hogere fans.
2. meer radiatoren.
Natuurlijk betekenen ze beide ook meer geluid.
 
Mss eerst eens proberen met alleen andere fans, ik neem aan dat in je loop nu ook Yate zitten zo als ook in je nieuwe lijstje... Dit zijn niet de beste fans om te gebruiken...
Kijk eens naar de Corsair SP serie fans.. deze geven een hoge statische druk waardoor ze juist erg geschikt zijn voor rads en ze zijn ook nog eens zeer stil.
Corsair Air Series SP120 Quiet Edition 1450RPM CO-9050005-WW

Je hebt al rads genoeg in je loop om de boel koel te houden, extern nog meer bij zetten zou ik voor die paar graden die je mss zou winnen zou ik niet doen.
 
thierry, als hij net voor betere/zwaardere fans wilt gaan, zijn de SP high performance fans dan niet beter aan te raden? stuk meer lucht verplaatsing, druk (en geluid) dan de quiet edition. en dat is uiteindelijk toch waarom hij wisselt...
 
De high-performance fans maken een stuk meer geluid dan de quit editions, mocht je gebruik maken van een fan controller kan je natuurlijk ook de HP's gaan gebruiken en deze bijngewoon gebruik wat terug schroeven..

Mocht je de ruimte voor wat dikkere fans hebben raad ik de TFC Triebwerke aan, deze zijn 5cm dik maar doen het super op rads.
Ze zijn denk ik wel moeilijk te vinden want ze worden geloof ik niet meer gemaakt.
 
bedankt voor de reacties alvast!
maar moet wel even een aantal dingen verduidelijken denk ik..
er zitten in de loop nergens knikkende slangen, of die met een krappe bocht gaan! diegene waar ik twijfels bij had, heb ik voorzien van antiknik veren, die prima het werk doen! mijn ervaring is dat bij een hoge water temp. de slangen een soort vacuum gaan zuigen en daardoor een soort platte stukken gaan vertonen, ook in de vlakken gedeelten..
(is dit misschien op te lossen hiermee: Koolance Pressure Valve VLV-VL002K)

verder heb ik op dit moment alleen maar SP high performance fans erin zitten met een fan controller!
in totaal zitten hier 8 stuks van gemonteerd.. de yate loons had ik alleen als optie voor de eventuele externe radiator :)

als ik iedereen goed begrijp is de externe radiator compleet overbodig en heb niet zoveel zin..
maar, wat zijn nou eigenlijk de maximum water temperaturen voor een loop? 45/50 graden oid?
er komt natuurlijk ook ooit zomer aan, en dan is het gauw een graad of 10 warmer dan nu op de kamer!

bedankt voor de reacties alvast!
 
Een extra externe radiator zat wel iets schelen maar niet zo veel om de aanschafkosten te verdedigen imo.

Meestal zie ik in de zomer mijn temp op de heetste dagen met zo'n 5 graden stijgen, dus stel ze bij jou door je iets grotere loop 10 gr zouden stijgen (lijkt me erg veel maar we nemen het ff als voorbeeld)
dan zit je nog steeds met goede temps.
En wanneer draait je pc nou met alle onderdellen nou op 100%... zo goed als nooit toch.

Mss is het beter eerst de zomer af te wachten voor dat een hoop geld gaat uitgeven zonder dat het nodig blijkt.

Maar mocht je voor een extere rad er bij gaan zou ik een Watercool Mora 3 met 4x een 180mm fan nemen... voetjes erbij en het grilletje ervoor en je hebt er iets moois naast staan :D
Watercool MO-RA3 4x180 LT Black

ook als 9x 120mm uitvoering
Watercool MO-RA3 9x120 PRO Black
 
Wat je voor hebt met je slangen (dat ze plat worden zelfs bij rechte stukken?) vind ik maar een zeer raar fenomeen. Een pressure valve zal daar echter niet veel aan doen vrees ik, die zijn voor overdruk, niet onderdruk. Wat je wel kan doen is je res eventjes openen als hij dat doet zodat alles op het juiste druk niveau komt. Maar vind dat zoizo raar.

Verder zeg je dat dat je corsair SP HP fans hebt, maar in je eerste post zeg je max. 1350 rpm, dus lijkt me dat je de Quiet edition hebt dan? Daar zit wel een serieus verschil tussen :p

Een externe rad zoals zo'n MORA is inderdaad de beste oplossing, maar dat is een kostelijk grapje, 140/170 voor de rad, voetjes, 4/9 fans, stroomvoorziening voor die fans, en tenzij je je PC absoluut nooit zal verplaatsen zal je vermoedelijk nog met QD's willen werken ook. Dan kom je al snel rond de 300-400 euro (afhankelijk van 180 of 120 uitvoering), en mogelijks nog meer. Ook wordt je loop dan een stuk langer, maar dat zou je pomp zonder probleem aan moeten kunnen (maar slang/koelwater kost ook geld telkens je die vervangt).

Als je fans echter inderdaad de high performance edition hebt (2350 RPM dus) dan zal je even wel niet zoveel keus hebben als je echt lagere temps wilt.
 
dat met die slangen heb ik echt gehad met een watertemp van 44 graden, vandaar dat ik hier een beetje van geschrokken ben! de frezer red slang was echt een stuk platter!
maar goed, zoals het nu is opgezet zou het niet meer mogen voorkomen in principe..

ik heb inderdaad de quit editions aangeschaft en niet de high preformance, ze draaien namelijk op 1350 rpm.. zit hier onderling dat zoveel verschil tussen? ik vind eigenlijk dat de fans nu al veel lawaai maken bij max, laat staan als ze nog eens 1000 rpm meer draaien!

de MORA is inderdaad de beste oplossing, maar als ik dan weer even verder kijk in de toekomst, waarbij er een nieuwe kast van corsair aan zit te komen (900D), waar ook 2x 480 rad en 1x 360 ingaan, zou ik toch eerder kiezen voor een UT60 480 rad met een houder.. die kan ik dan netjes onder mijn bureau maken en heeft niemand er last van..
keuzes keuzes..
maar is nergens te vinden wat nu echt maximale waardes zijn voor het water an sich?
 
Quiet editions hebben toch wel geen air pressure, die waren niet geschikt voor rads?

waterkoeling kan tot boiling point he :p je zit eerder aan je Tjmax dan aan je watermax :)

Oh en ik heb nogsteeds niet te horen gekregen wat je pc voor temps heeft als alles stock draait?

Als dat maar 5 graden scheelt kan je bv opmaken dat je waterkoeling zeer goed zn werk doet :)

een extra rad gaat geen winst opleveren. Andere fans en betere airflow zeker wel :)
 
Nee kenny... Je hebt in de SP (static pressure) serie 2 soorten fans.. de high performance edition die rond gaat met 2350 rpm's en de Quite editions die rond gaan op 1450 rpm's

De Corsair fans AF (air flow) zijn niet bedoeld als rad fan maar als case fan.
 
en prestatie scheelt ook veel tussen de SP QE en SP HP, bijna dubbel zoveel airflow en air pressure, vandaar. Geluid en temperatuur is iets wat je altijd enigzins tegen elkaar moet balanceren, iedere fan op een rad voegt wat geluid toe, maar ze kunnen allemaal wel zachter. zo kan je rads blijven zetten tot je fans op 600 rpm kunnen, maar dan heb je een hoop rads en dat zal weer zorgen dat je flink wat lucht hoort 'vloeien' wat extern niet zo erg is, maar in een case daar wel weer lawaai maakt :p

Als je later voor een corsair 900D gaat dan is een externe 360/480 inderdaad een betere oplossing dan een MO-RA.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
H Advies watergekoelde setup Advies Waterkoeling Setup 1
D Advies setup drain Corsair Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies setup Advies Waterkoeling Setup 4
K advies setup Advies Waterkoeling Setup 8
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
D Advies 1e Waterkoeling setup, i9 9900k, Fractal Design Define R6 USB-C Blackout Advies Waterkoeling Setup 2
F Advies gevraagd voor pc met 2 GPU's + Watercool setup Advies Waterkoeling Setup 13
J HELP! Advies nodig voor simpele stille setup Advies Waterkoeling Setup 1
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
Heineken Advies nieuwe GPU (custom waterkoeling setup) Advies Waterkoeling Setup 2
J advies eerste wc setup enthoo primo Advies Waterkoeling Setup 15
T Advies beste waterloop setup Lian-Li PC08 budget tot 1000 euro Advies Waterkoeling Setup 3
FactoryDefaults Advies voor mijn waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 65
J Advies High-End watercooling setup Socket 2011 Advies Waterkoeling Setup 18
S Controle setup / advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 4
O advies eerste wc setup Advies Waterkoeling Setup 2
toosgrandioos Advies eerste wc setup Advies Waterkoeling Setup 13
D Advies Waterkoeling Setup Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies eerste waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 1
J Advies Full setup gevraagd Advies Waterkoeling Setup 6
C Graag hulp/advies voor een waterkoeling setup! Advies Waterkoeling Setup 3
G [Advies Waterkoeling] setup-budget binnenin Advies Waterkoeling Setup 61
Thieutje Graag wat advies inzake waterkoeling setup voor nieuwe high-end IVY build Advies Waterkoeling Setup 39
D Advies voor waterkoeling Setup Advies Waterkoeling Setup 15
Tokke Advies zelf gemaakt setup Advies Waterkoeling Setup 1
L Advies nodig voor het bouwen van eerste water cooling setup. Advies Waterkoeling Setup 12
M WC Setup advies/verbeteringen aan winkelwagen Advies Waterkoeling Setup 6
S advies eerste WC setup + enkele vragen Advies Waterkoeling Setup 1
N Graag advies voor waterkoeling setup voor mijn 3960X Advies Waterkoeling Setup 6
T Advies eerste waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 17
T Help een man zijn dromen te verwezenlijken!(Waterkoeling setup advies) Advies Waterkoeling Setup 44
G Advies Nodig WC Setup budget 1200 Euro Advies Waterkoeling Setup 7
A Advies en controle nodig voor mijn setup Advies Waterkoeling Setup 13
N Advies nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 3
NielsKorell Heb een watercooling setup samen gesteld(Advies nodig) Advies Waterkoeling Setup 2
D advies en of hulp voor nieuwe WC setup Advies Waterkoeling Setup 18
F advies voor nieuwe wc setup met moederbord en kast Advies Waterkoeling Setup 8
R Advies eerste WC setup Advies Waterkoeling Setup 38
R Advies eerste WC setup nodig. Advies Waterkoeling Setup 2
TeQ99 Wc setup advies am2+ en 4870x2 Advies Waterkoeling Setup 5
E Advies en check gevraagd - waterkoeling setup Waterkoeling 7
O Advies nodig voor waterkoeling setup 500-600 euro – Q6600 - RAM – NB/SB - 2x HD5890 Advies Waterkoeling Setup 18
F [Advies] GTX480 SLI WC Setup Advies Waterkoeling Setup 11
V Waterkoeling: advies 1ste custom setup Advies Waterkoeling Setup 3
VuXX Nieuwe build (VuXXinator) WC setup advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 0
R [Advies] Waterkoeling, zou deze setup werken? Advies Waterkoeling Setup 24
R advies waterkoeling setup Waterkoeling 33

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan