• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Nieuw hier en op zoek naar advies

Antyrael

Senior Member
Na het samenvatten van de reacties op mijn post, ben ik tot de volgende samenstelling gekomen.
---------- Hieronder hou ik de lijst bij met wat ik wil gaan aanschaffen -----------

CPU waterblok:
EK-Supreme Plexi

Backplate voor cpu blok:
EK-Backplate CPU 1366

NB/SB block:
EK-FB RE2 - Plexi

Mosfet block
EK-Mosfet ASUS X58 KIT - Plexi

Radiator:
Black Ice GT Stealth 360 Black

Sleave voor de radiator:
Tecnofront AirBox Plexi 360 - Triple

Reservoir:
EK-Multioption Reservoir 250 rev.2

Pomp:
Laing DDC-1Plus MCP355 12V

Pomp top:
EK-DDC X-TOP Rev.2 Plexi

Pomp bevestigings bracket:
(UN)Designs Absolute Pump Bracket Rev.2

Koelvloeistof:
2x Feser One Cooling Fluid - UV GREEN

Koelpasta:
Arctic Cooling MX-2 Koelpasta (4g)

Slangen:
3m Tygon R3603 - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - Clear

Fittingen:
16x 10MM (3/8) Feser Schroeffitting v2 - G1/4
4x 10MM (3/8) Feser Schroeffitting 45 Graden Rotary - G1/4
2x 10MM (3/8) Schroeffitting 90 graden - G1/4 (just in case)

Fans:
5x Zalman 120MM Fan ZM-F3RL RED 1800RPM

Fan Noise Absorbers:
5x 120MM Noise Absorber - TFC Xvibe - White

Memory cooling:
3x Nexus Memory Heatspreader Copper

Aftap en asseccoires:
Slang kraan / verbinder Zilver (G1/4) Type 2
Thermosensor G1/4
Spuitfles 1000ml
2m Anti Knikveer 13MM (3/8) UV Red PrimoChill
Revoltec Ultra Bright Cold UV Light - 10cm TWIN set
Lap / Schuurpapier Set (7 vellen: van 400 t/m 2500 grit)


---------------------------- Originele post hieronder, voor de history :p

Hallo mensen! Ik zal me even heel kort voorstellen.

Mijn naam is Bob, ik woon in Zwolle en ik ben nieuw met het concept watercooling.
Niet 100% nieuw, wel 98% nieuw, ik heb al een tijdje een compleet ding gekocht voor mijn SLI set: de Coolermaster Aqua Duo Viva.
Bevalt op zich wel goed, het werkt beter dan de stock coolers op mijn 8800 GT's en de fans op de rad zijn vast minder lawaaiierig, maar als ik ga gamen zijn ze zeker niet stil!

Goed, nu heb ik gisteren wat nieuwe hardware besteld, een Asus Rampage II Extreme met de nieuwe Intel Core i7 920, plus wat geheugen.
Nu wil ik dit graag watergekoeld zien te krijgen en ben ik gisteren de hele dag hier en daar aan het rondkijken geweest.
Maar ik wordt niet echt wijs v.w.b. het samenstellen van een set.
Door de bomen zie ik het bos niet meer... :101:

Wat ik wil doen is waterkoeling voor mijn nieuwe cpu, met zo weinig mogelijk bijgeluiden van fans en/of een waterpomp (ik heb geen idee hoe stil deze zijn).
Maar het moet ook klaar zijn voor uitbreiding, want op een later tijdstip ben ik van plan om een GTX 285 of 295 aan te schaffen, welke ik ook watergekoeld wil hebben.
Erg duur allemaal, dus ik snap dat ik dan ook niet moet besparen op de koeling, maar ik hoop eigenlijk dat dat toch een beetje kan!
Ik heb nog nooit zoveel geld uitgegeven aan een upgrade, maar ik wil er ook weer geen half werk van maken ;)

Ohja, misschien handig om te weten, ik heb een Coolermaster Cosmos S kast.

Heeft iemand misschien een suggestie v.w.b. welke onderdelen ik zou kunnen aanschaffen, wat samen een complete set is?

Thanks!
Bob
 
Laatst bewerkt:
Hoi Bob, welkom op het forum :)

Ik raad je aan om eerst dit even goed door te lezen:
http://www.highflow.nl/forum/f6/waterkoeling-59/

Als we dan straks met een setup komen, weet je tenminste waarover we praten :)

Je moet in ieder geval dit lijstje:

1. Radiator:
Met jouw setup zou ik voor een 360 radiator gaan.

2. Fans:
Welke je mooi vind, deze komt dus op de radiator. Als je een 360 radiator neemt, heb je 3x 120MM fans nodig.
Alle fans in onze shop zijn aardig stil (behalve de Scythe Ultra Kaze)


3a. Kies jouw CPU block
HighFlow CPU Water Blocks voor processoren
Zijn allemaal ongeveer even goed, tis jouw persoonlijke voorkeur welke je mooier vind.

3b. Kies jouw GPU block
Dit is nog niet van toepassing.
Als je de GTX280 of GTX295 hebt, kan je de daarbij horende blok nemen van EK of Aqua-Computer.

4. Reservoir: welke jij mooi vind, vanaf 20 euro:
HighFlow Reservoirs


5. Pomp:
HighFlow Pompen voor waterkoeling
Ook hier weer even kijken welke je mooi vindt.
Voor jouw setup heb je wel een stevige pomp nodig.
De MCP355 of MCP655 is wel aan te raden.

6. Koelvloeistof
HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling en modding! - Koelvloeistof :: Kant en Klaar


7. Slang/Tube: Je hebt 2 of 3 meter nodig.
Formaat is afhankelijk van welke fittingen je neemt.
HighFlow Slangen voor waterkoeling


8. Fittingen:
Fittingen
3/8" of 1/2" is het meest populair.
1/2" is dikke slang en 3/8" wat dunner.
Persoonlijke smaak wat je mooier vindt.

En toebehoren:
Koelpasta, Trechter, Slangknipper, UV lampen, Sleeving Kits etc.
 
Freddy, bedankt voor je snelle antwoord!

Wat voor mij vooral onduidelijk is, is hoe ik een pomp+radiator+reservoir+koelblok zo op elkaar af kan stemmen dat de slang(en) overal op past en dat ik me niet met fittingen kan vergissen.
Ook vind ik het (nu nog) vrij lastig om een cpu koelblok te vinden voor socket 1366 en ik weet ook niet of er een backplate bij zit, bij hoort of dat ik dat los moet bestellen.

Je komt in ieder geval met wat goede tips en die zijn meer dan welkom! :)
 
Je moet eerst een slangformaat kiezen die jij mooi vindt.
Daarna kan je de passende fittingen bij kiezen.
Welke slangformaat bij welke fitting formaat horen, kan je hier lezen:
http://www.highflow.nl/forum/1268-post3.html

Blokken die standaard al geschikt zijn voor 1366:
Aqua-Computer Cuplex HD - Core i7 socket 1366
EK-Supreme Acetal
EK-Supreme Plexi
(backplates niet meegeleverd, is ook optioneel maar aangeraden)

Blokken die geschikt zijn i.c.m. met een 1366 bracket (zie gerelateerde producten):
Swiftech Apogee GTZ
XSPC X2O Delta CPU V3 Universal
 
Nogmaals bedankt, ik dacht dat ik het goed had bekeken, maar blijkbaar heb ik de belangrijkste topics zowaar over het hoofd gezien!

Het zal nog wel een maandje, of zelfs 2, duren voordat ik hieraan kan beginnen, maar ik weet graag van tevoren waar ik aan toe ben :)
 
Welkom op het forum ik zou zeggen blijf nog ff hangen en stel je vragen, een ding is zeker, hier weten ze waar ze over praten. Ik heb net zelf mijn eerste build af met waterkoeling en het is niet niks... Als je eenmaal aan je GPU koeling begint let op en kijk eerst op het forum ik ben vandaag een nieuw topic begonnen wat al heel wat goede tips heeft mbt wcblokken op GPU's!!!

Dus blijf lezen!
 
Bedankt Ralphios, ik zal zeer zeker opletten wanneer ik aan de gpu ga beginnen :)
Ik heb ook zeker het idee dat de kennis hier absoluut goed is, vandaar dat ik me hier ook geregistreerd heb.

Ok, ik ben weer lekker aan het browsen geweest en heb tot nu toe de volgende verzameling:

--- lijst verplaatst naar originele post ---
Wat is de mening over deze set zover? Zullen de kleuren van de fans goed passen bij de gekozen vloeistof en cold blue light? Is dit voldoende of (meer dan) goed genoeg voor wat ik heb en voor wat mijn toekomstige plannen betreft?

Nu nog een pomp dus!
Is de Laing DDC-1Plus MCP355 12V met 600 L/u ruim voldoende of heb ik echt de 2x zo sterke Laing D5-MCP655 12V - 1/2 slang aansluiting nodig?
Heb ik daarnaast ook nog een top nodig of iets dergelijks om van 1/2 naar 3/8 te gaan, zodat ik de slangen aan kan sluiten?
Ik vind het prijsverschil aardig groot, maar ik wil niet nét voldoende hebben, dan ga ik toch liever voor teveel vermogen...
 
Laatst bewerkt:
Je hebt voor de Aqua-Computer deze backplate nodig:
Aqua-Computer Backplate 1366

Dat is een prima set!
Je hebt ook gelijk het aantal fittingen goed :D

3 meter slang is voldoende, dan hou je nog wat over en hoef je niet bang te zijn dat je fouten maakt en slang tekort komt :)

De MCP355 is voldoende.
Een top is aan te raden (betere prestaties en ziet er beter uit).
De MCP355 heeft standaard al aansluitingen voor 3/8" slangen.
Maar als je er een top op zet, heb je nog twee extra fittingen nodig.
 
Voordelen van een top:
- Je kan jouw gewenste fittingen gebruiken
- Prestaties winst van 15-25%, pompt dus harder
- Ziet er mooier uit (vind ik)

De "EK-DDC Dual Turbo Top" is wel weer iets anders, dat is een top voor twee pompen :D
Dan bundel je als het ware de krachten van twee pompen.

De "EK-DDC X-TOP" kan je wel vergelijken met bijvoorbeeld die van OCLabs of XSPC.
Zijn allen goede toppen en verschil in prestatiewinst tussen de toppen is niet zo groot.
 
Ahh, ik vond het al een aparte vormgeving van die Dual Turbo Top, haha!

Ik heb mijn lijstje aangepast, alles bij elkaar komt dat op ongeveer 330 euro, wat ik zeker niet onaardig vind.
Nu nog eventjes wachten voor ik het aan ga schaffen, de uitgaven voor deze maand zijn ruimschoots gemaximaliseerd, misschien zelfs inclusief de volgende maand ;)

Maar, het is fijn om van tevoren te weten waar ik aan toe ben en wat ik allemaal nodig heb, mijn wenslijstje op de site bestaat nu uit de lijst uit mijn vorige reply, dus dat gaat helemaal goed komen!

Nogmaals bedankt voor de goede hulp en advies! :icon_super:
 
Ik heb er nog een paar dingen aan toegevoegd, waaronder 6x noise absorbers voor de 6 fans en een universele 360 shroud.
Loop nu tegen de € 400,- aan, maar volgens mij ben ik dan ook wel echt klaar hiermee!:101:

Bedankt voor de tip wijthoef, maar die topic is al anderhalf jaar oud en er is vast een stuk verbeterd/erbij gekomen :)
Toch heb ik hierdoor besloten om een shroud en noise absorbers erbij te doen en om 2 rechte fittings te vervangen door 2 90 graden fittings :icon_eyes:
 
Ik heb er nog een paar dingen aan toegevoegd, waaronder 6x noise absorbers voor de 6 fans en een universele 360 shroud.
Loop nu tegen de € 400,- aan, maar volgens mij ben ik dan ook wel echt klaar hiermee!:101:

Bedankt voor de tip wijthoef, maar die topic is al anderhalf jaar oud en er is vast een stuk verbeterd/erbij gekomen :)
Toch heb ik hierdoor besloten om een shroud en noise absorbers erbij te doen en om 2 rechte fittings te vervangen door 2 90 graden fittings :icon_eyes:

is dat vanwege de XSPC Black 5.25 Single Bay Reservoir, dat je die 90 graden fittingen nodig hebt?
 
is dat vanwege de XSPC Black 5.25 Single Bay Reservoir, dat je die 90 graden fittingen nodig hebt?

Nee, ik denk dat ik er 1 op het cpu blok wil hebben en 1 op de pomp top.

mijn bedoeling is om het reservoir in de bovenste 5¼" bay te plaatsen... nu ik er zo over nadenk, gaat er geeneen in de pomp top, een slang gaat recht naar boven het reservoir in, hier komt dan de 2e 90 graden fitting in.

Edit: Ik probeer nog een beetje in gedachten te plaatsen waar ik alles ga bevestigen ;)
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik denk dat ik er 1 op het cpu blok wil hebben en 1 op de pomp top.

mijn bedoeling is om het reservoir in de bovenste 5¼" bay te plaatsen... nu ik er zo over nadenk, gaat er geeneen in de pomp top, een slang gaat recht naar boven het reservoir in, hier komt dan de 2e 90 graden fitting in.

Edit: Ik probeer nog een beetje in gedachten te plaatsen waar ik alles ga bevestigen ;)

same here, maar best lastig als je het nog nooit gedaan

heb ook bedacht dat het mss handig is de bovenste bay vrij te laten
kan je daar al je overtollige kabels in verstoppen

ik ga ongeveer het zelfde WC set halen als jouw,
dus jij stopt 1 z'n 90 graden ding in je pomp naar je res, en die ander komt in je res

als ik het goed begrijp

en die, res schijnt ook een top te zijn, en nog een best goeie ook

in welke kast ga je al dit moois stoppen?

ik zelf zat te denken aan een raven, maar ben bang dat ik me rad niet kwijt kan

dus vandaar dat ik waarschijnlijk de CM S ga halen
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de Coolermaster Cosmos S al, daar gaat het ook in :)

Die rad past mooi bovenin, ideaal. Nu ik er zo nog meer over nadenk, is het misschien handig om nog een 90 graden fitting erbij te doen, ipv een rechte, voor de rad naar het reservoir.

Mijn voeding zit onderin de kast, vandaar dat ik het reservoir bovenin wil zetten.
En de 90 graden fittings: 1tje op het cpu blok (loopt in mijn gedachten mooier naar het rad dir er vlak boven hangt) en 1tje op het reservoir, naar beneden toe. (Bij mij komen de aansluitingen op de rad aan de achterkant van de kast)

Op de pomp top zit een van de schroefgaten aan de bovenkant, dus daar kan een slang recht naar boven naar het reservoir toe, dacht ik zo :)
 
Ik heb de Coolermaster Cosmos S al, daar gaat het ook in :)

Die rad past mooi bovenin, ideaal. Nu ik er zo nog meer over nadenk, is het misschien handig om nog een 90 graden fitting erbij te doen, ipv een rechte, voor de rad naar het reservoir.

Mijn voeding zit onderin de kast, vandaar dat ik het reservoir bovenin wil zetten.
En de 90 graden fittings: 1tje op het cpu blok (loopt in mijn gedachten mooier naar het rad dir er vlak boven hangt) en 1tje op het reservoir, naar beneden toe. (Bij mij komen de aansluitingen op de rad aan de achterkant van de kast)

Op de pomp top zit een van de schroefgaten aan de bovenkant, dus daar kan een slang recht naar boven naar het reservoir toe, dacht ik zo :)

ik had het ook zo in gedachten, maar jij werkt het nog ff beter voor mij uit :p

thx

dus jij zit ATM op 7 rechte en 3 90 graden fittingen
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
B Nieuw hier Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 2
J Nieuw hier Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
F Nieuw Hier Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 13
N Nieuw hier en 1ste bestelling. HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
B Nieuw hier Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
S ben nieuw hier Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 14
L hulp nodig, ben nieuw hier :D Waterkoeling 7
Killerbee nieuw hier: Killerbee Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
jerome2710 2011 setup nieuw leven inblazen Advies Waterkoeling Setup 4
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
Jason Nieuw! XSPC PURE Premix Distilled Coolant HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuw: Singularity Computers Protium 2.0! Reservoirs met D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Jason Nieuw: EK-Quantum Kinetic FLT 80 D5 PWM D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
H Hendrik nieuw lid Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 2
V Nieuw en ik heb jullie ervaring nodig :D Advies Waterkoeling Setup 1
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
Freddy EK-Quantum Torque Satin Titanium, nieuw 'kleurtje' fittingen HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
Bokeh nieuw WC set Waterkoeling 20
D Nieuw custom loop Waterkoeling 2
D [TKA] Gigabyte GTX 980 G1 + NIEUW EKWB FC Waterblock & Backplate Verkocht 3
Sp33dFr34k [TKA] EK-FC1080 nieuw Verkocht 0
S nieuw mobo zelfde cooler, advies nodig Waterkoeling 3
Freddy [2018] Gelukkig nieuw jaar en de beste wensen! HighFlow Computer Cooling Shop 7
ForresT Nieuw WiFi voor thuis Hardware & Software 10
Freddy [2017] Gelukkig nieuw jaar en de beste wensen! HighFlow Computer Cooling Shop 10
ChrisdeW Afhandeling - Roest vorming op de bouten van een nieuw EKWB blok. Waterkoeling 7
Freddy [2016] Gelukkig nieuw jaar en de beste wensen!!! HighFlow Computer Cooling Shop 8
A Nieuw met waterkoeling ...advies...compleet set... Advies Waterkoeling Setup 3
K Nieuw met waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 12
Freddy Douane molt Gigabyte moederbord (Nieuw Zeeland) Algemene Discussies 6
Ahtlon Phobya G-Changer 360 V2 nieuw Verkocht 4
Ahtlon [REFUSED] Phobya G-Changer 360 V2 nieuw Verkocht 0
J Nieuw leven inblazen van een oudere watergekoelde computer. Waterkoeling 5
G Nieuw reservoir /pomp Advies Waterkoeling Setup 3
Mortum Mortum - Robin vd Molen - Mortum v2 (Nieuw systeem) Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
paco nieuw op dit forum Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 3
O Hulp nodig, helemaal nieuw met watercooling Advies Waterkoeling Setup 4
melchiortheijs Nieuw idee voor de shop, pci-e extender? HighFlow Webshop 2
B [gezocht] corsair SP120 quiet *ruilen tegen corsair 120AF Nieuw in doos* Gevonden 0
B [REFUSED] Alphacool G1/4 3/8 ID - 1/2 OD fittingen nieuw in verpakking Verkocht 0
Singular1ty [IN-ACTIVE] Corsair Neutron 256GB (nieuw in doos) Verkocht 4
l3p [CANCELLED] CM Storm Scout 2 Full Midnight Black (Nieuw!) Verkocht 2
Singular1ty [VERKOCHT] Samsung 840 Pro Series 256GB (nieuw en geseald) Verkocht 18
P Nieuw moederbord Z77 Chipset. Hardware & Software 13
alain-s [VERKOCHT] Lian Li PC-X2000FN NIEUW !!! Verkocht 9
D [REFUSED] Innovatek Cool-Matic GTX280/260 Nieuw Verkocht 1
R Nieuw voor mij Waterkoeling 5
K Nieuw project case modding / waterkoeling Corsair 600t Advies Waterkoeling Setup 34
S nieuw bureau voor smiley(casemod) Gallery & Build Logs 33

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan