• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Temperaturen moederboard en airflow !

Roel1966

Junior Member
Beste forummensen,

Ik denk dat er vast al threads genoeg zijn geweest over dit onderwerp maar enfin voor 3 weken terug heb ik een Antec P193 aangeschaft ( jammergenoeg nog niet via Highflow omdat ik het bestaan er nog niet van wist ), maar sinds eergisteren de fans vervangen. Probleem vond ik namelijk dat die standaardfans allerlei hinderlijke bijgeluiden maken en naar mijn mening niet fris in de lagers lopen en je ze niet via een fancontroller kan sturen.

Gisteren dus alle fans vervangen waaronder dan 2 x 12 cm fans voorin, 2 x 14 cm fan bovenin, 1 x 12 cm achterin en dan 1 x 20 cm aan de zijkant. Mijn keuze was gevallen op Noiseblocker fans op dan de 20 cm fan na, en ik daarin een Coolermaster 20 cm fan heb gezet ( allemaal gekocht bij Highflow ). Op zich ben ik wel redelijk tevreden met het resultaat maar de fans zijn toch nog goed hoorbaar, iets wat denk ik gewoon met dat aantal wel onoverkomelijk zal blijven.

Nu is mijn vraag eigenlijk hoe het precies zit met temperaturen want ik meet dus via Speedfan onder idle ongeveer 42 graden voor het moederboard en rond de 34 graden voor de cpu. Ik heb overigens een Asus P6T moederboard en een Intel i7 920 cpu met een Zalman 9900 NT koeler erop, die als het goed is morgen word vervangen door een Corsair waterkoeler. Nu is mijn 1ste vraag of de bovenstaande temperaturen jullie bekend voor komen en normaal zijn waarbij ik moet schrijven dat deze temps gemeten zijn met de fans op stil.

Volgende vraag is vooral hoe je die Northbridge koeler kan krijgen want dat is volgens mij de hoofdzaak dat de temps van het moederboard naar mijn mening toch eigenlijk te hoog blijven. Nu is mijn redenering een beetje dat misschien die joekel van een cpukoeler de airflow nadelig beinvloed, en vandaar dan ook dat ik die joekel eruit pak en die Corsair dan erin wil zetten.

Hopelijk hebben jullie er ervaringen mee en misschien tips die ik eventueel nog zou kunnen gebruiken met betrekking tot een optimale airflow in de kast. Overigens tot slot ook nog even erbij te vermelden dat ik een Asus EAH5770 videokaart erin heb met koeling met heatpipes en fan, en dan op het Corsair geheugen zit een Dominator koeler.

Roel.
 
Laatst bewerkt:
nou begin maar eerst met nooit meer met speedfan temperaturen te meten, maar voor je moederbord iets als everest en je cpu iets van coretemp/realtemp....
dan weet je namelijk wat de ECHTE temperaturen zijn... speedfan zit er namelijk vaak naast (en soms ook nog VER)
al heb je dus goed gemeten kom dan met de resultaten nog eens terug :)
 
Roel, welke sensor bedoel je voor je Mobo?
Die 42° is nog niet gek hoog, afhankelijk van welke sensor het is natuurlijk...

Je processor op 34°C lijkt me ook niet veel, mijne loopt ook zoiets maar dan onder waterkoeling. Is ie overclocked? De corsair koeler zal en een hele verbetering zijn (vooral in geluid), kwa temp van het moederbord zie ik geen probleem.

Je fan op je CPU zal het meeste geluid maken, zet de andere fans eens af, hoor je dan nog hetzelfde geluid dan is het dus de bron...

Ik had 1 enkel 40 mm fannetje maar dat draaide wel op 1500 rpm minimaal, die kwam overal boven uit, behalve als de graka op 100% sprong...

En zoals dope zegt, meet een smet everest, realtemp, zijn toch net iets betrouwbaarder + uitlezing per core ;)
 
Thxx voor de tips, ik ga meteen eens Everest en Coretemp uitproberen en kijken wat dan de resultaten zijn.

Het enigste wat ik gedaan heb is wel dat XMP gebeuren ingeschakeld i.v.m. het geheugen, maar verder heb ik niks handmatig overclocked.
 
Net dus eventjes kort Everest laten draaien en MB temp is 40 graden, maar dan wel met de fans op gewoon lage stand. Coretemp heb ik ook eventjes laten draaien in idle en dan komt de cpu op rond de 35 graden per core. Heb hem ook even stressed laten draaien en komt ie rond de 54 graden gemiddeld per core uit.
 
Morgen komt als het goed is de Corsair cpu waterkoeler binnen uiteraard van Highflow, en dan ben ik eens benieuwd hoe de temp dan word. Blijf namelijk toch het gevoel houden dat die Zalman koeler de hele airflow soms nadelig beinvloed.

Uiteraard thxx voor jullie snelle reacties, en ik houd jullie op de hoogte hoe het staat na het installeren van de waterkoeler.
 
ziet er inderdaad niet heel gek uit maar kan altijd beter ;)
wat je ook nog kan doen om te kijken hoeveel het uitmaakt...
dat zwarte deel van je NB af halen (bij mijn weten een los gedeelte) en daar de koelpasta van verwijderen en opnieuw aanbrengen...
dat kan en de spreiding en het zal zeker de geleiding verbeteren (bijv artic MX-2 geleid een STUK beter de warmte als de asus standaart meuk :) )
 
Ik had eventjes gekeken maar op mijn P6T zit verder geen zwart maar een blauw koelblok, met daar aan vast een heatpipe die naar boven loopt. Wat ik zo zag heeft wel de Asus P6T deluxe zo'n zwart blok zitten maar ik heb zelf de P6T zonder er verder iets achter.

Wat ik zo kon zien zit dat blauwe blok vast met een soort klipjes dus ik weet niet of het verstandig is om daar aan te gaan klommelen. Maar ik zal dit morgen even beter bekijken want dan moet toch het MB eruit om de waterkoeler te installeren.

Uiteraard natuurlijk thxx voor de tip !
 
ja dat zwarte/blauwe blokje met die vleugels (of wat het ook mogen voorstellen :p )
daaronder zit een kopere (of koperkleurige) blokje waar de heatpipes aan vast zitten en ook direct op je NB zit...
die zwarte/blauwe heatsink zit volgens mij los op dat kopere blokje geschroef (ofwel volgens mij kan je die boutjes loshalen zonder dat het kopere deel ook loskomt)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
R Hoge waterkoeling temperaturen Waterkoeling 11
S Hoge temperaturen 7700K Waterkoeling 28
Ludwig Het WC temperaturen topic Waterkoeling 0
M Temperaturen CPU met Stockcooler/ Qfan van Intel Overige Koeling 15
S te hoge temperaturen? Waterkoeling 21
B Te hoge temperaturen? Waterkoeling 11
M Hoge Temperaturen bij wc setup (Zalman Reserator 1) Waterkoeling 18
J Temperaturen Overclocking 10
S Temperaturen i940 @ 3.8Ghz, Apogee GTZ+TFC240+P12-1300+MCP355 Waterkoeling 23
N Wat zijn jou temperaturen? Waterkoeling 18
J Temperaturen AMD Phenom X4 9750? Waterkoeling 9
P Jouw Temperaturen Waterkoeling 24
D moederboard Waterkoeling 3
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1
P Airflow in TT T900 bij dubbel loop Overige Koeling 2
A Airflow in de Azza 804 Overige Koeling 4
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
Enola beste fan 140 mm voor een rad en airflow? Waterkoeling 11
R Airflow in Cooler Master CM 690II Advanced met twee 240mm rads Advies Waterkoeling Setup 2
M Airflow Casefan. Overige Koeling 2
boefmans LD kast: airflow en fan vraagje Cases en Modding 0
T Koolance radiatoren vraag over high airflow Waterkoeling 0
Viepert [IN-ACTIVE] Corsair Dominator 6GB DDR3-1600 Tri-kit icl. Dominator Airflow Verkocht 1
Deathchant Optimale airflow in Lian-Li PC-P50WB Overige Koeling 7
D airflow radiatoren Waterkoeling 25
Sanders airflow en fanplaatsing in nieuw project. Waterkoeling 4
D Stof filter: Slecht voor airflow? Overige Koeling 12
l3p [VERKOCHT] Corsair Dominator GT CMXAF2 GTL Airflow cooling fan Verkocht 4
E Airflow advies Cases en Modding 6
Blackruby Corsair® AirFlow Pro HighFlow Product Suggesties en Nieuws 14
R Beste airflow voor mijn cm haf 932 Overige Koeling 1
Celly Help met slechte airflow Overige Koeling 12
MrGiorgio Airflow bij 2 radiators Waterkoeling 40

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan