O jee ik zou hierover hele theorieën kunnen bedenken.
Kijk terug naar de geschiedenis van de PC. Het is een soort nasleep van allerlei beslissingen die 30+ jaar geleden zijn gemaakt. De PC is succesvol geweest omdat bepaalde standaarden open waren. Ooit is er arbitrair besloten dat 7 slots voor uitbreidingsmogelijkheden nodig was en hoe breed elke dochterbord moest zijn - heatsinks en
fans waren er toen niet. Ook de afmetingen van de eerste voedingen gebruiken we nog. En de DVD afmeting is gebaseerd op de CD die zijn afmetingen leende van de 5.25" diskette. Dus heb je nu nog steeds behuizingen waar de hardware van 1981 in past. En andersom, je huidige hardware past in een IBM XT kast.
Ondanks pogingen om de componenten kleiner te maken, durven fabrikanten de oude vertrouwde standaarden niet los te laten. En sommige nieuwe technologieën misbruiken oude afmetingen en aansluitingen. De oude 4-pin molex waarom bestaat het nog? Ooit voor harde schijven, nu voor leds en
pompen en extra PCIe. De 5.25" formaat nu ook voor fan controllers en bay
reservoirs enz. Dat maakt het wel allemaal makkelijk compatible met elke systeem maar daardoor zijn de kleine behuizingen een risico voor producenten.
Want potentiele klanten gaan afhaken als er geen 5.25" of 3.5" bay is. Of als er geen ATX PSU in kan. Of alleen kortere GPUs in passen. Of de PSU hangt over de moederbord dus geen grote CPU heatsink. Als je teveel van die beperkingen hebt, dan verkoop je minder, zo simpel is het. Elke klant heeft net iets andere wensen dus win je het meeste klanten door zo flexibel mogelijk te blijven. Dan hou je kasten over zoals de Prodigy of de Case Labs S3 - wel mini ITX maar geen small form factor.
Toch denk ik dat bedrijven zoals Silverstone,
Lian Li en Cubitek wel de goede kant op gaan. Alleen wat betreft water koeling is het aanbod nog beperkt. Ik hoop door de relatieve succes van de M1 dat er binnenkort hiervoor meer op de markt komt.
Daarover gesproken, ik zie net dat NCase de $67500 minimum investering heeft bereikt - 300 kasten besteld en productie kan voortgezet worden. En dat binnen 24 uur sinds live gaan.