• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

NCase M1 (mini ITX, 12 liter, water koeling, fab Lian Li)

Klein kastje maakt in dit geval niet zoveel uit. Het zijn een paar jongens die hun SolidWorks ontwerp naar Lian Li hebben opgestuurd. Dus het wordt niet via de normale kanalen aangeboden en omdat de productie beperkt is vraagt Lian Li veel meer dan als er een klant bijvoorbeeld 10.000 kasten zou bestellen.

Murdermod heeft zoiets ook laatst geprobeerd met Silverstone als OEM. Basis ontwerp was een TJ07, maar dat kwam uit op $1200 per kast en dan waren er onvoldoende kopers om de minimum order van 499 kasten te halen. (Zie hier murderbox MKII Limited Edition)
 
Ik weet waarom dit soort projecten zo duur uitkomen, dat ga je altijd hebben, maar Ik doelde ook op gewone kleine kasten. ofwel zijn ze te groot om als klein kastje door het leven te gaan (zoals de prodigy) ofwel zijn het van die extreem kleine, lelijke mini-kastjes. De o zo gewenste tussenslag is er vooralsnog geen fabrikant die ze wil maken :( Of heb ik nu echt zo'n rare wensen? :p
 
O jee ik zou hierover hele theorieën kunnen bedenken.

Kijk terug naar de geschiedenis van de PC. Het is een soort nasleep van allerlei beslissingen die 30+ jaar geleden zijn gemaakt. De PC is succesvol geweest omdat bepaalde standaarden open waren. Ooit is er arbitrair besloten dat 7 slots voor uitbreidingsmogelijkheden nodig was en hoe breed elke dochterbord moest zijn - heatsinks en fans waren er toen niet. Ook de afmetingen van de eerste voedingen gebruiken we nog. En de DVD afmeting is gebaseerd op de CD die zijn afmetingen leende van de 5.25" diskette. Dus heb je nu nog steeds behuizingen waar de hardware van 1981 in past. En andersom, je huidige hardware past in een IBM XT kast.

Ondanks pogingen om de componenten kleiner te maken, durven fabrikanten de oude vertrouwde standaarden niet los te laten. En sommige nieuwe technologieën misbruiken oude afmetingen en aansluitingen. De oude 4-pin molex waarom bestaat het nog? Ooit voor harde schijven, nu voor leds en pompen en extra PCIe. De 5.25" formaat nu ook voor fan controllers en bay reservoirs enz. Dat maakt het wel allemaal makkelijk compatible met elke systeem maar daardoor zijn de kleine behuizingen een risico voor producenten.

Want potentiele klanten gaan afhaken als er geen 5.25" of 3.5" bay is. Of als er geen ATX PSU in kan. Of alleen kortere GPUs in passen. Of de PSU hangt over de moederbord dus geen grote CPU heatsink. Als je teveel van die beperkingen hebt, dan verkoop je minder, zo simpel is het. Elke klant heeft net iets andere wensen dus win je het meeste klanten door zo flexibel mogelijk te blijven. Dan hou je kasten over zoals de Prodigy of de Case Labs S3 - wel mini ITX maar geen small form factor.

Toch denk ik dat bedrijven zoals Silverstone, Lian Li en Cubitek wel de goede kant op gaan. Alleen wat betreft water koeling is het aanbod nog beperkt. Ik hoop door de relatieve succes van de M1 dat er binnenkort hiervoor meer op de markt komt.

Daarover gesproken, ik zie net dat NCase de $67500 minimum investering heeft bereikt - 300 kasten besteld en productie kan voortgezet worden. En dat binnen 24 uur sinds live gaan.
 
De standaarden hebben wel degelijk een goede reden en die houden voortgang eigenlijk niet tegen. Het probleem is eerder dat fabrikanten altijd alles willen includen. Vroeger waren insteekkaarten een must, dezer dagen kan je perfect een lekker systeempje draaien zonder enige insteekkaart. Een case daarvoor hoeft dus helemaal niet dik/hoog te zijn. Hetzelfde geld voor de 5,25" bay, die is dezer dagen niet langer noodzakelijk en velen smeken achter een kast waar die niet meer in zit, of waar er een slimline is die de vorm niet uitrekt, door bijvoorbeeld verticaal te zitten ipv. horizontaal. Hetzelfde voor CPU-koelers, de prodigy bijvoorbeeld wil een kleine case zijn, maar ze maken wel plaats voor een mugen 3. Zorg gewoon dat er nog een paar lage koelers in passen, maar toch geen tower modelen in een kleine kast? :S Als ze gewoon aan die zaken als denken dan heb je een kastje dat gemakkelijk de helft van dit kan zijn zonder verder op te bezuinigen, maar misschien is dat gewoon te specifiek gewenst :)
 
Het probleem is eerder dat fabrikanten altijd alles willen includen.

Volledig mee eens :)

Dat is ook het leuke aan de M1. Is wel flexibel maar je maakt zelf de keuze welk component belangrijk is voor je.

Als je geen 240 rad hoeft, kan er wel een degelijke air koeler in (en bijv. een 3.5" drive er naast). Maar als je ook een ATX PSU wil, dan vervalt de 3.5" drive...
x88GXDV.jpg

Maar als je toch een ATX PSU en een 3.5" drive wilt, dan zet je die onderin, maar dan beperk je de fans onder.
nFnTbOx.jpg

Dus veel opties maar niet alles tegelijk willen kunnen.
 
Ik was zo tempted dat ik hem gekocht heb, ondanks dat ik al 1k+ in mijn huidige nieuwe setup heb zitten :p
Zocht dit 3 jaar geleden nagenoeg exact zo en had ook al eens een ontwerp gemaakt (met enige verschil optical bay aan de voorkant).
Helaas gaat hij wel op de plank want het geld niet om hem gelijk te vullen dan.
 
I'm back bitches!

Zo dan, ik moest even het stof van mijn account afblazen, want ik ben al een tijdje niet meer op dit forum geweest. (2012 om precies te zijn) :033:

Heb me de afgelopen paar jaar bezig gehouden met mechanische toetsenborden en reizen, maar kon me niet inhouden toen ik dit kastje zag. Ook ik zal even moeten wachten, omdat ik moet sparen om dit dingetje te kunnen vullen, maar dan ga ik denk ik wel eindelijk eens aan de waterkoeling. :)


(
Niet van mij, maar Foto is klikbaar voor een link naar Duck0113 uit Korea, met meer info over het toetsenbord.)
 
Ik had hem al gezien ja, ben zelf al mijn eigen verzameling van links aan het aanleggen via Pearltrees.

Zit te kijken naar watercoolspullen, maar de op maar gemaakte reservoir van FrozenQ heeft behoorlijk wat kwaliteitsproblemen sinds ze een brand hebben gehad in de werkplaats en de nieuwe versie van de kast heeft de slanggaten waarschijnlijk net even wat lager zitten. Dus misschien ga ik Skyrip hier wel vragen om er een te maken. Dan moet ik alleen nog wel iemand hebben die een nieuwe versie voor me ontwerpt.

(P.s. Kijk maar eens naar mijn verzameling van links rondom mechanische toetsenborden als je wilt zien wat voor leuks je met deze website kan. ;)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
iSP Buildlog minibeest itx (Ncase M1) Gallery & Build Logs 21
JaccoW Z-Machine opvolger - NCase M1 [Brainstormfase] hulp gevraagd Gallery & Build Logs 28
WiSK FrozenQ NCase M1 Reservoir HighFlow Product Suggesties en Nieuws 20
Hightower Lianli front mesh voor de o11 mini Cases en Modding 3
Jason Streacom BC1 V2 & Mini Benchtables HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Reflection PC-O11D Mini D5 PWM D-RGB - Plexi HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Lian Li O11 Dynamic Mini, Mid Tower, Tempered Glass HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Jonsplus i100 Pro Mini-ITX Case / Tempered Glass / Black / Silver HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Bench/Test DimasTech Mini V2.0 - Customizable HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
Jason EK-Quantum Reflection PC-O11D MINI D5 PWM D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Singularity Computers Wraith Mini ITX/DTX - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Singularity Computers Wraith Mini ITX/DTX – Silver HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Singularity Computers Wraith Mini ITX/DTX - Black or Silver HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason PHANTEKS Evolv Shift Air 2 Mini-ITX Case, Mesh Panel - Black or Grey HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Lian Li O11 Dynamic Mini, Mid Tower, Tempered Glass - Black or White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Jason Mini Bench Cut-off Saw with Steel Blade and Adjust Miter Gauge HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Jason Singularity Computers Wraith Mini-ITX Case/ Behuizing HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Maak jouw RGB setup compleet met Phanteks RGB Evolv Sound Mini Speakers xD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Mijn mini arcade zolder / game room Overige Builds 9
Freddy Singularity Computers Wraith Mini-ITX Chassis / Case HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Freddy TP17 Draagbaar Mini ITX systeem, uiteraard van acrylaat Gallery & Build Logs 53
Fryslanboy Tips/Ideeën met betrekking tot zijpaneel Phanteks Mini XLDS Cases en Modding 5
A Corsair force MP500 120 ssd m2 wordt niet herkend gigabyte mini itx moederbord Problemen & Oplossingen 4
Freddy [BUILDLOG] Mini Virtual Pinball Cabinet van Transparant Plexiglas Virtual Pinball / Flipperkast 67
Sw333t Phanteks Enthoo Mini XL DS (Dual System) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Freddy The Party 14: HighFlow Mini Compo's :) Lan Party 9
Sw333t [TKA] In Win Pro1 Headphone Stand, iSeat mini, iBite Verkocht 3
M Micro-ATX in Mini-ITX behuizing? Cases en Modding 2
Sw333t Antec mini build Gallery & Build Logs 6
volcom mini itx systeem aanbevelingen Hardware & Software 8
nicvdv [IN-ACTIVE] ipad Mini Verkocht 3
melchiortheijs mini -itx game pc Gallery & Build Logs 1
Sw333t [Gezocht] Silverstone Fortress FT03-MINI Zilver (liefst inclusief passende voeding) Gevonden 0
tomasvanderpijl Fractal Design Arc Mini Gallery & Build Logs 17
Sw333t White Mini Gallery & Build Logs 29
N [CiP] Coolermaster E-Lite Mini Itx Gallery & Build Logs 2
gerjanlubbers Casemod mini ITX kast, Iemand een leuk idee? Cases en Modding 4
WiSK Lori Lemaris (FT03-mini CPU+GPU) Gallery & Build Logs 95
Monster [IN-ACTIVE] 3x Apple Mini Display - Display Cables Verkocht 1
Joren Joren's Mini ITX gaming build Gallery & Build Logs 147
mrsoldier Black beauty (mini project) Gallery & Build Logs 1
tomasvanderpijl [IN-ACTIVE] mini itx Gevonden 0
Sw333t Mini Elite Gallery & Build Logs 187
l3p [VERKOCHT] Addonics STMPC-B Storage Tower for Mini PC Black Verkocht 6
Zwelgje Bitspower X-Station Mini Power-Extension II Female Version HighFlow Product Suggesties en Nieuws 13
thiesggb Thieske's Mini-Lan-Bak krijgt waterkoeling Gallery & Build Logs 21
Besje Xargeant's Mini Tank Gallery & Build Logs 25
Zwelgje Fractal Design Arc Mini Mod "oranges and lemons" Gallery & Build Logs 78
R Mini RAM Mod Cases en Modding 15
J Fractal Design Arc Midi en Mini Tower HighFlow Product Suggesties en Nieuws 20

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan