• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

NAS aanschaffen

Hou wel in je achterhoofd dat een DIY Nas ook simpel andere taken te geven zijn, iets wat bij een prebuild nas soms nog wel eens verrekte lastig kan zijn of totaal onmogelijk.

Vandaar ook dat ik ook mijn eigen Nas bouw.
 
mja je hebt verschillen.
Je hebt Nassen en Servers.

Een nas is gericht op opslag aan netwerk en een server voor het hosten van alles en nog wat. Dat kan je zo breed maken als je zelf wilt.
 
Daar kan je ook aan toevoegen dat voor simpele zaken, zoals een 1 of 2 disk NAS'en, een kant en klaar NAS ook een stuk sneller is.
De vra(a)g(en) zijn meestal de volgende:
1. hoeveel disks ga ik gebruiken (eens je 4 disks of meer wilt gebruiken is een servertje goedkoper)
2. hoe belangrijk is de behaalde snelheid? Voor gewoon streamen enzo voldoet een goed NAS.
3. wil ik bepaalde features die met een NAS niet/moeilijk te krijgen zijn?

In het geval van BAS is het dus vooral die laatste vraag die bepalend gaat zijn en dat is iets waar enkel hij over kan oordelen.

En inderdaad, we willen die screentjes zien MAO >:D (misschien een NAS benchmark topic? :p)
 
Een simpele ZFS server is snel zuinig en goedkoop. Wil je het helemaal af maken kan je het als een server/downloadbak/home theater indelen.

bv met een Asus E35M1-M, 8 GB geheugen, boot SSD bv al is de SSD niet noodzakelijk. Dan kan je het nog uit breiden door XBMC erop te gooien en het ook als HTPC te laten fungeren. Dat is het mooie van een eigen server je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Wil je het een echte HTPC laten worden is de kast zelfs het duurste :)

qua basis kan je een server al draaiend hebben voor 200 euro (excl dataschijven maar icl een 64 GB SSD) een Netgear Readynas kost net zoveel. Het kost je in het begin alleen iets meer tijd om het op te zetten maar uiteindelijk ben je flexibeler met een zelfbouw server.
 
Wat je zegt klopt zeker, maar je moet ook kijken naar wat hij wilt. Wat hij zoekt is een goedkoop 1 schijf NAS, eventueel met download functies, maar die zijn niet eens noodzakelijk. Daar is een synology DS110j/112j perfect voor en voor die prijs kan je zelf nog niets samen stekken. je moet rekenen dat als het een beetje aan voorwaarden je moet voldoen je al snel aan twee maal de prijs van zo'n synology zit, dus feitelijk zou een zelfbouw niet eens intressant zijn voor hem. Hij heeft echter nog wat geheugen liggen waardoor hij mogelijks een zeer simpele zelfbouw zou kunnen maken voor ongeveer dezelfde kost, vandaar dat hij nu nog aan 't kiezen is. (maar hij zou beter wel een andere case kiezen die als hij ooit met een tweede schijf wilt uitbreiden die ook kan plaatsen ;))
 
oe heerlijk een nas topic :p

heb hier een kleine nas draaien (5x 1.5 TB in raid 5) werkt heerlijk en tot nu toe probleemloos (dank u heer enthernal voor de support ;) )

maar omdat ik dus redelijk verslaaft ben aan films op goede kwaliteit gaat de ruimte dus weer rap te klein worden. vandaar dus dat ik weer langzaam aan het rondneuzen ben voor een iets grotere nas op dit moment gaan we voor 10 X 3 TB of iets in die geest in raid 6.

Arwin
 
Laatst bewerkt:
Goed, even het een en ander gelezen en nog een paar dagen alles laten rusten, en goed nagedacht. Ik heb dus nog een AMD Athlon 2650e liggen, en wil misschien een mediacenterbouwen, welke ook dataopslag gaat doen. Nu zit ik te twijfelen of dat allemaal gaat werken met deze CPU, anders ga ik toch naar een Zotac bordje met een Atom/ION of iets in die geest kijken denk ik.
 
Het ziet er naar uit dat je nog redelijk aan 't twijfelen bent (geen probleem hoor, twijfelkippen genoeg hoer ;)). Eerst zal je moeten uitmaken wat je wilt, een NAS of een mediacenter. De twee zijn namelijk niet of zeer moeilijk combineerbaar. Over het algemeen zal een mediacenter enkel aanliggen wanneer je het gebruikt en als je wilt dat het vlot je films in HD afspeelt dan is het best mogelijk dat je een dedicated videokaart wilt (hoewel de AMD Fusions ook niet slecht zijn). Dat wil natuurlijk ook zeggen dat ze een stuk meer verbruiken ook, wat in contrast staat met een NAS wat je per definitie zo zuinig mogelijk wilt houden en altijd aan staat.

Bovendien staat een mediacenter bij je TV en dus in het zicht, dus wil je een behuizing die mooi oogt en een systeem dat stil is zodat je film-ervaring niet verstoord wordt, waar je een NAS meestal ergens weg zal steken. Het probleem hier is vooral de het grootste deel van de 'mediacenter'-behuizingen maar voor 1 disk voorzien zijn.

Als je voor een mediacenter gaat dan zal je met die 2650e niet veel meer zijn, als je voor een NAS oplossing zou kiezen dan is het een poging waard. (kost je niets he ;))
 
Er zijn grotere kasten de Silverstone LC16 kan bv 6x 3,5" schijven huizen. Prijs is er ook naar met zo'n 200 Euro. Wat betreft Mediacenter. Een e-350/e-450 van AMD kan al 1080P afspelen al doe je dat volledig in DXVA en gebruik je bv geen MadVR want dat kan dat ding gewoon niet aan. Daarvoor zou je een stap hoger moeten gaan en bv moeten kiezen voor een AMD A6 3650 bv.

De E-350 is dus puur voor als je geen post processing gaat gebruiken voor je media center maar dan werkt het wel zonder problemen ik heb er 1 staan en dat speelt zonder problemen 1080P content af van 35-40 mbit/s. Daarnaast is het systeem zelf wel zuinig incl 2 schijven en een SSD trekt het ongeveer 25 watt idle hier.

Het is dus mogelijk om het te combineren maar punt is alleen dat de meeste e-350 borden max 5 sata aansluitingen hebben dus is het eerder de vraag is dat genoeg? Anders moet je een sata kaart op de pci-e slot gooien.
Het kan wel maar zoals enternal al zei is het niet een makkelijke combinatie want je wilt toch hebben dat het zo zuinig mogelijk gaat :)

btw sorry voor de late reactie.
 
Als je geen zin/tijd hebt om te puzzelen, is een Synoligy NAS echt het geld waard.
Gewoon letterlijk plug/play (ook nzb/torrents) :)
Het bespaart je zoveel tijd met downloaden, sorteren, opslag etc.
Ik heb hem nu volgens mij al 2 jaar ofzo, echt een van bij beste aankopen.
 
Daar hebben jullie beiden een goed punt. In feite sluit ik me aan bij wat hakker zei in zijn databeest topic, maar vanaf meer dan 4 disks zou ik zeggen. Als we bijv. naar het synology-gamma kijken op tweakers, dan zien we dat de goedkoopste 4 bays nas beschikbaar is vanaf 286. Voor dat geld kan je zelf een systeem voor 4 disken samen stellen (met HS of 8 zonder), maar dan moet je inderdaad nog alles opzetten. En tijd is ook geld, wat dat betreft heb je inderdaad zeker waar voor je geld.

Als je echter de goedkoopste 5 bays NAS opzoekt, dan zit je aan 666 euro terwijl je 5/6/8 zelfbouw nog altijd voor rond de 350 kan met HS. dan heb je nog steeds een 320 euro aan geld/tijd over en dan wordt zelf iets installeren en opzetten wel interessant ;) En hoe meer disks je wilt, hoe interessanter een zelfbouw komt, want bij NASsen rekent men per bay. Al de rest is 'bijzaak', terwijl bij een zelfbouw jouw systeem de 'core' is en extra disks de 'bijzaak' zijn.

Btw freddy, zou je het zien zitten om dit testje eens te draaien op je NAS zodat we kunnen zien hoe die zich houdt tegen over onze monstertjes? ;)
 
Daarom zeg ik ook dat een NAS heel leuk is als je minder dan 6 schijven nodig heb. Daarboven wordt zelfbouw echt interresant en voor heel wat mensen zijn 4 schijven ook echt meer dan genoeg, maar mijn eerste array zit al tot de nok toe vol en dan moet ik nog heel veel erbij zetten ;) veel mensen dumpen hun downloads als ze een serie gezien hebben... Ik niet ik kijk hem rustig na 1,5 jaar nog eens en dan heb ik geen zin om de torrent ofzo te gaan zoeken als die uberhaupt nog geseed wordt.

Zie het maar als het verzamelen van data ofzo. Ondertussen kan ik wel zeldzame series kijken omdat ik ze ooit eens gevonden heb.
 
het feit dat je bij een zelfbouw ook altijd "onbeperkt" kan uitbreiden en niet alleen een NAS functie kan hanteren, maar veeeeel meer dan dat, is het de moeite al waard!

Ik hoef alleen een andere kast te zoeken en mijn server is uitgebreid. Een nieuwe NAS kost je voor een upgrade veeeeeeeeeeele malen meer geld!
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
bundymania [Bundymania User Review] Drobo 5N2 NAS (GER) HighFlow Product Reviews 0
ForresT [Gezocht] Hulp bij instellen mailserver en caldav Synology nas Gevonden 1
volcom Zelf Nas / media server bouwen Hardware & Software 3
Sw333t [VERKOCHT] QNAP TS-212 Turbo NAS (exclusief harde schijven) Verkocht 3
arwin74 Nieuwe nas(je) Hardware & Software 11
E het grote NAS vergelijkings topic Hardware & Software 47
P Qnap NAS Beveiliging Problemen & Oplossingen 4
Sw333t Moederbord, processor en geheugen voor zelfbouw NAS Hardware & Software 22
arwin74 [CLOSED] waarde nas Gesloten 13
N Pc als nas. Hardware & Software 23
T Benodigdheden voor een NAS/Fileserver/HTPC? Hardware & Software 6
maomanna Diy nas Gallery & Build Logs 24
H Media center met NAS Hardware & Software 0
Freddy Mini logje: NAS: Synology DS410 Gallery & Build Logs 31
LightStar Te mooie Nas Algemene Discussies 13
LightStar Fractal Design Array Mini ITX Nas Case HighFlow Product Suggesties en Nieuws 14
D FreeNAS opensource NAS oplossing Hardware & Software 0
V Wat voor videokaart kan ik het beste aanschaffen voor 4 monitoren ? Hardware & Software 0
Zwelgje Advies welke kaart aanschaffen? NVIDIA 3
canonchiel Watercooling aanschaffen cpu later uitbereidbaar voor gpu Advies Waterkoeling Setup 14
Wouzke Geluidskaart aanschaffen of niet? Hardware & Software 10
D 3d beamer aanschaffen Hardware & Software 16
B Gamemuis aanschaffen Gaming 19

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan