• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Nieuwe nas(je)

arwin74

Active member
Tja heb de knoop maar is doorgehakt, me huidige nas werkt goed maar kom er gewoon ruimte in te kort.
Kan er zonder raid kaart te kopen geen schijven meer in kwijt en aangezien de behuizing ook niet al te veel ruimte meer over laat gaan we dus langzaam op weg naar een nieuwe opzet.

Via tweakers heb ik al een leuke "nas" behuizing gevonden. Hij word op dit moment nog gebruikt door de huidige eigenaar maar de planning is dat hij met een 1,5 maand hier zal zijn. Behuizing word dus een Coolermaster Cosmos S :) op dit moment zitten er al 2 4in3 modules in en daar zal er tzt nog 1 bij komen en nog een andere optie om er totaal 15 data schijven en 1 OS schijfje in te planten.

De eerste opstelling zal alleen met een flink aantal minder schijven zijn :p

De eerste opzet qua componenten zal zijn:
coolermaster cosmos S
Intel Celeron G1610 Boxed
ASRock B75 Pro3-M
Silicon Power T10 32GB (os schijfje)
Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB (4x)
Seasonic G-Serie G-360
Silverstone SST-CP06 4x SATA

zal dat later uitgebreid worden naar totaal 15 seagate 3 TB door middel van een extra controller (IBM ServeRaid M1015)


Arwin
 
Laatst bewerkt:
Tjah, wij hebben er al genoeg over gesproken, maar ik zie dat er in de tussentijd weeral wat gewijzigd is :p
Waarom neem je zo een zware PSU voor een 'simpel' NASje? een 360W Seasonic G-Serie G-360 is feitelijk een betere optie, Minder zwaar, zowat de zuinigste full ATX voeding als je onder/rond de 20W duikt, en oerdegelijke kwaliteit.
 
erg benieuwd hier naar aangezien ik zelf ook van plan ben een NAS te bouwen en daarop ZFS te gaan runnen enkel heb ik er geen budget voor op dit moment (zeker niet omdat hij minstens mijn huidige capaciteit moet kunnen overnemen van mijn pc en dat is al 8x2Tb raid 5)
Greetz B0B0
 
Ha Arwin! Toch maar gedaan ja? Je had het er gisteren nog over! Machtig mooi! Ik verwacht wel wat Picca's als je én aan het bouwen gaat én bezig bent met RAID. *Kunnen de n00bs ook wat leren, incl ik*
 
Ik voel met je mee B0B0, vreselijk vervelend aan ZFS dat je alle schijven ineens moet hebben, dan is het van direct zo'n grote kost he :(
Verder heb ik dus zo goed als hetzelfde systeempje(mobo/cpu/ram en als ie 't aanpast PSU ook) als arwin draaien en moet zeggen dat het een zeer goede basis is voor zowel groot als klein. Draait lekker vlot ZFS en andere toepassingen, genoeg kracht voor NZB's en dergelijk te downloaden en verwerken en het is nog eens reuze zuinig ook! En je kan er 2 insteekkaarten in kwijt dus je kan meer disken aansturen dan je in de meeste cases kwijt kan :D

Btw, als jullie vragen hebben over RAID of ZFS mag je me gerust aanspreken hoor, want dat ga ik wss toch voor arwin doen (A)
 
Jouw systeem is wel anders van opzet dan dat van arwin. Als je net als arwin 1 grote array had met allemaal gelijke disken dan had je 1 iets meer(?) en een beter gespreid gebruik van je ruimte, dan kon je zeker nog een jaar weg. Bovendien heb ik ook het gevoel dat jullie hier wat te snel richting meer disks kijken. Je wilt eerst naar 3TB disken upgraden (4TB is gezien de prijs nog geen echte optie) alvorens te kijken naar meer disken. Dat is in beide gevallen een verdubbeling van de ruimte, daar kunnen jullie beiden een tijdje mee weg hoor.

Then again, wie ben ik om jullie tegen te houden? Is meer leuks voor mij :sarc:
 
kon ik maar grotere disken steken maar spijtig genoeg ondersteund mijn huidige controller max 2Tb disken...
plus als ik groter zou gaan zou ik toch liever richting raid 6 of raid z2 gaan...

mijn array is ver vol op het moment spijtig genoeg... maar totaal geen budget voor een leuke nas die de capaciteit haalt van mijn huidige array :(

zeer benieuwd naar de vorderingen hier :)

Greetz B0B0
 
Mag ik eens vragen welke controller je gebruikt dan? Gezien je ZFS gebruikt vermoed ik een HBA zoals arwin ook van plan is, maar meestal zijn die niet de limiterende factor bij disk grootte?
 
Mag ik eens vragen welke controller je gebruikt dan? Gezien je ZFS gebruikt vermoed ik een HBA zoals arwin ook van plan is, maar meestal zijn die niet de limiterende factor bij disk grootte?
als dit op mij is...
ik gebruik nu een dell perc 6i in raid 5 config (had ervoor een perc5i maar die vond onder water gezet worden niet zo tof...) en deze controllers kunnen zover ik gelezen heb geen disken aan groter dan 2Tb
ik gebruik ook op het moment geen ZFS was ik wel vanplan in mijn toekomstige nas... voorlopig zit dit gewoon allemaal in mijn pc ^^

ik heb wel nog een perc 6i reserve liggen maar geen idee eigenlijk of ik die bruikbaar is voor ZFS...

Greetz B0B0
 
och, dat verklaart veel, ik dacht dat je nu al ZFS gebruikte. Voor ZFS zijn hardware RAID controllers zoals die Perc's niet aangeraden, dit voornamelijk ivm. TLER en hoe de controllers de kaarten benadert. Bij ZFS wens je eigenlijk dat je disk gewoon direct naar je OS wordt doorgegeven, wat je met hardware controllers nooit echt goed kan. Daarom dat men voor ZFS eerder HBA's zoals die M1015 gaat gebruiken.

Of ZFS nodig is hangt ook van een stuk van je data af. Persoonlijk zie ik geen meerwaarde in een ZFS-array voor films en dergelijke. Natuurlijk is ZFS wat veiliger tegen bitrot en corruptie enzo, maar voor films lijkt me dit de moeite niet waard. Wat zelfs in het nadeel spreekt van ZFS is dat je niet gewoon een disk kan bijsteken, je moet een vdev toevoegen, wat wil zeggen dat als je je redundancy wilt behouden je nog eens zoveel pariteit-disken nodig hebt. Vandaar dat de interessantste setup atm een gesplitste setup is, een kleine ZFS-array, gewoon mirror ofzo, voor je belangrijke data, en een gewone data RAID5/6 voor je films en dergelijke. Dat komt niet alleen handig uit voor uitbreiding enzo, maar is ook voor energieverbruik interessant. Zo heb ik mijn muziek op mijn 'belangrijke data' schijf staan. Die draait dus nagenoeg altijd als mijn PC aan ligt. De andere schijven staan dan gewoon in standby en verbruiken bijna niets. Enkel als ik een filmpje wil kijken gaat die draaien.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
P Nieuwe AM5 build no post Waterkoeling 8
U Nieuwe singularity computers catalog update HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
W Nieuwe setup Waterkoeling 1
arwin74 De nieuwe huidige build 😀 Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
S Mijn nieuwe AMD build + custom wc Gallery & Build Logs 6
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
Jason Nieuwe Corsair Hydro X Series XC5 & XC7 RGB PRO CPU Waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe Noctua producten: NH-U12A CPU koelers, Fans en Heatsink covers HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Op voorraad: nieuwe AIO's van EK HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe unieke Distro Plate van Corsair HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
P Nieuwe Rad eerst spoelen? Handleidingen en Installatie Tips 4
M Nieuwe Custom-Loop Waterkoeling 1
Bl4ckj4ck666 Nieuwe videokaart, RTX 3090 FE, heb ik een nieuwe voeding nodig? Hardware & Software 5
mixedup nieuwe pc onderdelen Problemen & Oplossingen 5
HighFlow Nieuwe Singularity Computers Protium D5 Combo's HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Nieuwe DarkSide UV LED strips HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bl4ckj4ck666 Nieuwe pc Hardware & Software 27
HighFlow Nieuwe EK-Vardar X3M 120ER Fans en Damper Pack HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
HighFlow Nieuwe Alphacool AIO coolers: Alphacool Eisbaer Aurora - Digital RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Nieuwe Lamptron ARGB, DRGB, RGB + PWM Splitters / Hubs en Displays HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
S Nieuwe pomp voor Barrow top Waterkoeling 1
J Nieuwe/eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 27
A nieuwe gpu , geen beeld Handleidingen en Installatie Tips 4
J Mayhems Pastel in nieuwe loop geeft problemen Waterkoeling 5
Freddy Websites en forum zijn verhuisd naar een nieuwe server, probleempjes? Meldt het hier HighFlow Computer Cooling Shop 11
Freddy BSOD's door een nieuwe SSD? Update Marvell driver Problemen & Oplossingen 3
P Welke spullen heb ik nodig om mijn nieuwe watergekoelde video kaart te installeren Advies Waterkoeling Setup 3
M nieuwe pomp koppelen aan Bitspower Water Tank Z-Multi 150 reservoir Advies Waterkoeling Setup 3
V Nieuwe pc, single loop met mogelijke uitbreiding Waterkoeling 3
F Nieuwe setup custom watercooling 1ste keer Advies Waterkoeling Setup 13
Freddy Nieuwe NZXT HUE2 producten, AER RGB 2 fans, Ambient Light, Cable Comb, Underglow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
Freddy EK-MLC Phoenix is hier! De nieuwe modulaire AIO waterkoeling kit van EKWB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
L Nieuwe case voor custom WC, welke o welke Waterkoeling 7
Freddy EKWB breidt complete kits portfolio uit met twee nieuwe RGB versies! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Computex 2018, nieuwe speeltjes Hardware & Software 8
H nieuwe pomp+res nodig Waterkoeling 2
Freddy Nieuwe EK-Supremacy sTR4 AMD Threadripper waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
DBRichard Nieuwe DBR website! Algemene Discussies 3
Heineken Nieuwe pomp maakt raar geluid Problemen & Oplossingen 4
Freddy Nieuwe Cablemod kabels en kits! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
M Aangeboden Nieuwe Lian Li PC-O8 Wit. Of te ruil tegen de O-11 ROG Gesloten 4
M Oude behuizing (lian Li PC-O8) verkocht. Nieuwe behuizing (Lian Li PC-O11 ROG) advies Waterkoeling 0
A nieuwe build phanteks evolv shift x ryzen 5 Gallery & Build Logs 0
Freddy Nieuwe EKWB D5+pump combo en RGB reservoirs HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Freddy Nieuwe Alphacool pompjes en meer :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan