Misschien niet your cup of tea maar de meeste laatste RTS games zijn vrij high-end. Anno 1404, Settlers 7, ... die doen je PC wel zweten in hoge resoluties
Ook de eerste Supreme Commander krijgt gegarandeerd je PC op zen kniëen, das zowat de Crysis van de RTS games. Bijna niet te draaien in uber detail. Deze game is vooral een aanslag op je CPU omdat het traject en impact van elk afgevuurd projectiel realtime berekend wordt. Vuur met een 50 tal eenheden elks een raket af en je CPU wordt gek
In de FPS range denk ik dan weer meteen aan FEAR en FEAR 2, alsook het hierboven reeds genoemde Jericho die een aanslag op je systeem plegen, maar das dan weer omdat het niet echt efficient ontworpen 3D engines zijn.
Wat ook een monstersysteem vereist zijn de heruitgaves van de Serious Sam reeksen, genaamd "Serious Sam HD". Dat zijn de oude games die voorzien zijn van de nieuwste Serious Engine 3.0 en als je die zijn grafische registers open trekt, dan land je wel ff met je voetjes terug op aarde
De grafische instellingen zijn dan ook ongezien, zoveel instellingen heeft geen enkele andere game. Croteam (de ontwikkelaar) gaat er prat op dat hun engines de meeste mogelijkheden bieden kwa grafische opties en dat is in hun menu er duidelijk aan te zien !
En anders is het even wachten op titels zoals Rage (en misschien ook Brink). Dan wordt het huilen met de pet op indien je nog met een Fermi of HD5000 reeks speelt
Maar dan zijn we alweer bij een compleet nieuwe generatie games terechtgekomen en daartegen spreekt men al van de opvolgers van de huidige 3D kaarten.
In de nabije toekomst zal in het FPS genre de nieuwe Medal of Honour de plak gaan zwaaien wat betreft graphics. Een vriend van me speelt momenteel de beta en die beelden zijn
echt prachtig !
En in het RTS genre uiteraard de op 27 juli verwachte StarCraft II wat naar verluidt een extreem efficiente motor meekrijgt die zelfs op mid-end systeem prachtige plaatjes tevoorschijn tovert. We zullen zien.