• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Goede ouden tijd Build Logs

Robin

Member
Hier komen mijn 3 goeden ouden tijden build logs te staat.
Excuses aan mijn kant als ik wat met fouten type. Ben namelijk gewend aan het backlite keyboard van me oude notebook, dit aangezien ik op een oude ramplank tik van 5 euro van microsoft.

Waarom deze build logs? Normaal gesproken post ik dus nooit wat met wat ik allemaal doe.
Maar wellicht is deze build log wel erg intressant om te volgen..
Ik ben met de oudere systemen begonnen omdat ik eigenlijk wel het gevoel mis van een paar jaar eerder. Ook mis ik de oudere games wel erg. Want het waren een hoop gouden games destijds.(tegenwoordig is de kwaliteit toch echt minder, alles moet maar snel in elkaar geflatst worden om het maar snel geld te laten opleveren) Ook vanwege dat alles toen erg prijzig was en het geld er niet voor had om het te kopen. En daarnaast zit ook het aspect erbij dat al het oude spul steeds moeilijker leverbaar word en ook de collectors waarde speelt erg mee.

Ik ben een hele tijd al bezig geweest om te zien wat nou eigenlijk de ideale computer specificaties zouden zijn om een hoop games goed te kunnen laten draaien. Maar helaas die bestaan dus niet. Ik was eigenlijk met een Athlon begonnen, maar wegens een defect moederbord (hoop gezeik met de condensators) en toch niet stabiel kunnen krijgen van dit moederbord (het het moeilijk leverbaar van echte kwaliteit condensators) heb ik toen maar de handdoek in de ring gegooid.

Ben er toen maar weer enkele maanden er maar weer even mee gestopt. En toen begon het weer te kriebelen. En ben toen overstag gegaan en ben in pentium 4 spul gaan wezen aanschaffen, een soyo moederbord met isa sloten (tja moest echt isa hebben voor me dosgeluidskaart) gevolgd voor een diamond viper v550 16 AGP, creative 64 AWE gold ISA. Een pci combo kaart (USB2.0, SATA, IDE, E-SATA) een pci raid kaart (omdat ik voor enige veiligheid raid 1 wilde draaien.. en had er nog 320GB hdds liggen. Maar achteraf bleek het systeem toch niet zo heel fijn te lopen, want die nieuwe hdds waren eigenlijk veelste snel, die trokken me pci bus nogal erg vol waardoor er steeds op het ene en het andere onderdeel aan het wachten was.
Toen ben ik naar een geforce 4 wezen zoeken aangezien ik ook HW T&L wilde hebben en kon redelijk goedkoop aan die kaart komen. Ik merkte dat me oude viper behoorlijk het gehele systeem behoorlijk tegen hield, maar had wel een probleem met een herrie fan. Dus toen ben ik weer voor een andere grafische gaan kijken en dus maar voor een nieuwe gegaan. Ik dacht als ik nou een wat snellere videokaart koop, kan ik het huidige systeem gebruiken voor wat snellere games en maak ik wel een langzamere systeem.

Dat langzamere systeem wilde ik eigenlijk op een basis van een pentium II 400 bouwen. (voor dos games eigenlijk nog te snel)

Dus ik heb het idee van het pentium 4 systeem dan maar over me schouders gegooit en ben wezen nadenken, en toch achter de conclusie gekomen dat het pentium 4 systeem eigenlijk al veelste snel is voor de oudere dingen die ik erop van plan was te doen. En de wat nieuwere games eigenlijk net te kort komt met me systeem. Aangezien een pentium 4 3ghz ht zowat al het hoogste is wat je kan doen, heeft een 3,4ghz model dan ook niet echt veel zin meer.

Ik wist dat de vroegere systeem eisen vaak toch wel een pentium 166mhz was en later dit zelfs tot een pentium II 400mhz werd omhoog gegooid. (kijk de doosjes maar na als je nog oude games hebt liggen..)

Mijn idee is dan ook om 3 systemen te gaan bouwen. (als ik straks toch verhuist ben zet ik ze allemaal in me computerkamer op een mooi lang bureau)

Het was eigenlijk allemaal daarna met die te snelle pentium II begonnen om nou 3 systemen te maken. Dus ik ben toen wezen kijken voor een moederbord voor het langzaamste systeem. Met een 486 wilde ik eigenlijk niks meer doen, want dat is zo beperkt dat je er niet veel ermee kan doen. Dus ik kwam snel uit bij een socket 7 bordje maar merkte nogal snel op dat de indeling van het bord zo bar slecht was en ik er toch minstens een AGP poort erop wil hebben + moest sneller worden dan een pentium 166 - 233, kwam ik er toch erop uit om een slot 1 pentium II 233 mmx te gaan gebruiken. Info over de overige systemen komen nog, aangezien anders alles door elkaar gaat en het nog moeilijk te volgen is.

Maar omdat het 2de systeem eigenlijk een ATX kast is was het eigenlijk de bedoeling een compacter systeem te willen maken, en laat het nou net zo zijn dat de AT standaard echt oldskool is en ik vind dat het wel erg uniek is om zo`n systeem nog te hebben, als je weet dat menig mensen hun oude AT computer al op de sloop hebben gegooid. En laat ik nou toevallig de perfecte robin zijn die alles goed wilt doen. En daarom gekozen hebt om zo veel mogelijk van nieuwe dingen te voorzien.
Dus ik ben wezen zoeken, en het zoeken was zo erg lastig dat er amper nog een AT kast te vinden was totdat ik een advertentie op MP tegen kwam en dat na bezoek van ebay kwa mooiigheid en prijs toch wel de gunstige prijs had (voor een nieuwe dan)
Later bleek zelfs dat meneer van de advertentie getoonde behuizing de kast verkocht had aan iemand anders. Wat bleek dus, meneer had er nog eentje staat in dichte doos geheel nieuw met klapschakelaar. (Wie kende dat nou niet toen met het probleem van de drukschakelaar die wel eens spontaan liet afweten als je ineens merkte dat je het systeem niet meer aan kreeg) Dus heb daarom ook bewust voor de tuimelaar schakelaar gekozen.

Dat de specificaties van systeem 1.

Ik ga nog niet alles prijs geven anders is het leuke er snel er vanaf

-Pentium II 233MMX Slot 1 processor Boxed (twijfel of ik ms. toch een 266mhz neem)
-Gigabyte GA-6BA Rev 2.4 Baby AT Intel 440BX (destijds het luxte AT bord, maar gekozen wegens de prijs en het leven zijn van drivers, handleiding, bios)
-Minimaal 128MB - 256MB geheugen
-TEAC 5,25 HD 1.2MB floppydrive (vond het beste merk destijd, mitsumi`s vind ik herrie maken)
-Samsung of NEC 1.44MB floppydisk drive (ook betere kwaliteit, en rustiger draaiend)
-HDD geeft ik nog niet prijs
-VGA twijfel ik nog (heb een viper v770 liggen maar die is niet helemaal goed meer)

Voor de rest is het een verrassing voor jullie..:eusa_snooty:

Ben nog aan het wachten op spul dat allemaal uit het buitenland komt dus nog even wachten op fotos dus. Als ik weer verder ga ga ik dit ook meer uitbreiden.
Tot dan hou het in de gaten.
 
Ik zal verlopig met alleen het eerste systeem bezig zijn, want heb nogal veel geld nodig voor een andere brommobiel + kleine upgrade van me hoofdcomputer + nog een aankomende verhuizing. Dus anders word het nogal veel geld inleveren.
Heb alvast een nieuwe gesealde windows 98SE pakket binnengekregen, een box vol met floppys, 5,25 floppydrive. Het mooiste moet nog komen, maar ik zal a.s 3 dagen er niet zijn, want ga naar engeland (london) om precies te zijn. Daarna ga ik weer verder.
 
Ik heb hem al in elkaar zitten, maar ben nog niet klaar. Heb hem even in elkaar gestoken om de onderdelen te testen.

Setup is alsvolgd:

Intel pentium II 233Mhz Slot1 , word een Pentium II 266mhz met een nieuw koelblok.
Geheugen tijdelijk 512mb SD-ram pc133 dat als 256MB word gezien -> 2 modules van 128mb gaat het worden, eventueel eentje van 64mb ram erbij.
Kast is een AT behuizing (een nieuwe) met een 275 watt max AT voeding
5,25 inch floppy drive TEAC (is kapot moet een andere voor komen)
Tijdelijk een zwarte sony 3,5 inch floppy drive (komt denk ik ook een TEAC voor)
Diamond Viper V770 32MB AGP(gaat eruit omdat hij niet goed werkt) (denk er een 3dfx voodoo 4 AGP erin te zetten)
3com 10/100mbit ethernet adapter
Delock combi pci kaart usb 2.0 / esata / pata / sata
Roland SCC-1 Midi geluidskaart
Creative AWE 64 GOLD (komt nog een soundfonts geheugen upgrade erbij.

Transcend 8GB 400x CF UDMA (moet ik nog aanschaffen als HDD voor dos en windows 3.11 FWG
En een IDE 2,5 inch HDD 120 - 160GB voor windows 98se.

Wat moet ik nog doen:

1. Eerst de gehele machine opbouwen + alles testen

Moet nog kopen:

2x AT keyboard
1x 8GB Transcend Compact flash
1x 2x 2,5inch to 3,5inch bracket silverstone.
1x nieuwe DVD / CD -Writer combo (kan momenteel alleen cd-rom lezen)
1x floppy drive beige
Wachtend op een nieuwe 5,25 inch floppy drive
1x simmconn geheugen upgrade SB AWE64 GOLD
1x andere videokaart.
sd-ram geheugen latjes zoeken.

2. Kast beter afwerken (zitten allemaal scherpe randen aan)

3. Ventilatie verbeteren (beetje luchtstroom is zeker wel aan te raden denk ik.)

Voor de rest moet ik het nog even kijken.
3. In iedergeval de binnenkant opnieuw een goede spuitbeurt geven (slecht gespoten)
 
Ik heb hem al in elkaar zitten, maar ben nog niet klaar. Heb hem even in elkaar gestoken om de onderdelen te testen.


Wat moet ik nog doen:

1. foto's maken voor de volgende update :D

2. Eerst de gehele machine opbouwen + alles testen

Moet nog kopen:

2x AT keyboard
1x 8GB Transcend Compact flash
1x 2x 2,5inch to 3,5inch bracket silverstone.
1x nieuwe DVD / CD -Writer combo (kan momenteel alleen cd-rom lezen)
1x floppy drive beige
Wachtend op een nieuwe 5,25 inch floppy drive
1x simmconn geheugen upgrade SB AWE64 GOLD
1x andere videokaart.
sd-ram geheugen latjes zoeken.

3. Kast beter afwerken (zitten allemaal scherpe randen aan)

3. Ventilatie verbeteren (beetje luchtstroom is zeker wel aan te raden denk ik.)

Voor de rest moet ik het nog even kijken.
4. In iedergeval de binnenkant opnieuw een goede spuitbeurt geven (slecht gespoten)

fixed ;)
 
Momenteel wat geheugen gekocht en 2x Pentium II 266Mhz (matched pair) voor 5 euro op MP.
Ook zou er een nieuwe 5,25 inch floppy drive onderweg naar mij zijn.
Gisteren nog even met de Roland SCC-1 midi geluidskaart gespeelt. Kreeg hem eerst niet aan de gang.
Toen even met een Jumpertje steeds de IRQ adres veranderd. Maar wilde steeds IRQ 5 hebben van me geluidkaart (en ja dat gaat niet en krijg je dus een conflict. In het bios de IRQ adressen op auto gezet maar deed het ook steeds IRQ 5 gebruiken.
Dus heb de jumper op de kaart weer op IRQ 7 gezet en bios ook vrij gemaakt.
Dus de kaart eerst zonder geluidskaart getest (deed het) met het programma CHKSCC kon hij wel de kaart zien maar met demo mids afspelen liep hij direct weer vast.
Dus dan maar onder dos, via MPUPLAY -I7 -P336 gedaan met de af te spelen midi file en toen begon die te spelen. Dus kaart werkt perfect. Moet alleen nog even een diskcopy van de flop doen, aangezien dit de enige floppy is dat mij de kaart zat en verder niet meer makkelijk te krijgen is (dus even een backup van de floppy maken)

Alleen als ik weer geld heb deze week even een 8GB CF kaart bestellen en een Silverstone 2x 2,5 inch to 3,5 inch bracket.
En dan maar eens testen tot hoe groot de HDD word ondersteunt door het nieuwste bios die ik paar dagen geleden erin hebt geflashed.

Zal volgende x wat fotos schieten..
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow Op zoek naar een cadeau voor Vaderdag 2023 en een goede deal? HighFlow Computer Cooling Shop 0
Freddy Geen verzendingen a.s. vrijdag en maandag i.v.m. Goede Vrijdag en Pasen en... TP17 :) HighFlow Computer Cooling Shop 0
S Goede community en uitgebreide keuze! HighFlow Testimonials / Shopreviews 1
U Goede en/of Slechte ervaringen met DPD? HighFlow Testimonials / Shopreviews 15
T Goede 140mm LED fans voor Radiator Advies Waterkoeling Setup 0
Bas9466 ik wil deze winkel zeer zeker op de goede manier nog 1x bedanken HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
Freddy Welke goede all-in-one LASER printer voor thuis? Hardware & Software 6
Grav3D1gger Goede service HighFlow Testimonials / Shopreviews 2
D Goede router ? Hardware & Software 24
paco Heb ik een goede 4670k of een zeer goede??????????? Overclocking 8
R s2011 ... goede/beste blokken voor dual proc Waterkoeling 0
Freddy Goede vrijdag en Pasen, geen verzendingen. Ontmoet ons tijdens TP12 HighFlow Computer Cooling Shop 0
canonchiel [IN-ACTIVE] gezocht Full hd Monitor in goede staat Gevonden 0
G Goede setup Advies Waterkoeling Setup 8
stigma Is het een goede pomp/pres combo? Waterkoeling 2
Adam Vandervorst is dit een goede loop ? Waterkoeling 5
G Goede ervaring Highflow slechte ervaring bezorgen HighFlow Testimonials / Shopreviews 12
S Slipstream; Goede avond allemaal, Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
L Goede communicatie HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
Cygnitr0n Altijd goede service! HighFlow Testimonials / Shopreviews 2
H Mijn eerste build, ben ik op de goede weg? Waterkoeling 0
T op zoek naar een goede WC setup Advies Waterkoeling Setup 27
P Is dit een goede pomp of me huidige houden? Advies Waterkoeling Setup 4
P Goede UV verlichting Cases en Modding 19
D Geluidsboxen. 5.1 Z-5500 goede keus? Hardware & Software 55
D-foX wel of geen goede koelvloeistof? Waterkoeling 7
J [IN-ACTIVE] Laptops voor het goede doel Gevonden 14
Freddy Keuze hulp: Goede HD Video Camera! Fotografie, Film en Video 30
D is dit een goede flowmeter ?? Waterkoeling 17
aadje93 Stille (goede) koeler voor asus EAH 5870 V2 (zie pics van PCB) Overige Koeling 26
aadje93 max voltage/temps (als ik de goede lees :P) van phenom x6 1090t. Overclocking 11
Dustyrick Goede horror/Thriller Films / Movies 8
C goede cpu koeler Overige Koeling 9
Thierry Goede muismat Hardware & Software 20
R Goede zware games Gaming 17
Dustyrick goede,sterke,stille pomp?? Waterkoeling 28
Johnny Goede hulp voor leken HighFlow Testimonials / Shopreviews 1
88Gamer88 Extreem goede service bij HF :D. HighFlow Testimonials / Shopreviews 2
K0G3L Goede (Wireless)Router Hardware & Software 65
M hele goede ervaring met HighFlow HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
A Gezocht: goede reparateur omgeving R'dam Waterkoeling 6
Calimero Beginner zoek hulp / duwtje in de goede richting Waterkoeling 23
A Goede Batch i7? Hardware & Software 9
Don_Holio Reservoir, hoe modden voor goede werking? Waterkoeling 3
J [Goede prijs/performance] Q6600, 680i, 2x8800GTX Advies Waterkoeling Setup 4
U Goede prijs/prestatie waterkoeling setup advies gevraagd. Advies Waterkoeling Setup 13
Mobomonster Uitsluitend goede ervaring! HighFlow Testimonials / Shopreviews 1
I goede setup ? en wat mis ik Advies Waterkoeling Setup 12
L Goede budget CPU cooler Overige Koeling 3
P Soft-tube slangen minder helder na verloop van de tijd? Handleidingen en Installatie Tips 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan