• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Cpu+nb+ram+gpu => loops apart of niet?

airbair

Junior Member
hoi hoi

mijn hardware:
cpu: E8600
mobo: asus maximus II formula
ram: OCZ flex II 9200 4gb
gpu: xfx gtx260+ (216sp) Black edition

mijn cpu is al watergekoeld, ik heb daarvoor een D-Tek FuZion Universal v2 , TFC Xchanger 360 triple en een Laing D5-MCP655 12V met 1/2 slang aansluitingen.

nu wilde ik ook mijn moederbord, ram en grafische kaart waterkoelen

koelblokken: EK-NB ASUS HP - Plexi en de EK-FC280 GTX SLI - Acetal


nu zijn mijn vragen:

- heb ik een extra radiator nodig voor deze 3 extra componenten degelijk te kunnen koelen?

- voor mijn ram kan ik best een aparte loop maken gezien deze 6mm slangen gebruikt (had ik al eerder gevraagd aan jullie)
moet ik dan ook een aparte loop maken voor mobo en gpu samen in een loop? => loop voor cpu, loop voor ram en loop voor gpu/NB
en kan dit met mijn pomp?

nog andere ideeen/tips?

alvast bedankt
 
ik heb al mijn onderdelen ook in een loop, CPU GPU MEM en NB. maar heb 2 360 TFC rads

dit is mijn loop:

res > pomp > MEM > CPU > rad1 > rad 2 > NB > GPU > res

het zou beter zijn om ze in aparte loops te hebben maar ik vermoed dat het niet nodig zal zijn. ben zelf nog bezig met mijn build dus moet temps nog afwachten.
 
ik heb nu 3 aparte loops.. het is zoals jij wil :) ik zij ook altijd in het begin ik ga maar 1 loop maken.. maar van 1 komt 2 en komt nr 4 er zelfs aan :D

hdd loop only :D
 
ik heb en cosmos S op het moment, dus bovenin zit de 360 triple tfc, maar inderdaad, onderaan en vanvoor heb ik nog plaats voor single of dual rad, maar of dat veel helpt is de vraag natuurlijk.
 
Als je niet super veel gaat overclocken is het niet nodig.
Ik denk dat je het voorlopig op 1 loop kan houden.

Mochten de temperaturen toch tegenvallen, dan kan je altijd nog een radiator bij plaatsen of een tweede loop maken.
 
1 loop zal voldoende zijn, koelt nog steeds veel beter dan met lucht ;)

Het geheugen zou ik wél in een aparte loop doen.
Ja idd, geheugen apart.
NB wordt ook niet schrikbarend heet dus je zou het volgende kunnen doen:
CPU + VGA -> 1/2" ID -> 360mm RAD
NB + RAM -> 3/8" ID -> 240mm RAD (of 120mm zou het ook wel trekken)
 
@Freddy jah idd, vergeten te vermelden dat ik toch wel een fanatieke overclocker ben. Mijn E8600 draait nu op 4ghz en ik heb de temp nog niet boven de 36-37 grade zien uitkomen dus de koeling op dit moment doet zijn werk beestig goed.
En ik wilde ram en NB ook waterkoelen om nog wat verder te geraken dan de 4.6ghz op dit moment.
Nu ben ik nog niet overtuigd dat de vga blok zijn geld wel waard is. Iemand ervaring met watergekoelde gtx260? Ik weet dat je waterkoelingen moeilijk kan vergelijken maar om een idee te krijgen van daling in temps ofzo?

nogmaals bedankt voor jullie reacties
 
Videokaarten worden voornamelijk gewaterkoeld, zodat je af bent van het kabaal van de stockcooler :D

De tempverschil tussen vga koeling met water en lucht is overigens wel aanzienlijk groot!

Maar je hebt de koeling niet zo veel nodig als bij jouw CPU.
Een videokaart kan je niet zo ver overclocken als een CPU, hoe koel het ook mag zijn.
 
Ram gaat met 6mm en de ram blokken zijn flow restrictrief.
Denk dat Source daarom de NB en RAM samen heeft gedaan.
Zodat CPU en VGA loop een goede flow heeft, daarbij ook een 360 rad ipv 240.
 
@Freddy heb je idd wel een goed punt. En de vga maakt idd wel een hels kabaal op dit moment

@Strict op het eerste zicht lijkt mij jou idee ook het best, GPU en NB in een loop. en dan ram apart gezien deze maar 1/8" ID gebruiken.

nu voor die aftakking voor die loop van gpu/nb, doe ik dit dan met zo"n Y-koppeling? of zijn er andere, betere oplossingen?
 
wil je ram overclocken? anders zijn er prima passive ram koelers in omloop.
voor goede prestaties neem wel een met een heatsink + heatpipe.

als ze nog redelijk warm zijn is het meer een kwestie van airflow
 
Als je toch perse je ram wil koelen doe dat dan in een aparte loop, die 6mm vindt je pomp niet leuk.
Ik heb nog wel 2 HDD coolers met 8mm ID voor weinig, kan je die erbij zetten.

Maar splits nooit je loop, want dat is (en dit moet je niet verkeerd opvatten) gewoon ontzettend dom.
Je flowrate gaat naar de klote en je kan minder hitte wegzetten, Natuurkunde liegt niet.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan