• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Cpu+nb+ram+gpu => loops apart of niet?

Aparte loop = extra pomp en voor je mem een 120 radiator.

Je loop splitsen = je flow rate splitsen = je hitte opname splitsen = niet goed.
Ver van wegblijven tenzij je een achterlijk sterke pomp hebt, en dan bedoel ik een industriële pomp. En zelfs dan is het niet verstandig, want water neemt de weg van minste weerstand.

Zoals ik al zei, natuurkunde liegt niet, en je ram watercoolen is puur voor de heb. Je wint er niks mee.
 
ok weer veel bijgeleerd. Ram waterkoelen is dus geen optie blijkbaar.
het is waarschijnlijk ook nix waard (ja ik heb mijn zinnen weer op iets gezet :p) maar bij het geheuge zit zo'n koppelstuk om van 1/2" naar 4x 6mm tube. Dit gaat waarschijnlijk dan ook een groot negatief effect hebben op de flow rate?
 
Het kan wel en er zijn er talloze die het doen en die 6mm ID voor lief nemen.
Maar set het dan in serie,en niet parallel.
Die 360 is prima voor je E8600 NB en je GPU, en je zal redelijke temperaturen mee behalen.

Je kan van alles mixen en matchen in diameters en er 6-7 blocks in zetten. Je moet het wel heel gek maken als je slechtere temps hebt dan lucht.
Het is maar net wat je wilt.

Goede (lees dure) onderdelen is een tijdloze investering (behalve full cover GPU blocks en gespecificeerde chipset blocks), als je elk jaar 500 euro aan een nieuwe graka besteed zie ik niet in waarom je ook niet extra zorg besteed aan je watercooling.
Dat is overigens niet naar jou maar in het algemeen bedoeld.
 
Ja idd, geheugen apart.
NB wordt ook niet schrikbarend heet dus je zou het volgende kunnen doen:
CPU + VGA -> 1/2" ID -> 360mm RAD
NB + RAM -> 3/8" ID -> 240mm RAD (of 120mm zou het ook wel trekken)
Zo goed als iedereen heeft GPU+CPU in 1 loop en halen lage temperaturen.
Zit zelf op 35°c voor CPU en 28°c voor GPU.
Echter draait me CPU wel 24/7 op 100% voor Folding@Home.

....

Je NB produceert ver van de zelfde hoeveelheid hitte als een CPU of GPU en heeft daarom minder koeling nodig, heck, 80% hier heeft nog Stock koeling erop en dat koelt prima, daarom heb je met een NB/RAM loop genoeg aan een 120mm radiator of 240mm als je de ruimte ervoor hebt (240mm niet nodig imo, maar ieder zijn mening).


Je weet trouwens wel dat (zeker bij High-end moederborden) de SB/MOSFETS ook gekoeld moeten worden, sinds het koel element van een Moederbord veelal uit één stuk bestaat en deze dus ''bloot'' komen te liggen als je de koeling verwijderd voor een blok op de NB.

En als je stukken eruit gaat zagen om alleen de NB-koeling eraf te halen vervalt je garantie, 'fcourse.
 
ok nogmaals bedankt voor de uitleg.

als ik spankyfart goed begrijp moet ik dus gewoon zorge dat ik nix parrallel laat lopen, dus alles in 1 loop zet, er eigelijk weinig fout kan gaan ivm temps. Zonder de ram in de loop zie ik het zeker wel lukken in 1 loop, mss dan nog een rad bij in diezelfde loop maar zelfs dat gaat mss niet echt nodig zijn.

@source voor die koeling van SB/MOSFETS heb ik idd over nagedacht. De Maximus 2 Formula maakt het mogelijk om enkel de NB koeler los te draaien en al de rest van de koeling kan mooi blijven hangen waar deze hangt.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan