• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Enige op- en/of aanmerkingen indeling loops?

mukkel

New member
Goede morgen,

Ik heb afgelopen vrijdag een extra 240mm rad besteld voor in m'n loop.
Dit mede om de temperatuur iets verder te drukken en het geluid naar beneden te brengen.

M'n huidige hardware
I7 2600K @4,5 en twee GTX570's sli met een kleine oc 800/2000
CPU block is een RASA.
GPU1 blok => 1 EK fullvover
GPU2 blok => EK universeel (EK-VGA Supreme HF Bridge Edition - Acetal)
Rad1 => XSPC 240mm 35mm dik
Rad2 => XSPC 240RX 60mm dik
Rad3 => bestelde 240mm

Momenteel heb 2 loops in m'n PC met alleen een gezamenlijk reservoir, beide loops hebben een eigen pomp.
Ik heb de voorganger(?) van deze :
product_detailed_image_1598_4814.jpg


Alleen heb ik geen scheiding in het midden, waardoor beide loops hetzelfde water delen.
Er zitten twee mcp355 pompjes op gemonteerd.

Momenteel draait alles als volgt
loop1 Reservoir -| => pomp1 => rad1 => CPU -|Reservoir
loop2 Reservoir | => pomp2 => rad2 => gpu1 => gpu2 -|Reservoir

Tussen de bocht van de retour en de aanzuiging van de pomp zit een opening van amper een cm.
Waardoor volgens mij het water aardig in de zelfde loop blijft hangen.

Dus wil ik de extra 240mm rad wil ik in de GPU loop toevoegen en komt aan de achterkant buiten de behuizing te hangen. Dit omdat ik in m'n behuizing geen plaats meer heb.

Loop1 blijft ongewijzigd
loop2 wordt Reservoir | => pomp2 => rad2 => gpu1 => rad3 => gpu2 -|Reservoir

Rad komt tussen beide GPU's puur omdat dit makkelijk toe te voegen is.
full.jpg


De lus van gpu1 naar gpu2 word onderbroken, vanaf hier kan ik makkelijk door de behuizing naar de achterkant.

Maar wordt loop 2 niet te groot tov loop 1? (2 blokken, 2 rads tegenover 1 blok, 1 rad.)
De RASA is erg restrictief, daardoor heb ik deze "apart" om de flow niet te belemmeren.

Of zijn er andere (betere) mogelijkheden zonder andere hardware aan te schaffen. behalve dan de extra bestelde rad?

mvg, Michael
 
Dat de loops een totaal aandere groote hebben maakt niks uit he :p zijn toch 2 aparte loops. gpu's zijn zowat niet restrictief :) een rasa zou in mijn ogen ook niet echt restrictief mogen zijn daarom :)

Daarin tegen, Dat reservoir is een nadeel omdat het watertemperatuur gemengd word, en dus een 3e 240 rad gaat niet helpen ben ik bang! ik denk dat je beter af ben met wat betere airflow en sterkere fans!

Bv, die onderste 240 rad op een push pull configuratie zetten :)
 
Ok thanks, maar het zal toch wel wat helpen in de temp?

Het is wel gemengd water, maar de CPU lijn lijkt me minder invloed te hebben als de GPU lijn.
Tdp van de CPU (stock 95w) ligt een stuk lager als de total tdp van beide 570's. (stock enkel 200W)

De 3de rad zou de temp in de gpu lijn toch naar beneden moeten trekken? Waardoor het water in de res ook zakt.

Nu wordt er na rad2 niets meer gekoeld en beland het warme water in de res. (verwarmt door 2 GPU's)
De derde rad koelt het water na GPU1. GPU2 verwarmt het weer, maar het water terug stromend in de res. is nu verwarmt door 1 GPU. (grof genomen)
Waarna rad1 en rad2 "kouder" water verder koelen. Dan zakt globaal overal de temperatuur toch?
Of kijk ik er verkeerd tegen aan?


Push/Pull on de onderste Rad kan inderdaad ook nog. Heb er nu push opzitten met "homemade" shrouds :)
 
Ik zou zeggen probeer eerst die push pull config onderaan, lijkt mij de goedkoopste oplossing :)

Die 3e 240 rad kan ook verkeerd uitpakken en als massa dump functioneren, omdat er nu nogmeer vloeistof in de loop zit, want je 2gpu's zitten niet aan de max van 1 240radje :) en vooral niet zo een dikke. je kan de gpu loop ook omdraaien he :) res/pomp-gpu-gpu-rad-res/pomp
 
Pushpull inderdaad of met je eigen gemaakte shroud +fans omwisselen naar beneden om dan enkel pull te maken. Ik dacht toch eens te hebben gelezen dat zuigen zorgt voor effectiever radoppervlak (en dus betere temps) dan bijv. persen met shroud. Dan hoef je vooralsnog niets te kopen en kan je dat nog proberen. Of het allemaal heel veel scheelt denk ik niet, maar mss is het een try-out waard, is immers gratis en kan gewoon met je huidige spullen.

Check: Radiator Fan Orientation and TFC Shroud Testing & Review
En dan een eindje naar beneden scrollen, dat eerste stuk gaat enkel over zulke heavy fans (38mm @ 2000rpm), het laatste deel is meer toepasselijk in jouw situatie denk ik (25mm @ 1350rpm).
 
Ik heb net eens gekeken of het mogelijk is om de onderste bv een push-pull of pull+shroud.
Het zit onder erg krap in de behuizing. Ik kan de onderste rad eigenlijk niet omhoog brengen.. dan gaat het fout.

Tenminste fout dat is een groot woord :) ik heb alles met pilaar fittingen, ik krijg de slang dan niet goed weg zonder het te Forceren/knikken. Dit is natuurlijk gewoon op te lossen met een andere fitting 45 of 90 graden, maar die heb ik niet liggen...
Rad 1 en 2 kan ik ook niet omdraaien, omdat de dikke niet boven in de behuizing kan. ivm mobo/geheugen.

Ik zou wel een pull + shroud naar binnen toe kunnen doen, maar dat heb ik het liefst niet. ivm aanzuigen stof / vuil.
(PC staat op de grond.)

M'n 3de rad is al besteld, een standaard ding niets bijzonder.
Mocht dat niet echt een uitkomst bieden. Dan kan ik de dikke er altijd nog uithalen en de dunnere met push/pull terug plaatsen.
(met eventueel de dikke achter m'n PC). en de flow omdraaien. Eerst de blokken en dan de rad.
Over 2 weken toch vakantie :) dan kan ik "spelen" .

Ik laat het hier wel weten als het gelukt is.
 
ik snap je niet, onderste rad, bij de bovenste fans de shroud weghalen en 2 gewone fans onderaan steken :) that it, 99% van de watercooling mensen draaien zonder shrouds, je heb geen winst of verlies, zeker niet op een deadspot als bij jou in je cm690.
 
Ja dat snap ik, maar dan komt m'n rad 2,5cm omhoog. Dat trekt het bochtje niet van m'n rad naar de gpu, die zit nu eigenlijk al te krap.
Ik kan dit weekend al vast de flow omdraaien om te proberen.
 
Hoi,

Gisteren was het extra radje binnen gekomen en is inmiddels ingebouwd en getest.

GroteFoto-BQDGXSAP.jpg


GroteFoto-IF8IIWGJ.jpg


GroteFoto-C6CNUZEA.jpg


*sorry voor de wat blurry foto's / telefoon.

De GPU temps zijn flink gezakt, meer als verwacht.

GPU1 kon voorheen richting de 48/50 gaan. Nu met extra rad 38/39.
GPU2 zat voorheen rond de 44/45 en hangt nu op 34/35.
Idle zakt alles terug tot een graad of 22-25

Dus pak hem beet 10 graden verschil 2 rads vs 3.
Met de fans op een normale stand (zelfde als voorheen)

Ook voelt het water in m'n res niet warm aan, waardoor ook de temp van de CPU gezakt is :)
Wat een simpel extra radje niet kan doen. Voor de rest had ik nog niets veranderd.

Enkel de los losgehaald en er een rad tussen geprikt.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
MrGiorgio Indeling op The Party 8 Lan Party 434
F Triple/3 Loops, beste indeling radiatoren + componenten? Waterkoeling 36

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan