• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Computerbuild voor mijn nichtje (11 jaartjes oud)

Sw333t

I Love my NUC
Het begon in eerste instantie met het feit dat de pc van mijn zus veel te heet werd en door de hitte steeds crashde. Nadat de pc eens grondig ontstoft werd, werd gelijk eens gekeken van wanneer de pc was. Oke, september 2008 heeft ze die in "bruikleen" gekregen.

Vrijwel kort daarna crashde de bootschijf, mijn zus helemaal in de stress en mijn pa heeft toen een Acer bak neergezet. De oude pc zou nu gereed gemaakt worden voor mijn nichtje (die gaat binnenkort brugpieperen).

De specs van de oude pc:

Spire BlackFin II + Cooler Master ExtremePower 400 Watt
Abit IC7-MAX3 S478 + Intel Pentium 4 3,2 Ghz EE S478
3x 512 MB Kingston DDR PC3200
GeForce FX5900XT 128MB AGP + Zalman koeler
Seagate 250GB SATA + Samsung Spinpoint 500GB SATA
Asus DVD-E616A IDE + Plextor PX-716AL Slot-In IDE

Tijd voor vervanging dus. Dus op zoek gegaan naar tweedehandse hardware, deze gevonden bij een aantal Highflow members en Tweakers:

Asus P5QPL-VM EPU (tweakers)
Intel Core 2 Duo E7200 2,53 Ghz (tweakers)
Arctic Freezer Pro 7 Rev.2 (FireStorm)
2x 1024 MB DDR2 (CrizCroz)
HDD1 (boot): WD WD800JD 80gb (tweakers)
HDD2 (opslag): Samsung Spinpoint 500GB SATA (huidige)

Toen nog kijken naar de onderdelen die ik miste: GPU (niet perse nodig, maar toch maar wel gedaan), WLAN kaartje (kabel trekken had ik geen zin in).

Als GPU gekozen voor een passieve kaart, te weten een Asus EAH5450 Silent 512mb. Aangezien nu toch alles Asus was ook de Wlan kaart van hetzelfde merk aangeschaft. Had hem in een build van L3p gezien, dus ook maar opgesnord: Asus N300 WLAN PCI-e kaart PCE-N13.

Daarna, ja.. verrek, ik heb nog geen case. Wilde eigenlijk kijken voor een Cooler Master Elite case, aangezien dat wel fijne dingetjes zijn. Maar na een zeer aangename email wisseling met Marco van Cooler Master Nederland toch een Sileo 500 gekregen.

Maandag stonden er 2 dozen op de stoep. 1 met de Cooler Master Sileo 500 en een met de Cooler Master V8 cpu cooler (die overigens voor de CleanLi bestemd is).
Marco had in een email al laten doorschemeren dat er nog een voeding in de case zat. Ik moest maar kijken of ik er nog iets mee kon. Eerlijk gezegd had ik verwacht dat ik een Elite serie voeding aan zou treffen, maar niets is minder waar.
Ik schoof het zijpaneel eraf en trof daar een SilentPro M500 aan :D. Damn zeg, dat is een voeding van zo'n 75 euro :D.

Dus Marco, bij deze.. ENORM BEDANKT!

Ben alvast aan het bouwen geslagen, wacht nog op een aantal onderdeeltjes, maar natuurlijk alvast wat foto's geschoten:

01.jpg

Moet dus nog een DVD brander in. En heel misschien een kaartlezer.

02.jpg

Mooi detail die airvents aan de zijkant van het front.

03.jpg

Moet zeggen dat ik het front zeer mooi vind voor midden in een woonkamer.

04.jpg

Al het goede komt uit Limburg ;).

05.jpg

Wacht ook nog op een IO-shield (via ebay aangeschaft).

06.jpg

Best wel een ruimte kast.

07.jpg

De voeding is lekker strak voor het oog, presteert volgens reviews zeer goed (ook qua geluidsniveau. En is modulair :D.

08.jpg

De passieve Asus HD5450 gpu.

09.jpg

Op de meeste plekken is de behuizing voorzien van dempingsmatten.

Nu nog wachten op de overige onderdelen, daarna inbouwen en installeren. En dan maar eens een datum prikken om naar IJsselstein te rijden.
 
En vandaag eindelijk de verzendmelding gekregen van het IO shield. Tevens een H50 aangeschaft om lekker rustig te kunnen koelen.

Dan moeten er nog wat spelletjes op (taalkundig ed) en dan maar eens een afspraakje maken.
 
Zijn dat van die hele zware dikke dempingsmatten, of gewoon van dat lichtgewicht schuim spul?
Heb in mijn Fractal namelijk echt van die heavy duty matten, dat dempt als de beste. Wat is jouw ervaring met dat spul?
 
Leuk hoor dat je dat hebt gebouwd, en met demping.. lux :)
Dempmatten zitten standaard in die case ;).

Joren, ik vind het wel helpen tegen het geluid. Maar deze pc is dan ook gebouwd voor stilte en niet voor ultieme performance. Hou er ook rekening mee dat de pc intern warmer zal zijn. De matten zullen juist proberen om de warmte vast te houden.
 
Zo, Corsair H50 ingebouwd:

10.jpg


Heb er een Cooler Master Excalibur opgezet, aangezien de geleverde fans van een H70 waren (en dus geen PWM fan is):

11.jpg


Verder, de IO shield geinstalleerd:

12.jpg


Nu nog eens het een en ander aan software installeren, bios instellen zodat de setup zo min mogelijk "herrie" maakt en toch gunstig blijft qua temperaturen.
 
Uiteindelijk heeft mijn zus haar Acer doorgeschoven naar mijn nichtje, ze wilde zelf namelijk de Cooler Master. Krijg om de 2 a 3 dagen een smsje in de trant van "Wat is ie stil". Toch weer goed gedaan dus.
 
Ziet er goed uit!

Die behuizing heb ik ook een systeem in gebouwd, enige nadeel vind ik dat die intake fan een gigantische restrictie krijgt door het HDD rekje. Standardfans draaien op 800 RPM alleen ze maken meer lawaai als een Nexus Real Silent 120 op volle toeren.
 
Ik heb de frontfan ook vervangen voor een Cooler Master Excalibur fan en die aangesloten op een PWM poort van het moederbord. Draait dus harder of zachter kijkend naar de cpu temps.

Alleen met opstarten gaat alles even naar max rpm en is de pc wel even goed hoorbaar, maar voordat je het login scherm krijgt is dit weer weg.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
J GPU block voor radeon 7700 of 7800 Waterkoeling 1
foxbuster Welke onderdelen nodig voor ASUS ROG Strix GeForce RTX 3080 Ti Gaming OC Waterkoeling 3
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
HighFlow Op zoek naar een cadeau voor Vaderdag 2023 en een goede deal? HighFlow Computer Cooling Shop 0
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
S Vervanger voor Alphacool DC-LT 2600 Waterkoeling 2
D Welk block voor een 3080 ti Waterkoeling 4
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
Hightower Aio sleeve voor de ekwb 280mm elite Cases en Modding 7
Hightower Lianli front mesh voor de o11 mini Cases en Modding 3
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
D Waterblock voor am4 amd socket Waterkoeling 5
M Welke o-ringen voor (voornamelijk) EKWB fittings ? Waterkoeling 1
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
Slader Plugg voor Dewire Overige Koeling 3
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5
P Gezocht iemand die hard tubes kan buigen voor custom made computer Cases en Modding 1
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor Intel 1200 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor AM4 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Robin Custom Corsair Hydro X build voor mijn corsair crystal 680x Waterkoeling 0
Ruud Hoe veel meter slang voor GPU en cpu cooling? Waterkoeling 1
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor Intel 1700 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
F Ik zoek een waterblok voor de Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti Gaming OC 11G Waterkoeling 0
Jason Alphacool AIO 360mm voor GPU - RTX 3080/3090 & RX 6800/6800XT/6900 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
J Heb hulp nodig om de juiste fitting aan te schaffen voor moeilijke bend Advies Waterkoeling Setup 10
Bl4ckj4ck666 nvidia rtx 3090fe oc voor nicehash mining Overclocking 6
R Ik ben op zoek naar de beste koeling voor mijn CPU Waterkoeling 1
B Weterkoeling voor kast. Waterkoeling 1
J Custom loop voor cpu Waterkoeling 0
J Fans voor 360 radiator Overige Koeling 1
J Lga 115* cpu block voor socket 1200? Waterkoeling 8
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
arwin74 Plexi of alu behuizing voor een enkel 5.25" apparaat Gezocht 0
Robin Ik zoek advies voor mijn systeem Advies Waterkoeling Setup 1
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
Mannekino Kan iemand tegen betaling iets eenvoudigs 3D printen voor mij? Cases en Modding 27
Bokeh Bitspower reserve rubbers voor EMLA16 fittingen HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
Bl4ckj4ck666 Schroeven voor zijpanelen Corsair 570X Hardware & Software 4
R Advies pomp voor eerst installatie Advies Waterkoeling Setup 2
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan