• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

4GB ram in vista 32-bit

Nighthawk

Senior Member
Hey allemaal, tot mijn grote spijt is 1 van mijn latjes ram net gesneuveld, dus ik moet een nieuw setje kopen. Ik blijf nog steeds bij ddr2 tot ik overschakel naar core i7. Nu is mijn vraag: ik weet dat een 32bit OS geen 4GB ram kan adresseren, je krijgt maar een goeie 3GB ter beschikking (corrigeer maar als ik mis ben), maar als je nu toch 2x2GB zou steken, zijn er dan verdere complicaties? Ik veronderstel dat je dual channel niet verliest ook al kan je niet alles gebruiken. En om te OCen, heeft dat een invloed wat betreft stabiliteit.
Mijn vraag is dus eigenlijk gewoon, ga ik aan performance verliezen door toch 4GB te steken, terwijl je niet alles kan gebruiken.
Ik kan namelijk niet direct overgaan op 64bit, en ook al is het maar een goeie 3GB dat je ervan kan gebruiken op 32bit, het is toch een stuk meer dan 2GB en dat scheelt toch een pak in vista met games die veel resources slikken.

TIA
 
Thanks Dutchie, had ik eigenlijk zelf moeten vinden. Zo zie je maar weer, altijd HWinfo checken :)
Bij gewone google searches vond ik enkel antwoorden op de vragen die ik al wist, maar nu blijkt dat ook het plaatsen van 4GB zijn voordelen heeft in 32bit, ook al wordt er maar een goeie 3GB van herkend.
 
Presoonlijk vind ik het zonder als je 4gb erin hebt terwijl je maar 3gb kan gebruiken. Zelfde als je een auto koopt die normaal 5 versnellingen heeft, en maar achter komt dat je er maar 2 kan gebruiken.
 
2x2GB of 4x1GB in Dual channel heeft veel meer voordelen dan dat ene nadeel dat je 0,6GB niet kan gebruiken.

Sinds, wanneer je 3x1GB of 1x2GB+1GB gaat gebruiken, je Dual Channel verliest.
Zeker met de prijzen van DDR2 tegenwoordig zou ik gewoon voor een dual Channel kit gaan.
Kan je altijd nog doorverkopen, 2x2GB wordt nou net wat meer gekocht dan 1x2GB+1GB
 
Hmmm vreemd, heb net 2x2GB gestoken met vista 32-bit en ik dacht dat het iets rond de 3.5GB zou zijn dat effectief gebruikt kon worden, maar nu blijkt het maar 2.5GB te zijn.
Iemand die een oorzaak weet waarom er zoveel af gaat?
 
Blijkbaar moet je van die 3.5GB beschikbaar geheugen dan nog eens je grafisch geheugen aftrekken, ik gebruik de 4870X2 (2GB), dat zijn 2gpu's met elk dus 1GB aan geheugen. Die 1GB moet door windows ook geadresseerd worden en vandaar dat 3.5 - 1 = 2.5GB.
Maar ik heb 2 zulke kaarten in CF dus zou je toch denken dat hij voor die 2de kaart nog es 1GB nodig heeft voor te adresseren. Ik kan er allemaal niet zo aan uit.
 
Blijkbaar moet je van die 3.5GB beschikbaar geheugen dan nog eens je grafisch geheugen aftrekken, ik gebruik de 4870X2 (2GB), dat zijn 2gpu's met elk dus 1GB aan geheugen. Die 1GB moet door windows ook geadresseerd worden en vandaar dat 3.5 - 1 = 2.5GB.
Maar ik heb 2 zulke kaarten in CF dus zou je toch denken dat hij voor die 2de kaart nog es 1GB nodig heeft voor te adresseren. Ik kan er allemaal niet zo aan uit.

Dat is dus et leuke aan Xfire en SLI.... Als ik het goed heb is dat allemaal shared memory, dus in totaal ma 1gb met je quadfire (of hoe noeme we dat vandaag de dag?) :D
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Freddy Gezocht: RAM DDR3 4GB reepjes Gevonden 2
Sw333t [Gezocht] Core i3 cpu, mobo + 4gb ram Gevonden 0
Sw333t [CLOSED] EVGA GeForce GTX 680+ 4GB w/Backplate Gesloten 3
Legendary1985 Waterblock voor MSI GTX680 4GB Twin Frozr Waterkoeling 2
JeanPaul [IN-ACTIVE] Corsair dominators 1600mhz 4GB Verkocht 0
l3p [VERKOCHT] Raspberry Pi + ModMyPi + 4GB Sandisk class6 SD + Veel meer! Verkocht 2
K [IN-ACTIVE] Palit GTX680 JetStream 4GB Verkocht 10
R [CLOSED] Wat is dit nog waard: Q8200, 8400GS, 4GB etc. Gesloten 1
l3p [VERKOCHT] G.Skill F3-17000CL9D-8GBSR 2 x 4GB Kit Verkocht 8
chicken [GEVONDEN] 4gb DDR2 800 of 667 Gevonden 1
Sw333t [VERKOCHT] OCZ Gold DDR3 PC3-17000 4GB LV (2x2Gb) Verkocht 3
Sw333t [Gezocht] Kingston 4GB DDR2 (2x2gb) Gevonden 2
olympus [REFUSED] AMD x3 445 @ 3.1ghz / 4gb Geil ddr3 1333 / msi 785GM-E51 Verkocht 5
Killerbee [VERKOCHT] Intel i7 860, Asus Maximus III Gene & Corsair Dominator GT 4GB Verkocht 23
Woozy Ramprobleem, ziet 4GB ipv 6GB. Na restart wel 6GB?! Problemen & Oplossingen 16
Sanders Corsair Dominator GT 4GB DDR3-2000 CL8 kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
D [INACTIVE] Kingston HyperX DDr2 4GB Verkocht 6
Freddy Meer geheugen (6GB-1333) of minder maar sneller (4GB-1600)? Hardware & Software 6
Oli4v [INACTIVE] OCZ Platinum 4GB kit PC8500, mobo, cpu Gevonden 4
F REVIEW A-data XPG memory line-up test 2200Mhz 4GB Kit & 1866Mhz 6GB kit HighFlow Product Reviews 2
Legendary1985 SAPPHIRE Toxic HD5970 4GB GDDR5 PCIE HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
A ASUS Rampage II Extreme: Ziet minder geheugen (2GB of 4GB ipv 6GB) Hardware & Software 27
Don_Holio De ULTIEME 3D kaart !!! nVidea Dual GTX285 met 4gb Hardware & Software 16
Bl4ckj4ck666 Custom build pc Ryzen 7 2700x rtx 2080 32gb ram Gallery & Build Logs 28
F Welk kant boven/ bij dubbelzijdige pads & VGA RAM coolers Waterkoeling 3
T overklokken ram Overclocking 8
Freddy Advies gevraagd voor hardware keuze (mobo+CPU+RAM) Werk PC? Hardware & Software 9
bunbun ryzen 7 1700x / vega 64 / 3066mhz ram Benchmarks & Scores 0
P welk RAM cooling block voor originele gskill heatspreaders ? Waterkoeling 1
Hightower EKWB ram waterblokje. HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Sw333t [verkocht] AMD set met A6-7400K, MSI A88XI AC, RAM, SSHD en W10 Home Verkocht 1
C [TKA] EK-RAM Dominator x4 Acetal + Nickel Verkocht 0
Dustyrick [GEVONDEN] Setje DDR3 RAM geheugen Gevonden 0
Rooneys [VERKOCHT] 2x EK-RAM Monarch X4 - Nickel CSQ Verkocht 3
Sw333t [VERKOCHT] HP Pavilion Sleekbook 15-b072ed (Core i3, 8gb ram, 160gb ssd) Verkocht 2
R Aqua-Computer Ramplex Copper Edition RAM Block op Dominator platinum? Waterkoeling 3
bundymania [Bundymania User Review] Alphacool D-RAM Cooler X4 (für Corsair Dominator™ RAM) HighFlow Product Reviews 0
T Vraagje CPU koeler icm RAM koeler Overige Koeling 9
NAVYVIPER [GEZOCHT] EK-RAM X4 - Nickel plexi Gevonden 4
J eerste waterkoeling setup I7-2600k / SLI MSI GTX570 / 4x RAM coollled Advies Waterkoeling Setup 5
sir serial [VERKOCHT] Koolance RAM-33 waterblock Verkocht 3
DutchChilles EK-RAM Dominator X2 - Nickel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
J [CANCELLED] [tka - cpu/ram] Verkocht 3
NAVYVIPER [CLOSED] cpu+mobo+gpu+ram Gesloten 1
canonchiel Advies ram geheugen. Hardware & Software 28
chicken EK-RAM Dominator X2 - Acetal + Nickel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
dave-firsttimer:) ram hulp!! Hardware & Software 12
Wouzke GTX670 + GPU Block + Heatsink RAM & VRM Waterkoeling 6
B asus crosshair v formula ram led knippert Hardware & Software 8
Verderf [IN-ACTIVVE] ]EK-RAM Dominator - Nickel -EN / EK-Supreme HF Nickel [EN] CPU Block Gevonden 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan