• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Waterkoelset of luchtkoeling?

X-ray

New member
Mijn game pc is nou ongeveer drie jaar oud, en ik heb mijn processor op 4,2 ghz draaien (Intel i7 2600K).
Ik heb afgelopen week een paar keer naar de temperatuur van mijn cpu gekeken, in die bios geeft hij 55 graden aan, maar onder Windows geeft hij een veel lagere temperatuur aan namelijk rond de 38 graden.
Ik heb verschillende programma's geprobeerd (Real Temp, Core Temp en Hardware Monitor) bij alle 3 dus rond de 38 graden.
Ik heb op verschillende fora gelezen dat de bios temperatuur het meest betrouwbaar is.
Ik heb nou een Thermalright Venomous X RT in de pc zitten, die wil ik gaan vervangen voor een andere koeler.
De cpu is nou dus iets over geklokt want standaard draait hij op 3,4 ghz, nou twijfel ik eigenlijk tussen luchtkoeling en waterkoeling.
Ik heb al wel een waterkoeling set gezien die ik eigenlijk wil hebben (NZXT Kraken X60), aan de ruimte ligt het niet want ik heb een big tower van NZXT en ik weet dat het iets meer lawaai maakt dan een goede luchtkoeler, maar dat vind ik niet zo'n probleem.
Maar mijn vraag is, is dit een goede keus of kan ik het toch beter bij luchtkoeling houden?
 
wat voor fans zitten er nu op je thermalright? en kan je een zijaanzicht foto van je case open geven? zodat we meschien een idee kunnen opdoen?

een all in one waterkoeling setje is altijd leuk, maar je thermalright is zeker niet slecht! en zou zelfs theoretisch gezien niet af moeten doen tegenover een AIO
 
wat voor fans zitten er nu op je thermalright? en kan je een zijaanzicht foto van je case open geven? zodat we meschien een idee kunnen opdoen?

een all in one waterkoeling setje is altijd leuk, maar je thermalright is zeker niet slecht! en zou zelfs theoretisch gezien niet af moeten doen tegenover een AIO

Ik heb er nou 1 fan op zitten, die blaast door de koeler heen (Noctua NF-P12 PWM).
Maar ik zal wel even een foto maken en plaatsen.
 
Bij deze een paar foto's.

IMG_6572.jpgIMG_6572.jpg

IMG_6573.jpgIMG_6574.jpg

Ik heb ook gisteren de Thermalright fan eraf gehaald en vervangen voor de Noctua fan, de toeren zijn inderdaad een stukje minder dan de Thermalright fan en dat merk ik ook met de temperatuur.
 
Ik denk dat ik toch maar eerst een extra fan ga proberen.
Ik koop gewoon 2 nieuwe fans voor de koeler en dan denk ik dat het er 2 van NZXT gaan worden.
Er zitten nou al drie jaar alleen maar NZXT fans in mijn systeem en die zijn mooi stil en koelen goed.
Waarschijnlijk koop ik er gelijk 1 extra voor boven in (outake 200mm) en dan nog 1 aan de voorkant (intake 120 mm)
Is kijken of mijn systeem daardoor een stukje koeler wil worden.
 
zuiver ter info, maar als je in de bios zit draait er 1 core op 100%, zo werkt die nu eenmaal. Bij gevolg zal je temperatuur in de bios dus ook hoger uitgelezen worden dan wanneer alles idled in windows ;)
 
Zoals ik hierboven aangegeven had, heb ik er nou dus een paar fans bij geplaatst, voorin de kast heb ik nou een 140 mm intake fan geplaatst en bovenin heb ik nou een extra 200mm fan (dus nou 2x 200mm outake).
Voor de cpu koeler heb ik er nou 2x van 120 mm in zitten, de ene blaast door de koeler heen en die andere staat dan weer op outake.
Achter de koeler zit ook nog een 120 mm outake fan (zie foto's), in totaal zitten er nou acht fans in.
Maar het belangrijkste is dat het hele systeem nou een stukje koeler is geworden.
Zoals ik al aan gaf was de temperatuur van de cpu 38 graden (idle), dat is nou dus wel een paar graden minder geworden.
Bij idle schommelt hij nou tussen 34 en 35 graden, onder load had ik eerder een temperatuur rond de 70 graden (Battlefield 3 ultra settings).
De temperatuur onder load is nu nog minder geworden dan onder idle ( 60 tot 63 graden).
Ik wist niet dat een paar extra fans nog zoveel verschil kan maken.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan