• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Fanfilters en luchtkoeling plaatsing fans

sjoerd1977

New member
Goedenavond,

Gisteren heb ik een 4 tal fanfilters besteld bij Highflow. Deze om precies te zijn: Mesh 120MM Fan Filter Black

Volgens mij heb ik een denkfout gemaakt m.b.t. de fanfilters. Ik heb een Coolermaster S gekocht en daar zaten alleen aan de onderkant een fanfilter en aan de voorkant heeft ieder 5'25 klepje een stoffilter zeg maar. Maar de fans boven en achter hebben geen fanfilters om stof tegen te gaan. Echter volgens mij zijn die plekken bedoeld om fans de lucht uit de kast te laten blazen. En daarom komt er vanuit die plekken nooit stof in de kast denk ik. Gaat mijn redenatie op? Of is het toch nodig fanfilters te plaatsen boven en achterkant kast?

En wat is de beste setup om fans te plaatsen in de Coolermaster S? Ik heb nl. 5 x Noctua 12P 120mm fans en wil de best mogelijke luchtkoeling creeren. Volgens mij is de beste setup:

inblazen: 1 fan onderkant 1 fan voor bij HD ruimte.
uitblazen: 2 fans boven en 1 fan achterkant kast.

Hierover vind ik geen goede informatie. Misschien ben ik wel te newbie (zelfs in luchtkoeling)

Hoor graag iets van jullie.
 
Je hoeft eigenlijk alleen maar fan filters op de fans te plaatsen die naar binnen blazen.

De fans bovenop en achter de cosmos blazen inderdaad naar buiten.
Daar hoef je geen fan filters op te plaatsen.

Zo'n klepje is niet echt effectief tegen stof vind ik.
Als je daar fans achter plaatst, is een fan filter zeker niet overbodig.
 
ik neem aan dat je het hebt over een cosmos S. Over het algemeen wil je bij elke kast voorin de intake hebben en achterin uitgaant zo ongeveer als op deze tekening:

Cosmos-sAirflow.jpg


Bij uitgaande fans is inderdaad geen fan filter nodig. Bij ingaand kan het inderdaad wel prettig zijn. De standaard klepjes zijn inderdaad niet echt effectief tegen stof, daar is een fan filter dan wel erg prettig.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan