• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Software guides: je eigen linux thuis-servertje opzetten

enthernal

underwater
Ik zie dat er hier in het hardware & software topic maar bar weinig over software staat/gepraat wordt. Tegelijk merk ik ook dat er wel degelijk forum-gangers zijn die geïnteresseerd zijn in een zelfbouw NAS / thuisservertje, en er daarom uit noodzaak vaak voor windows home server of dergelijke gekozen wordt, dat kunnen we als linux-addict natuurlijk niet zomaar laten gebeuren :sarc:

Nu ben ik bezig met een heel het process van een eigen thuisservertje op te zetten aan het documenteren in een reeks simpele, overzichtelijk en vooral nederlands talige guides, dus ik dacht, waarom die hier ook eens niet posten? Zo kunnen jullie ze gebruiken als je interesse hebt, en zijn ze van direct ook eens gecontroleerd ;)

Ik post vandaag alvast de 'basic' guides, dit is wat ik tot nu toe heb (het duurt wel langer om deze te maken dan ik had gedacht), in de hoop dat jullie er iets mee zijn ;) Wat reeds gelinkt staat is beschikbaar, wat gewoon tekst is moet nog geschreven worden:

prelude/informatief:
- hardware

basis installaties:
- ubuntu server 12.04 installatie
- installatie op een USB-stick
- xubuntu-desktop installatie
- ubuntu ssh installatie
- X11vnc installatie

basic home-server:
- static IP/network
- DNS server
- netwerk-shares met samba (via GUI)
- netwerk-shares met samba (via webmin)
- RAID (mdadm)

download-server:
- transmission (via GUI)
- transmission (VIA CLI)
- couchpotato
- sabnzbd -- nog niet zeker of deze er komt
- sickbeard -- enkel als sabnzbd er komt
- headphones -- enkel als sabnzbd er komt

geavanceerd:
- FTP-server met proFTPD
- mail (postfix)
- RAID met mailintegratie (monitoring)
- nagios (monitoring)
- lamp-server
- updates

nog niet zeker:
- netwerk-shares met samba (via CLI) -- verre van zeker of deze er ooit komt :p
- ??? -- who knows what the future brings?

Hopelijk zijn jullie er iets mee ;)
 
Laatst bewerkt:
van ftp heb je gelijk dat die niet echt onder het download-server gedeelte behoort, ik heb hem verplaatst. Verder blijf ik wel bij mijn keuze voor proFTPD. Ik heb beide geprobeerd, maar vsftpd heeft veel minder opties/mogelijkheden, minder support en het instellen is naar mijn mening gewoon veel vervelender dan proFTPD.

wat het partitioneren betreft, daar heb je een punt (dat grub dan automatisch juist stond wist ik niet, alvast bedankt). Aan de andere kant maakt dat de guide wel:
- een stuk moeilijker voor de eerste guide die men gaat doen.
- zullen de meesten geen probleem hebben om enkel met de OS disk te starten
- is 500MB bij mijn weten veel meer dan /boot ooit nodig zal hebben, als het gewoon op je / partitie staat lijkt me dat beter?

automatische updates is altijd een discussie-punt. Persoonlijk ben ik van mening dat updates op een server altijd goed keuring moet krijgen alvorens te installeren. Zeker als de server wat complexer is of als het een grote update is zal men bijv. eerst een backup willen maken. daarom kies ik niet voor automatische updates. Aan de andere kant heb je gelijk dat het kan de kans op veiligheidslekken verhoogt. Het probleem is dat je niet nooit zeker weet wat de gebruiker zal doen. Als deze nooit van extern (kan) benaderd worden is dat minder van een risico dan als men hem als bijv. lamp-server gebruikt. Ik denk dat ik de keuze aan de gebruiker laat, daarom ga ik een guide bijmaken onder geavanceerd, namelijk 'updates'.

wat het selecteren bij tasksel betreft, daar heb je een punt, bij de openSSH guide is het overigens wel vermeld, bij de install-guide niet, dat ga ik even aanpassen.

op je edit: tasksel staat standaard geinstalleerd bij ubuntu-server. Bij de desktop is dat niet het geval, maar die gebruiken we hier niet ;)

in elk geval bedankt voor je feedback :041:
 
Bedankt voor het opzoekwerk over die aparte /boot, ik zal het zeker eens nagaan, ik ken iemand die dat probleem heeft en binnenkort toch een reinstall moet doen, dan kunnen we dat eens testen. In de guide zet ik het echter liever niet. Manuele partities zijn iets wat de guide een stuk moeilijker zou maken voor de leken, daarom dat die 'guided' er ook in zit. Voor een wat gevorderde gebruiker heb je zeker gelijk, zo doe ik het bijv. ook, maar hier probeer ik het zo simpel mogelijk te houden. Als ik het bevestigd heb dat je met een aparte /boot dat probleem niet hebt ga ik er waarschijnlijk een addendum over maken.

Wat FTP programma betreft, dat is inderdaad afhankelijk van voorkeur. Met proFTPD ben ik er gerust in dat ik een leek door de configuratie kan loodsen, met vsftpd kan ik dat niet zeggen. wat veiliger betreft heb je deels een punt, deels ook niet. het grootste gevaar met FTP, of iedere vorm van file-sharing over het internet, is dat anderen/iedereen aan bestanden kunnen waarvan je dat niet wilt, en de voornaamste oorzaak daarvan is een slechte configuratie. Als die echter juist staan dan komt het op bugs en glitches neer, en daarvan heeft iedere service helaas wel eens last, via een of andere reden. Zo is er van vsftpd ook al eens een 'besmette' versie gepost op hun update-kanaal, maar daar zwijgen ze over, maar ze posten wel bugs/leaks vanuit 2003 van hun concurrenten op hun frontpage om hun software veiliger te doen lijken...

Nuja, we zullen zien wat de toekomst brengt. Als vsftpd inderdaad de standaard blijft dan zal ik deze na verloop van tijd zeker nog eens onder de loop nemen ;)
 
Is er eigenlijk een soort van Linux variant van dit Microsoft gebeuren: Microsoft Outlook Web Access (OWA).

Dit in combinatie met een email server (eigen domeinnamen, zowel POP3 als IMAP al gebruik ik nu POP3). Ik heb overigens alleen ervaring met Outlook Exchange en nul ervaring met Linux. Maar alles moet de eerste keer zijn natuurlijk.

Het is dus een NAS met extra functionaliteit.
 
Daar is er zeker een variant van (sterker zelfs, hij was er eerst :sarc:), er zijn er zelfs meerdere. Een die ik zo uit het hoofd kan zeggen is squirrelmail, die is eigenlijk in de 'core' zeer goed (enkel php/html, gaat als een trein op zowat alles), maar daardoor lijkt het ook alsof je ineens 10 jaar terug in de tijd bent gegaan.

Nu herriner ik me nog wat flarden van vorige gesprekken en dacht ik me te herinneren dat je jij je eigen mailserver hebt waarop alles toekomt. Dan raad ik aan om eerst alles zeer goed te testen tot je er helemaal uit bent alvorens over te gaan, maar dat geld voor alles met belangrijke data/services :) In deze guides is de bedoeling van de mail voornamelijk om waarschuwingen te verzenden, ik weet dus nog niet zeker of ik squirrelmail zal doen, zal er van afhangen hoeveel tijd er in de guides kruipt. Wat voor jouw misschien wel zeer intressant kan zijn (en waar ik nog geen ervaring mee heb) is axigen. dit is 'redelijk' nieuw en bundelt eigenlijk verschillende programma's/services zodat je eigenlijk alles hebt wat je met outlook/exchange hebt (dus ook agenda, taken, ed).

Ook moet je hier niet noodzakelijk een NAS van maken, de zaken worden modulair opgebouwd, dus wie bijv. geen nood geeft aan een fileserver slaat die modules gewoon over en kan bijv. rechstreeks naar mail/web/whatever services gaan kijken. Het is wel zo dat er heel wat zaken bij komen kijken die ook met een NAS/download-server te maken hebben, dat komt vooral omdat ik daar flink wat ervaring rond en recentelijk nog wat rond gewerkt heb. Dat gedeelte is voor mij dus 'gewoon' maar documenteren en uploaden. een deel zoals bijv. nagios/lamp zal ik al even wat dieper moeten denken, wat ook direct de tweede reden is waarom ik deze guides eens maak, zo vergaat de kennis die ik vorig jaar op gedaan heb niet zo snel ;)
 
Squirrelmail heb ik ook als webmail, maar nadeel daarvan vind ik dat wanneer een client (Windows PC met Outlook) de mail reeds opgehaald heeft dat dan de mail niet meer zichtbaar is via Squirrel. En idd, de looks zijn kut (zoals ik het zelf maar even zeg).

Ik heb een eigen mailserver, maar die draait niet hier inpandig ;). Dus op zich is het gewoon het aanroepen van een pop/imap account. Enige verschil is dat ik het wil centraliseren, server haalt mail op. Mailboxen draaien dus ook op de server en de clients (zowel op LAN als via WAN) zien de mails zonder dat ze dus verplaatst worden naar de client zelf.

Puur server based email dus, ook dus van overal bij je adresboek kunnen komen. Zelfde dus als Outlook Exchange server met OWA plugin.

Zit namelijk erg te kijken naar de benodigde hardware, voor Windows Home Server met Outlook plugin en OWA zit je toch al weer in de richting van Core i3. Terwijl Linux het ook moet kunnen met 2 vingers in de neus op een Celly of Pentium, mits er vergelijkbare software voor te vinden is.
 
Squirrelmail heb ik ook als webmail, maar nadeel daarvan vind ik dat wanneer een client (Windows PC met Outlook) de mail reeds opgehaald heeft dat dan de mail niet meer zichtbaar is via Squirrel. En idd, de looks zijn kut (zoals ik het zelf maar even zeg).

Ik heb een eigen mailserver, maar die draait niet hier inpandig ;). Dus op zich is het gewoon het aanroepen van een pop/imap account. Enige verschil is dat ik het wil centraliseren, server haalt mail op. Mailboxen draaien dus ook op de server en de clients (zowel op LAN als via WAN) zien de mails zonder dat ze dus verplaatst worden naar de client zelf.

Puur server based email dus, ook dus van overal bij je adresboek kunnen komen. Zelfde dus als Outlook Exchange server met OWA plugin.

Zit namelijk erg te kijken naar de benodigde hardware, voor Windows Home Server met Outlook plugin en OWA zit je toch al weer in de richting van Core i3. Terwijl Linux het ook moet kunnen met 2 vingers in de neus op een Celly of Pentium, mits er vergelijkbare software voor te vinden is.

Misschien is roundcube een optie?
 
wwwicked, dat je mail 'verdwijnt' als je die met een cliënt ophaalt komt omdat je pop3 gebruikt. Als je IMAP zou gebruiken dan zou je mail normaal gezien moeten blijven staan. Wat je wilt kan perfect met de e-mail oplossing die ik zal uitwerken, omwille van geblokkeerde poorten van mijn provider :)@) moet ik iets gelijkaardigs doen. voordeel is dan, als IMAP geen optie is bij je provider (zoals hier helaas het geval is) dan worden ze gewoon naar je servertje overgezet en werk je daar verder met IMAP voor je eventuele clients, zo blijft alles op je server beschikbaar ;)

Let wel dat het best nog een (paar) maand(en) kan duren vooraleer ik aan mail toekom.
 
download-server:
- transmission (via GUI)
- transmission (VIA CLI)
- couchpotato
- sabnzbd -- nog niet zeker of deze er komt
- sickbeard -- enkel als sabnzbd er komt
- headphones -- enkel als sabnzbd er komt

Voor deze heb je LaSi.sh
Doet alles zelf zodat je zelf weinig hoeft te doen.
Als je zoekt in google naar LaSi krijg je hem vanzelf.

LaSi is Lazy admin System Installation oid.
Pakketje van de hierboven genoemde stukken software.

Wellicht voor zelf installatie zijn de handleidingen wel handig.
Wil je er ook wel mee helpen als dat wenselijk is.
 
Dat is zeker een handig script, moet ik eens bekijken. In guides is het echter net de bedoeling zo weinig mogelijk 'vreemde' scripts te gebruiken. de bedoeling is dat de 'gebruiker' makkelijk kan achter halen wat wat doet. Daarom leg ik commando's ook telkens uit. Bij scripts wordt dit direct al een stuk moeilijker, als ik bijv. van alle argumenten in het x11vnc.conf bestand zou moeten zeggen wat ze precies doen dan zullen er al gebruikers het noorden kwijt zijn. En dat terwijl het scripts, en zeker install-scripts, wel de bedoeling is dat je precies weet wat het doet en hoe het dat doet (bijv. waar ze iets installeren enzo). Daarom zullen dit soort scripts hier niet gebruikt worden.

Wat wel kan is een heel ander type 'guides' schrijven, waar je de gebruiker zo weinig mogelijk zelf wil laten doen, maar dan begin je al snel met een kant-en-klaar nas systeem a la freenas en konsoorten. en dat is hier ook de bedoeling niet.

Hulp zie ik niet direct hoe dat mogelijk is, een van de voornaamste redenen waarom ik dit doe is om alles nog eens op te frissen en op papier te zetten. Dat kan jij helaas niet voor me doen ;) Wat je wel altijd kan doen is ze eens lezen/uit proberen. Eens kijken: wat versta ik, wat niet?
 
RoundCube ziet er optisch wel een stuk beter uit.

@enthernal:

Heb geen haast ermee, email werkt nu ook maar is niet van buitenaf te benaderen zoals we het willen. Voorkeur ligt op dit moment in ieder geval bij een Windows omgeving ivm de email. Email functie is onderhand nog belangrijker dan de NAS functie zelf ;).

hmailserver misschien? Is gemaakt voor windows. Daarnaast kan je nog bijvoorbeeld Roundcube als webmail gebruiken, of gewoon via Outlook e.d.
 
hmailserver misschien? Is gemaakt voor windows. Daarnaast kan je nog bijvoorbeeld Roundcube als webmail gebruiken, of gewoon via Outlook e.d.
Ik heb hier Windows Home Server 2011 liggen met een Exchange plugin en OWA, dat is het punt niet. NAS is gewoonweg nog niet klaar, voordat ik daar verder in wil gaan duiken (moet nog wat hardware ervoor hebben) wil ik kijken of er een linux alternatief is. De "Raid" functies binnen Linux zijn een stuk handiger dan binnen Windows. En natuurlijk niet te vergeten de eisen aan de hardware zijn totaal anders.
 
Mag ik 1 tip geven voor het makelijker door kijken van dir's via ssh.

apt-get update && apt-get install nano && nano ~/.bashrc

En uncomment dit volgende:


export LS_OPTIONS='--color=always'
eval "`dircolors`"
alias ls='ls $LS_OPTIONS'
alias ll='ls $LS_OPTIONS -l'
alias l='ls $LS_OPTIONS -lA'


Krijg je verschillende kleuren voor directorys, bestanden en hun permissies.
 
bedankt voor de tip, maar kan het zijn dat je info wat veroudert is? nano wordt standaard geinstalleerd bij ubuntu server, en in .bashrc staan de kleuren voor nano eveneens standaard enabled zodat dirs, executable, files, etc een andere kleur hebben, wat ik dacht zelfs standaard was binnen ls? Of bedoel je iets anders dan dat?
 
Ubuntu 12.04 zou het best kunnen dat ze standaard aan staan. Ik werk alleen maar met servers en dus templates van hosts. Debian heeft het standaard uit staan. Want daar moet ik het nog iedere keer veranderen en omdat ik graag de "Minimal" versie van alles gebruikt moet ik nano ook nog installeren. Op zich kan het geen kwaad om dat gewoon na te kijken.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Jason Lamptron HC060 PC Hardware Monitor/Display for AIDA64 Software - 6" IPS, Dual Bay / 2-bay mounting 5,25” HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
D Aqua Computers D5 Next Software Problemen & Oplossingen 6
M Gebruiksvriendelijke monitoring software? Gaming 2
Sw333t Shoutbox software HighFlow Forum 2
P temp software Hardware & Software 6
W software, must haves Hardware & Software 23
Fedmas Videobewerkings software? Welluk! Hardware & Software 0
Source [INACTIVE] Datacolor Spyder 3 Pro met Elite software Verkocht 12
Sw333t Software voor bewerken audio van onze trouwfilm Hardware & Software 11
D Welke software heb ik nodig om mijn pc te testen Hardware & Software 2
dopestuff foto DVD software Hardware & Software 10
M MCubed Navigator software Waterkoeling 2
B Pc start niet op software/hardware Hardware & Software 19
D Software/ Hardware problem Hardware & Software 19
Caveman Superflower digimaster software??? Hardware & Software 2
stravinski website building software Hardware & Software 10
N GT200/RV770 software voltmodden! Overclocking 58
iSP [GUIDES]Mac OS X installeren op reguliere hardware Handleidingen en Installatie Tips 17
M Lian Li PC-O11 ROG besteld welke omgezet is naar PC-O8 (Eigen Keuze) HighFlow Webshop 3
Zwelgje M'n eigen stekkie (MAN CAVE) (slooo build) Overige Builds 10
N Test eigen fans yellow leds Cases en Modding 6
X-Tripiot Dutchmining eigen BTC mining pool gestart Algemene Discussies 0
Sw333t [How-To] Maak je eigen zieke ledstrips [in a wwwicked way] Handleidingen en Installatie Tips 58
XenoMorpH Maak je eigen pomp psu voor het lek-testen :) Handleidingen en Installatie Tips 7
L Eigen thuisserver maken Hardware & Software 7
l3p [IN-ACTIVE] Kunstof blokjes om je eigen case mee te bouwen. Verkocht 6
I Iris stelt der eigen voor :D!(vriendin van k.3nny) Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 24
A Vraag nieuwe en eigen build Waterkoeling 7
Freddy HighFlow op ons eigen nieuwe dedicated webserver! HighFlow Computer Cooling Shop 19
aadje93 gaat dit passen (ek 4890 blok op een eigen koeler model 4890(club3d) Waterkoeling 0
P Eigen web/ftp server opzetten, voordelig of toch huren? Hardware & Software 14
K Mijn eigen geprutste pctje Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 12
stravinski Eigen berichten verwijderen HighFlow Forum 8
Ludwig XSPC Eigen samenstelling Advies Waterkoeling Setup 6

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan